Píše Bohumil Kartous kriticky až arogantně o diskutujících a diskusi na České škole? V diskusi pod textem upozorňujícím na Kartousův článek o návrhu středoškoláků, aby mohli mít vliv na hodnocení učitelů, zaznívají pochybnosti. Kartousův kolega z EDUin Tomáš Feřtek je ale otevřenější: „Debata pod jejich (středoškolské unie) tiskovou zprávou na víceméně učitelském serveru Česká škola má přes dvě stě příspěvků a je opravdu výživná,“ píše v článku pro Respekt.cz.
Tomáš Feřtek mimo jiné píše:
Tomáš Feřtek (eduin.cz) |
Co by se stalo, kdyby žáci mohli známkovat učitele za to, jak dobře učí? Udělali by z toho kabaret? Uměli by vůbec posoudit něco tak složitého? Nasázeli by jim z hecu samé kule? Znamenalo by to rozvrat školy jako společenské instituce?
Zohledňovat žákovské hodnocení v rámci učitelského karierního systému a při zvyšování učitelských platů navrhli nedávno středoškoláci z České středoškolské unie. Chtějí, aby se přihlíželo k jejich hlasu při posuzování toho, zda učitel skutečně používá nové metody ve výuce. Debata pod jejich tiskovou zprávou navíceméně učitelském serveru Česká škola má přes dvě stě příspěvků a je opravdu výživná.
Kromě toho, že v nejrůznějších podobách obsahuje výše zmíněné obavy, víceméně potvrzuje to, na co si středoškoláci opakovaně stěžují. Že je učitelé odmítají přibrat do debaty o tom, co a jak se ve škole učí. Výjimky se mezi diskusními příspěvky samozřejmě najdou, ale ironický a pohrdavý tón převažuje.
Zajímavé je právě jednoznačné přesvědčení o nadřízenosti a podřízenosti a nedůvěra vůči středoškolákům a jejich schopnosti něco posoudit. Přitom zrovna příspěvky zástupce středoškoláků Štěpána Kmenta patří v debatě k nejvěcnějším. To je vůbec v našem prostředí zvláštní věc. Až do maturity jako by náctiletý měl poslušně šoupat nohama a pokud možno do ničeho nemluvit, protože dospělí všechno vědí líp. A pak z ničeho nic dostane volební právo a chceme po něm, aby byl občansky zodpovědný a přijímal důležitá rozhodnutí. Jak by k takovým schopnostem asi tak přišel? Ve škole těžko, pokud jeho názory ignoruje.
Celý text naleznete zde
25 komentářů:
"Že je učitelé odmítají přibrat do debaty o tom, co a jak se ve škole učí."
Mám obavy, že studenty v předmětech jako pozemní stavitelství, geodézie, stavební materiály,..nelze do debaty, o tom co učit, přijmout. Je mně líto, ale tady se s aktivisty asi nedomluvíme. Jsou dvě možnosti návrat na stromy nebo se problematiku naučit a především pochopit.
Ještě je jedna cesta: návrat pana Feřteka do maringotky.
Co by se stalo, kdyby čtenáři mohli známkovat novináře za to, jak dobře píší?
Jistě. Lze namítnout, že novináři jsou de facto hodnoceni podle čtenosti, potažmo nákladu deníků, nebo objemu reklamy na webu. To je jistě pravda.
Důsledkem tohoto přístupu v časech infotainmentu (information + entertainment) ovšem je, že novináři nejsou odměňováni podle KVALITY příspěvku, nýbrž podle HOVADSKOSTI, nebo, chcete-li mírnější formulaci, podle KONTROVERZNOSTI příspěvku.
Pan Feřtek, byť není profesí přímo novinář, nám demonstruje, že řemeslo zvládá dobře.
Výjimky se mezi diskusními příspěvky samozřejmě najdou, ale ironický a pohrdavý tón převažuje.
Četl pan Feřtek všechny příspěvky? Bral v úvahu i odpovědi pana Kmenta? Proč mám na průběh diskuze pod článkem jiný názor? Jsem slepý, hluchý nebo imbecil, jak rád praví Hercule Poirot, když jeho malé šedé buňky nemohou najít pravdu?
Proč pan Feřtek ve veřejném prostoru předvádí to, co nám diskutujícím učitelům na České škole ve svém článku vyčítá a při tom se cítí být morální autoritou?
Lidé, pomozte. Už bych měl být pomalu moudrý, ale koukám na to jak tele na nová vrata.
