K ohlášení odkladu povinné maturity z matematiky se vrací deníky Právo a Lidové noviny. „Je to velice uvážený a zodpovědně učiněný krok zvláště v době, kdy si nejsme úplně jisti, jak má maturita vypadat,“ řekl Právu Karel Milička, ředitel Střední odborné školy Luhačovice na Zlínsku.
Karel Milička (zkola.cz) |
Znalosti matematiky požadované u státní maturity mají podle něj význam pro studenty, kteří se chtějí hlásit na vysoké školy, kde je to hlavní předmět studia. „Pro naše absolventy nejsou integrály podstatné,“ dodal.
Lidové noviny sledují jiný aspekt obav z povinné maturity z matematiky. Citují učitele pardubické pedagogické fakulty Milana Adámka: „Vysoké procento učitelů matematiky neumí matematiku učit, a proto se stane z tohoto předmětu ještě horší strašák, než je.“
A podobně podle LN vidí situaci i Tomáš Feřtek a Oldřich Botlík: Obecný problém povinné zkoušky z matematiky podle Feřteka ze vzdělávací společnosti EDUin je, že zakonzervuje současný stav výuky. Dlouhodobý kritik této zkoušky Oldřich Botlík pak zmiňuje, že některým učitelům novinka vyhovuje, protože nebudou muset styl své práce měnit.
Texty naleznete v dnešním vydání deníků Právo a Lidové noviny
10 komentářů:
Ano, ředitelé odborných škol si mnou ruce, protože možná doufají, že bude o studium na gymnáziích menší zájem, a tudíž naplní poloprázdné třídy. Uvidíme.
Divím se ovšem, že Oldřich Botlík neprotestuje proti povinnosti gymnazistů maturovat z matematiky, protože to je jejich (v logice ducha dnešní doby) zjevná diskriminace. O údajném poškozování žáků odborných škol současnou podobou maturitní zkoušky píše mnohastránkové elaboráty a toto šťavnaté sousto nechá ležet ladem?
Jak dlouho hledali lidi, kteří jim tento krok schválí?
Většina učitelů matematiky z odborných škol je pro povinnou matematiku.
Že našli pár jedinců, kterým chaos ve vzdělávání vyhovuje se nedivím.
Třeba jsou někteří učitelé matematiky, kteří jsou si ze zkušenosti velmi dobře vědomi skutečnosti, že někteří žáci jednoduše nemají na matematiku správně spojené neurony, což neznamená, že nemohou, nebo by neměli mít možnost dále studovat něco bez matematiky. Třeba je těch matematikářů docela dost, ale nikdo se jich neptá.
To má Univerzita Pardubice pedagogickou fakultu? Odkdy?
Pane Tajný. Právě že ptá, ale není to MŠMT.
"Což neznamená, že nemohou, nebo by neměli mít možnost dále studovat něco bez matematiky."
Třeba se vyučit.
Nebo vystudovat divadelní obor a pak všude zdůrazňovat, jak jim ta matika nikdy nešla (Horníček).
Nebo zvládnout gympl, pár let psát do novin a pak se prohlásit za experta na školství. (Feřtek)
---
Dnes jsem nechal studenty počítat mocniny s přirozeným exponentem s tím, že na tabuli nebude ani výsledek ani postup. Odhadem čtvrtina se vůbec nechtěla pustit do práce. Mám/e rezignovat, "zlomit je" nebo vyházet? Má člověk při prvním nezdaru házet flintu do žita nebo se zocelit?
„Pro naše absolventy nejsou integrály podstatné,“ dodal.
Společná maturita z matematiky má k integrálům hodně daleko...
Citují učitele pardubické pedagogické fakulty Milana Adámka: „Vysoké procento učitelů matematiky neumí matematiku učit, a proto se stane z tohoto předmětu ještě horší strašák, než je.“
Pane Adámku, vysoké procento vysokoškolských pedagogů, psychologů a neuropedegogů je na mizerné úrovni a tak asi nedokáží učitele matematiky pro jejich praxi kvalitně připravit.
"Znalosti matematiky požadované u státní maturity mají podle něj význam pro studenty, kteří se chtějí hlásit na vysoké školy, kde je to hlavní předmět studia."
Jo tak, kdybyste tušili, na jaké škole Milička dělá ředitele, bylo by Vám jeho vyjádření jasnější. Na uměleckých maturitních oborech řezbář apod. u nich maturují studenti, kteří nevyřeší ani jednoduchou lineární rovnici a procenta jsou pro ně vyšší matematika. Na oboru marketing či management to není o mnoho lepší. Z naší základky tam solidní dítě nezabrousí, leč pár skoro propadlíků už tam na maturitní obor vzali.
A jestli mají tito ředitelé vizi, že povinná maturita z matematiky vyžene děti z gymnázií, tak je můžu ujistit, že deváťácí, kteří míří na gymnázia maturitu z matematiky vůbec neřeší, protože při jejich intelektuální úrovni pro naprostou většinu z nich nepředstavuje matematika žádný problém, ba naopak, baví je. To jen těch pár žáků skoro na propadnutí by od přihlášky na technické obory maturita z matematiky možná odradila. Jak je vidno, neodradí, protože tam nebude, ovšem k jejich škodě, protože nejsou schopni zmaturovat ani z češtiny.
Asi někomu na MŠMT došlo, že v případě plošné maturitní zkoušky z matematiky by propadlo více jak 25% maturantů. Logicky by se s tímto svezl i cizí jazyk. Neúspěšnost lze pouze odhadnout, ale zřejmě by kopírovala matematiku.
Babišovy Lidové noviny programově lžou. Jak vyplývá z otevřených zdrojů (https://www.upce.cz/index.html), Univerzita Pardubice žádnou pedagogickou fakultu nezřizuje. Stejně tak panu učiteli Miličkovi vložily Lidovky do úst blbost s integrály, kterou při smyslech nemohl snad ani vyslovit.
Okomentovat