Jak postupovat při dopravní nehodě, riziku požáru, ale třeba i epidemii nebo panice po teroristickém útoku, by se měli učit žáci v rámci posílené výuky „branné výchovy“. Volají po tom předseda klubu lidovců Jiří Mihola a poslanec za ANO Bohuslav Chalupa. Podle nich je nyní výuka nedostatečná v počtu hodin, ale také z hlediska obsahu. Informují o tom dnešní Lidové noviny.
Poslanci se shodnou v tom, že téma je třeba ve výuce posílit, nikoli v tom „jak“. Mihola je pro to, aby se nově koncipovaná „civilní obrana“ stala součástí občanské výchovy, Chalupa by dal přednost samostatnému předmětu.
„Aktuálně platné rámcové vzdělávací programy základního vzdělávání umožňují práci s tématem brannosti a ochrany člověka v mimořádných situacích v dostatečné míře a jeho okamžitá úprava není podle našeho názoru potřeba,“ reaguje na jejich návrhy ministerstvo školství.
Celý text naleznete v dnešních Lidových novinách
19 komentářů:
Do škol tedy vrátíme dílny a pozemky, brannou výchovu, jeden by řekl, že za chvíli obnovíme i rudé koutky. Kde ale vezmeme vyučovací hodiny? Kterým předmětům ubereme z jejich dotace, popř. které předměty rovnou zrušíme? Nebo žákům navýšíme počet hodin strávených ve škole? Podobná "plácání na hubě" vykazují téměř vždy tentýž stupeň nedotaženosti.
Tak mám-li si vybrat mezi estetickou, multimediální, kulturní, finanční, esoterickou, výchovou k rodičovství, k občanství, k euro-multi-kulti a nevím ještě jakou, vyberu si tu brannou. O té totiž vím, že byla blbost ji zrušit, u těch ostatních byla většinou blbost je zavést.
Takže očekávám MADOŠ : masky do škol. (podle vzoru indoš)
Vraťme do škol především rozumovou a pracovní výchovu.
Jen ať to ale není v samostatných předmětech!
Připomnělo mi to píseň Slávka Janouška
"Náhle je na světě hezky
I v pásmu zamoření
Držíme se za pytlíky
A jdem s Jansovou v rozechvění"
http://slavekjanousek.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=85&Itemid=41
A jen tak pro připomenutí, v rámci občanské výchovy mají učitelé a žáci k výuce podobných věcí dost a dost. Jen ne proboha další předmět.
Nová náplň předmětu branná výchova.
Jak bránit vesnici před ohrožením.
Jak zabednit dům.
Jak odmítnout lidem pomoc v nouzi a necítit se pak blbě.
Jak racionalizovat xenofobii a islamofobii.
Jak klást tříštivé miny na hranicích.
Přijdete na to zítřejší setkání, pane Tajný? Ne? Ach tak. Já zapomněl, že to nebude maškarní ples... :)))
Výchova ke zdraví je na 2.stupni ZŠ tak bezvýznamný předmět, že nahrazení osnov tohoto předmětu ze 2/3 brannou výchovou bude pozitivní jev.
Jak odmítnout lidem pomoc v nouzi a necítit se pak blbě.
Jak racionalizovat xenofobii a islamofobii.
Tajný, nezlobte se, ale teď už vážně jen hloupě provokujete.
Nemusíme se shodnout na otázce inkluze, maturit, Romů, výuky, alternativních škol a spousty dalších témat. Ale jsou záležitosti, kde se normální lidé věcně dohodnou.
Pokud používají mozek i na něco jiného, než jen otravování života ostatním.
Víc jak polovina národa by neuměla poskytnout první pomoc a ti, kteří ano, tak to umí spíš z vojny, nebo z časů totalitních.
Průmyslové havárie, povodně, výbuchy plynu a požáry se stávají i v mírových dobách.
Nemluvě o tom, že je jen otázkou času, nežli scénář "osamělý střelec" rozehraje nějaký magor i v některé naší škole.
V několika případech se to už i stalo, naštěstí mimo školy.
Tady byl v minulosti vcelku rozumně koncipovaný předmět, jehož náplní bylo připravit budoucí občany na krizové situace.
Když z něj odstraníte ideologickou omáčku, a doplníte pár aktuálně nových témat, můžem začít hned příští školní rok.
A bude to mít na rozdíl od jiných "výchov" aspoň nějaký praktický smysl.
Takový branný kurz na střední byla aspoň akce, na kterou se většinou žáci těšili.
Dnes tomu můžete dát nálepku projektu a když budete tak moc chtít, tak můžete jako jeho součást zařadit přednášky o multikulturní společnosti a vítání uprchlíků, aby byla Vaše dušička uspokojena.
Podle mého tím sice jen nahradíte jednu ideologii jinou, ale vem to nešť.
Budu rád, když se můj syn naučí, jak pomoci kamarádovi a neřeším, jaké rasy ten kamarád bude.
