Pro české školky není inkluze zaváděná od začátku letošního září žádnou velkou změnou. Integrovat děti se speciálními vzdělávacími potřebami jsou zvyklé už léta. Takových dětí jsou letos ve školkách nejméně tři tisíce, v reálu jich ale bude mnohem víc. Učitelům a učitelkám totiž schází schopnost handicap, či naopak extrémní nadání odhalit. Reportáž přináší server Aktuálně.cz.
"Nejprve jsem měla obavy, jak inkluze bude probíhat v praxi. Vnímala jsem to ale jako výzvu, a ne jako nutnost. Neříkala jsem si, že to určitě nepůjde a budou z toho samé problémy," popisuje Adéla Štěpánová z mateřské školy Kohoutek. Letos má ve třídě dívku s poruchou pozornosti.
Ostatní děti prý jiný program a chování své spolužačky chápou. Umějí být i trpělivé. Zpočátku ale její žáci novou situaci nechápali, bylo proto potřeba citlivé vedení, pozitivní postoj a spousta vysvětlování.
Dana Moravcová (ctyrlistek.biz) |
"Problém vidím hlavně v malém finančním ohodnocení, protože jakmile kvalifikovaní asistenti najdou lépe placené zaměstnání, odejdou. U dítěte se pak střídají, což je problém, zvlášť třeba u autistů," objasňuje.
Jako další velký problém inkluze vnímá ředitelka neschopnost učitelů a učitelek odhalit handicap nebo i extrémní nadání. Navíc upozorňuje i na to, že učitelé nedovedou stanovit ani odpovídající pedagogická opatření. Zvládnou to jen ti starší, kteří vystudovali ještě před rokem 1989 a mají zkušenosti i praxi.
"Začínající učitelky nemají vůbec základy speciální pedagogiky a inkluze je hlavně o speciální pedagogice i diagnostice," varuje ředitelka.
Celý text naleznete zde
4 komentářů:
Studoval jsem hned po revoluci. Nepovažuji se za začínajícího učitele, ale o speciální pedagogice jsem stejně slyšel jen z rychlíku. Vůbec bych si netroufl tak zobecňovat. Ti, kteří jsou zodpovědní, neposlouchají a učitele, kteří v současné džungli před tabulí pracují, můžete podobnými vyjádřeními jen ještě víc namíchnout.
No a je to tady. Kdyz se na podobne veci upozornovalo pred zavedenim inkluze( pred 1.9.2016), tak to jsme byli za pitomce a rozvracece socia.... Pardon inkluze a s ni spojenych svetlych zitrku. A mame tu hned dva clanky o problemech. Dokonce i svata CSI si vsimla zvysene administrace, hm. Kdyby to nebylo tragicke, mozna bych se jim smala
No konečně. Takže do kategorie debilů, kteří neumějí nejen učit a pracovat s dětmi, ale ani poznat hendikepované či naopak nadané dítě, už byli zařazeni nejen učitelé SŠ a ZŠ, ale i učitelky ze školek. Tak vás dámy v tom našem spolku neschopů pěkně vítáme.
"Tak vás dámy v tom našem spolku neschopů pěkně vítáme."
Myslím, že jsou v dobré společnosti :-)
Dodala bych jen, že pedagogické minimum speciální pedagogiku pokrývá tak, jak jeho název naznačuje - minimálně. Nebo přesněji, téměř vůbec. Nebýt velmi důkladné oborové metodiky na anglistice, neměla bych při nástupu do zaměstnání o poruchách učení ani páru. Hlavně že bylo velmi důležité našprtat různé definice pedagogiky.
Okomentovat