Ministerstvo školství představilo návrh kariérního řádu pro učitele, který by měl vstoupit v účinnost v roce 2018. Bez větší míry nezávislosti v hodnocení, stanovených objektivních kritérií pro hodnotitele a integrace hodnocení ze strany žáků a učitelů bude jeho vliv sporný. Nejasnost funkce třetího stupně z něj činí spíše torzo k možnému dalšímu rozpracování.
Kariérní rád pro učitele je nezbytným, a doposud absentujícím nástrojem pro zvýšení profesionality pedagogů v českém regionálním školství.
Návrh, který předkládá MŠMT, obsahuje několik sporných prvků a nejasností, které otevírají otázku jeho efektivity:
Zdeněk Slejška (eduin.cz) |
- Nebyl doposud představen standard učitele, který by poskytl souhrn objektivních kritérií pro hodnocení učitelů. Přitom právě dobře nastavený standard učitele může významně zvěcnit debatu o tom, koho považujeme a nepovažujeme za kvalitního učitele.
- Adaptační období nabízí příležitost otevřít možnost absolventům nepedagogických oborů vysokých škol se zájmem o učitelství prokázat své schopnosti a získat tak kvalifikaci. Do dvouletého adaptačního období by se tak mohl přihlásit jakýkoli absolvent s magisterským vzděláním. Zvýšilo by to i nároky na to, jak by mělo adaptační období vypadat a čím by mělo absolventy vybavit. MŠMT by tímto mohlo částečně řešit problém stárnoucí učitelské populace a chybějících učitelů v některých předmětech.
- Hodnocení ze strany žáků či rodičů by mělo mít v posuzování práce učitelů své místo. Tuto možnost je třeba zvážit a navrhnout, zda má být takové hodnocení zahrnuto do kariérního řádu, případně zda má zpětná vazba na učitelskou práci být školám k dispozici mimo kariérní systém a necháme na řediteli, nakolik ji zohlední..
- Existence a smysl třetího stupně kariérního řádu zůstávají nejasné. K čemu má učitele vést? Mají být ti, kteří třetího stupně dosáhnou, lídry, inspektory, mentory ostatních? Takové lidi pedagogická praxe rozhodně potřebuje, a zatím nemáme funkční systém jejich vyhledávání a profesního rozvoje. Je ale nejisté, jestli k tomu může posloužit tato podoba kariérního řádu.
Zdeněk Slejška, ředitel EDUin, řekl: "Bylo by chybou, pokud by kariérní řád nesl pouze formální znaky odstupňování profesionality učitelů a nevedl k její skutečné podpoře a k motivaci učitelů o vlastní rozvoj. O současném návrhu lze v tomto směru pochybovat. A je opravdu nutné hledat, jak k pedagogické profesi přitáhnout talentované lidi, byť absolvovali nepedagogické studium. Adaptační období navržené v rámci kariérního řádu, se k tomu velmi dobře hodí. Snížilo by se tak riziko, že bude pouhou formalitou, dvouletým vyčkáváním, na jehož konci každý stejně druhý stupeň získá."
12 komentářů:
Nevím, jestli se tento paskvil dá vůbec nazvat kariérní řádem. Do druhého stupně pustí každého a do třetího skoro nikoho, takže suma sumárum budeme tam, kde jsme byli.
"- Hodnocení ze strany žáků či rodičů by mělo mít v posuzování práce učitelů své místo. Tuto možnost je třeba zvážit a navrhnout, zda má být takové hodnocení zahrnuto do kariérního řádu, případně zda má zpětná vazba na učitelskou práci být školám k dispozici mimo kariérní systém a necháme na řediteli, nakolik ji zohlední.."
To jako navrhuje EDUin, ta pijavice učitelská?
Každopádně by měl mít KŘ více stupňů a možnost dalšího postupu tak, aby zaujal po finanční stránce i mladé kantory a odborníky. Nyní je směřován pouze na výchovné poradce, kteří už dnes mají o 3 hodiny nižší úvazek jako ostatní a jsou zařazení již dnes do 13. Tam je i ředitel. Ostatní kantoři jsou ve 12. Potom to vypadá tak, že na škole pracují samí lenoši, pač preventista, tvůrce neustále nových verzí ŠVP,....dělají zdarma co můžou. KŘ je obyčejný zmetek a hrubě se "odborníkům" okolo paní Kateřiny nepovedl. On totiž nemotivuje většinu pracovníků ke kvalitnější práci. Předchozí čtyřstupňová varianta byl zmetek ještě větší. Paní Kateřino, rychle ztrácíte podporu kantorů. Podobně je to i s inkluzí. Každý experiment musí být laboratorně ověřen, jinak nemůže jít do praxe. Ověřování musí probíhat na jistém reprezentativním vzorku a po delší dobu několika let. A to se u inkluze i KŘ bohužel nestalo.
dobře nastavený standard učitele může významně zvěcnit debatu
Ano. Zvěcnění debaty nám vyloženě chybí. V souvislosti s nastavováním standardu učitele po tom zvěcnění volají pytlici od dob zestandardyzovávání očního kontaktu s žákem a pohybu pedagoga po učebně standardyzačním týmem profesora Rýdla.
Teď mne ale napadlo, jestli tam v zájmu trvalého a oprávněného fungování společnosti eduin jako slušného zdroje obživy konzultantů, expertů a mluvčích nemělo být spíš zvěčnění debaty. Na všechny časy, a nikdy jinak.
Bylo by chybou, pokud by kariérní řád nesl pouze formální znaky odstupňování profesionality učitelů
Bezesporu.
To je snad ještě horší, než formální autorita učitele, nebo dokonce formální formování žáka!
1.učitel-elév 2.učitel junior 3.učitel atestovaný 4.učitel cerifikovaný 5.učitel senior 6. učitel senior kouč 7.učitel school mediátor
no tak nějak má vypadat kariérní řád
souběžně s kariérním řádem musí být i řád profesní
1.učitel s maturitou 2.učitel s libovolnou vš 3.učitel s vš ped typu
4.učitel se dvěma vš 5. učitel se zahr. školskou praxí
no a do třetice je potřebné míti i řád pedagogicko-oborový
1.učitel školy státní 2.soukromé 3.církevní 4.rodičovké
KŘ u učitelů asi nevzbudí nadšení, ale připomínky EDUinu ukazují, jakým nápadům bylo třeba vzdorovat (a vzpomeňme si na předchozí verzi KŘ).
Navržený standard je výsměchem zdravému rozumu.
připomínky EDUinu ukazují, jakým nápadům bylo třeba vzdorovat
... a kterým bude třeba vzdorovat.
Navržený standard je výsměchem zdravému rozumu.
Okomentovat