Polemika probíhá na stránkách MF DNES. V pondělí tam Bohumil Kartous psal o tom, jak rychle a vlastně zadarmo porměnit české školství: „Položme si tedy otázku, zda je možné změnit něco zásadního v oblasti vzdělávání, aniž by bylo nutné vynaložit miliardy. Odpověď zní ano. Celý vzdělávací systém se může pohnout dopředu, aniž by se o tom na ministerstvu financí dozvěděli.“ Dnes mu odpovídá předseda Společnosti učitelů matematiky Eduard Fuchs: „V systému školství je mnohé co zlepšovat. Rozhodně je to však složitější, než nám doporučil Kartous.“
Kartous charakterizoval možnosti změny mimo jiné takto:
Bohumil Kartous (eduin.cz) |
Znáte Hejného metodu? Vynikající způsob, jak učit matematiku, aby děti bavila a přicházely jí samy na kloub. Je tu. Stejně tak Khanova škola. Potřebujeme jen ministra, který o těch věcech bude systematicky, opakovaně mluvit, bude apelovat na učitele a rodiče, aby tyto prostředky zařadili do svého běžného života. Taková změna by nestála nic a lidé by to poznali ještě během téhož volebního období.“
Eduard Fuchs to vidí jinak:
Eduard Fuchs (is.muni.cz) |
S Khanovou školou je to obdobné. Záplava zahraničních videí obsahuje možná mnoho materiálů, které mohou žákům pomoci. Možná jsem měl jen smůlu, když ta, která jsem zhlédl, byla vzorovou ukázkou špatných postupů.“
Texty naleznete v MF DNES 7.11. a 9.11.
26 komentářů:
Přečetl jsem si jen nadpis, ten mě "zaujal" a ptám se: Kolik roků a na jakých typech škol Bohumil Kartous učil?
Aby to nebylo podobné, jako kdybych radil, jak se má rozvíjet nějaký průmyslový provoz. Byl jsem totiž několikrát na brigádě v různých továrnách. Nebo že bych poradil zemědělcům? Moji rodiče celý život v zemědělství pracovali a doma jsme měli slepice, králíky, prasata, husy, kačeny...
Pokud jsem se spletl a pan Kartous má bohatou pedagogickou praxi, tak se omlouvám. To myslím vážně, bez ironie. (A teď si článek přečtu. Možná měl můj postup být opačný, ale neudržel jsem se.)
Pan Kartous stále nechápe, že Khanovu školu i Hejného metodu pokud to jde spousta učitelů využívá.
Že problém je jinde. A to kde, pana Kartouze, ani ministerstvo moc nezajímá.
České školství je už bohužel nenávratně změněno.
Pane Wagnere, ten urážlivý vzkaz Štěpána Kotrby tady nemá, co dělat. Smažte ho, prosím. Děkuji! Hezký den!
Kartous radí!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
"Absolvoval Pedagogickou fakultu, Fakultu sportovních studií MU v Brně a postgraduální studium na Fakultě sociálních studií UK v Praze. Od roku 2005 do roku 2014 pracoval ve společnosti Scio, kde se podílel na aktivitách v oblasti vnějších vztahů, společenské odpovědnosti a vydávání periodik. Od roku 2012 přednáší na Vysoké škole ekonomiky a managementu v Praze."
- Jinými slovy, pane Bartáku: ne, na běžné škole nikdy neučil, a matematiku už vůbec ne.
Co udělat z pana Kartouse ministra školství, ministra financí a prezidenta zároveň. Ta božská jednoduchá řešení za pár šupů.....
Dělám tandemového učitele při hajného matice v šestkách. Líbí se mi názornost, na druhou stranu je to náročné na abstrakci. Slabší děti mají zjevné problémy (dělení egyptských chlebů apod.).
Khanova škola - nevím, nazvala bych to "proč to dělat jednoduše, když to jde složitě". Takhle vysvětlovat matiku slabším žákům, tak nepochopí už vůbec nic.
Žádná metoda není univerzální. Zakázala bych nějaké plošné vyučování podle něčeho. Genetická, globální apod. metoda čtení - každému jednomu dítěti vyhovuje něco jiného. Má se zkusit jedna metoda a potom, když dítě neumí, zkusit něco jiného. Plošně je to kravina.
Škoda, že si tu nemůžeme počíst, jaké další návrhy má pan Kartous ohledně školství.
Tak jsem ten urážlivý vzkaz Štěpána Kotrby, který s touto diskusí nemá nic společného a je ze srpna, smazal sám, pane Wagnere. Hezký den!
Hlavní omyl B. Kartouse není v tom, co čeká od Hejného metody či Khanovy školy, hlavní omyl je v představě o náplni práce ministra. Ministr školství snad nemá jednou říkat, jak učit správně matematiku, příště dějepis (a jako min. telovýchovy, jak hrát správně fotbal).
S důvěrou v to, že příští volby vymetou veškeré donátory neziskovek, jejichž zaměstnanci místo pindání budou muset jít konečně makat, se přesouvám na Pedagogické info. Mimochodem, jak říkala moje babička, prostá to žena z lidu, komentář pana Kotrby ohledně role pana Kartouse "sedl jak prdel na hrnec". Na shledanou v lepších časech.
Já to nestihl si to přečíst. Je-li to to, co je na pedagogicke.info, přemýšlím také o definitivním přechodu.
Pane Komárku, to nevidíte, jak pan Kartous školství nerozumí a pindá a pindá a pindá? Přiznám se, že si jeho komentáře čtu už jen z masochistických důvodů. Jednou jsem mu i napsal, ale on nic nechápe. A neustále nafukuje komára a říká, že je to velbloud.
