„Maturita představuje předěl mezi střední a vysokou školou, případně mezi studiem a příštím životem. Pokud chce student pokračovat v humanitních oborech, proč má maturovat z matematiky? Proč ho s ní trápit, ponižovat? V životě si, víme ze zkušenosti, bohatě vystačíme s trojčlenkou,“ píše Martin Fendrych v komentáři na serveru Aktuálně.cz.
Fendrych pokračuje:
Martin Fendrych (repro ČT) |
Z čeho ještě by mělo smysl povinně maturovat? Co by mohlo nahradit povinnou matematiku?
Podle mne by se měla učit logika. Logika v té největší šíři. Logické myšlení. Analýza a syntéza, rozebírání situací, stavů, informací a jejich správné spojování. Logika v hlubším smyslu, pátrání po podstatě, souvislostech, hledání zdrojů a jejich správné použití. Logika myšlení.
Nebylo by zdravé a žádoucí, aby z gymnázií i dalších středních škol vycházeli mladé ženy a muži, kteří umějí logicky myslet, logicky oddělovat zrno od plev, informaci od "fejku"? Nechybí toto mnohem víc než pochopení, co je limita nebo integrál?
Celý text naleznete zde
26 komentářů:
No tak, kdyby se mělo maturovat z logiky, tak tu maturitu z humanitně zaměřených studentů udělá málokterý a neúspěšnost u maturit by dost rapidně stoupla.
a já vždycky myslel, že první lgická syntéza ve škole je 1+1=2
No, obávám se, že "odlišení informace od fejku" ve Fendrychově pojetí moc společného s logikou nemá...
Ze západu pravda, z Moskvy fejk...
A na vnitřní nekonsistence jsou Fendrychovy texty bohatší než třeba "proruské agitky" třeba Jana Schneidera nebo Oskara Krejčího....
---
" Proč ho s ní trápit, ponižovat? V životě si, víme ze zkušenosti, bohatě vystačíme s trojčlenkou..."
No jo, to prostě musí být... Nejen modelky a zpěvačky.
Pod návrhem na maturování z logiky vtipné... Jakože na spočítání maximální zátěže mostu stačí trojčlenka? Na postavení tramvaje? Vybudování sítě optických vláken a provoz internetu, abych si i já, v zapadlé děsnici na jižní Moravě, mohl přečíst tento úryvek z blábolu?
Já maturoval z Ma ještě před revolucí. Jelikož jsem netahal optická vlákna, nekonstruoval tramvaje a nestavěl mosty, byla mi středoškolská matika, mimo schopnosti rozeznat cifry na výplatní pásce, takříkajíc úplně k prdu, nanic, k ničemu a nepotřebná. Potřeboval jsem ji jako mrtvý potřebuje kabát, jako osel kompas, jako prezident moudrost. A přeci žiji, bydlím, jím, vylučuji, mám styk, učím, vydělávám, mám rodinu, nejsem zadlužen ani v exekuci. Lidičky zázrak, jako když Ježíš měnil vodu. Král je nahý. Kdo nejde studovat přírodovědu MATEMATIKU NEPOTŘEBUJE. Pochopte to už konečně a přestaňte prudit.
A nechte si ty plky o matice že jako buduje něco u všech. To taky pletení.
"V životě si, víme ze zkušenosti, bohatě vystačíme s trojčlenkou"
"Kdo nejde studovat přírodovědu MATEMATIKU NEPOTŘEBUJE."
To jsou dvě různé věci... A nemusí k tomu člověk jít ani nijak hluboko to té Fendrychem oslavované logiky.
---
Kdo nechce, nemusí používat ani čárky ve větách nebo rozlišovat i/y... Přesto se to u maturity z ČJ chce...
Kdo nechce, nemusí nic. Kdo to potřebuje, musí. Kdo chce psát a mluvit, musí používat jazyk. Já říkám, že kdo se profesně nebo studijně nevěnuje přírodovědě, Ma nemusí nikdy v životě potřebovat, pokud se ji nechce třebas věnovat jako koníčku. Stejné jako se zpěvem, malováním či tělocvikem. Jasně, je dobré když se člověk všestranně rozvíjí, ale nemusí a nemá se k tomu nutit. Nechápu tudíž, proč všichni maturanti všude budou z Ma muset dělat ty cermat paskvily.
Já chci maturitu z pletení a háčkování. Cermatovou. Pro všechny. Prý to rozvíjí intelekt. U všech.
