Některé základní školy selhávají s průpravou i pro tak základní dovednosti, jako je čtení. I na druhém stupni je dost dětí, které se potýkají s přečtením textu, natož pak s jeho porozuměním. To má neblahé dopady na další vzdělávání. Podle odborníků je pozdě vytvářet vztah ke čtení až ve škole, protože ten se vytváří v rodině. Jenže dětem jsou bližší počítače a televize. Reportáž přináší deník Právo.
Václav Mertin (repro ČT) |
Podle něj školy v určitou chvíli přestávají dbát na to, jestli děti umí dobře číst, a učitel se pak žene za další látkou. Jenže pokud dítě či teenager věnuje příliš energie na samotné technické provedení čtení, pak mu zbývá málo sil na porozumění textu.
A to je handicap, který ho pak provází v mnoha oborech vzdělávání. Problém je pak už si jen číst v učebnici. Jenže schopnost číst je důležitým předpokladem pro rozvoj nejen učení, ale i myšlení, paměti, představivosti a soustředění.
Větší potěšení plyne dětem ze zvukových a vizuálních médií. Podle dětské psychiatričky Martiny Celecké není výjimkou, že i prvňáci mají chytrý mobil. „Sedmnáctiletý mladík nemá čas odejít od počítače se najíst a vzniká u něj mentální anorexie,“ popsala Celecká.
Celý text naleznete zde
6 komentářů:
"Některé základní školy selhávají s průpravou i pro tak základní dovednosti, jako je čtení."
Jako že některé školy nezvládají a některé jiné jo? Nebo ne/zvládají učitelé? Nebo spíš žáci?
U článku o funkčních gramotnostech je to celkem vtipné...
---
A jak to bude až se bude učit kriticky myslet?
na pásu a ve skladě netřeba umět číst celé věty,stačí nápisy
dovednost čtení - čtení s porozuměním - radost ze čtení - funkční gramotnost čtení
Ne že by to se čtením bylo růžové, ale autor plete páté přes deváté. A Šteffl tvrdí, že se číst naučí žáci sami.
Některé základní školy selhávají s průpravou i pro tak základní dovednosti, jako je čtení. ... Podle odborníků je pozdě vytvářet vztah ke čtení až ve škole, protože ten se vytváří v rodině.
Selhává tedy škola nebo rodina?
Selhává rodina. Na 100% Měla jsem teď na depistáži první ročníky, cca 80 dětí. Jednou z věcí bylo povídání se o čtení. Většina dětí si už ani nevzpomínala, kdy jim rodiče četli, někteří tvrdili, že nečetlli nikdy. Většina se jich nedívá ani na večerníček, sledují pořady pro dospělé. Skoro třetina těch děcek má stále dyslálie, nejčastěji sykavky a poruchu výslovnosti R,Ř. Slovní zásoba hrozná.Knížky dostávají minimálně, zato tablet mají skoro všichni.A ta situace se pak táhne celou školou. Zkuste čtení ve třídě s 28 dětmi. kolik času vám zbyde na čtení pro jedno dítě?Zdravé. kolik na dítě se SPU? Na druhou stranu upřednostňování výuky gramatiky před čtenářskou gramotností na druhém stupni mi také vadí.
Selhává rodina. Na 100%
Má otázka byla samozřejmě řečnická. Chápe vůbec tento novinář(?), co vlastně napsal?
Okomentovat