„Na jednu stranu nechci nijak stresovat nynější pedagogické pracovníky v předškolním vzdělávání tím, že si buď dodělají vysokou školu, nebo si musí najít jinou práci /na to jsou výsledky pedagogů našich mateřských škol velice kvalitní a bylo by to velmi neférové jednání/, na druhou stranu se důkladné a konkrétními argumenty podložené debatě o prosazení jejich vysokoškolského vzdělání nijak nebráním,“ uvádí Kateřina Valachová ve svém vyjádření. Přinášíme ho v plném znění.
Kateřina Valachová (vláda.cz) |
Není tedy na pořadu dne legislativně stanovit všem absolventům/kám středních pedagogických škol povinnost absolvovat k blízkému datu bakalářské vysokoškolské studium. Samozřejmě vítám diskusi o problematice vzdělávání pedagogických pracovníků, což se týká všech stupňů vzdělávacího systému, nikoliv nutně pouze mateřských škol. Já osobně ale cítím potřebu diskutovat s odborníky např. o dalším profesním vzdělávání. Je totiž pravda, že na pedagogy klademe stále vyšší nároky, je proto třeba jim umožnit takové soustavné vzdělávání, které vytvoří podmínky, aby dostáli těmto nárokům. Tyto kroky děláme a chceme v tom pokračovat.
To pochopitelně neznamená, že budeme ignorovat mezinárodní trend postupného zvyšování pregraduálního vzdělání učitelů/ek mateřských škol. Jejich vysokoškolské vzdělání se i v jiných zemích prosazuje postupně a až po důkladné debatě všech aktérů i na základě modelování dopadů (nejen finančních) do systému.
Na jednu stranu nechci nijak stresovat nynější pedagogické pracovníky v předškolním vzdělávání tím, že si buď dodělají vysokou školu, nebo si musí najít jinou práci /na to jsou výsledky pedagogů našich mateřských škol velice kvalitní a bylo by to velmi neférové jednání/, na druhou stranu se důkladné a konkrétními argumenty podložené debatě o prosazení jejich vysokoškolského vzdělání nijak nebráním.
5 komentářů:
Paní ministryně by si měla uvědomit, že absolventi středních pedagogických škol byly před pětadvaceticeti lety na úrovni dnešních vysokoškoláků. Stejně tak to bylo u zdravek. To se všechno rozbilo a dnes to chcete zaflikovat. Nemohu posoudit, jaká je kvalita absolventů SPŠ dnes, ale nemyslím si, že to vydrželo. Nemá smysl, aby si dlouholetá učitelka se středním vzděláním, která celá léta pracuje s dětmi a která toho ví o dětech víc než mnohý docent sedící nad knihami, musela dodělávat VŠ. Už by si měli zodpovědní uvědomit, že není důležitý papír, ale co dotyčný umí. Tedy sestavit požadavky na výkon povolání a zřídit státní zkoušku, kterou musí dotyčný absolvovat. A školu ať si žák vybere.
Museli by se na tom podílet praktici, protože od VŠ by se to zvrhlo na citace objevných spisů nebo na nacvičené scénky dle reformátorů s RVP. Tak jak to znají učitelé z mnohých vzdělávacích akcí.
Ono v o chlup civilizovanějších zemích se to řeší zhruba tak, že když se v roce 2016 kormidelníci společnosti dohodnou, že by bylo dobré, aby učitelky MŠ měly VŠ vzdělání, tak se do zákona dá odstavec, že "učitelky v mateřských školách musí mít VŠ vzdělání, s výjimkou absolventek SPgŠ před rokem 2020..."
A u nás se to tuším řeší tak, že se starším učitelkám s "pouze" středoškolským vzděláním zkrouhne o několik let započítaná praxe. Aby to ale nedopadlo tak jako ve zdravotnictví, kde se ze stromů leze zpátky na zem, protože chybí sestry.
"Je totiž pravda, že na pedagogy klademe stále vyšší nároky, je proto třeba jim umožnit takové soustavné vzdělávání, které vytvoří podmínky, aby dostáli těmto nárokům. Tyto kroky děláme a chceme v tom pokračovat."
Tak to je gól.... Učitelé to mají náročné, tak jim přidáme soustavné studium, aby to měli méně náročné?! Ta paní si neuvědomuje, co říká?
Dát učitelkám v MŠ podmínku mít VŠ vzdělání znamená, že jim musí pořádně přidat na platu. Odkud na to ta paní vezme? Proč komplikovat něco, co funguje? To je takový český trend, k tomu patří to věčné ohánění se mezinárodními trendy...
Aby to ale nedopadlo tak jako ve zdravotnictví
Mám takový pocit, že ve zdravotnictví to dopadá tak, že se má zdravotní sestra už na střední škole vybavit potřebnými kompetencemi, které teď získává až v bakalářském studiu.
V takovém případě, nechť to ve školství klidně dopadne jako ve zdravotnictví, a budoucí učitelky mateřských škol mohou být vybaveny kompetencemi už na střední škole. Co tomu brání?
Okomentovat