Stejně jako neřeším, ve jménu kterého svatého nějaký magor někde střílí.
Pokud nejste ani tohle schopen pochopit, tak jděte se svými kecy do háje.
Můžeme nahradit cokoliv čímkoliv, ale musíme se na tom shodnout a mít to ošetřené personálně a finančně.
Uvedu příklad, který rád používám. Můžeme se shodnout, že velkým problémem je zdraví zubů a množství zubních kazů u dětí. Můžeme mít podložené, že řešení tohoto problému stojí velké peníze ze zdravotního pojištění. Můžeme tuto problematiku řešit ve školách. Musí na to ale navázat několik kroků.
1. Kde si děti budou zuby čistit?
2. Jak často si děti budou zuby čistit?
3. Ubereme tímto nějaký předmět, nebo vznikne nový předmět?
4. Když ubereme, musíme změnit výstupy RVP.
5. Pokud vznikne, zvýší se tím počet odučených hodin. Máme na to peníze?
6. atd.
7. atd.
(Já vím, že je to jen nadsázka. Opravdu. Tak hloupý nejsem.)
Můžeme vymýšlet cokoli.
Mělo by to mít ale hlavu a patu.
Školství potřebuje koncepci, ne soustavné bezkoncepční výkřiky kohokoli o čemkoli.
Já jsem zapomněl. Každý (téměř) do základní školy chodil, tudíž každý tomu rozumí.
Já navrhuji Výchova pro život v reálném světě. Tam by se dalo narvat všechno. První pomoc, umění prchat, umění vzájemné komunikace tváří v tvář, umění chovat se a snášet se v kolektivu navzájem, sexuální dovednosti a dosaďte si další. Úžasný souhrnný předmět.Stačila by hodina týdně.
Můžeme vymýšlet cokoli.
Mělo by to mít ale hlavu a patu.
Bezesporu.
Na rozdíl od třeba mediální výchovy, kde nikdo vlastně neví co a jak tam učit/vychovávat, nebo etické výchovy, která mi přijde jako samostatný předmět poněkud mimoňovitě, u branné výchovy máme na co navazovat a obsah i metody jsou vcelku známy.
Že to znamená někde jinde ubrat, to je jasné a už jsem i naznačil kde.
Nebo třeba z matematiky - ta stejně nikoho nebaví.
(To byl samozřejmě vtip. Hloupý.)
Školství potřebuje koncepci, ne soustavné bezkoncepční výkřiky kohokoli o čemkoli.
Amen.
Zkušenost ovšem ukazuje, že MŠMT toho schopno není.
Problémem není branná výchova. Problémeme je, kdo zase s něčím přijde.
Naopak. Problémem je, s čím kdo zase přijde.
Já budu ještě tvrdší. Vím o třech hodinách v osmé a deváté nebo o dvou od sedmé do deváté týdně. Jmenuje se druhý cizí jazyk a myslím, že je velmi neefektivní učit všechny děti v základní škole druhý cizí jazyk, když někteří nezvládají ani první a je dost případů, kdy nezvládají ani svůj mateřský. Ve své obludnosti se tato EU vymoženost ukáže při přechodu na střední školy. Návaznost není jistě stoprocentní. Peněz je ale dost. Mrhneme sem, mrhneme tam.
Pár branných prvků by určitě mládeži otevřelo oči, a když nebudu malovat čerta na zeď, tak příroda se s námi mazlit také nebude.
K druhému cizímu jazyku jenom moje osobní zkušenost.
Mám dvě děti.
Syn měl na ZŠ ruštinu. Na gymnáziu se tento jazyk neučil, tak dělal francouzštinu a později ještě němčinu. Zvláště výuka Nj byla zajímavá, jedna dvouhodinovka týdně. Umíte si asi představit, jak to vypadalo.
Dcera měla na ZŠ němčinu. Na SŠ druhý jazyk vůbec nemají, protože jde o odbornou školu a teď ve 3. ročníku mají 15 hodin praxe týdně. (To je správné, protože je potřeba, aby uměla vyrobit pořádnou zubní korunku nebo můstek.)
Návaznost je na drtivé většině škol opravdu nulová.
Druhý cizí jazyk je (s odpuštěním) zhovadilost a plýtvání časem a penězi. Nehledě k tomu, že mnohým žákům, pokud ne drtivé většině, by více prospělo, kdyby hrabali listí a zametali okolí školy.
"Druhý cizí jazyk je (s odpuštěním) zhovadilost a plýtvání časem a penězi. "
To Vám, kromě studovaných EXPERTŮ, řekne také většina lidí. Ale u nás rozhodují "experti".
Nová náplň předmětu branná výchova.
Jak pitomce a hulváty pomazat dehtem a vyválet v peří, aby byli zjevní, a člověk se jim vyhnul.
Pro zajímavost: http://g.cz/seat-8-veci-ktere-by-dnes-musel-jaroslav-foglar-napsat-uplne-jinak#
Okomentovat