Pánové vyžadují slušnost pouze od oponentů. Sami mohou psát cokoliv. Když se to šéfredaktorovi nelíbí, bůhůhůůů, prásk dveřmi a šupitopresto pryč na jinou přátelštější a vstřícnější platformu. Tam si budeme na experty a neziskovky moci zanadávat bez cenzury. Vivat profesores.
Komárek sám učitele uráží, pochopitelně Kartouz taky a když se pak objeví narážka, mají z toho bebíčko.
Komárek je pokrytec první třídy. Co si myslí on, je korektní a slušné, co si myslí ostatní, je třeba dokázat a neslušné.
Dělá z toho druhou Romeu, kde se maže a maže a maže. Tam vládne tvrdá proromská cenzura a tady chce zavést něco podobného.
Když už, tak "vivant professores". Pokud i skladník ve šroubárně může číst Vergilia v originále, může snad Tajný Učitel vyhledat korektní podobu citátu.
Čumím, jaký je Eda štramák, když jsem před 30 lety opouštěla fakultu, byl to proplešatělý hároš. A vůbec se nedivím, že na Boba zareagoval. Jeho kecy ho musí s... víc než všechny generace kantorů, kterému na fakultě prošly rukama, dohromady.
Tajnej, já si mohu říkat co chci a kdy chci, profesor jsem nikdy nebyl, tento titul po žácích (nikoli studentech) nikdy nepožadoval, a navíc již neučím. A i ve škole jsem byl myslím v názorech na přípravu žáků k výuce poměrně "nekorektní". Buďte si jist, že kdybych měl napsat opravdu to, co si myslím, musel by si Komárek nechat naprogramovat cenzurní skript, aby to stihl mazat. A že jsou mezi neziskovkami vyžírkové a sosači státních peněz? To je přeci naprosto zřejmé, ať si Kartous mlží jak chce. Stačí si dát tu práci, a pročíst si výroční zprávy a rozkrýt jejich penězovody. Jistě jste si také všiml chybějícího "pan". Kartous totiž paní redaktorku z Echa24 ve svém článku tituloval stejně. Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá.
Khanova videa a Hejného metoda...
To jsou sověty a elektrifikace dneška. Akorát furt nemůžu pochopit, proč Hejný už 25 let učí učitele učit tu matiku špatně...
Možná to sem nepatří...
Ale není ona ta matematika tak trochu zbytečná, když se dají peníze získat jinak???
http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/kauzy/eurodotace-na-zkoumani-bohu-za-27-milionu_403288.html
Aknelka
Psali jsme o tom a měli jsme k tomu vyjádření těch vědců.
http://www.ceskaskola.cz/2016/10/vyzkum-jak-muze-kognitivni-veda-prispet.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/10/vyjadreni-laboratore-pro-experimentalni.html
Děkuji! Hezký večer!
Aha, to jsem nějak nepostřehla. Děkuji za informaci. Mrknu na to.
Nicméně - jak dokazují americké volby - stačí hodně demagogie, trocha šikovnosti a správní daňoví poradci a nepotřebujete přírodní vědy vůbec.
P. Kartousi, tak to jste zabil. Já Vám závidím, jak je Vám vše jasné. Možná byste poradil, i jak s výukou čtení prvňáků. Začali jsme se splývavým čtením, ale ne všem rodičům se to líbí. Oni chtějí tak, jak se to učili sami. Nevědí, zda genetické nebo analyticko-syntetické, ale apriori je Sfumato špatně. Napište, ať jim to mohu předhodit, co je správně, neboť Vy jste expert.
Ale zpět k matematice, je to můj aprobační předmět a učím matematiku téměř 30 let. Já nesu tu kůži na trh, když jdou děti k přijímacím zkouškám. Nemám nic proti Hejného metodě, všechny naše prvostupňařky prošly školením, ale shoda je jednoznačná. Budeme používat některé prvky ze školení, ale nepřebereme ji celkově. Viděl jsem to i na své neteři, která má tuto matematiku od první třídy. Stopy neurózy, protože nechtěla zůstat doma ani s horečkou. Nikdo jí totiž nebyl schopen v případě absence pomoci. Ale to není samozřejmě chyba Hejného. Chyba je, jak se matematika uchopí. Nestačí se holedbat: "Učíme podle Hejného." Sice to neumíme, ale rodiče na to slyší.
Khanova škola? Jak píše paní Karvaiová, každé dítě ve třídě má startovací čáru úplně někde jinde. Na učiteli je, aby je matematikou dokázal zaujmout a zároveň postavil základy.
"9. listopadu 2016 15:03" - Tajný Učitel
Přejděte na www.Romea.cz. Tam Vám asi nic nevadí, přestože názory jsou tam dávno za hranou. Zameťte si před svými dveřmi.
S výukou matematiky jsou problémy všude v Evropě. Můžu to na základě tří bývalých projektů Comenius potvrdit - Belgie, Anglie, Francie, Polsko, Chorvatsko, Bavorsko, Španělsko, Sasko. Jinak to bylo pouze v Turecku. A tam se učilo podobně jako u nás před 27 lety. Jak všichni dobře víme, tak na špici jsou žáci z Asie - Čína, Jižní Korea,...Ostatně "šanghajský model" výuky matematiky přebírá v novém školním roce 50% britských škol. Proč nepřijali Hejného a Khanovu školu? To ví jenom Bůh.
To ví jenom Bůh.
A Kartous.
Okomentovat