Kdy začnou experti opravdu diskutovat a přemýšlet o argumentech druhé strany? Já například hned v pondělí rozestavím podle obrázku lavice a budu sledovat změny v pozornosti žáků. Bojím se dopředu zeptat, čí to bude vina, když se nic nezmění, nebo se situace ještě zhorší?
"Chtějí, aby se přihlíželo k jejich hlasu při posuzování toho, zda učitel skutečně používá nové metody ve výuce."
Když vynecháte tuhle novinářskou omáčku, tak zjistíte, že chtějí mluvit přímo do kariérního postupu, do atestací.
"Píše Bohumil Kartous kriticky až arogantně o diskutujících a diskusi na České škole? V diskusi pod textem upozorňujícím na Kartousův článek o návrhu středoškoláků, aby mohli mít vliv na hodnocení učitelů, zaznívají pochybnosti. Kartousův kolega z EDUin Tomáš Feřtek je ale otevřenější: „Debata pod jejich (středoškolské unie) tiskovou zprávou na víceméně učitelském serveru Česká škola má přes dvě stě příspěvků a je opravdu výživná,“ píše v článku pro Respekt.cz."
---
Asi přestávám rozumět česky. Chtěl těmito větami autor říci, že čtenáři/přispěvatelé České školy se domnívají, že Bohumil Kartous nepíše kriticky až arogantně? Že pan Feřtek naopak pana Kartouse z arogance obviňuje? Pane Komárku, předpokládám, že ten úvod je Váš. Četl jste ho? Dává Vám smysl?
A považujete páně Kmentovy reakce, návrh studentské unie za zcela oprávněné a bezchybné návrhy na podíl studentů na učitelově postupu v kariérním řádu? Mně to naopak připomíná návrhy na volbu ředitele dělníky (nic proti, ale v době studií patří mezi nejoblíbenější učitele ti, co po studentech nic nechtějí; v podniku ten, kdo zvýší platy, zkrátí pracovní dobu a nebude chtít výkony).
Děkuji za odpověď, přeji hezký den.
Pane Komárku, jedete na půl s fabrikou u na bílé hole? Proč řádně necitujete internetové zdroje s uvedením odkazu?
Pane Ferteku, myslim ze i vy chapete rozdil mezi " pribrat do debaty o kvalite ucitelu" a " spolurozhodovat o kariernim postupu".
To prvni je mozne to druhe nikoli.
To druhe neni mozne, protoze: kriteria hodnoceni ucitelu by mela byt stejna nebo velmi podobna. Jak a kdo by hodnotil ucitelky materinek ci ucitele mentalne postizenych nebo vychovne zanedbanych? Citite ten rozdil? Jestli ne, nepiste o tomto tematu uz nic, prosim.
Vždy se najdou Eskymáci, kteří vypracují pro obyvatele Konga pokyny, co dělat v době velkých veder.
Stanislav Jerzy Lec
Tak pan Kment že diskutoval věcně? Ony tam někde přibyly odpovědi na opakovaně pokládané dotazy, jak by to bylo s odpovědností studentů za hodnocení a případné poškození pedagoga? Že jsem si nevšimla.
Každopádně jsem ráda za "tvrdá data" a děsně by mě zajímalo, jak ta pěkňoučká tabulčička učitelských kvalit souvisí s požadavky pana Kmenta posuzovat učitelův profesní vývoj a ovlivňovat finanční ohodnocení. Nemluvě o tom, jak by při hodnocení naostro ředitel interpretoval negativní hodnocení od téměř čtvrtiny žáků.
Každopádně je třeba ocenit ukázkovou novinářskou demagogii, pan Feřtek se vskutku vyzná.
...ironický a pohrdavý tón převažuje.
Toť. Správný postřeh. U brilantního analytika společenských pořádků a školského nešvarotepce to snad ani nepřekvapí. K oběma tónům se hlásím bez rozpaků, a při svojí povaze i skromně. Patřím mezi neskromnější lidi na okrese, totiž.
Ironický bývám zpravidla při komunikaci s pitomcem a pohrdám lidmi duchovně plytkými.
Nevím, jestli nám dochází, oč tu vlastně běží. Expertům a konzultantům tak ležíme v žaludku, že nevěda si rady, jsou nuceni vyrukovat do podstatně rozšířenějších informačních zdrojů, než je například právě zmiňovaný portál Česká škola. Asi si chlapci neuvědomují v tom svém imperiálním vracení úderu, že zdejší diskusní tribuně prokazují službu vpravdě neocenitelknou. Propagace se tomu říká. A zadarmo!!!
Nu, děláme to dobře, přátelé. Boj s lidskou blbostí je náročný, vyhrát se nedá, ale vést se musí, prostěěě! Nakonec to stojí za to. Generace budoucí nám poděkují, a historie docení.
