Libuše Černá je jedinou soudní znalkyní pro školství v ČR. V rozhovoru pro MF DNES říká: „Učitel má při své práci, kdy má dohled nad dětmi, spoustu „mrtvých“ míst, kdy nemůže vše dodržovat, jak má. Učí několik hodin v kuse, vykonává dohled nad žáky o přestávkách, a aby vše udělal správně, musel by si ráno sehnat vozík a na něj naložit vše, co bude během dne potřebovat. A to včetně pemprsek, protože v rámci své odpovědnosti za děti nebude mít možnost si ani odskočit. Nesmí je spustit z dohledu.“
V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:
Libuše Černá (muni.cz) |
Pak je to nedbalostní trestný čin při výkonu povolání.
Vy byste dítě na záchod pustila?
Já bych ho nikdy nepustila.
To se má počurat?
Nemůže se počurat. Musíme začít řešit systém, který je běžný na Západě i na některých našich úřadech, kam si například lidé chodí pro dávky. Když úřednice cítí ohrožení, stiskne tlačítko a někdo jí přijde pomoci. Stejně to může udělat učitelka. Stiskne tlačítko, přijde někdo z kanceláře, dítě odvede a zase přivede. Je to takto jednoduché.
Ředitel školy na Olomoucku propustil učitelku, protože na škole v přírodě dohlížela na děti, když se myly. Její kolegyně nahlásily podezření ze zneužití, rázem povýšily, ale ani rodiče, ani státní zástupce neuvěřili, že by učitelka dětem ublížila. Měl ji ředitel propustit?
Ať by ta učitelka udělala cokoli, vše by bylo špatně. Protože když chci psa bít, tak si hůl obstarám. Na podobná rizika upozorňuji zvlášť učitele tělesné výchovy. Předpokládám, že když někdo bude chtít učitele tělocviku zlikvidovat, bude to podobný případ. „Ideální“ situace je, když dává záchranu. Žákyně skáče přes kozu, učitel vidí, že se špatně odrazila a kozu nepřeskočí, tak ji chytne, nešťastně se jí dotkne na prsou a je z toho malér. Když se pak domluví dvě tři žákyně, tak ho zničí. Jednoho takového učitele jsem potkala, vracel se do školství po 25 letech trestu, kdy nesměl učit. Myslím si, že v případě učitelky z Olomoucka zásadně selhal mechanismus školy. Ředitel ji propustit neměl.
Celý rozhovor naleznete v dnešním vydání MF DNES
32 komentářů:
Každý učitel je masochista a sebevrah. Jednou nohou v kriminále a druhou v blázinci.
Prostě džunglí protichůdných předpisů nelze projít.
Když bude mít kdokoli zlý úmysl a dost vůle a znalosti, tak učitele zničí a nikdo mu v tom nezabrání.
A pak se divíte, že mladí učit nejdou a staří utíkají.
Když bude mít kdokoli zlý úmysl... tak učitele zničí...
Přesně, jak, pane Vaňku, uvádíte.
I proto tu práci miluji.
Český učitel musí být dokonalý jedinec, na sebevraždu nesmí ani ve snu pomyslet.
Dokonce zjišťuji, že si neplním své povinnosti. Stojím na dozoru ve třetím patře. Po zazvonění scházím do přízemí učit materiály. Cesta trvá 56 sekund. Jednak okrádám studenty o čas, za těch 56 sekund mě nenáleží mzda, žáci jsou 56 sekund bez dozoru.
Jsou to jen takové úsměvné epizodky. Stokrát nic umoří i vola. Pane Mirku, máte pravdu.
O těchto potenciálních problémech se ví už velmi dlouho. Ale nic se neřeší. Proč taky? Vždyť nám to školství "tak krásně funguje". Ale naložme na to učitelstvo víc,inkluze, společné vzdělávání, dvouleté děti do mateřinek... Oni to ve školách zvládnou. A nejlépe bez finančního a personálního navýšení. Připravíme (nejlépe za evropské peníze) nějaké školení, aby vyvolení mohli školit a přivydělat si. A už to jede. Ale kam jede celé školství?
"Ale kam jede celé školství?"
Na to je jedna sprostá odpověď, ale jako "dokonalý" učitel ji nesmím ve veřejném prostoru, v rámci společenské korektnosti, publikovat.
Problém je, že tyto problémy už přestávají být potenciální.
