V dalším díle seriálu o školství se týdeník Ekonom věnuje situaci českých učitelů. „Jak se přesvědčil týdeník Ekonom, učitelé mají pocit, že ztratili svou autoritu, že neustále čelí kritice své práce a že jejich odbornosti – na rozdíl třeba od schopností lékařů – si nikdo neváží. Snadno propadají domnění, že jejich práce postrádá smysl, což se samozřejmě přenáší i na děti. Navzdory faktu, že učitelé se v průzkumech prestiže povolání umísťují na předních místech žebříčku, sami se cítí nedoceněni,“ píše se v úvodu reportáže.
Špatná pověst a nepřitažlivost učitelského povolání bývají mnohdy uváděny jako jeden z důvodů, proč do škol přicházejí spíše ti, kteří třeba v dřívějším studiu nedosahovali nejlepších výsledků. „Studenti hlásící se na pedagogické fakulty se vždy rekrutovali spíš z té spodní třetiny maturantů,“ domnívá se Jiří Kuhn, předseda Asociace ředitelů gymnázií České republiky.
Tomáš Bederka (cz.linkedin.com) |
Antonín Ferdan přišel do školství s velkými nadějemi, po pěti letech z něj však odešel. „Když jsem nastoupil, zjistil jsem, že polovina sboru je naprosto vyhořelá a demotivovaná provádět jakékoliv změny,“ přibližuje. Chybu ale nespatřuje v lidech samotných, nýbrž v rigidnosti školního systému, který člověka postupně semele. Snadno se pak přichází o zápal zlepšovat svou práci. Aby jej nestihlo totéž, co jeho kolegy, rozhodl se raději ze školství odejít, i když učit ho bavilo.
Uvítal by, kdyby český systém umožňoval zhruba po pěti až šesti letech vybrat si „pracovní volno“, během kterého by si mohl jednak odpočinout a jednak se třeba dovzdělávat v nových metodách učení, jako je to běžné například v Polsku.
Celý text naleznete v aktuálním vydání týdeníku Ekonom
18 komentářů:
T. Bederka - ukázka světlé budoucnosti.
Školství je přece prioritou. Učitel přece nemůže vyhořet. Není to přece povolání, ale poslání.
A nyní vážně: 1/3 kolegů jsou vskutku vyhořelí jedinci, 1/3 ještě vzdoruje díky alkoholu, 1/3 to ještě dává. Kantorům opravdu není co závidět.
Syndrom vyhoření je u učitelské profese vcelku aktuální problém.
Hlavní příčinu vidím v tom, že za neustálého tlaku ze všech stran, neobjektivní kritiky z médií, systematicky krmené třeba právě z prostředí neziskovek, finančního i společenského nedoceněni a rostoucí byrokracie dochází u učitelů k trvalé frustraci. Práce, kterou milovali, je prostě přestane těšit.
Na druhou stranu považuji za korektní zmínit, že mezi syndromem vyhoření u učitele a třeba zdravotní sestry z onkologického oddělení je přece jen trochu rozdíl.
Co tomu říkáte pane Feřtku, pane Kartouzi, pane Václavíku, pane Šteffle, paní Straková, paní Nováčková atd.? Nešli byste si zaučit na dva tři roky do běžné veřejné školy za těch podmínek, které svými projevy spoluvytváříte a fixujete? Srovnejte si prosím váš plat s tím učitelským. Proč tepete především učitele a postoje školských odborů, Parlamentu, Vlády a MŠMT ČR necháváte víceméně bez povšimnutí? Co tomu říkáte, vážená paní ministryně školství?
NESTYDÍTE SE?
J.Týř
„Studenti hlásící se na pedagogické fakulty se vždy rekrutovali spíš z té spodní třetiny maturantů,“ domnívá se Jiří Kuhn, předseda Asociace ředitelů gymnázií České republiky."
