„Pokud chceme vést opravdu rozumnou debatu, jak z marasmu současného školství ven, je třeba se nejdříve seznámit s realitou. Pakliže bude do debaty vstupovat veřejnost s předsudkem o líných učitelích, jimž se nechce pracovat, je zřejmé, že se nikam neposuneme,“ píše učitel Filip Šimeček v Deníku Referendum.
Šimeček mimo jiné píše:
Filip Šimeček (obcankari.cz) |
Absolventi pedagogických fakult neučí v prvé řadě z toho důvodu, že učit nemohou, jelikož míst ve školství se nedostává. Výběrová řízení na pozici učitele se objevují spíše výjimečně, a to výhradně v oblastech s nízkou nezaměstnaností. Mladý pedagog na Bruntálsku či Mostecku si zkrátka neškrtne.
Druhou poměrně pádnou příčinou narůstající armády pedagogické omladiny na úřadu práce je nadbytek pedagogů důchodového věku, kteří mladým zkrátka blokují místo. Ovšem není se čemu divit – důchodce je pro ředitele ideálním zaměstnancem. Má své jisté, nepožaduje vyšší mzdu ani bonusy, nemá potřebu odcházet za lepším. Obvykle zajetý systém nekritizuje, dělá, co se mu zadá.
Celý text naleznete zde
9 komentářů:
Článek není špatný, a myšlenka o mýtech ve školství je stěžejní.
Ale pokud chceme české školství někam posunout, musíme se soustředit na příčiny.
Špatná zaměstnatelnost absolventů pedagogiky je důsledkem, nikoliv příčinou mizérie ve školství.
Nevím, zdačlánek není špatný. Filip Šimeček je aktivní a schopný mladý muž. Ale nevím, zda jeho tvrzení mají obenou platnost. Píše v podstatě takto: mýtus tvrdí tohle a ono to je takhle. A třeba tak tvoří mýty nové. Příklad Bruntálska a Mostecka možná říká jen to, že je existují regionální rozdíly a ty byly vždycky. S důchodci mám přesně opačnou zkušenost - na naší škole jedna kolegyně přesluhuje, v posledních letech odešli 3 do důchodu předčasně jak nejdříve mohli, 2 přesně načas. Ti, co se k důchodu blíží, to mají přesně spočítané a těší se.
Další diskutující mohou ujasnit nakolik má text pravdu obecně a nakolik uvádí vyjímky z pravidla.
důchodce je pro ředitele ideálním zaměstnancem
Ideálním zaměstnancem pro (normálního) ředitele je kvalitní zaměstnanec - bez ohledu na věk či pracovní smlouvu...
Má své jisté, nepožaduje vyšší mzdu.
Protože už má maximální tarif. To může být pro některé ředitele naopak hlavní negativum.
Obvykle zajetý systém nekritizuje, dělá, co se mu zadá
Nebo se už nikoho "nebojí" a kritizuje vše, co vidí.
Ideálním zaměstnancem pro (normálního) ředitele je kvalitní zaměstnanec
Ideálním zaměstnancem je pro ředitele prospěšný zaměstnanec. Viz bod 3.
má maximální tarif. To může být pro některé ředitele naopak hlavní negativum.
Asi bude vyváženo výraznými pozitivy. Viz bod 1 a 3.
Nebo se už nikoho "nebojí" a kritizuje vše, co vidí.
Proč by to dělal? Nebuduje žádnou pozici, nemá žádnou budoucnost, horizontem je dožití ve stylu dobrý každý den. Nemusí se zabývat myšlenkou, že co zanedbá letos, může se mu nevyplatit příští rok.
Filip Šimeček generalizuje zcela nepodloženě a překvapivě nenachází pro některé jevy ani ta nejjednodušší vysvětlení. Každý region má totiž určitá specifika, některé se vylidňují, někde se rodí více dětí, demografická křivka ovlivňuje celé školství, především pak střední atd. Mnoho jeho tvrzení vyvracejících argumentů padlo i v mnoha předcházejících diskusích.
