Zástupci školských asociací považují vládní návrh kariérního řádu pro učitele za dobrý začátek. Mají ale obavy z toho, aby se systémem profesního růstu pedagogů nebyla spojena příliš velká byrokracie. Pro úspěšné zavedení systému do praxe budou klíčové prováděcí předpisy, které by měly konkrétně popsat požadavky na jednotlivé dokumenty i standard učitele. Informuje ČTK.
Předseda školských odborů František Dobšík doplnil, že už bylo třeba kariérní systém v nějaké podobě schválit, jinak by pokračovaly debaty bez konkrétního efektu.
Předseda Unie školských asociací CZESHA Jiří Zajíček vládní návrh označil za kompromisní. Některým připomínkám odborných asociací ministerstvo vyhovělo, jiným nikoliv.
Schejbalová připomněla, že se stále neví, jaké budou požadavky dané standardem učitele, jak budou vypadat plány profesního rozvoje ani co bude součástí portfolia, které budou pedagogové předkládat při atestacích. „Panují proto obavy, aby dobrá myšlenka nebyla umlácena papíry, aby to nebyl byrokratický moloch,” poznamenala Schejbalová.
Celý text naleznete zde
12 komentářů:
Odbory říkají stále totéž. Na zásadní stanovisko nemají odvahu.
Odbory = ČSSD a ČSSD = odbory.
"Předseda školských odborů František Dobšík doplnil, že už bylo třeba kariérní systém v nějaké podobě schválit, jinak by pokračovaly debaty bez konkrétního efektu."
Vy toto stanovisko nepovažujete za zásadní, kolego Sotoláři? Já v něm vidím jednu zásadní myšlenku, a to, že je jim kariérní řád šuma fuk.
Vytvoření paskvilu jménem KŘ stálo nemalý peníz. Nejsou v tom EU fondy?
Znovu říkám a za tím si stojím:
Jediný smysluplný KŘ je dostatek peněz ředitelům škol. A k tomu férové a dostatečně vysoké platové tabulky.
Práce na KŘ je stejná jako projekt Praha olympijská. Hodně peněz z kdovíjakých fondů vyčerpali ti, kteří se jenom tváří, že jim na něčem záleží.
"Předseda školských odborů František Dobšík doplnil, že už bylo třeba kariérní systém v nějaké podobě schválit, jinak by pokračovaly debaty bez konkrétního efektu." - musím říct, že tento postoj opravdu nechápu. Jak může člověk, který by měl být obdařený rozumem, vypustit do světa takový nesmysl? Je pro něj opravdu lepší jakýkoli paskvil než solidní, byť později vzniknuvší smysluplný návrh? Hlavně ať už se něco děje, lhostejno co? Jak píše kolega Fanda Moudry - zřejmě je tady ve hře Euro.
ANO, jak říká T. Barták:"Jediný smysluplný KŘ je dostatek peněz ředitelům škol. A k tomu férové a dostatečně vysoké platové tabulky."
Podobně to nejspíše vidí i bývalý poslanec - viz Parlamentní listy na:
http://www.parlamentnilisty.cz/profily/PhDr-Walter-Bartos-Ph-D-MBA-104/clanek/Karierni-rad-pro-ucitele-neni-to-prave-orechove-73977
Existuje někde seznam akreditovaných školení, které jsou vhodné pro portfolio pro 2. atestaci? Nemyslím, zda už existují (tak rychlé MŠMT není), ale mám např. atestaci Microsoft Certified Profesional a Cisco University, které mají doživotní platnost, bohužel složené před více než 10 lety. Kromě toho i ECDL lektor a ICT koordinátor, opět staršího data. Platit to znovu nebudu, tak asi zůstanu i nadále mimo školství, praxe mi běží i na živnost, kdyby se poměry změnily. Mimochodem, v roce 2017 budu mít 20 let praxe, tj. mohl bych za 4 roky na to jít k atestaci. A to se vyplatí.
Představte si takovou soukromou firmu s dvaceti zaměstnanci. A majitele, který chce, aby mu firma dobře fungovala. Podle čeho myslíte, že své lidi platí? Podle tabule z nějakého ministerstva? nebo snad čeká, až mu někde na Marsu někdo splácá nějaký kariérní řád?
Proč prostě ředitel školy nedostane tolik peněz, aby mohl své učitele pořádně ohodnotit?
Jenže to budeme žvanit o zvýhodňování, přítelíčkování a já nevím o čem ještě, hlavně aby to nic nestálo.
Celý je to pitomost. A na entou.
1) Vydat tak zásadní novelu zákona bez současného zveřejnění obsahu prováděcích předpisů je zvrhlost. Pokud by poslanci vykonávali svůj mandát řádně, nemůžou novelu schválit.
2) Zatím je jen jasné, že vznikne nový úřad, který odčerpá další peníze ze škol.
3) Pedagogičtí pracovníci budou písemně sdělovat řediteli, "jak trávili samostudium".
Čili jen další zbytečné utrácení peněz daňových poplatníků, zvýšení byrokracie v práci pedagogů a ředitelů a přínos pro zlepšení kvality vzdělávání záporný.
1. Zatím je jasné, že učitelé víc peněz nedostanou. Začínajícím se uberou dva tisíce a ty se dají uvádějícím učitelům. Za 5 let se přidá několika učitelům 5000 měsíčně zatímco jiné oblasti státní správy valorizacemi získají mnohem víc.
2. Zatím je jasné, že vznikne tým důvěryhodných úředníků, kteří budou 5 let budovat kariérní řád a připravovat atestace za peníze MŠMT nebo EU.
3. Zatím je jasné, že mladý absolvent VŠ nezabloudí do školství ani náhodou, protože s perspektivou dvouleté nejisté přípravy za účelem získání podprůměrného platu to rozhodně nevyhraje. To je lepší nastoupit za vyšší peníze kamkoliv do souromého sektoru či státní správy. Leda že by se podílel jako čerstvý doktorant na přidělování atestací těm hloupým učícím učitelům.
4. Zatím je jasné, že kantoři 50+ naději na zlepšení platu a důchodové situace nemají, protože se kariérního řádu nedočkají.
5. Zatím je jasné, že se nic nezmění, protože kdo nebude vynikající učitel bude nějaký koordinátor. Nevynikající učitelé budou jen zapřisáhlí kverulanti, kteří se pokorně neskloní před vzdělávacími agenturami a nekvalifikovaní.
6. Zatím je jasné, že některé asociace a školské odbory jsou k ničemu, protože se nejsou schopny postavit nesmyslu.
"Zatím je jasné, že některé asociace a školské odbory jsou k ničemu, protože se nejsou schopny postavit nesmyslu."
Školské odbory ještě existují? Několik let jsem o nich vůbec nic neslyšel!
Okomentovat