Maturoval jsem z češtiny za jedna. Nic navíc proti tomu, co potřebuji v životě, jsem se nemusel učit na gymnáziu. Maturita z češtiny byla pro mne zbytečná...
Já maturoval z RJ ještě před revolucí. Jelikož jsem chtěl tahat optická vlákna, konstruovat počítače a a programovat, byla mi středoškolská ruština, mimo schopnosti rozeznat azbuku v manuálech okopírovaných počítačů IBM, takříkajíc úplně k prdu, nanic, k ničemu a nepotřebná. Potřeboval jsem ji jako mrtvý potřebuje kabát, jako osel kompas, jako prezident moudrost. Jen státnice s ní přežít. A přeci žiji, bydlím, jím, vylučuji, mám styk, učím, vydělávám, mám rodinu, nejsem zadlužen ani v exekuci. Lidičky zázrak, jako když Ježíš měnil vodu. Král je nahý. Kdo nejde studovat do Ruska, RUŠTINU NEPOTŘEBUJE. Pochopte to už konečně a přestaňte prudit.
Mám pokračovat, Tajný?
Omlouvám se za zaskočení a vracím se k Pytlíkům na Pedagogické info.
Charlie, nepanimaju, ale můžete. Je to to stejné jako, učím se bling bling ač vím, že po maturitě bling bling celý život nepotřebuju. Když ji nedám, bling bling, který nechci a nikdy jsem nechtěl dále studovat, mi studovat zabrání. Vzhůru ke vzdělávání, kvůli papíru.
Jediny paskvil zde shledavam v uvazovani pana Tajneho vcetne jeho smesnych urazek Cermatu. Je jiste dobre, ze myslenkove vyprahle pseudoexperty polil zivou vodou originalnich myslenek dalsi verozvest Fendrych. Jen nechapu, proc obsahove paskvily pseudeoxepertu ČŠ uverejnuje jak na bezicim pasu, ale treba postrehy ucitele Klause ml. nikoli.
Pró tó žé sé né hó dí...
Do krámu Komárka.
Nepanimajete, vot charašo. Je to jednoduché, nikdo mne nenutil jít studovat, dokonce jsem se chtěl živit jako opravář televizí, pak jsem byl úspěšný v olympiádě z matematiky a fyziky a přesvědčili mne, že by mohlo být lepší zkusit gymnázium a pak VŠ. Jenže to znamenalo přijímačky na gymnázium, super prospěch od sedmé třídy (a jistě povinné posudky třídního učitele), pak přetrpět gympl včetně té nenáviděné ruštiny a ještě více němčiny (angličtina nebyla, smůla), přežití mnoha dalších předmětů a povinná maturita (CJ,M,RJ + 2 předměty volitelné). Další přijímačky na VŠ a konečně se mohlo studovat, bohužel i tady byla ta ruština. A jak to souvisí se článkem a polemikou s vámi?
Tehdy jsem se k počítačům prakticky nijak dostat nemohl, tohle byla prakticky jediná šance. Dnes jsem četl o mladém kuchaři (22 let), který dělá v prestižních hotelech Evropy a ještě učí na hotelové škole někde v západních Čechách. Potřebuje nějakou školu, aby mohl dělat co chce? Myslím že ne. Tak ať si žáci svobodně vyberou. Chtějí jednoduchou, státem nalajnovanou cestu? Pak musí přijmout pravidla soutěže. Nechtějí? Proč ne. Jsou opravdu dobří, zapálení pro věc, ochotni se sami učit a naučit, nikdo jim v jejich cestě bránit nebude. Jenže mnoha z nich nejde o nic jiného než o papír, který jim zajistí co ...? Teplé místečko?
Mimochodem, dodnes neumím pořádně anglicky, asi stále nejobstojněji vládnu ruštinou, přesto se myslím po odchodu z učitelské otročiny uživím pohodlně jako ajťák. Pro mne maturita z AJ v dnešní době by byl konec studia. Nebo ne?
Poznámka k Fendrychovi: Co chtít víc od filozofujícího policajta (bývalého). Joo, aha oni chudáčci taky musejí mít maturitu. No alespoň si udělají třeba zdrávku, aby až někoho přetáhnou pendrekem ho mohli na místě ošetřit. Tam maturitu z M potřebovat nebudou.
