Cermat splnil, co slíbil. Zatímco na jaře zveřejnil takzvané statistiky alternativ až po nátlaku iniciativy Maturitní data – odtajněno, v podzimním termínu už je zveřejnil sám na konci října. A to nejen ve formátu PDF, ale i ve strojově čitelné podobě. Co ale stále chybí, je grafické znázornění, díky kterému by mohla veřejnost pohodlně posoudit, co tato čísla ve skutečnosti sdělují.
Zveřejněná data sdělují, kolik žáků a jakým způsobem odpovědělo na jednotlivé úlohy státní maturity. Dostupnost a zpracování do „lidsky čitelného formátu“ umožňuje lépe porozumět tomu, co doopravdy úlohy státní maturity ověřují, a zkvalitnit tak debatu o pojetí a kvalitě maturitních úloh.
Cermat ale zatím zveřejnil tato data pouze ve formátu PDF a v podobě excelové tabulky.
Pro veřejnost je ale třeba, aby byly k dispozici i přehledné diagramy pro každou úlohu. Jak by takový diagram mohl vypadat, ukazuje příklad z jarního kola maturit. Tento diagram se týká diskutované úlohy o epizeuxi. Vychází z dat poskytnutých Cermatem, diagram zpracovali lidé z iniciativy Maturitní data – odtajněno.
Diagram ukazuje, že míra neúspěšnosti u této úlohy byla velmi vysoká u všech maturujících. Na znalosti, která nic praktického nepřináší, tedy ztratilo bod velké množství z nich. U některých to znamenalo, že u maturity neuspěli. To sekundárně znamená další a v podstatě zbytečné investice státu do jejich vzdělávání. Otázka tedy zní, zda takové úlohy do maturitního testu zařazovat.
Z příkladu je zřejmé, že pro srozumitelnost a další možnou diskusi o problému je zpracování diagramů nutné a máme od Cermatu požadovat, aby se takové zpracování stalo běžnou součástí toho, co je publikováno po ukončení každého z termínů státních maturit.
Tomáš Feřtek, odborný konzultant EDUin, řekl: „Je dobré, že Cermat na stránkách zveřejnil statistiky alternativ ve formátu, který umožňuje další zpracování. To je jistě pokrok oproti jarnímu termínu maturit, byť trvalo skoro dva měsíce, než k publikování došlo. Samozřejmostí by ale mělo být i grafické zpracování dat, aby běžná veřejnost rozuměla, co ta čísla znamenají. Že mnohé ty informace jsou důležité a bez grafického znázornění nejsou srozumitelné, je zřejmé z ukázky, kterou jsme připravili.“
Zdroj: TZ EDUin
22 komentářů:
"Samozřejmostí by ale mělo být i grafické zpracování dat, aby běžná veřejnost rozuměla, co ta čísla znamenají."
To jako všem stejně předhodit nějaký graf, aby si veřejnost myslela to správné? Nebude pak Cermat obviňovaný z tendenčního zkreslování? Kde je nějaká důvěra ve schopnost veřejnosti přemýšlet samostatně? Kde je nějaká individualizace, prostor pro diskuzi?
Přeloženo z eduinštiny: Cermat splnil, co slíbil, ale zase je to špatně.
"Na znalosti /epizeuxis/, která nic praktického nepřináší, tedy ztratilo bod velké množství z nich. U některých to znamenalo, že u maturity neuspěli." - To je stejná hloupost, jako kdyby někdo argumentoval procentem maturantů, kterým přinese něco praktického znalost třetí odmocniny nebo úpravy mnohočlenu. S uměleckou literaturou se po maturitě setkává zcela určitě více lidí než se středoškolskou matematikou.
Možná by pánů z EDUinu neubylo, kdyby si po letech znovu prošli skvost české literatury, Erbenovu Kytici. Tam se vyskytuje epiuzeuxis v každé baladě snad desetkrát.
Tak nejprve chtěli aktivisté data, aby mohla sloužit odborníkům. Teď se stěžují, že mají data, ale chybí jim grafy:
"...Co ale stále chybí, je grafické znázornění, díky kterému by mohla veřejnost pohodlně posoudit, co tato čísla ve skutečnosti sdělují..."
Jakému odborníkovi má Cermat data předžvýkávat? Mají v Cermatu výsledky po předmětech nazpívat nebo mají být tištěné v podobě Botlíkovo mávátek?
Nezbývá než poukázat na občanskou informační nenažranost těch nefachčenků z EDUčehokoli.
Děkuji pěkně! Hezký den!