Všem nám blahopřeji a děkuji za dobře odvedenou práci. Do budoucna nám přeji dostatek sil.
Řekl bych, že to teprve začíná...
Já bych jen připomněl, že v té 200-příspěvkové diskuzi se dá vysledovat jeden příběh, v němž oponenti návrhu vznášejí námitky a kladou dotazy. Zastánci na ně nějak odpovídají, ale odpůrci trvají na svých postojích a kladou opakovaně nějaké jednoznačné otázky a dožadují se na ně jednoznačných odpovědí. Zastánci se odvolávají na nepřehlednost diskuze a chtějí ty otázky zopakovat. Někteří odpůrci navrhují, ať si projdou diskuzi a ty otázky si najdou. Minimálně dva diskutující odpůrci si dají tu práci a otázky znovu naformulují. Na závěr diskuze pozve zástupce středoškoláků učitele na diskuzi do Prahy... Snad konec.
-----
Ironický a pohrdavý tón některých z nás uznávám (třeba mne). Okomentuje Kartous nebo Feřtek toto chování představitele středoškoláků?
Oba dva můžou samozřejmě odpovědět i na ty otázky, které tam formuloval Pavel Doležel.
-----
Ještě teda dodám, že ten průzkum Kalibro, kterým Feřtek mává v článku v Respektu, (i) nebyl zadáván jako anketa mající vliv na kariérní postup, (ii) týkal se nereprezentativního vzorku škol a (iii) ukazuje, že hodnocení studenty (pokud by neplatilo i a ii) nijak neměří kvalitu učitelů jako celku, maximálně postihne ten extrémní ocas...
Kromě toho bez poskytnutých primárních dat to vůbec není směroplatný...
A tak ještě ta otázka, která se mi tu stále povaluje nezvednuta.
'A jak jste to měl Vy, pane Kmente, se svými učiteli? Myslím to partnerství...'
Ostatně, už se některý z médii uznávaných expertů či konzultantů vyjádřil k přepočítávání dětí, které vykazují patřičně domnělé antropologické ukazatele?
Stále mně není jasné, kdo za tímto aktivistickým běsněním stojí. Kartous a Feřtek jsou jen mluvčí. Někdo to musí i finančně podporovat, pač zadarmo ani kuře nehrabe. Ostatní multikulturní aktivisté jsou skrytí.
Mám takový názor, že někdy není třeba, aby stál kdosi v pozadí, někdy jsou aktéři tak píp píp, že to dělají z vlastního přesvědčení.
Nakonec, jsou přece odborníci na slovo vzatí, ne?
Opět pro T. Feřteka typické (polo)lži a manipulace. Sám text zcela ignoruje nejzákladnější námitku, která v diskuzi opakovaně zazaněla, že žáci chtějí spolurozhodovat o kariérním postupu učitele, resp. prohlašují, že k jejich názoru se MUSÍ přihlédnout - více viz výborný text pana kolegy Sotoláře na jeho blogu.
Uvědomme si, že pánové Feřtek a Kartous aj. to mají jako povolání. Články jsou pro ně nutností. Napsat odbornou práci nedokáží. Smutné je, že měli a asi i mají vliv na školskou politiku.
Kdežto většina diskutujících zde učí a ve volném čase si zadiskutuje. Většinou proto, že nás ty bláboly nadzvednou.
Na psaní článků nemáme čas. A když už nějaký píšeme tak odborný z oblasti, které rozumíme.
O známkování učitelů studenty zde přece vůbec nejde. Je to jen snaha zlikvidovat nepohodlnou opozici v diskuzích na České škole. Vemte si jiné pegagogické tiskoviny a weby. Tam se všichni poplácávají po zádech a debatují nad školstvím jak je to krásné mít motivované žáky a místo zlých učitelů, kteří nechápou cestu ke světlým zítřkům mít poslušné neodmlouvající učitele, kteří budou s nadšením podepisovat prezenční listiny na školeních financovaných EU.
Kdo to platí? Komu prospěje pád státního školství a jeho případná privatizace?
Proč nebyla taková masivní kampaň za lepší školství v dobách, kdy se české státní školství teprve začalo likvidovat (od Pilipa)? Proč nekritizují ministerské úředníky a ministry, kteří tuto situaci zavinili?
Proč je tato kampaň až v době, kdy se objevují aktivity snažící se české školství zachraňovat?
m vanek
Shoda.
