„Podle Bohumila Kartouse lze změnit a zkvalitnit vzdělávání mávnutím kouzelného proutku, kdyby jen ministerstvo více aktivizovalo nedovtipné učitele k využívání on-line i off-line kurzů, špičkových aplikací, platforem pro sdílení zkušeností a nápadů, Hejného metody výuky matematiky...,“ píše v MF DNES ředitel střední technické školy Pavel Jankovský.
A pokračuje:
Pavel Jankovský (soc.cz) |
Jestliže nenajdeme odvahu pro opravdu významné zvýšení platů ve školství, nebudeme mít brzy koho motivovat krásnými myšlenkami pana Kartouse a dalších teoretiků. Technické školství se postupně zhroutí a my se staneme ještě závislejšími na technologicky vyspělých státech.
Celý text naleznete v dnešní MF DNES
10 komentářů:
Pan ředitel popisuje jednu stránku věci a já přidám jinou.
Kde jsou ty kvalitní on-line i off-line kurzy a špičkové aplikace např. pro výuku matematiky?
Kahnova škola? V ní přece vidí každý žák to, co předvádí každý učitel na tabuli a když není žákovi cokoliv jasné může se učitele zeptat. V Kahnově škole si může jen znovu pustit to, čemu předtím neporozuměl a většinou znovu neporozumí. O nějakém samostatném vyvozování čehokoliv nemůže být ani řeči. Výukové PC programy existují slušné pro 1. stupeň, a to jenom na procvičování. Programy pro 2. stupeň na našem trhu zemřely spolu s Terasoftem. On-line kurzy na internetu? Ty jsou metodicky nekvalitní a neucelené. Bída nouze, žádná kvalita, jak se domnívá Kartouz.
"Technické školství se postupně zhroutí a my se staneme ještě závislejšími na technologicky vyspělých státech."
A o to snad jde. Jedněm stačí montovny, druhé "uživí"(?) eseje, prezentace, úvahy, kritické myšlení,...Dle názorů alternativních jedinců je třeba zrušit "nadřazenost" přírodních věd ve výuce a soustředit se na diskuse. Preferovat předměty jako výchova k občanství, etika,..A to je právě ta cesta do pekel. Vše zřejmě přenecháme soudruhům v Číně. Investice, technologie, vědecké poznatky přece nepotřebujeme, protože my se soustředíme pouze na politickou korektnost, lidská práva všeho možného druhu, integraci, inkluzi. My přece nejsme jako oni. Dobrovolné opuštění konkurenčního prostředí vymyslí jenom hlupák.
Před několika měsíci jsem v diskusi na Facebooku označil Bohumila Kartouze za šarlatána. S každým dalším podobným, v podstatě slabomyslným výrokem, své šarlatánství jen potvrzuje.
V posledním bEDUinu tvrdí: "Khanova škola, Hejného metoda, MOOC, TED, hry jako Minecraft, Reigns reprezentují pouze zlomek z mnoha dalších nástrojů vzdělávání, které jsou zpracovány a stačí je pouze použít, aniž by bylo nutno do nich investovat." Bezesporu každý ze jmenovaných nástrojů je skvělý, ale vyžaduje investici do učitelů, do didaktik, do metodik, do vybavení škol. A jen takto podpořený učitel je může využít pro vzdělávací cíle v takto podpořené škole za účasti a pochopení rodičů a žáků, které musí dokázat k učení motivovat.
O to právě jde.
Kdyby byly všechny metody a techniky, panem Kartousem, EDUINem a spol. neustále omílané, tak snadno a bez dalších podpor a příprav použitelné, tak bychom mohli v podstatě školy rovnou zavřít, žáky nechat doma ať se vzdělávají sami a jednou týdně je svolat na workshop.
Před lety, ještě na ZŠ, jsem si připravoval několik hodin fyziky s využitím indošovských multimediálních učebnic LANGMaster. Příprava jedné takové vyučovací hodiny trvala v průměru 6 - 8 šedesátiminutových hodin. V běžném školním provozu naprosto nemyslitelné. Kdyby mi tehdy někdo připravil textové materiály, zadání úkolů, nejlépe odstupňované podle náročnosti a s uvedením přibližného času na zpracování, byl bych mu ruce pozlatil. Děcka to bavilo, mně se hodiny také líbily, ale byl jsem schopen jich takhle realizovat jen pár za školní rok.
Třeba videa z Khan academy jsou mi ve škole vcelku na pendrek, když nemám učebnu pro 30 žáků se sluchátky u každého počítače. Můžu leda tak žákům doporučit, ať si to pustí doma. Kolik z nich to udělá? Dva, tři?
A tak by šlo pokračovat krok za krokem, slovo za slovem.