Zhruba stejné výsledky jako epizeuxis vykazuje např. úloha o podmětu. Ta se ovšem nehodí do krámu. Je neuvěřitelné, jak primitivním způsobem se EDUin snaží ovlivňovat veřejný diskurs o maturitě - a bohužel mu to do značné míry vychází.
Jen pro připomenutí:
http://www.ascestinaru.cz/dalsi-pokus-jak-oddelat-novou-maturitu-aneb-oldrich-botlik-si-neco-mysli/
http://www.ascestinaru.cz/josef-soukal-epizeuxis-nesmyslu-zbavena/
Vážení kolegové, tady přece nejde o epizeuxis. Jako češtináři jistě umíte rozeznat komunikační záměr toho textu. Jde o to, aby Cermat publikoval ta data v podobě, která je lidsky srozumitelná. Tedy příklad diagramu je tam proto, aby bylo zřejmé, že v podobě té tabulky to pro běžného člověka moc srozumitelné není, diagram je přehledný a jeho vytvoření dá minimum práce. Diagram úlohy o epizeuxi jsem vybral jen proto, že se o ní hodně diskutovalo a je z něj patrné, jaké informace pro debatu může přinést. Jsme rádi, že Cermat vyslyšel naše připomínky a publikoval data ve strojově čitelném formátu, to je fajn, ale dodáváme, že má-li to sloužit k veřejné debatě, je dobré přidat ty diagramy. To je sdělení té TZ. Nemyslím, že to je něco, co by dávalo podnět k tomu rozezlenému tónu, kterým tu tiskovou zprávu komentujete.
Dobrá provokace, kolego dramaturgu.
To Vám už tak vlezlo školství na mozek, že nevíte, že nejste pro většinu přítomných kolega?
Ti, co jsou ochotni o maturitních datech diskutovat, jim jistě porozumí, nemám obavy. A když si myslíte, že vytvoření diagramů dá minimum práce, tak se do toho s chutí pusťte, a ne že vyplodíte jen jeden, a to ten, který se Eduinu zrovna hodí do krámu.
"Diagram ukazuje, že míra neúspěšnosti u této úlohy byla velmi vysoká u všech maturujících. Na znalosti, která nic praktického nepřináší, tedy ztratilo bod velké množství z nich. U některých to znamenalo, že u maturity neuspěli. To sekundárně znamená další a v podstatě zbytečné investice státu do jejich vzdělávání. Otázka tedy zní, zda takové úlohy do maturitního testu zařazovat."
"...tady přece nejde o epizeuxis. Jako češtináři jistě umíte rozeznat komunikační záměr toho textu." (...) "Diagram úlohy o epizeuxi jsem vybral jen proto, že se o ní hodně diskutovalo a je z něj patrné, jaké informace pro debatu může přinést."
Psal jsem o primitivní demagogii. Totéž bych mohl napsat o pokusu ji obhajovat.
Pane Ferteku, Cermat ze zakona realizuje maturitni zkousku. V celem zakone neni nikde zminka o tom, ze ma poskytovat data odborne verjnosti, ani radka o tom, ze odborna verejnost je tak odborna, ze se v datech nevyzna, ani odstavec o tom, ze ma poskytovat data laicke verjnosti a nic o tom, ze to musi byt v grafech. V dnesni hyperkorektni spolectnosti se vam s Botlikem podarilo zmanipulovat verejne mineni, ze jste si vyvzdorovali nejaka data a vy mate jeste tu drzost diktovat, zda ma byt graf kolacovy nebo spojnicovy!!!
Najdete si kamose ve spratelenych manipulujicich neziskovkach, nejlepe odborniky vam odpovidajiciho strihu a dezinterpretujte si data sami a stat uz svymi hloupostmi neotravujte.
Simona CARCY
Vy si nemyslíte, že by bylo dobře, aby lidé, široká veřejnost, rozuměli tomu, co se děje u maturit a kolem maturit? Myslíte, že není v zájmu státu, škol, institucí, které je řídí..., aby lidé vzdělávací soustavě, školám důvěřovali? Jsou snad ty informace majetkem státu a jsou určené jen pro úzkou skupinku zasvěcenců s příslušným vzděláním? Dobrá, v zákoně to není, ale to přece neznamená, že by instituce jako Cermat, případně MŠMT neměly dělat i něco nad literu zákona, aby srozumitelně komunikovaly s veřejností o důležitých otázkách školství... Děkuji! Hezký večer!
