Jaroslava Indrová mimo jiné říká: „Někdy mi připadá, že cítím pohrdání vůči „nemoderním“ názorům. Ale přece všechno, co tu už bylo, nemusí být špatné.“
Česká škola oslovila učitele a zástupce neziskovek, aby se vyjádřili k roli neziskových organizací v českém školství a vzdělávání.
Anketu jsem uvedli takto: Na adresu neziskovek se ozývá řada kritických hlasů – 1) Jsou ideologické (AI, ČOSIV, EDUin...), 2) Reprezentují je odborníci, kteří nemají zkušenost s učením, školám a problémům učitelů nerozumějí, 3) Neumějí nebo nechtějí s učiteli diskutovat, 4) Jde jim často spíš o shánění grantů než o věc samotnou.
Učitelům jsme adresovali otázky: Souhlasíte s touto kritikou, můžete ji rozvést na základě vlastních zkušeností? Vidíte další nedostatky neziskovek? V čem jsou naopak podle vás pro školy a systém vzdělávání užitečné? Máte zkušenost s nějakým jejich užitečným kurzem, aktivitou, projektem?
Jaroslava Indrová, Wichterlovo gymnázium Ostrava
Jaroslava Indrová (archiv autorky) |
Co dnes není ideologické? Ať si jsou – za většinou z nás stojí názor nějaké politické strany, ale ať jsou přístupné i názorům ostatních. Někdy mi připadá, že cítím pohrdání vůči „nemoderním“ názorům. Ale přece všechno, co tu už bylo, nemusí být špatné. Mnohdy osvědčené postupy a způsoby jsou životaschopnější než okamžité nápady.
Reprezentují je odborníci, kteří nemají zkušenost s učením, školám a problémům učitelů nerozumějí
To bych neřekla. Většinou jsou to odborníci, ale jak jsem uvedla výše, nebývají vždy přístupní odlišným názorům. Já sama jsem se ocitla několikrát „v ohňové palbě“, když jsem obhajovala třeba výuku jazykových rozborů.
Neumějí nebo nechtějí s učiteli diskutovat
Opět to stejné. Hlavně mladší „alternativci“ jsou naprosto přesvědčeni, že jejich názory jsou jediné správné, diskuse pak vázne. Je dobré být přesvědčen o správnosti svých názorů, ale musím být i přístupný diskusi vedoucí k řešení, nikoliv diskusi pro diskusi.
Jde jim často spíš o shánění grantů než o věc samotnou
Ani toto bych jim nepodsouvala, myslím, že např. EDUinu jde o školství, i když některé věci vidí příliš jednoduše.
V čem jsou podle vás neziskovky pro školy a vzdělávání přínosem? Největší přínos vidím v tom, že rozhýbaly české školství. Že nutí k zamyšlení, vnášejí čerstvý vítr. Ale já bych doporučila více vzájemné tolerance na obou stranách, vše nové není třeba ihned zavrhnout, a naopak odsoudit, co se osvědčilo. Stavme na tom, co je v českém školství dobré, inspirujme se tím, co se osvědčilo jinde, a směřujme kupředu. Společným cílem je vzdělaná generace dnešních dětí.
V Anketě už odpověděli Tomáš Feřtek z EDUin, MŠMT a Lucie Plešková z Nadace OSF
1 komentářů:
"Hlavně mladší „alternativci“ jsou naprosto přesvědčeni, že jejich názory jsou jediné správné, diskuse pak vázne."
A jsme u toho. Jaký vliv mají staří alternativci na osoby z vedení MŠMT? A jaké vazby mají mladí alternativci na prosazování neodzkoušených návrhů prosazovaných MŠMT. Každopádně jsou to pevné vazby, pač inkluze po česku je paskvil po česku. Stačilo "aspoň" mrknout na Norsko.
Okomentovat