"Klíčové je bezpečné klima ve sborovnách, to se pak přenáší na chování dětí. Dobré vztahy ve sborovnách generují dobré vztahy ve třídách a bezpečné klima ve škole," řekla mimo jiné v diskusi o bezpečném prostředí ve školách Lucie Hermánková. Přinášíme výběr z hlavních myšlenek z kulatého stolu, které zveřejnil EDUin.
Debata se konala 24. listopadu, účastnili se jí Libuše Slavíková, ředitelka ZŠ Zahradní v Chomutově, Martin Procházka, ředitel Pražského inspektorátu ČŠI, Lucie Hermánková, lektorka programu Minimalizace šikany, Radko Sáblík, ředitel Smíchovské střední průmyslové školy v Praze, Soňa Tomková, metodička prevence na základní škole ve Vinoři.
Výběr z hlavních myšlenek debaty:
-
Bezpečné klima ve škole je základem dobrého učení. Na řediteli je, aby zajistil prosociální prostředí a respektování pravidel. Nejlépe takových, na nichž se podílejí žáci (Martin Procházka).
-
Žijeme v době kultu dítěte. Rodiče jsou hodně zaměření na dítě, často jsou vůči němu nekritičtí. Mají mylný pocit, že jsou čímsi jako klienty školy. Výchova je na rodičích, škola to může ovlivnit až následně (Soňa Tomková).
- V posledních měsících stoupá především v Praze počet stížností rodičů na situaci na prvním stupni a v mateřské škole, kdy se rodiče obávají chování některého spolužáka. V Praze je až 60 % rodičovských stížností důvodných. (Martin Procházka).
- Stoupají nejen rizika, ale i poučenost pedagogických sborů. Ty se často zaměřují na bezpečné prostředí a jsou v tom úspěšné. Bezpečnost se nedá zajistit jinak, než vztahovými pravidly a na těch je nutné pracovat dlouhodobě. Ano, děti jsou nějak vychované z rodin, ale rodič, i kdyby sebevíc chtěl, nedokáže dítě připravit na to, jak bude existovat ve vrstevnické skupině. Když dítě nezvládá vztahová pravidla, neznamená to, že selhala rodina (Lucie Hermánková).
- Pro bezpečné prostředí ve třídě je klíčová osobnost pedagoga. A někteří z nich opravdu nejsou disponování pro to, aby ustáli složitou situaci a budou mít problémy na každé škole. Dobrým řešením je dávat žákům velké úkoly a přenášet na ně zodpovědnost. Vede to u nich k zodpovědnému a dospělému chování (Radko Sáblík).
- Zásadně chybí supervize a podpora učitelů. Co je zcela běžné třeba v sociálních službách, to u pedagogické profese téměř neexistuje. Učitel, když si neví rady, musí mít na dosah radu a pomoc a bez pocitu, že bude potrestán, když se svěří s problémem.
- Ředitelům se nedaří konstruktivně řešit stížnosti. Pravidla se stanovují až ve chvíli, kdy vznikne konfliktní situace, jen výjimečně existují scénáře, jak se v podobných situacích zachovat (Martin Procházka).
Další informace a záznam z diskuse naleznete zde
Bezpečné prostředí ve škole: Bezpečnost se nedá zajistit jinak, než vztahovými pravidly a na těch je nutné pracovat dlouhodobě
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
5 komentářů:
V Blesku by se ten nadpis vyjímal, tady pouze ukazuje na malost redaktora.
No my se tedy s kolegyněmi rozhodně o přestávce fackujeme, lítáme po chodbě, řveme na záchodě. Taky si občas podtrháváme nohy a navzájem si vysmíváme naše oblečení. Zásadně hovoříme vulgárně a oslovujeme se ty vole nebo ty krávo. A to vše se děje vždy ve třídě nebo na chodbě, aby bylo okolo co nejvíc dětí, aby si z nás mohly vzít ten příklad.
Máte pravdu - ten titulek je na hraně, možná za... Převzal jsem ho z toho původního textu... Vymyslím něco jiného. Děkuji! Hezký den!
Nevidím žádný smysl v tom vymýšlet nové titulky u převzatých článků.
Souhlasím, jen ať titulek zůstane, vypovídá o mnohém.
Okomentovat