„Z mého pohledu je ten systém (společné vzdělávání podle novely školského zákona) naprosto nereformovatelný, protože je postavený na čistě ideologických základech. A odborníci na tom nepracovali žádní, nebo respektive, pokud pracovali, tak to tak říká ministerstvo, ale oni jejich připomínky zcela ignorovali,“ říká v rozhovoru pro Český rozhlas Radiožurnál k situaci ve školství Martin Odehnal. Jeho oponentkou ve studiu byla Jana Zapletalová.
Podle předsedy Asociace speciálních pedagogů Martina Odehnala u nás nefungují tři zcela zásadní věci:
|
Martin Odehnal (praha9.cz) |
„První je dlouholetá příprava učitelů v běžných školách na to, jaké děti, jak vybavené, s jakými limity tam přijdou. Za další je průběžná dlouhodobá opět příprava, jak budou zapracováni speciální pedagogové do celé té výuky, protože celá řada postižení prostě nestačí, aby byť i sebelépe vyškolený učitel, který dostane asistenta, s tím dítětem kvalifikovaně pracoval. A za třetí, ministerstvo zcela odmítlo dlouhodobé ověřování předem a jaksi ladění toho, toho systému dopředu, čili nic z toho se neuskutečnilo,“ řekl Odehnal v rozhovoru.
Jana Zapletalová, náměstkyně Národního ústavu pro vzdělávání, oponovala především tím, že na soudy o reformě je ještě příliš brzy:
|
Jana Zapletalová (eduin.cz) |
„Takhle, já si myslím, že každý systém, který se nastavuje, tak má samozřejmě svoje bolesti a nefunguje úplně bezproblémově. Nicméně systém začal fungovat 1. 9. 2016 a dnes máme 4. 11., kdy mají školská poradenská zařízení vlastně na vyšetření těch dětí 3 měsíce čas, takže hovořit o funkčnosti systému v tuto chvíli považuji za předčasné. Co se týče vzdělávání pedagogů, tak tady bych řekla, že bylo řada vzdělávacích programů v rámci dalšího vzdělávání, i se hovoří s pedagogickými fakultami už po mnoho let, aby se vlastně běžní pedagogové vzdělávali i v kompetencích, které můžeme označit jako speciální pedagogické a psychologické. V tom se jistě pokračuje a bude se pokračovat dál,“ řekla v rozhovoru Zapletalová.
Rozhovor v rámci pořadu Hlavní zprávy – rozhovory a komentáře je ke stažení
zde
16 komentářů:
"řada vzdělávacích programů v rámci dalšího vzdělávání"
Za 16 hodinový kurz v rámci inkluzivních šablon se z učitelů škol hlavního vzdělávacího proudu stanou super odborníci v oboru speciální pedagogika. Hmm, jde o typické nazírání na problém inkluze od stolu.
Každý "experiment" (což inkluze po česku bezesporu je) musí být ověřen na reprezentativním vzorku populace po dobu několika let. Tady se to evidentně nestalo. Školství má jistou setrvačnost a tyto pseudoreformy ovlivní negativně vývoj školství po dobu několika desetiletí.
O existenci tzv. Center inkluzivniho vzdelavani na krajich mela poneti poze pani Zapletalova. Neznam nikoho, kdo by se zucastnil jakehokoli skoleni z teto instituce. Pokud tim neni mysleno asi rocni skoleni, kdy kolegyne jezdila do krajskeho mesta a tam se dozvidala teze: musime byt na deti shovivavi, vsude ve svete to je, my to musime uskutecnit. Nic o specialni pedagogice. Vyhozene penize, tak jako obvykle.
.....a to nás ještě čekají inkluzivně-alternativní rodiče!
Mladý a moderný pár sa rozhodol, že si spravia bábätko. Prestali používať antikoncepciu... mesiac, dva, tri, polrok... nič. Začali meniť polohy, nič. Vyskúšali bylinky, odvary, nič. Naobjednávali si doplnky stravy a lieky na potenciu a podporu plodnosti, nič nepomohlo.
Čo sa dá robiť - nakoniec išli k lekárovi: „Pán doktor, chceli by sme mat dieťatko, ale nijako sa nám nedari. Skúšali sme všetko, bez antikoncepcie, v rozličných polohách, hocijaké odvary a lieky, dokonca sme aj veštici volali... a nič!“
Lekár sa na nich tak dlho a skúmavo zahľadí a hovori: „Čo vám už načisto jebe, chlapi?!“
Srovnejte s čtyři roky starým záznamem diskuse, které se zúčastnili Martin Odehnal, Jiří Pilař, Klára Laurenčíková a Martin Šimáček.