Dokud fungoval zdravý rozum ve vztahu zřizovatel - škola - učitel - žák - rodič, tak to ještě šlo.
Tak nějak se logicky předpokládalo, že děti jsou děti a občas neposlouchají a dokonce občas dělají i opak toho, co se jim řekne.
Občas se tudíž někdo zraní, stejně jako by se zranil třeba doma.
Občas se kluci (nebo i holky) poperou.
Občas někdo něco rozbije a občas je to i schválně.
Dnes si dítko ve škole na schodech podvrtne nohu, protože mu rodiče koupí jako přezůvky naprosto pitomé "nazouváky" bez pevné paty a pološílená matka hystericky obviňuje učitele, který stál "na dozoru", jak to, že jejího miláčka nezachytil. Místo aby uznala svou chybu při výběru obuvi, přilítne do školy s právníkem. Orgán bezpečnosti práce či ČŠI se jako první bude zajímat o to, zda byli žáci prokazatelně poučeni, jak se chodí po schodech.
A nedejbože, aby se ukázalo, že dozorující učitel si byl odskočit na WC, nebo nalít do kabinetu hrnek kafe. V tu chvíli se už vystavuje riziku trestního stíhání.
Inkluze to jenom dorazí.
Nechali jsme systém zparchantět a on teď produkuje pancharty a nesvéprávné, za nic nezodpovědné jedince, ohánějící se pouze svými "právy".
Ve stávajícím systému učitel nemůže svou profesi vůbec vykonávat, aniž by se denně nedopouštěl rizikového chování, nebo rovnou porušení zákona.
Kde byly celý ten čas školské odbory a jejich právníci?
Proč už dávno učitelé nezačali sami hájit svá práva v profesní komoře?
Kolik učitelů musí ještě umřít, nechat se veřejně zostouzet či rovnou zavřít?
Co tomu říkáte pane Feřtku, pane Kartouzi, pane Václavíku, pane Šteffle, paní Straková, paní Nováčková atd.? Co tomu říkáte, pani Laurenčíková, paní Straková a další poradcové a pobočníci paní ministryně školství? Co tomu říkáte, vážení pracovníci z MŠMT řízených organizací? Nešli byste si zaučit na dva tři roky do běžné veřejné školy za těch podmínek, které svými projevy a jednáním spoluvytváříte a fixujete? Srovnejte si, prosím, váš plat s tím učitelským. Proč tepete a nesmyslně pracovně zatěžujete především učitele? A proč postoje školských odborů, Parlamentu, Vlády a MŠMT ČR necháváte ve srovnání s tím víceméně bez povšimnutí? Co tomu říkáte, vážená paní ministryně školství? Co tomu říkáte pane Bělobrádku? Mizerně financované a organizované české veřejné školství je opravdu potřeba rozebrat na fondočerpačské součástky? Co tomu všemu říkáte na pedagogických fakultách? Jsou to ještě PEDAGOGICKÉ fakulty?
NESTYDÍTE SE? JÁ ANO.
J.Týř
Proč by chodili učit pane Týři?
Oni to přece sledují, zpracovávají statistiky, mají výzkumy a šetření, diskutují s učiteli, čtou literaturu a někteří odborníci, považte!, dokonce před čtvrt stoletím i učili!
Oni jsou odborníci a ty panečku jen tak něco nerozhodí. To je jiná liga, než "obyčejný učitel".
Stiskne tlačítko, přijde někdo z kanceláře, dítě odvede a zase přivede.
Takže toaletní průvodce. Vypadá to, že běžná škola není bezpečné místo.
A co dozory na těch toaletách? Uvědomuje si vůbec někdo, že se některé děti při vykonávání potřeby v kóji i zavírají? Tak snad otevřené latríny, nebo kamerový systém.
20. října 2016 13:13
Pane Týři, tito pánové a dámy jsou jen TEORETICI. Praxi viděli z ponorky, když byla kalná voda. A tito "teoretici" vymýšlejí obludné projekty. Co se stane, až bude ČR čistým plátcem v EU? Asi totální pohroma.
20. října 2016 13:56
Pane Nico, dík za nový výraz-toaletní průvodce. Jak to bude do budoucna dále řešeno, když na škole budou samé učitelky? Kdo bude provázet chlapce k pisoáru? Zřejmě bude najat asistent mužského pohlaví, pač by učitelka mohla být označena pedofila. Jako příklad je možno uvést kauzu Tršice u Olomouce.
