Ministryně školství dokončila návrh kariérního řádu, předloží ho vládě

úterý 1. listopadu 2016 ·

Podstata kariérního řádu je jednoduchá, tvrdí reportáž Hospodářských novin: učitel, který bude lépe učit a ještě se k tomu bude vzdělávat, dostane více peněz. Dnes jsou učitelé odměňováni podle tabulek za odsloužené roky. Kariérní řád má pomoci zlepšit výuku a dostat k žákům šikovné a motivované učitele. Mělo by se díky tomu ve školách objevit i více mužů, kterých je kvůli nízkým platům ve školství málo.

Kateřina Valachová (vláda.cz)
Jak má hodnocení učitelů podle výkonu ve třídách přesně vypadat, se vymýšlí už pět let. Poslední verzi návrhu ministryně školství dokončila minulý týden a v pondělí ji nese na jednání vlády. „Až nyní si za kariérním řádem skutečně stojím a upřímně mu věřím,“ říká Valachová pro Hospodářské noviny.

První dva roky budou nováčci v pozici začínajícího učitele, poté absolvují hodnoticí pohovor, aby mohli postoupit do druhé kategorie – učitele profesionála a získat dva tisíce korun měsíčně navíc. Po dalších sedmi letech praxe se mohou pokusit dostat do třetí, nejlepší kategorie – vynikajícího učitele. Komu se to podaří, získá ke svému platu navíc celkem pět tisíc korun.

Kariérní řád se tvoří už od roku 2011 a několikrát se měnil. Původně měl čtyři stupně, nakonec jsou tři. Ministerstvo původní návrh upravilo na poslední chvíli, před projednáváním vládou, odborné asociace dostaly na vyjádření necelý týden. Z rychlého jednání jsou rozpačité.

„Ještě jsme to nestihli probrat a stále nevíme, jak budou vypadat standardy učitele, tedy co má učitel v jednotlivém stupni umět. Myslím, že zaujmeme spíše neutrální stanovisko,“ uvádí Jiří Zajíček, předseda unie Czesha, sdružující desítky školských organizací. Shodně se školskými odbory se obávají, že slibované příplatky nebudou v zákoně přímo zapsané a budou tak závislé na tom, kolik peněz zbude v rozpočtu.


Celý text naleznete zde

12 komentářů:

Tomáš Barták řekl(a)...
1. listopadu 2016 v 8:05  

Podstata kariérního řádu je jednoduchá, tvrdí reportáž Hospodářských novin: učitel, který bude lépe učit a ještě se k tomu bude vzdělávat, dostane více peněz. (Tolik citace.)

Co to je LÉPE UČIT? Už včera jsem se ptal: Jaká jsou kritéria?

Bude to stejný paskvil jako inkluze a společné vzdělávání?

Janek Wagner řekl(a)...
1. listopadu 2016 v 8:23  

Kariérní řád snad připravovala paní ministryně sama? Nikoliv. Stačí veřejně jmenovat, kdo se na přípravě skutečně podílel. Organizovaná odborná veřejnost určitě ne, ta dostala verzi k připomínkování ve středu nebo ve čtvrtek minulého týdne. V dokumentech pro vládu na vlada.cz text není k dispozici, protože tam "spadlo" vyhledávání... Smutné svědectví pak podal Jiří Kuhn viz http://www.pedagogicke.info/2016/10/jiri-kuhn-jak-pracovalo-ministerstvo.html.

Stejně se netransparentně připravovaly další materiály: RVP ZV - autoři revize se bojí přiznat a schovávají se za NÚV (jména původních autorů z roku 2006 tam jsou dodnes komplet), to samé se týká jednotných přijímaček, posledního povinného ročníku v MŠ, termínu zápisů do ZŠ atd.

Tragická je úroveň elektronického formuláře pro PPP: dvě hodiny vyplňování oproti půlhodině pro běžnou zprávu dosud, žádné smysluplné zpracování dat, předávání na papíře mezi třemi subjekty, ruční přepisování do matriky, nedostupnost číselníku kódů...

Tajný Učitel řekl(a)...
1. listopadu 2016 v 9:29  

Otázky, které potřebují odpověď. Kdo bude hodnotit? Ředitel nebo zástupce? Co když ani jeden z nich není "výborný"? Nebo přijde uber-učitel z ministerstva? Proč nejsou příplatky ukotveny v zákoně? Kdo bude psát posudky a komu? Bude to placená aktivita? Jaká kritéria budou použita? Kdo je navrhl? Co zabrání hodnotiteli aby neprotežoval bratrance? Proč on jo a já ne? Protekce!

To bude řež ve stylu Hry o trůny. 5 litrů je dost.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
1. listopadu 2016 v 9:49  

Odborné asociace dostaly týden, učitelé nedostali slovo vůbec. Ministryně jedná s učiteli stále stejně. I výsledek podle toho bude vypadat.

Nicka Pytlik řekl(a)...
1. listopadu 2016 v 9:58  

Požadavky na učitele jsou příliš zaměřeny na výkon.
Nikdo by se neměl divit, až to bude samý odklad.
A co když vyjde najevo, že má někdo z pedagogů specifickou poruchu pracovitosti?
Nebo že pochází z nepodnětného prostředí?

Tajný Učitel řekl(a)...
1. listopadu 2016 v 12:13  

Další centralizovaná kontrolní buzerace.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
1. listopadu 2016 v 12:14  

Czesha, sdružující desítky školských organizací

Kolik z nich zastupuje učící učitele veřejných škol?

Jana Karvaiová řekl(a)...
1. listopadu 2016 v 14:25  

O nas bez nas. Dekuji ministerstvu, ze se ani neobtezovalo ziskat nazor kantoru treba jen dotaznikem.Ale urcite se radilo s kdejakou neziskovkou

Ygrain řekl(a)...
1. listopadu 2016 v 16:52  

"To bude řež ve stylu Hry o trůny."

Ne, nebude. Ve Hře o trůny se řeže stejnou měrou do dobrých i špatných - hádejte, kdo to odnese v školství.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
1. listopadu 2016 v 17:16  

Ve Hře o trůny se taky dost souloží. S námi se pak vy.... To bude trochu podobný.

mirek vaněk řekl(a)...
2. listopadu 2016 v 7:41  

Spíš to bude na draka.

Paní mimnistryně si myslí, že v roce 2021 kdy začne platit třetí stupeň bude mít ještě ve školství nějakého vynikajícího učitele?

5000Kč nad plat - to má jako pomoci? Nad jaký plat? z 20 000 na 25 000? když ostatní budou btrát 40 000?

Jo kdyby řekla, že průměrný učitel bude brát průměrný plat vysokoškoláka v ČR a vynikající dostane 25% navrch, to by byla jiná.

Vladimír Stanzel řekl(a)...
2. listopadu 2016 v 11:13  

Pobavil jsem se při četbě rozhovoru s šéfem Gramofonových závodů Loděnice z 31. 10. 2016. V posledním odstavci mluví o tom kolik berou v jeho firmě lisařky, o jejichž práci prohlásil: "Kvalifikace není potřeba, je to relativně jednoduchá práce, i když není lehká – stát celou směnu u té mašiny v čtyřsměnném provozu." Rozpětí je 25 000 - 40 000, pokud si nevymýšlel.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.