"bylo řada vzdělávacích programů v rámci dalšího vzdělávání"
Paní Zapletalová,
to opravdu stačí, aby běžný učitel mohl dělat práci speciálního pedagoga? Takové speciálně pedagogické kutilství? Nehledě na to, že řadu těch opusů dalšího vzdělávání dělali (dělají a budou dělat) Vaši implementátoři, kteří se speciální pedagogikou nemají nic společného a udělají na klíč cokoliv, co právě frčí.
" oba to jsou ministerští matadoři, se kterými se předchozí ministři brzy rozešli pro jejich neschopnost"
Nevím, jestli byli pánové z Karmelitské odstraněni pro neschopnost, ale porovnám-li jako dlouholetý praktik to, co říkají a oč usilují pp. Odehnal a Pilař s tím, co říká a dělá ministerstvo, rozhodně se mi jeví jako mnohonásobně důvěryhodnější, jejich názory mi dávají na rozdíl od těch ministerských smysl. Jestli tedy nebyli náhodou odstraněni pro neschopnost a neochotu plnit nesmyslná politická zadání bez používání zdravého rozumu. Tato neschopnost je v mých očích ctí. Hana Jančová
Nejsem speciální pedagog, ale myslím si totéž co paní Jančová. Neznám mnoho lidí, kteří by pro boj za žáky s LMP udělali tolik jako pan Odehnal.
Koho byste do předsednického křesla posadila vy, paní Janáčková?
K pozoruhodnému vyjádření paní Janáčkové (cituji):
"Na druhé straně nechápu, proč asociace speciálních pedagogů změnila v předsednickém křesle jednoho ztroskotance (PaedDr. J. Pilař) za druhého (Mgr. M.Odehnal). Oba jsou speciálními pedagogy jen na papíře, oba to jsou ministersští matadoři, se kterými se předchozí ministři brzy rozešli pro jejich neschopnost, kterou teď v Karmelitské tak vehementně kritizují."
Mohla byste mi prosím prozradit odkud máte uvedené "informace"? Z postu ředitele odboru speciálního školství jsem po bezmála čtyřech letech odešel v roce 1996 sám, neboť jsem po nástupu tehdejšího ministra školství Ivana Pilipa registroval zřetelný odklon od podpory inkluzivního vzdělávání - namísto dobudování sítě speciálně pedagogických center se finance vrhaly na otevírání stále nových a nových víceletých gymnázií, což bylo politicky nepochybně slibnější, neb zdravotně postižení "holt" nenabízeli zdaleka tolik hlasů jako šťastní rodiče žáků třeba i naprosto podřadného gymplu v kdejaké Horní Dolní. Nikdo se mne tedy rozhodně nezbavoval - naopak, dostal jsem velice slušnou nabídku na tehdejší MV, vedené Janem Rumlem.
Pokud se mi paní Janáčková neomluvíte, budu nucen Vás označit za lhářku. To, co jste o mně takto veřejně napsala, je navíc možno označit za trestný čin pomluvy ve smyslu § 184 trestního zákona. Abyste to nemusela hledat:
(1) Kdo o jiném sdělí nepravdivý údaj, který je způsobilý značnou měrou ohrozit jeho vážnost u spoluobčanů, zejména poškodit jej v zaměstnání, narušit jeho rodinné vztahy nebo způsobit mu jinou vážnou újmu, bude potrestán odnětím svobody až na jeden rok.
(2) Odnětím svobody až na dvě léta nebo zákazem činnosti bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 tiskem, filmem, rozhlasem, televizí, veřejně přístupnou počítačovou sítí nebo jiným obdobně účinným způsobem.
