Česká školní inspekce zveřejnila výsledky své poslední kontroly v základní škole v Krásné Lípě na Děčínsku. Mezi přetrvávající nedostatky podle zprávy patří mimo jiné to, že „ve třídě 1. A přetrvává převažující oddělené vzdělávání žáků romského původu. Z jednání vedených s ředitelkou školy vyplynulo, že škola neplánuje přerozdělení žáků ani ve druhém ročníku v následujícím školním roce,“ (kontrola proběhla v červnu 2016). Právě stížnosti romských rodičů, že škola segreguje romské děti ke škole připoutaly pozornost už v minulém roce.
Námitku, že na požadované změny chybí peníze, odmítá náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys: „Poradna není něco, na co by bylo potřeba získat extra peníze. Není to žádná nově zřizovaná instituce, jsou to pedagogové, kteří už dnes na škole učí. Ti ale musí spolupracovat a kroky, které vedou k podpoře problémových žáků, společně vyhodnocovat. Nelze starost o ně hodit jen na speciálního pedagoga tak, jak se to děje v krásnolipské škole,“ řekl Andrys pro MF DNES (25.10.).
Na školu v Krásné Lípě se pozornost soustředí od začátku minulého školního roku – ředitelka školy v září 2015 otevřela tři první třídy a někteří romští rodiče si stěžovali, že do jedné z nich jsou soustředěny pouze romské děti.
ČŠI provedla ve škole inspekci už na podzim minulého roku a letos v lednu zveřejnila zprávu, v níž mimo jiné uváděla tyto nedostatky:
- Ředitelka školy nezajistila odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání ve třídě 1. A.
- Škola nezohledňovala individuální vzdělávací potřeby žáků.
-Složení tříd prvního ročníku není v souladu s koncepčními dokumenty školy ani se školním plánem inkluzivního vzdělávání. Postup ředitelky školy vedl k vytvoření třídy, ve které se vzdělává většina romských žáků.
- Přijímání k základnímu vzdělávání ve třídě 1. C a vzdělávání žáků opakujících první ročník není založeno na zásadách rovného přístupu a bezplatného vzdělávání.
- Komunikace ředitelky školy se zákonnými zástupci žáků třídy 1. A je nevyhovující.
Celé inspekční zprávy jsou ke stažení zde
12 komentářů:
"Postup ředitelky školy vedl k vytvoření třídy, ve které se vzdělává většina romských žáků".
Jde o třídy 1.A, 1.B a 1.C. Třídu 1.B navštěvuje dle článku "většina" romských žáků. Chybi mně tady informace o počtu žáků v jednotlivých třídách. Také mě zajímá kolik žáků je ve třídě 1.B neromského původu a kolik je v 1.A a v 1.B žáků romského původu. Potom jsem schopen vyslovit jistý názor. A přesto mně to nedalo a otevřel jsem si stránky školy. Mají tam sice foto jen 1.A a 1.C. V těchto třídách evidentně byly děti romského původu. 1.B tam fotky nemá. Lze se tedy jen domnívat, že tato třída bude patřit k těm slabším s výukou speciálního pedagoga a s menším počtem žáků, což prý odporuje inkluzi po česku. Evidentně tady chybí informace. A ještě dodatek. Ještě jsem nikdy neslyšel informaci o tom, že by ČŠI podpořila ve sporu s rodiči učitele a ředitele školy. Spíše ČŠI funguje jako středověká inkvizice.
Námitku, že na požadované změny chybí peníze, odmítá náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys: „Poradna není něco, na co by bylo potřeba získat extra peníze. Není to žádná nově zřizovaná instituce, jsou to pedagogové, kteří už dnes na škole učí.
Ach tak. Kdyby MŠMT chtělo zřídit novou instituci, tak se peníze najdou. Pokud mají práci navíc vykonat pedagogové, peněz netřeba.
Z inspekční zprávy: "Nižší úroveň zvládnutých výstupů žáků prvního ročníku ve třídě 1. A souvisí s nevhodně nastavenou organizací vzdělávání od začátku školního roku 2015/2016,"
Cha, cha, cha .... To co romští rodiče zanedbali za šest let "výchovy" svého dítěte se podle odborníků nedá dohnat ani za celých devět let základního vzdělávání. Snad si proboha ČŠI nemyslí, že by tyto děti zařazením do jiné třídy byly se zvládnutými výstupy někde jinde než jsou. Ba naopak, je vysoce pravděpodobné, že by rychlejší tempo, kterým se pracuje s žáky s podnětnějšího prostředí, s nimiž jsou rodiče dokonce ochotni psát Dú, nezvládali a byli by na tom ještě podstatně hůře.
A kruciš. Ony jsou stanoveny výstupy žáků prvního ročníku? První období hodnocených výstupů dle RVP je až po 3. ročníku. Kde jsem zase udělal chybu?
Neměl by titulek znít
"Škola v Krásné Lípě obviňovaná ze segregace romských dětí se podle ČŠI s problémy nevypořádala"?
Nebo "ČŠI: Škola v Krásné Lípě obviňovaná ze segregace romských dětí se s problémy nevypořádala"?
Takto mám nemilý pocit, že je se mnou manipulováno.
Stará vousatá nekorektní průpovídka říká: Kdo umí, umí; kdo neumí, učí; kdo neumí učit, ten to řídí; kdo neumí ani řídit, jde na školního inspektora. Mnohé postoje ČŠI jsou bohužel důkazem částečné pravdivosti onoho rčení.
Jan Hučín
Přísně vzato máte pravdu, pane Hučíne. Vnímmám to takto: Nemám důvod si myslet, že ČŠI ve svém oficiálním dokumentu lže, pokud nelže, tak platí, že škola se s problémy nevypořádala. Pokud bych si myslel, že ČŠI ve svém oficiálním dokumentu lže, pak bych tu zprávu nepublikoval vůbec. Na druhou stranu nepochybně existují i jiné interpretace toho, co se na škole děje a zda a jaký má problém. Titulek upravím. Děkuji! Hezký den!
Ono lhát není totéž, jako neříkat celou pravdu nebo podat informace "jinak".
Tohoto jsme svědky snad každý den. Jak jste starý pane Komárku? To je narážka na uvedené "Nemám důvod si myslet..." a dedukce z té "myšlenky" vyplývající.
nepochybně existují i jiné interpretace toho, co se na škole děje a zda a jaký má problém
Napsat se dá ledasco. Dokonce i nevyvratitelný opak nepravdy nemusí nebýt nežádoucí!
Například tvrzení:
'Doposud se nikomu nepodařilo prokázat, že Michak Komárek je možná naprostý pitomec.'
Rukulíbám!
Jak smýšlí mnozí Romové je pěkně vidět zde:
https://www.facebook.com/sdruzeniromea/#
Pozor, je to jen pro silné žaludky.
Pozor, je to jen pro silné žaludky.
Tak pár pravopisných chyb. To se stává i v mateřském jazyce.
Ale digitální technologie jsou zvládnuty na slušné úrovni...
www.Romea.cz - opravdu výživné čtení. Mnohé názory jsou už hluboce za hranou. To by dozajista pan Komárek tady smáznul během několika sekund.
Okomentovat