V Česku chybí mladí řemeslníci i v základních oborech - elektrikář, zedník, instalatér, nástrojař.
Na jedné z největších učňovských škol v Česku – Střední odborné škole stavební a zahradnické v Praze – letos přijali do prvních ročníků oborů s výučním listem 316 prváků, loni 245.
Ředitel školy Miloslav Janeček ale nadšení z toho, že počet nových studentů stoupá, krotí. „Celkově máme ve škole více než 1200 žáků, v průběhu roku jich ale 200 z různých důvodů odejde.“ „Různé důvody“ jsou nejčastěji problémy s chováním, nezvládnutím učiva, a především s docházkou. Proč mladí řemeslníci chybí, je tématem reportáže týdeníku Ekonom.
Učňovské obory prostě nejsou plné ambiciózních mladých lidí, většinou tam chodí lidé s problémy s chováním. „Jezdím po stavbách a je pravda, že mladí řemeslníci do 30 let tam vůbec nejsou,“ říká v reportáži elektrikář Jiří Kruntorád, který se v oboru pohybuje už desítky let. Nemají podle něj trpělivost učit se a vypracovat se. „Když nějakému mladému řeknu, že to neudělal dobře a musí to předělat, odpoví: Ale to je dobrý. Jenže když tohle řekne prvnímu zákazníkovi, žádného dalšího nezíská,“ dodává Kruntorád.
Libuše Trávníčková (sps-tabor.cz) |
Celý text naleznete v aktuálním vydání týdeníku Ekonom
15 komentářů:
„Když nějakému mladému řeknu, že to neudělal dobře a musí to předělat, odpoví: Ale to je dobrý. Jenže když tohle řekne prvnímu zákazníkovi, žádného dalšího nezíská,“ dodává Kruntorád.
To je taky chyba - měl by ho pochválit, podiskutovat nad provedeným dílem, nestresovat a najít nějaké vhodné řešení, možná přesvědčit zákazníka, že to vlastně není tak zlé.
Když uváží, jaké měl zedník dětství, že je dyslektik a z poradny mu bylo doporučeno pomalejší tempo.
Předělat - to umí říct každé debil...
Pane Komárku - je to ironie, doufám, že jste to poznal.
Já nevím, ale neměl by to předělat asistent toho mladého zedníka?
(jízlivost, a k tomu ještě vyloženě hloupá, pozn. pytlik)
Nezapomeňte ještě vyslat učitele tohoto mladíka na DVPP do nějaké neziskovky.
Ani ironie, ani jízlivost. Realita.
Pánové, jestliže onen mladík měl 3. stupeň podpory, znamená to že nemusí plnit očekávané výstupy v plné míře. Tedy např. truhlář dodrží výšku skříňky, ale nemusí dodržet její šířku. Švadlena ušije alespoň jeden rukáv správně. Apod. Já naprosto nechápu, komu je to nejasné.
Ano chápu. Elektrikář zapojí aspoň jeden drát v zásuvce správně (ten modrý). Automechanik opaví brzdy aspoň u jednoho kola správně a podobně. A co ti, co nezvládnou ani to? Dostanou papír mentálního invalidy a celoživotní důchod?
Myslím, že jste pane Anonymní zapomněl na to nejdůležitější - aby z té práce měl radost, aby ho to bavilo...
Z praktických vycházeli a vycházejí(stále ještě) žáci, kteří šli především pracovat rukama. Truhláři, zedníci, tesaři, kuchaři, cukráři, zahradníci, čalouníci......V těch praktických školách se připravovali na práci tak, že měli až 7 hodin týdně předmět pracovní vyučování, kde se opravdu maká ručičkama. Teď bude utrum. Tito žáčci se inkludovaně budou krčit v koutku třídy na hodinách chemie, fyziky apod. A teoreticky si vyslechnou třídění šroubů či jména nástrojů v sotva jedné hodině pracovek na základce. Amen.
no jo učitelé mimo realitu,tak poslouchejte,není důležité to funkčně vyrobit ale kreativně odprezentovat a prodat
není důležité to funkčně vyrobit ale kreativně odprezentovat a prodat
A představte si, že mašiny z Kovosvitu MAS Sezimovo Ústí, jsou podle mých informací vymyšleny a vyrobeny zatím dobře, ale nemají lidi, kteří by je kreativně odprezentovali a dokázali prodat, protože mladí inženýři prý nerozumí produktům, které prodávají a slibují zákazníkům věci, které stroje nedokáží. Až budeme vyrábět šmejdy, pak už pomůže jen svěcená voda.
K tomuto tématu se dnes objevil zajímavý článek na www.welt.de
https://www.welt.de/wirtschaft/article158739657/Im-Alter-haben-Akademiker-einen-entscheidenden-Vorteil.html
Pane Komárku, nechcete ho zde zveřejnit? Bude-li třeba, mohu ho přeložit.
jirka/ sezimák vyrábí špičkové výrobky,jenže byly zkonstruovány na přání ruských zbrojovek (před 89 se tomu říkalo speciálka) a byl to a je skvělý byznys pokud na něj nepadly sankce a rusové už berou z jižní koreje a ti nešťastníci z ústí to nemají komu prodat,takže jdou do kytek
Česko už delší dobu tiskne peníze, kterými ČNB nakupuje (sponzoruje?) cizí měny, aby se vytvořil a udržel nízký kurs koruny. Prý je to proexporní opatření podporující zaměstnanost. Ale:
Mzdy jsou v Česku relativně nízké. Podniky v ČR jsou z valné části v zahraničních rukou a mzdy v nich neodpovídají produktivitě práce (jsou menší). Z veřejných škol vláda i MŠMT začínají dělat jakési ústavy sociální péče s mizerně placenými zaměstnanci. MŠMT tvrdohlavě prosazuje nekvalifikovaně asistovanou inkluzi do podfinancovaných škol, kde mnohdy chybí aprobovaní učitelé i speciální pedagogové. Mnozí kvalitní učitelé utíkají že škol. Podniky pláčou, že by chtěly kvalitně vzdělané lidi...
Z tohohle nepořádku má někdo zisk. Kdo a jaký? Dobře na to, myslím, odpovídá Ilona Švihlíková v knize "Jak jsme se stali kolonií".
J. Týř
"16. října 2016 15:49"
Spíše další ekonomickou spolkovou zemí Německo. Samozřejmě tou nejchudší.
Já bych mladýho nakopnul, ale třeba by se mu to líbilo, ta dnešní mládež, to jeden nikdy neví, pak to dá na jútjúb a fejsko, propukne to virálně a mne zbydou oči pro pláč...
"Říkalo se, že státní maturita bude renesance pro řemesla, ale jestli to nějaký efekt má, tak pomalejší, než jsem čekala,“
Ano, už se to ví. Řemeslná Renesance (ŘR), se nekoná. Cermat je k prdu. Pacholci zavostalí chtějí maturitu stůj co stůj. Prej kdo nemá maturitu jakoby nebyl. Venku makat nebudou a za deště už vůbec ne. Aspoň na tu ještěrku, ta má stříšku, sedíš a jedeš, ale je potřeba maturita. Vršek gausse je ne a ne pustit k válu. Je to na revoluci.
Okomentovat