Výuka soudobých dějin na základních a středních školách zpravidla dospěje minimálně do 90. let 20. století, zjistila Česká školní inspekce. Období spojené s Chartou 77 tak do toho spadá. "Zůstává však otázkou, jakou pozornost věnují tématu učitelé," uvedl podle ČTK vedoucí oddělení vzdělávání Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR) Vojtěch Ripka.
Vojtěch Ripka (ustr.cz) |
Výuka soudobých dějin, kam Charta 77 patří, je specifická v tom, že se jedná o "živou" historii, shodli se oba odborníci. Podle Šimíčka, že se těchto témat proto mnozí obávají. "To může v extrému vést k tomu, že některá témata či fenomény zamlčují, záměrně vynechávají, v nejhorším případě dokonce ideologicky dezinterpretují."
Základním principem moderní výuky dějepisu by měl být badatelský přístup. Učitel by neměl jen předávat žákům informace, ale vést je k vytváření vlastních postojů k historickým událostem. "Dějepisné vzdělávání by mělo mít povahu pátrání, jež se odehrává nad prameny v pomyslné historické dílně," poznamenal Ripka..
Ústav pro studium totalitních režimů připravuje metodiku, která by akcentovala badatelský přístup k Chartě 77. Plánuje také analýzu zpracování tématu Charty 77 v současných učebnicích dějepisu, na jejímž základě by mohl navrhnout jejich inovaci.
Celý text naleznete zde
4 komentářů:
"Základním principem moderní výuky dějepisu by měl být badatelský přístup. Učitel by neměl jen předávat žákům informace, ale vést je k vytváření vlastních postojů k historickým událostem."
Trochu v tom vidím rozpor... Je taky otázka, jestli při "vedení k vytváření vlastních postojů" je to slovo "vlastní"
Já chápu, že prorežimní indoktrinaci je asi dobré balit do nějakých pozitivních slov, ale neměly by to být do očí bijící kraviny...
---
"Dějepisné vzdělávání by mělo mít povahu pátrání, jež se odehrává nad prameny v pomyslné historické dílně," poznamenal Ripka.
Byl autor někdy v nějakém archivu třeba středověkých dějin?
Neviděl nikdy třeba dvě rozdílné interpretace stejných primárních zdrojů?
Viděl někdy živé dítě?
---
Jinak elektronickým projitím zákona o ÚSTRu jsem nenašel jedinkrát slovo "škola", "výuka", "dějepis" nebo "metodika". O analýze učebnic taky nic...
---
Politicky naoktrojovaný ústav může sotva mluvit o vytváření vlastních postojů.
Přesně.
Vazeni,
dekuji za komentare, byt dost prikre. Pokud chcete videt nasi praci (a ne jen par citaci v tiskove zprave CTK), pak se treba podivejte na nekterou nasi vzdelavaci pomucku na dejepis21.cz ci soocialismrealised.eu.
Do urcite miry chapu obavy o moznou indoktrinaci, ale zkousime verejnost, zejmena skolskou, jiz osm let presvedcit o tom, ze takova obava neni na miste.
A jeste k vytvareni vlastnich postoju: ja v tom rozpor nevidim. Rodice mohou take vest sv deti bud k prejimani vlastnich postoju, nebo k vytvareni vlastnich. Jeden z klicu je pro nad v tom, ze nas postoje zaku, jejich postrehy a myslenkove pochody, zajimaji. Respektujeme je a snazime se ucitelum pomoci vytvorit pro ne prostor.
Vojtech Ripka
Okomentovat