Poznámka 2: Myslím, že problém se vyřeší sám po pár letech. Změnou financování ztratí kraje možnost protekce financování středních škol v každé vesnici (jen aby jim neubylo voličů), opět se vytvoří určitý okruh škol, kde vzdělání a úspěšné absolvování už něco znamená (klidně jim říkejme elitní), a sami učitelé si na nich nastaví laťku znalostí a vědomostí tak, aby ji nebylo tak snadné podlézt , jako nyní. Domnívám se, ale, že pak budete se slzou v oku vzpomínat na těch 20% současných propadlíků.
Pokud vím, tak logika je součást matematiky. Pan Fendrych by si měl zjistit, že matematika nejsou jen počty.
A já pochybuji. Umí pan Fendrych vůbec trojčlenku?
Charlie, ať je propadlíků třeba 50%, ale ať propadlíci nepropadají kvůli nevhodně koncipovanému testu, tzn zbytečně, kvůli hlouposti, krátkozrakosti, neinformovanosti, neprofesionalitě a neférovosti aparatčíků.
Globálně vzato, test neudělají kvůli vlastní hlouposti. Vhodit to na "někoho jiného", jakého si virtuálního aparátčíka, může pouze neprofesionální a neférový aparátčík.
Nebo pitomec.
Propadnou-li kvůli neznalosti/vlastní nepřipravenosti, není co řešit. Je co řešit pokud propadnou kvůli vadnému nástroji měření/ověřování výsledků vzdělávání NEBO kvůli tomu, že někteří lidé prostě matiku nedají stejně, jako by jiní nedali talentovou zkoušku ze zpěvu. Což neznamená, že nemají potenciál studovat něco jiného.
Kdo nedá maturitu z M ani za čtyři, ať jde studovat ten zpěv...
Potenciál studovat "něco jiného" je nepředstavitelný, doslova.
"že někteří lidé prostě matiku nedají stejně, jako by jiní nedali talentovou zkoušku ze zpěvu. Což neznamená, že nemají potenciál studovat něco jiného."
V principu máte pravdu. Albert Einstein třeba nedal rodný jazyk - němčinu a vynikal v matematice, fyzice a přírodních vědách. Jistý nedostatek to ovšem má. Jen tancem a hudbou se většina lidí neuživí. Společnost, milý Jene, nastavila jistá pravidla hry, říkal vždy můj otec. A ty je třeba dodržovat, protože tady chceme jistý řád a žádnou anarchii. Mimochodem, Honza se nejmenuji.
Takže jestli to správně chápu, nasbírali jsme: Buttliccus Claunius, Sciostefflus Enterprenalius Alternaticus, Bobiccus Dementoaris a nově přibyl Idiotus Occularis.
Culex pipiens, gratuluji. To je veliký úlovek.
To já gratuluji, pane Doležele. Má to opravdu místo na České škole. Významné. Je to podobné, jako když spolužáci na prvním stupni na někoho křičí "brejloune"... Hezký večer!
To je moje reakce na frustraci. Když čtete každý den takové kraviny a jeden pitomec se předhání před druhým, tak já už to prostě, čtenář odpustí, nevydržím. Já jsem si vždy říkal, že ten Fendrych s Rumlem jsou dvojka, a jak je vidět, měl jsem pravdu. Jeden neudělal přijímačky na práva, tak ho vzal děkan s odůvodněním, že potřebujeme vzdělané senátory a druhý zase nepochopil, že formální logika je součástí matematiky. Jsem přesvědčen, že když je někdo blbec, nemělo by se to tajit.
Pane Doležele, reakci na frustraci chápu! Nicméně: Co kdybyste zkusil byť třeba jen na malý okamžik připustit, že ti lidé, kteří mají jiný názor než Vy, nejsou blbci, idioti a chudáci..., ale že je k jejich názoru dovedla jejich zkušenost, vzdělání, argumenty... a že to vše nemusí být automaticky inferiorní, protože nekonvenuje s Vaší zkušeností... Omlouvám se předem za tu metaforu a interpretaci, ale někdy mi připadá, že Vy se pohybujete v hlubokém paradoxu: Hlásíte se k exaktním vědám a racionalitě, ale zároveň jste zanořen do "berkeleyovského" solipsistického světa. Něco mezi Descartesem a Berkeleyem. Ostatně jedna z dost typických větví té evropské civilizace. Těším se na Vaše další kultivované komentáře! Hezký večer!
Jakou zkušenost a vzdělání mají třeba Feřtek a Kartouz? Jakou zkušenost a vzdělání máte Vy?
Že dokážete jeden vedle druhýho pindat do školství?
Anonymní je troll. Ignorovat.
Okomentovat