Cílem kulatého stolu je hledat odpovědi na otázky: Co se děje ve školách, že je potřeba se věnovat více tématu bezpečí? Kdo se čeho ve škole bojí? A proč? Jak si představujeme bezpečné klima ve škole? Co považujeme za vhodná opatření, která podpoří bezpečné klima ve školách?
Přinášíme také výběr tezí ze stanoviska SKAV k tomuto tématu.
Ze stanoviska SKAV:
Bezpečné klima ve stálé skupině prakticky znamená, že jako její člen můžu:
● být v jakémkoli ohledu jiný než ostatní, pokud tím nenarušuji účel skupiny,
● chovat se jinak než ostatní, pokud přímo neomezuji jiné členy skupiny a nepřekračuji dohodnutá vztahová pravidla,
● svobodně přijímat a opouštět členství v neformálních skupinkách, které se utváří na základě společného zájmu, cíle či potřeby,
● vyjadřovat a ctít odlišné názory; ty jsou přijímány s respektem,
● otevřeně mluvit o konfliktech a problémech ve vztazích ve skupině s cílem konflikt vyřešit tak, aby byla zachována důstojnost všech stran konfliktu,
● podílet se na tvorbě a změně vztahových pravidel skupiny.
Z uvedeného pro třídní kolektivy vyplývá:
● Potřeba vytvořit a prosazovat vztahová pravidla, která může každý žák spoluutvářet a navrhovat jejich změnu; všichni žáci rozumí u každého platného pravidla jeho smyslu, dodržují ho a znají důsledky jeho porušení. ● Vysoká různorodost žáků ve třídě z hlediska názorů, zájmů apod. přispívá k toleranci a tím zvyšuje bezpečí jejích členů.
● Podmínkou bezpečného klimatu je vzájemný respekt; ne nutně přátelské vztahy mezi všemi členy kolektivu.
● O porušování domluvených pravidel, konfliktech a vztahových problémech je třeba otevřeně hovořit, hledat jejich příčiny, snažit se vyjasnit a pochopit stanoviska stran konfliktu.
● Pedagog je zodpovědný za cílené vytváření a udržování zdravých vztahů mezi všemi členy kolektivu a tím i bezpečného klimatu třídy, proto je nositelem hodnot a postojů odrážejících rovnoprávnost a hájících lidskou důstojnost ve všech situacích.
● Pokud není naplněna základní potřeba bezpečí, má to negativní vliv na všechny ostatní procesy ve třídě, zejména efektivitu učení.
Pozvaní účastníci panelové diskuze:
· Karel Dvořák, ředitel SOU Ohradní, Praha 4, předseda Sdružení učňovských zařízení ČR
· Lucie Hermánková, lektorka programu Minimalizace šikany, vedoucí služeb, Linka pro rodinu a školu
· Martin Procházka, ředitel Pražského inspektorátu, ČŠI · Libuše Slavíková, ředitelka ZŠ Zahradní, Chomutov
· Soňa Tomková, metodička prevence, ZŠ a MŠ Praha - Vinoř
Moderuje: · Tomáš Feřtek, EDUin
Kulatý stů se koná 24.11. v ZŠ Vodičkova 22, Praha 1 od 10:00 do 12:00
Více informací naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat