„Společnost si uvědomila, že chybí řemeslníci. Lidé začínají oceňovat dobré řemeslníky, začínají si jich vážit,“ řekl pro Českou televizi ředitel Střední odborné školy stavební a zahradnické Miloslav Janeček. Výuka manuální zručnosti lidově zvaná „dílny“ se zřejmě vrátí zpět do základních škol. Praktická výuka má žáky přilákat ke studiu technických oborů. Snahu asociace živnostníků i mnohých učitelů podporuje i ministerstvo školství.
Základní školy tak mohou ve zjednodušených řízeních žádat o finance třeba právě na vybudování dílen. O konkrétní podobě jejich povinného návratu do škol zatím ministerstvo jedná.
Celý text naleznete zde
22 komentářů:
Průšvih je v tom, že manuální zručnost a vztah k řemeslu chybí i učitelkám základních škol. A nejenom učitelkám.
"Základní školy tak mohou ve zjednodušených řízeních žádat o finance třeba právě na vybudování dílen."
Tak za prvé mohly, protože šablony na dílny už jsou v propadlišti dějin, a za druhé sice žádaly a budovaly, ale na dobré polovině základek nemá dílny kdo učit.
To je samozřejmě dobře.
A já už se těším, až ministerstvo začne uvažovat o "návratu" praktických škol (nebo zvláštních, speciálních).
Zase nová verze ŠVP. Zase práce naprosto zadarmo. Super.
Hluboce mě zajímá náplň tohoto předmětu. Jen doufám, že to nebude jen o pilníku, kladívku, pilce, svěráku...Jen aby to nebyl návrat do dílen 20. století. Další problém vidím ve shánění materiálu. Uvědomil si někdo jeho současné ceny?
Mily Fando, a v cem se zrucnost 20. stoleti lisi od zrucnosti 21. stoleti? Ja vam to prozradim- v nicem. Budete muset rukama ( vlastnima) zkusit vsechny zakladni nastroje, obcas se umazat, skrabnout, riznout. Ruce jsou ruce. A to i v dobe stroju a robotu. U rucicek zacina vsechno. A jde taky o rozvoj motoríky deti, o peclivost , o soustavnost, o umeni praci dotahnout do konce. Kdyz tohle deti nebudou umet, jsou nam vsechna elektricka a elektronicka udelatka na ........
To Franta Moudrý: Já zase právě doufám, že zručnost se bude získávat pomocí kladívka, sekyrky, pilníku, pily, hoblíku a svěráku. Na tom je postaveno každé řemeslo a všechny technické profese. Ve druháku na střední škole (1975) jsme samozřejmě nadávali jako špačci, když jsme do úplného zblbnutí pilovali či zaškrabávali šábrem 6 hodin denně. Dnes si rozhodně nemyslím, že by to byl ztracený čas. Větší problém vidím tom, KDO bude ten předmět učit.
To Franta Moudrý: Já zase právě doufám, že zručnost se bude získávat pomocí kladívka, sekyrky, pilníku, pily, hoblíku a svěráku. Na tom je postaveno každé řemeslo a všechny technické profese. Ve druháku na střední škole (1975) jsme samozřejmě nadávali jako špačci, když jsme do úplného zblbnutí pilovali či zaškrabávali šábrem 6 hodin denně. Dnes si rozhodně nemyslím, že by to byl ztracený čas. Větší problém vidím tom, KDO bude ten předmět učit.
dílny ve 21. stol roztomilá pidlovina
jinak kdo ty časy pamatuje, jak se do dílen sháněl materiál? telefonátem do přidruženky jzd nabo do fabriky,zadara...
dnes to bude baumax či hornbach?1+1 kladívko v akci...
Dílny za půl milionu korun proto plánují vybudovat...
Ministerstvo školství podporuje školy také finančně. Například pro čerpání prostředků z evropských fondů zvolilo velmi jednoduchou metodu takzvaných šablon...
...O konkrétní podobě jejich povinného návratu do škol zatím ministerstvo jedná.
Ach tak. Tak ono se to tedy zatím děje vcelku neplánovaně, nekoodrinovaně a s malými a převážně dotačními penězi? A naše MŠMT teprve přemýšlí, co s tím udělá. A například NÚV, který zodpovídá za tvorbu RVP, nebo sbor poradců paní ministryně, konference Budoucnost pro školu, pedagogické fakulty atd. zdá se spí a spí a spí?
To je asi nějaká legrace, ne? Nebo snad skrytá ideologické diverze proti dobře našlápnuté paní ministryni ve veřejnoprávní ČT24?
KDO A JAK ZODPOVÍDÁ ZA TO, ŽE DÍLNY Z MNOHA ŠKOL ZMIZELY A NEBYLO TO VČAS NAPRAVENO?
J. Týř
Pedagogické fakulty a MŠMT se příliš podvolují "čerpacím trendům"?
Kdysi byla v PedF UK Katedra technické výchovy. Co je z ní dnes? NÚV se má starat o RVP. Jak se o ně stará? MŠMT zodpovídá za celé školství. Jak se o ně stará?
Mohou za to snad zřizovatelé a ředitelé škol?
Aby se tu časy minulé nemalovaly příliš růžově: i dříve záleželo, co bylo náplní a kdo to učil. To, že dnes umím vzít kladivo či pilku do ruky, rozhodně není zásluha školních dílen, ale práce na chatě a na zahradě. Dvouhodinovka strávená dílem opisováním pouček z tabule, dílem výrobou motivujících předmětů typu cedulka na záhon, valný efekt neměla.
Jana Karvaiová - 27. listopadu 2016 13:57
V současnosti to již není nosné téma. Propojme to s globalizací a ekonomikou. Veškerá výroba se poměrně rychle přesouvá do Asie, Jižní Ameriky, protože tam jde o nižší náklady a konkurenční výhodu. Proč si myslíte, že onen milion migrantů v Německu tak obtížně hledá manuální práci? Ono jí totiž vůbec v současnosti není tolik potřeba. Z ekonomického hlediska je historicky jasný nejdříve přesun obyvatel ze zemědělství do průmyslu a v současnosti z průmyslu do služeb. To je určující pro ekonomicky vyspělé země.
Ohledně školních dílen vidím několik problémů.
1) Náplň tohoto předmětu ve smyslu robotizace a digitalizace X zacházení s jednoduchými nástroji
2) Personální obsazení učitelských pozic
3) Nemožnost sehnat za laciný peníz materiál do školních dílen
4) Vybavení tzv. školních dílen.
5) Ve školních dílnách jsou poměrně velká omezení. El. vrtačka, bruska, ....Vaše možnosti se nakonec scvrknou na budování budek pro ptáčky, lžíce z plexiskla,..
Je zde evidentní poptávka ze strany průmyslové lobby. Patrný je poměrně velký vliv na MŠMT.
Ostatně, zacházet s pracovními nástroji jsem se naučil sám. Materiál si každý nakoupí v Baumaxu, OBI, Hornbachu,....Stačí si to jen logicky poskládat.
Ygrain, souhlas. Snad je, že ne všude se dvě opisovalo z tabule. Takto jde obecně shodit každý předmět.
výroba se z asie do evropy již nikdy nevrátí,máme zde pouze automontovny-ovládání pneušroubováku a zapojování pěti drátků se naučí učeň za rok,pak tu máme sklady totež platí pro skladníka,rok učňáku,netřeba čtyřletých učňáků s maturitou,stačí bohatě dvouleté,stejně tak netřeba dílen na zš
"Ygrain, souhlas. Snad je, že ne všude se dvě opisovalo z tabule. Takto jde obecně shodit každý předmět."
Nechtěla jsem shazovat předmět, ale konkrétní vyučující :P
Věřím, že nechtěla, ale udělala :-).
Ano!!! Více dílen, více výtvarky a více tělocviku. Méně nalejváren. Nalejvárny ať se přesunou na střední.
Ano!!! Více dílen, více výtvarky a více tělocviku. Méně nalejváren. Nalejvárny ať se přesunou na střední.
Myslíte, že šikulové nedokážou udělat nalejvárnu i z dílen? Já vzpomínám, jak jsme na základce celý rok zapisovali choroby stromů a druhy řezů. Informační technologie se druhdy obejde bez počítačů. A nedávný kolega dělal rozborku a sborku zámku na čas.
Zdá se mi, že diskuse některých učitelů na České škole se točí kolem shazování kolegů. Pan Kartous má, myslím, radost. :)))
Možná se jen kolegové snaží vysvětlit komukoliv z MŠMT (ČSSD), že to hurá akce z Karmelitské nedokáží zařídit až do poslední škamny. Jediné co mohou, je vytvářet podmínky, které budou školní prostředí postupně kultivovat (spokojení učitelé a schopné vedení škol). Před pravdou se neschováme a falešná loajalita je stejně škodlivá jako korektní se cenění. Posledních pár let už přemýšlím, proč bych na sobě měl pracovat? Proč přijímat kritiku okolí, když jsou podmínky pro práci čím dál horší. Už jen výchova rodičů, životní hodnoty a setrvačnost mne udržují v chodu. Za těchto podmínek bude před děti přicházet kdokoliv. Nestrkejme hlavu do písku. Ani pštros to nedělá. Není blbej!
Souhlasím.
Okomentovat