"To je jiná liga, než "obyčejný učitel""- 20. října 2016 13:43
Dokonce přemýšlím o tom, že je to ve smyslu "podčlověk" X "nadčlověk". Oni ti teoretici mnohdy ani netuší o čem je vůbec řeč. Mají přečteno pár knih a to jim kupodivu vystačí až do důchodu (u některých zaměstnaných důchodců až do smrti).
Také by se to dalo pořešit nočníkem ve třídě. Za plentou samozřejmě.
Třeba by žáci jako budoucí voliči přestali trpět panickou hrůzou z volební místnosti, a osvojili si tak kompetenci k odevzdání svého hlasu.
A pro učitele kýbl. Tamtéž a i na nervy.
Pro učitele snad něco noblesnějšího:
http://www.distrimedpomucky.cz/out/pictures/z1/320026_new_club_zelen_z1.jpg
Třeba paní ministryně Marxová pomůže paní ministryni Valachové něco vymyslet, aby ta šílená feminizace a s ní související diskriminace dětí a mužů učitelů ve veřejných školách co nejdříve skončila. Dřív, než si je rodiče, učitelé, zřizovatelé škol, OECD, EU i další nevládní organizace kvůli té devastaci českého veřejného školství pořádně podají. Přál bych si, aby se to těm "děvčatům" a jejich poradcům povedlo. Dřív než bude pozdě. Pro děti v českých veřejných školách i pro ně samotné. Je mi dost trapné to opakovat. Myslím, že by to VŠICHNI dotyční měli vědět a podle toho konat. J.Týř
"Toaletní průvodce" je fantastický nápad.
Ale trochu bych viděl problém v instalaci "přivolávacího tlačítka". Bezdrátové technologie jsou problematické, protože by zvyšovaly už tak velké riziko elektronického smogu, nemluvě o zahlcených vysílacích pásmech.
Instalace potřebné kabeláže by si zase vyžádala nemalé finanční prostředky.
Ale je zde obrovský prostor uplatnit ve školách technologie 21. století v kombinaci s konceptem BYOD.
Viděl bych to na volně stažitelnou aplikaci, prostřednictvím které by si žáci mohli objednávat služby "školního toaletního průvodce" přímo on-line ze svých mobilů.
Na displeji "průvodce" by se jejich požadavky zobrazovaly v reálném čase, aby je stíhal vyřizovat. Vhodné by bylo, aby požadavek byl označen i stupněm naléhavosti. Viděl bych to, od "ještě chvilku vydržím" až po "akutní naléhavý průjem". Na větších školách by pravděpodobně bylo nutno zřídit koordinační centra.
Jen mi není jasné, jak by se tato práce proplácela. Jestli jako paušální hodinová sazba, nebo jen při "zásahu"?
Možné je i vykazovat zvlášť pohotovost a zvlášť aktivní zásah, s případnými příplatky za obtížně zvládatelné situace, jako je například zvracení po včerejší "kalbě", nebo utírání zadků naprosto nesvéprávných jedinců, kterých bude při tomto přístupu valem přibývat.
Každopádně se přestávám bát o svou budoucnost ve školství.
"Toaletní průvodce", to bude na vizitce znít skoro tak dobře, jako "odborný konzultant pro školství".
Za paravánem, Pytlíku, za paravánem. Ten nočník.
Toaletní průvodce! - Nádhera! Doporučuji tisknout na roličky velkými písmeny zodpovědně vybrané metodické pokyny, informace a kontaktní údaje - mobil má dnes skoro každý po ruce i v té zpravidla malé místnůstce. Doufám, že si ten cenný námět přečte paní ministryně Valachová dřív než pan Bělobrádek. :)))
Problém je přímo v článku (rozhovoru). Soudní školní znalec by neměl napsat "Pak je to nedbalostní trestný čin při výkonu povolání. " Nýbrž poznamenat, že toto je hodno úprav.
Kdo jiný, než znalec by měl vědět, že praxe zákonu neodpovídá, že je to úplně mimo a tak, jak to cituje on, je špatně?
Paní znalkyně by měla vrátit kulaté razítko, její odpověď "Pak je to nedbalostní trestný čin při výkonu povolání." je zcela mimo mísu. Pokud za výkon povolání učitele doprovod považuje doprovod žáka na toaletu...