Dokud EDUIN nepochopí, že jejich rady jsou veskrze knížecí a jejich přístup k učitelům destruktivní, bude pro mne spíše škůdcem a nikoliv pomocníkem.
My takovou učebnu už léta máme, využívám ji. Ale jak říkáte příprava na takovou hodinu je velmi náročná, protože do matematiky neexistuje nic uceleného. Člověk musí v programech a na netu vyhledat, poskládat tak, aby to metodicky sedělo, jinak děcka spíš poplete než jim pomůže. Jediným uceleným systémem byl Vámi zmiňovaný Langmaster, ovšem s tím, že to bylo původem polské a s naším systémem výuky matematiky se to neshodovalo. s fyzikou to bylo lepší. Nyní to Poláci předělali a Slováci převzali a podstatná část fyziky, i když ve slovenštině, je krásně použitelná a děcka to baví. Ale jedná se o jediný ucelený systém, který znám. Výborná je tam i angličtina, přírodopis, chemie a část zeměpisu.
najdete to na adrese planetavedomosti.iedu.sk
Paní Adamová, fyzika ve vámi zmiňovaném Langmasteru byla mizerná, navíc blbě přeložená. Ucelenost pak ještě neznamená kvalitu. Podobné systémy jsou z hlediska vývoje podle mne jen jednou z četných slepých uliček.
No dyť jsem langmaster nikterak nechválila. Ale ten předělaný systém je podstatně lepší:)
A jak byste si ten vývoj do budoucna představoval? Učitelé už léta smolí výukové materiály mnohdy sporné úrovně na koleně nebo se přesouvají s děckama z jednoho programu do druhého a z jednoho webu na druhý. Já si naopak myslím, že každý učitel by uvítal, kdyby u nás vznikly ucelené profesionálně a metodicky dobře zpracované systémy pro jejich předmět. Ovšem ne proboha formou interaktivních učebnic ve stylu Frause, ty považuji za slepou uličku zase já. I když Nová škola je docela použitelná.
"kdyby u nás vznikly ucelené profesionálně a metodicky dobře zpracované systémy pro jejich předmět."
1) Kdo a za jakých finančních podmínek je vytvoří? Dejme tomu, že by se našly prostředky v EU fondech. Nutno však brát ve fyzice, chemii, zeměpisu,.. zřetel na rychlé zastarávání poznatků. Vzpomeňte si na EU OPVK. Tam si kantoři vytvářeli vlastní učební materiály a umísťovali je na úložiště a na webové stránky škol. A jak to dopadlo? Tvorba zdola se prostě nepovedla.
2) Doba neustálých změn ve společnosti a pokrok ve vývoji začíná vést velmi často ke změnám RVP.
3) To vede často ke změnám v učebním plánu a tím pádem k neustálým změnám verzí ŠVP a jejich přepracování. Vždyť v deváté třídě máte stanoveny pouze 3 hodiny matematiky. To se u nás řeší další disponibilní hodinou. Na průmyslovce pak máte hodin matematiky 4 - 3 - 2 -3 v průběhu 4 let. A to jde o technický obor.
4) Jsem docela zklamán tímto vývojem. A přiznám se, že nevidím světlo na konci tunelu.
5) Je to evidentně na nedostatku financí. Školství je hluboce podfinancováno.
6) Z toho plyne, že i špatně zaplacený kantor (Tady pozor! Nově navržený KŘ to není schopen reflektovat.) časem ochladne a bude přežívat.
"Ministryně uvedla, že pokud se situace státních škol a jejich učitelů rychle nezlepší, širší privatizace školství je reálná."
Netuším, čí cíl je privatizace školství, ale Kateřina Valachová s její klikou nás k němu přiblížila nejvíce ze všech dosavadních ministrů školství a ve svém úsilí nepolevuje... a pak ještě ČERPAT, ČERPAT!..
Co by opravdu pomohlo - zrušit MŠMT, metodické řízení školství přenechat ČŠI jako politicky nezávislé instituci a finanční jednomu odboru ministerstva financí - to je však sci-fi.
Byla by tu jistá naděje, kdyby si však Andrej Babiš tolik nenotoval s komisařkou Jourovou. Takže zbývá nečekat na Godota, nehrát s nimi tu jejich hru, žít a pracovat jako v totalitě - hlupákům a kariéristům navzdory :-)
"žít a pracovat jako v totalitě"
To mimo jiné znamená, že informace z masmédií si rychle převrátíme o 180 stupňů. Kritizovat se už taky nesmí, protože pak jste rychle označeni za xenofoba, rasistu, nahnědlého,.... Ono už v té šrouby utažené demokracii toho moc nezbývá.
Okomentovat