Jsem presvedcena, ze nikoli. Tim vsak nechci branit nikomu, ani vam, pokud muj nazor nesdilite, abyste data zverejnena nad ramec zakonne povinnosti interpretoval jakkoli - stavte 3D hrady z pisku, publikujte verse o vysledcich, aby jim nekdo dalsi rozumel. Konejte dobro, pokud tim neomezujete druhe. Nevsimla jsem si, ze by Lekari bez hranic (na rozdil od petentu v teto veci uzitecna organizace) byli vlaceni medii, ze musi nalezite verejnosti vysvetlit ucinnost lecebne metody nasazene v Burundi proti lamani nehtu. Nikdo to po nich nechce, protoze svym pusobenim pomahaji na rozdil od zde casto zminovanych neziskovek. Pane Komarku, zalozte s Botlikem treba zviditelnovaci joint venture a interpretujte, pokud to citite jako nezbytne. Ostatne to jiz cinite - bohuzel pro mne bez zrejmeho smyslu takoveho pocinani. Leda ze by hlavnim motivem byla manipulace verjnosti ve prospech vyhodne prosazovane ideje. No a kdyz tomu tak je, nezbude vam nez cekat, ze se lidi pozastavi nad prospechem z toho prosazovani.
Dekuji a moc hezky vecer.
Pane nekolego Feřteku,
jestli v tom přetištěném příspěvku nejde o epizeuxis, sežeru diplom a jdu do kláštera.
Pane Komárku, až si přečtete náš starší článek, bude vám jasné, že Botlíkova iniciativa propagovaná EDUinem slouží primárně útoku na maturitu, a až někde daleko vzadu jsou - možná - i další cíle. Feřtekův článek je evidentním dokladem zcela nekorektní argumentace. Stejně jako v případě inkluzivních sběračů dat hledajících další munici k ostřelování našeho školství či třeba urážek ze strany Tajného Učitele jste se opět neomylně postavil na stranu, která má sice plná ústa ušlechtilých cílů, ale pracky zaprasené špínou.
"Pracky zaprasené špínou", je argumentace jaká, pane Soukale? Děkuji! Hezký večer!
A aby lidé vzdelavaci soustave duverovali - to je prosim co? Je treba duverovat danovemu systemu? Je treba duverovat Ovcackovi? Jakou ma hodnotu z vasich ust propagovana duvera u neceho, co je za zakona statni maturitni zkouskou? Pane Komarku! Je treba aby lide duverovali testum v autoskole?
A vyhýbání se podstatě věci je argumentace jaká? Vy jste si nepřečetl naše články?
Přátelé, na pedagogickém infu jsou informace v podobné míře, jako tady. Navíc v přátelském ovzduší, bez invektiv, děkování a rukylíbání.Já se po náročné práci ve škole opravdu nemíním nechat vytáčet ani pouhým čtením některých příspěvků a následnými úvahami o tom, jak to v našem státě a školství funguje či ještě lépe nefunguje. Nejsem aktivní diskutér, ale Česká škola mě po dlouhá léta provázela každým dnem, přeposílala jsme odkazy kolegům, doporučovala články. S tím dneškem končím, peagogické info se mi zdá jako adekvátní náhrada. A jako bonus tam jsou komentáře Pytlíka i dalších.
Táži se kapacit pokorně. Věděl pan Erben, že používá epizeuxis? Pokud ne, co to znamená?
Umělecká tvorba a studium literatury jsou dvě rozdílné věci.
Právě jsem na PI dočetl, že Pytlik skončil s Českou školou. Výčet normalizačních úspěchů pana Komárka začíná být impozantní.
Pane zbabělý anonymní Tajný (docela mně Váš nick i příspěvky připomínají doby minulé, kdy se to tu tajnými jen hemžilo),
Váš dotaz jen svědčí o tom, jak málo rozumíte tomu, o čem diskutujete.
My nevíme přesně, nakolik Erben nebo i Mácha byli obeznámeni s teorií verše. Můžeme ale z jejich básnické tvorby bezpečně vyvodit, že věděli nebo přinejmenším hluboce cítili toto: zmnoží-li básník nějaký výraz, klade na něj a na danou textovou pozici důraz – to je totiž podstata figur, mj. právě epizeuxis, ale i anafory, epifory, epanastrofy; všechny jmenované u obou básníků nacházíme.
Ale nejsme tu na češtinářském webu. Omezím se tedy jen na konstatování, že když se nedostudovaný nekolega Feřtek či matematik Botlík odvažují kritizovat zařazení maturitní úlohy na epizeuxis, prozrazují svoji donebevolající odbornou ignoranci.
Okomentovat