"Nevím, jestli nám dochází, oč tu vlastně běží. Expertům a konzultantům tak ležíme v žaludku, že nevěda si rady, jsou nuceni vyrukovat do podstatně rozšířenějších informačních zdrojů, než je například právě zmiňovaný portál Česká škola. Asi si chlapci neuvědomují v tom svém imperiálním vracení úderu, že zdejší diskusní tribuně prokazují službu vpravdě neocenitelknou. Propagace se tomu říká. A zadarmo!!!"
O takovou propagaci určitě nestojím, ale u Feřteka už je tohle chucpe dávno standard:
http://www.ascestinaru.cz/jak-nepsat-o-maturite-aneb-experti-maji-problem/
Dnes jsem jela do Františkových lázní Pendolinem a byl mi nabídnut denní tisk. Hned jsem poznala,o jakém digitálním prostoru B. Kartous píše.
Myslím si, že učitelé jako skupina udělali za poslední roky obrovský posun, většina z nás ví moc dobře, že dnes by se na škole udržel málokdo s tzv. posttotalitním uvažováním nebo prosazující mocenský způsob jednání. Rodiče by si to nenechali líbit a žáci už vůbec ne. Nevím, kam experti chodí na totálně letargické studenty. U nás na základce si osmáci dokážou s učitelem popovídat o tom, jaká hodina se jim líbila a co je naopak nudí.
Tady se mi nelíbí házení všech do jednoho pytle a zjednodušené zobecňování, které se pak předloží veřejnosti nejlépe v celostátním periodiku: studenti jsou letargičtí, protože učitelé se chovají mocensky a totalitně. Navíc to jsou komické, naštvané figurky, které nesnesou kritiku.
Sama to neumím, ale je tady řada kvalitních diskutujících se schopností formulovat své názory jasně, logicky, srozumitelně a zajímavě je prezentovat.Myslíte si, že by opravdu nestálo za pokus nabídnout jejich texty tzv. do novin?To, co občas vyplodí redaktoři zabývající se školstvím, je většinou ubohé.....
Že je učitelé odmítají přibrat do debaty o tom, co a jak se ve škole učí.
Mohlo by se opáčit, jako že kteří učitelé se chovají až tak nepřístojně. Jmenovitě!
Ale neopáčí se, protože u odborných konzultantů se běžně plácá pádlem do vody.
O skutečnosti, že případná debata o tom, CO ve škole učit může být vedena třeba i se školníkovic psem, ale smysl má právě a jen s ředitelem školy, se jakoby nevědělo. Tedy pokud to on sám ví.
Něco jiného je debata o tom JAK. A tak jsem se kdysi poptal. Anonymně radši.
Takže odpovědi jako 'normálně' a 'je mi to jedno' vyřadím. Zůstaly
'ty prezentace', 'míň úkolů', 'co budeme potřebovat' a 'zábavně'.
Ale děti moje, to přece není vůbec žádný problém!
Z různých diskuzí na mne padá ovšem poněkud nanicovatý pocit, že pokud se začne mluvit o těch moderních metodách, myslí se pod tím většinou 'počítače', 'žádné zvonění', 'lavice jinak', 'koberec vzadu' a 'lepší obědy v jídelně'. Tak to by celkem i šlo.
Trochu od tématu...
Článek na Respektu visí týden a jsou pod ním dvě reakce (z toho jedna dnešní a vzhledem k tomu, že je od učitele, je dost možná, že ten pán tam zabloudil z ČŠ).
---
Tady, výcuc na zrcadle má za dva dny 21 komentářů.
xxxxxxxxxxxxxxxxxx
Jako by se Feřtekovi kmenoví čtenáři, vzdělaní městští liberálové, báli zeptat na něco nebo ozvat... Jen tiše sedí a zírají, co mistr vypustí z úst a pak blaženě mlčí. Ti lepší se to možná doma i biflují. Herbartovská utopie....
---
A my, posttotalitní vyhořenci, spontánně hulákáme co chceme jak děcka na koberci...
Co bylo nahoře, je dole.
A nebo to možná souvisí s tím, že každý diskuzní příspěvek na Respektu musí být schválen administrátorem, aby byla udržena pluralita těch správných názorů...
Třeba se pane Janečku dočkáme i tady :-)
Pane Janečku, ony ty počty jsou často velmi ošidné. Ale asi máte pravdu, nediskutuje se už prakticky ani na webu EDUin.cz (zhruba 5 komentářů za poslední dva dny, z toho jeden evidentní troll).
Jen jestli to nebude tím, že tam i onam nechodí pytlici. Tady bývalo jeden čas taky pěkně mrtvo. Až tak, že jsem musel pro ukojení svých potřeb vynadat do pitomců sám sobě.
Okomentovat