„Byla bych hrozně ráda, kdyby se děti naučily a zjistily, k čemu je dobrý vzájemný respekt, slušnost a láska. Že to není jenom něco, co se má, ale že je to něco, co je k životu potřebné a zvlášť k životu, který má být naplněný. Malé děti nemají strašidelné vztahy, až s věkem se to mění, jak věci odkoukají. V tom máme možnost to změnit. A důležitá je i škola, v ní leží budoucnost, ale někdy mám pocit, že školství jako celek nereaguje na posun světa a politiky, na to, co člověk reálně potřebuje k životu,“ říká režisérka Alice Nellis v rozhovoru pro magazín Ona DNES.
V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:
Alice Nellis (kviff.com) |
Co ze znalostí základní školy jste použila ve svém praktickém životě? Do páté jsme se naučili číst, počítat a jazyk, ale od páté dál to byly povětšině informace faktického rázu, které máme dnes všichni stále na dosah. Ve školách je věnován prostor encyklopedickým znalostem, ale věci praktické, ty, které bude potřebovat úplně každý, se neučí.
Co konkrétně?
Jsou to banality, ale každé dítě by mělo umět dobře a zdravě jíst, vařit, vést finance, pochopit občanské věci, praktické domácí záležitosti. Ty bude potřebovat úplně každý a spousta lidí je neumí ani v mém věku. I já se je často učím, protože mi je nikdo nevysvětlil. A i neznalost těchto základních věcí mnohdy dělá hrozně složité soužití. Kolik rodin pohoří na tom, že si nevědí rady s financemi, že nevědí, jak se pohybovat v dnešním světě? A tohle všechno ztěžuje praktický a vztahový život.
Co jste se v dětství nenaučila, ale dnes byste potřebovala vědět?
Zní to směšně, ale mně spoustu let trvalo naučit se prakticky vést domácnost. Nám to nikdo neříkal, přitom to vyžaduje dost úsilí, protože rodina je složitý systém. Ano, něco mě naučila maminka, ale ta vyrůstala v úplně jiné době. Něco odkoukáte doma, jenže rodiče už nejsou vždy schopní vysvětlovat, proč dělají, co dělají. A taky všechno nedělají dobře. Navíc děti mají v určitém věku povinnost revoltovat vůči rodičům, a právě v tu chvíli by měla škola vytvořit platformu, kde se tyhle věcí dozvědí. Ta by měla nabídnout různé druhy pohledů.
Celý text naleznete v dnešním vydání MF DNES
8 komentářů:
Někdy mám pocit, že filmová tvorba nereaguje na posun světa a politiky, na to, co člověk reálně potřebuje k životu!
Proč asi?
Jsou to banality, ale každé dítě by mělo umět dobře a zdravě jíst, vařit, vést finance, pochopit občanské věci, praktické domácí záležitosti. Ty bude potřebovat úplně každý a spousta lidí je neumí ani v mém věku. I já se je často učím, protože mi je nikdo nevysvětlil. ...
Zní to směšně, ale mně spoustu let trvalo naučit se prakticky vést domácnost. Nám to nikdo neříkal, přitom to vyžaduje dost úsilí, protože rodina je složitý systém. Ano, něco mě naučila maminka, ale ta vyrůstala v úplně jiné době.
Je zajisté smutné, když zmiňované praktické záležitosti paní režisérku nenaučili doma v rodině. To ale není důvod, aby své komplexy z dětství přenášela na školu.
Navíc děti mají v určitém věku povinnost revoltovat vůči rodičům, a právě v tu chvíli by měla škola vytvořit platformu, kde se tyhle věcí dozvědí. Ta by měla nabídnout různé druhy pohledů.
Děti mají v určitém věku tendence (nikoliv povinnost) revoltovat proti dospělým celkově. Představa, že jim v tomto věku škola otevře oči, to je naivní fikce. Anebo možná spíš zbožné přání.
Jinak na zmiňované problémy je vhodné použít spíše služeb psychologů a různých poraden. Škola tady rozhodně není od toho, aby se v ní děti naučily, že maminka není hloupá a tatínek není blbec.
Jasně, já můžu za to, že při výuce procent (slevy, zdražování) Vomáčka nedával pozor a Budil chyběl, Brázdová myslela na něco jiného a Nováček měl problém pochopit, co znamená %.
Škola může za to, že byla zrušena technická výchova, kde si všichni vyrobili stojánek na ubrousky a poličku.
---
Provádíme teď testování ČŠI Informační gramotnosti - nevěřili byste, kolik žáků v 18 letech se považuje za informačně negramotné. Výsledky v průměru 50 %. A může za to škola. Škola může za to, že je nedostatek učitelů informatiky. Škola může za to, že je problém s údržbou, za hodinové dotace, ...
Vše ostatní už uvedl poste.restante
Myslím, že se nám ještě zapomněla pochlubit, že měla problémy s matematikou, kterou přece k ničemu nepotřebuje. To je dneska u celebrit in.
Škola nereaguje na změny svět a politiky... tudíž by se měla věnovat vedení domácnosti. K čemu takový blábol?
Někdy je jednodušší říct "Jsem blbý/á" a není třeba to rozepisovat...
Takže to shrňme: trivium, vařit, vést účty a domácnost, něco o zdraví a nejspíš o sexu, a gůglit.
A TO MÁ JAKO STAČIT?!
Ano, spoustu informací, kterou jsem se ve škole naučila, opravdu nepoužívám, spoustu jsem zapomněla. Ale je i slušné procento informací, které si pamatuji, a které ze mě dělají osobu, kterou jsem, a umožňují mi rozvíjet si obzory i mimo profesní a rodinný život, protože nejsem ani stroj na výuku angličtiny, ani na vaření a žehlení.
A jestli tohle někdo nechápe, nemá právo nazývat se intelektuál.
Byla bych hrozně ráda, kdyby se děti naučily a zjistily, k čemu je dobrý vzájemný respekt, slušnost a láska. Tolik citát.
Souhlasím. Ale toto je přece záležitost rodiny. V současnosti se na školu kladou požadavky, které patří do výchovy v rodině. Pokud toto budeme chtít po škole, musí být žáci ve škole
od 8 hodin minimálně do 16 hodin. Vím, že by to mnohým rodičům vyhovovalo. To by ale museli platit mnohem vyšší daně.
Okomentovat