Toaletní průvodce - no vida, dobrý nápad na další náplň práce pro školního asistenta z šablon. Jen nevím jestli může tuto důležitou a zodpovědnou práci skutečně vykonávat, když není tým oným - pedagogickým pracovníkem. Asi vznesu dotaz na ministerstvo. A asi se i zeptám, jestli mohu z šablon uhradit i potřebné technické zabezpečení
Já se obávám, že paní znalkyně naopak velmi dobře ví, o čem mluví.
Prostě jen popisuje současnou legislativu a důsledky její aplikace v podmínkách našeho právního marasmu, v němž se musí učitel pohybovat.
Chtělo by to, mít k dispozici celý článek.
Nepletu-li se totiž, pak už jsem s ní měl tu čest. A pokud je to ona, pak je to osoba, která naopak "hraje" na straně učitelů, protože sama je bývalá učitelka.
"Toaletní průvodce" je samozřejmě úlet, ale v podstatě jde jen o řešení, vycházející z právního stavu ve školství, dotaženého do absurdních důsledků. Soudní znalec musí totiž vycházet ze znění zákonů aktuálně platných a nikoli ze svých představ, jak by měl být systém nastaven.
Jde sice o absurdní důsledek, ale plynoucí jen z neskutečného bordelu, ve kterém se školská pracovně-právní legislativa nachází.
Kdyby se paní ministryně, jakožto právnička, soustředila místo prosazování inkluze raději na nápravu tohoto Augiášova chléva, byla by školství mnohem více prospěšná.
A tak se vrátím ke svojí dloholeté a stále nezodpovězené otázce.
Jak konkrétně má učitel postupovat, pokud se žák v průběhu hodiny sebere a z učebny odejde?
Můžeme klidně zahrnout i okolnosti, že učitel nemá mobil, a žáci je ráno odevzdali do úschovy.
Obracím se s tímto dotazem na všechny odborníky na školství, ředitele škol, inspektory a úředníky mšmt, kteří to tu běžně čtou, a mnozí i jasná stanoviska k mnohé školské problematice vyjadřují.
Možná by pan Václavík mohl naznačit, jak se tímto problémem vypořádává koncept otevřené školy. A jak třeba ve scio škole. Dovedou si tam takovou situaci představit? Nebo v Gamnáziu Jana Keplera. Nemá to nakonec učitel bez mobilu složitější, než jeho kolega bez charisma?
Musím bohužel zásadně nesouhlasit s předřečníky v otázce toaletního průvodce. Jedině toaletní asistent.
V případě větších škol, kde během vyučovací hodiny odchází na WC z různých tříd několik desítek dětí, ovšem musí mít škola k dispozici asistentů více. Tím spíše, že i asistenti mají nárok na to zajít si na WC i jinak než v rámci plnění pracovních povinností.
Celkově mi připadá, že při uvolňování žáků na WC se učitel může jen modlit: za to, aby se nic nestalo, a za to, aby - stane-li se - , byl jeho případ vylosován do rukou soudce, který je nadán zdravým selským rozumem.
Josef Soukal - 20. října 2016 23:22
A budou na to šablony? Tohle určitě ještě nemají ve vyspělých školských systémech podchyceno. Budeme tedy průkopníci a daňový poplatník EU jistě bude taky pro.
Mohl by nějaký pedagogický vědec vypátrat (za peníze EU), jak čůrají žáci ve Finsku. Možná nám něco napíše i pan Václavík. Problematiky by se také mohla ujmout nějaká neziskovka.
Myslim, ze ve Finsku maji odpovednodt za deti rodice. Jeden pan reditel co byl ve Finsku loni " stinovat"( fuj to je slovo) byl svedkem toho, jak se o prestavce deti vyhrnuly ny skolni dvur. A lezly taky po strome. A jedno spadlo. Ucitel v klidu brnknul rodici neco v tom smyslu, hele prijedte si pro nej, my ho tady zatim uklidnime. Nic se nesepisovalo. Dozor nebyl. Deti vedely, ze tam se neleze a rodice taky.
Pane Pytlíku, průvodce má pouze Scioškola. Na obyčejných základkách to bude v dobovém duchu jedině koordinátor. Koordinátor vyměšování.
Bude nočník jedním z podpůrných opatření? A kterého stupně?
Na Maltě je to podobné jako v tom Finsku, odpovědnost mají rodiče.
Ono je to v mnoha zemich
Okomentovat