Spodní třetina maturantů jsou maturanti na učebních oborech s maturitou a mohu pan Kuhna uklidnit, ti se na učitelské obory nehlásí vůbec, a pokud ano, tak je nejsou schopni dokončit. Ta spodní třetina maturantů se možná týká spodní třetiny maturantů na gymnáziích.
"Antonín Ferdan přišel do školství s velkými nadějemi, po pěti letech z něj však odešel. „Když jsem nastoupil, zjistil jsem, že polovina sboru je naprosto vyhořelá a demotivovaná provádět jakékoliv změny,“ přibližuje."
Bylo by dobré, kdyby někteří nepovažovali kantora, který si v klidu dělá svou práci, využívá v praxi lety prověřené metody a nenechá se natlačit do kdejaké inovativní blbiny, za kantora vyhořelého. Kecy takových Ferdanů, kteří ještě nic neodučili a zkušenosti mají mizivé jsou fakt dojemné. A mohu pana Ferdana ujistit, takové prchavé a těkavé jedince, kteří se záhy vypaří, semele kdeco.
Studenti hlásící se na pedagogické fakulty se vždy rekrutovali spíš z té spodní třetiny maturantů
A jak velké zastoupení pedagogické spodiny má Jiří Kuhn ve svém sboru?
Antonín Ferdan přišel do školství s velkými nadějemi
Měl jsem na průmyslovce spolužáka z Dačic, který se jmenoval Antoním Ferdan. Žeby synek?
"Studenti hlásící se na pedagogické fakulty se vždy rekrutovali spíš z té spodní třetiny maturantů"
Měřeno čím? Myslíte, že ti z horní třetiny by automaticky byli lepšími učiteli?
Absolvent matfyzu soudí na základě svých zkušeností, že co uchazeč o pedagogické vzdělání, to trumpeta. Tušili jsme to. Tak to snad, abychom se s tím naučili žít.
Máme my to ale věci znalého senátora.
co uchazeč o pedagogické vzdělání, to trumpeta
A co praktikující učitel, to úplný magor.
Ještě, že se řídící pracovníci a školní inspektoři včas vysmekli.
co uchazeč o pedagogické vzdělání, to trumpeta
"A co praktikující učitel, to úplný magor."
Zamyslel jste se někdy nad tím, proč zde pravidelně diskutuje jen tucet lidí?
Tajný: Zamyslel a bude to tím, že když mne někdo předběhne se stejným názorem nebo argumentem, pak rád mlčím, zvláště když to umí lépe vyjádřit.
Někdy ale není špatné k nim patřit. Tucet špinavců Záleží na tom čemu věříte a na kterou stranu se postavíte.
Souhlasím s Jirkou...
proč zde pravidelně diskutuje jen tucet lidí
Není až tak důležité, kolik lidí tady diskutuje, ale kolik lidí sem nakukuje, a kdo to případně je.
To by nám mohl říci některý z pánů šéfredaktorů.
Děkuji! Hezký den!!!
Tucet špinavců
Vytrénovali je, ozbrojili je a vypustili na nepřítele!
Juj. Hned mi stouplo sebevědomí.
A jinak souhlasím s příspěvkem kolegyně Adamové.
Obzvláště s posledním odstavcem.
To, že nějaký učitel "jenom" dělá poctivě svou práci a nevrhá se zběsile na každou "novinku", o které napsali na stránkách EDUINu, ještě neznamená, že je vyhořelý a nekompetentní.
Díky za připomenutí tohoto faktu.
(Jen je mi jaksi žinantní zařadit dámu mezi "špinavce").
:-)
Pan Tajný Učitel měl na mysli "veletucet pro tucet tuctů, tedy 144". Jen se trochu spletl, každý je omylný.
Patrim k Tuctu spinavcu? Prosim prosim ja chci!!!
Mohu-li to tak říci, kolegyně Karvaiová, Vy do "tuctu" patříte automaticky.
;-)
Okomentovat