Omlouvám se, ale poznámka na téma předsednictví ASP byla více méně jen na okraj. Ale je to nesporně zajímavé téma nejen ve školství. Proč lidé volí toho, koho právě volí? Většinou stačí na sebe nějakým způsobem upozornit. Řada skvělých speciálních pedagogů tenhle dar nemá. Mohu to říci, protože jsem také speciální pedagožka. Ovšem stačí téma, a řada takypedagogů tohle téma uchopí a věnuje se mu v médiích. Je to jako v Kalifornii. Hromada surfařů je výborných, ale nevystihnou tu správnou vlnu. Surfují, protože surfování mají rádi a jsou v tom výborní. Zmínění předsedové ASP vlastně ani nesurfují, léta se věnovali surfování na papírech, ale ve správný čas a na správném místě vystihli vlnu, která se jmenovala integrace žáků s LMP. Po čase vlastně všichni zjistili, že to je spíše vlnka než vlna, ale to všichni zjistili až po čase. Stačí ovšem na tohle téma dlouho a všude mluvit. Myslím, že tohle téma oba surfaře také příliš „nebere“, ale je to téma, které lze pozvednout proti MŠMT, ze kterého jsem musel odejít. Ani na okamžik nelze zapochybovat o tom, že kdybych byl znovu přijat do „úřadu“, moje postoje k integraci žáků s LMP, nebo k inkluzi by se dost radikálně změnily. Volba lidí v čele řady organizací (i politických stran) je daleko větší téma. Nemusím být ani ekonom, pedagog, či kulturní pracovník, ale to nevadí. Mohu stejně tak dobře vést ministerstvo financí, školství stejně jako i kultury. Ale jinak k oběma předsedům ASP (bývalému i současnému) lze říci, že to jsou borci v sufrování, které jim jde, ať už je to MŠMT ČR, MV ČR, Magistrát, ČŠI nebo MČ Praha 9. Všude surfovali pěkně a s chutí. Jen ta vlna neměla název speciální pedagogika. Byly to jiné vlny a na trochu jiném pobřeží.
Hezký den.
Milá paní Janáčková,
činím druhý pokus jak Vám odpovědět, protže ten první se někde zatoulal. proto se omlouvám, pokud by se někde objevil. Domníval jsem se, že stačí reakce pana Odehnala, omluvíte se a dáte pokoj. Ale jak vidno, jste nepoučitelná. Neznaje potřebné reálie, vypouštíte drby jak ze žižkovské pavlače. Nebudu s Vámi polemizovat, protože na to nemám čas a ani chuť. Tedy budu stručný a věcný. Pokud se na zítřek špatně vyspím (a když mne někdo drbe, spávám velmi špatně), navštívím patřičné státní zastupitelství a předhodím vás (v papírové podobě, samozřejmě) v rámci žaloby pro trestný čin pomluvy tamním pracovníkům. Myslím, že to je odpovídající řešení hodné vašich dvou příspěvků.
Mějte se fajn, těším se na satisfakci, připiji si na vás.
Surfař, plavec, lezec, zkrátka sportovec Jiří Pilař
Milá paní Janáčková,
činím druhý pokus jak Vám odpovědět, protže ten první se někde zatoulal. proto se omlouvám, pokud by se někde objevil. Domníval jsem se, že stačí reakce pana Odehnala, omluvíte se a dáte pokoj. Ale jak vidno, jste nepoučitelná. Neznaje potřebné reálie, vypouštíte drby jak ze žižkovské pavlače. Nebudu s Vámi polemizovat, protože na to nemám čas a ani chuť. Tedy budu stručný a věcný. Pokud se na zítřek špatně vyspím (a když mne někdo drbe, spávám velmi špatně), navštívím patřičné státní zastupitelství a předhodím vás (v papírové podobě, samozřejmě) v rámci žaloby pro trestný čin pomluvy tamním pracovníkům. Myslím, že to je odpovídající řešení hodné vašich dvou příspěvků.
Mějte se fajn, těším se na satisfakci, připiji si na vás.
Surfař, plavec, lezec, zkrátka sportovec Jiří Pilař
P. S. Pro pana Wagnera:
Díky moc za ten odkaz!:-) Ještě jsem si to nepřehrál, ale dobře si na tu debatu vzpomínám. Včetně té předstírané vstřícnosti pozdějších manželů Šimáčkových ke spolupráci v delším rozhovoru po nahrávání, která se posléze tak krásně zhmotnila v oné doslova ostudné Strategii boje proti sociálnímu vyloučení. Kde je mimochodem požadavek na naprostou likvidaci základních škol praktických a zrušení tehdejší přílohy LMP bez náhrady formulován "natvrdo", dokonce s termínem 2015. Kdyby bývala nepadla Nečasova vláda, nemuseli se dnes s paní Valachovou tak tumlovat, aby si tenhle úkol konečně "odškrtli" (včetně žalobníčkování do Bruselu, jací nepoučitelní rasisti zde jsme).
Aj-vaj...
Od té doby nevěřím paní Laurenčíkové ani slovo (o panu Šimáčkovi ani nemluvě).
Okomentovat