1. "Absolventi pedagogických fakult neučí v prvé řadě z toho důvodu, že učit nemohou, jelikož míst ve školství se nedostává." - v Praze a okolí chybí učitelé/ky pro 1. stupeň, AJ, F, M... Do tohoto regionu se stěhují pracovníci všech možných oborů, je logické, že učitelé by je měli následovat. Tvrdá data jsou jasná.
2. "Výběrová řízení na pozici učitele se objevují spíše výjimečně, a to výhradně v oblastech s nízkou nezaměstnaností." - proč výběrové řízení, když je absolutní nedostatek?
3. "Druhou poměrně pádnou příčinou narůstající armády pedagogické omladiny na úřadu práce je nadbytek pedagogů důchodového věku, kteří mladým zkrátka blokují místo." - Důchodci jsou pro ředitele určitou jistotou z nejrůznějších důvodů, jeden tu nepadl: jsou ochotni vzít i částečný úvazek a tak "zalátat díru". To je ale i absencí tzv. suplentů ;-) a obecně podfinancováním celého systému. Ale opět jde o regionální problém. Z hlediska ředitele je důchodce jistota: ví, koho bere.
4. "Pokud mladý učitel nebo učitelka nesežene místo ve školském sektoru, při hledání jiného zaměstnání často naráží na bariéru nekvalifikovanosti." - např. státní a veřejná správa se spokojí s libovolným titulem, jazykové znalosti by měly být výhodou, atd. Opět tvrdá data chybí.
5. "Na druhou stranu – není ani pravdou, že by byli pedagogové nejhůře placení vysokoškoláci." - tento mýtus jsem nikdy neslyšel...
Takže závěr: dojmy občankáře, který prokázal jen svou mizernou kvalitu.
Plný souhlas s panem Wagnerem.
ve školství stejně jako v jiných profesích máme dva světy pražský a sbytek světa za kolíne, absolventů je nadbytek již jen proto,že neexistují tzv. směrná čísla, mladí z venkova vzdají shánění místa a odstěhují se do prahy,kde je sice kantorů nedostatek,ale také tam zjistí,že existují lépe placená místa a do školy nenastoupí,v pohraničí je běžná že řideli na jedno avizované místo přijde 20-30 kvalif uchazečů a on si vybírá,já když jsem dorazil na základku druhý den po zveřejnění byl jsem 32!
ano důchodce je jistota bere libovolná úvazek,nejlépe 8-12 hod ,max 3 dny v týdnu,do ničeho se neplete,neremcá,ředitele výdy podpoří a v případě potřeby kvalitně informujeprioritou není plat ale levný oběd,
co do nekvalifikovanosti tím jsou míněna pers. agentury,které nepovažují učitele za kvalif pro jinou práci než ve školství a dnes většinu míst zajišťují agentury
stejně tak tvrzení že uřiet není ěpatně placený se týká situací kdy důlní inženýr dělá kominíka
nowak/ ti co odcházejí pžedčasně tak činí proto že je pžed tuto volbu postavil ředitel, ti co načaz proto,že po krátkém odpočinku jim bylo znovu slíbeno omezené angažmá nebo mají vyhlídnuté místo vrátného
Neznám ve svém okolí žádné kolegy/ně, kteří/které by se od 50 let svého věku netěšili/y do důchodu, ale bohužel mají vydržet dnes už téměř až do 65 let. A tím opravdu brzdí příliv nových mladých posil do školství. Ale nezapříčinili to ani oni ani ředitelé škol, nýbrž celostátně nastavený systém.
Sama jako učitelka s 6 lety do důchodu (v 64 letech) jsem zaměstnána už desátým rokem a na druhé škole vždy jen na dobu určitou jako zástup za mateřské dovolené. Prošla jsem si už nejméně třemi vlnami vyhoření, ale snažím se. Otřepu se, nakopnu se a řeknu si, že za už pár maminka zase nastoupí a já těch několik let do důchodu nějak přežiju na ÚP, a to mě udržuje při životě, jinak se to v našem školství při čím dál vyšší buzeraci přežít nedá!!!!!
Okomentovat