Ústav pro jazyk český Akademie věd ČR vede od začátku října nový ředitel - Martin Prošek, který doposud v ústavu působil jako vědecký pracovník. Vystřídal tak známého jazykovědce Karla Olivu, jenž ústav vedl více než 13 let a o funkci se tedy už dále nemohl ucházet. Oliva ovšem odchází nejen z funkce ředitele, ale i z ústavu. Považuje za urážku, že mu nový ředitel nenabídl hlavní pracovní poměr, a navíc "zpochybnil jeho morální kvality“. Důvody svého odchodu Oliva vysvětluje v rozhovoru pro server Aktuálně.cz.
V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:
Karel Oliva (twitter.com) |
O vašem odchodu z Ústavu pro jazyk český se už psalo hodně. Vyjadřoval se k němu nový ředitel Martin Prošek, vy a další lidé, ale pořád není úplně jasné, proč odcházíte. Co je tedy ten důvod?
Důvod je, abych tak řekl, jeden velký a jeden menší. Velký důvod je ten, že mi pan Prošek řekl, že mi nedá smlouvu na pracovní poměr. To, co mi nabídl, je dohoda o pracovní činnosti – tedy to, co dáváme brigádníkům. Připadá mi, že když mi nechce dát smlouvu, tak bych tam asi neměl pracovat. A ta druhá věc je to, že pan Prošek zpochybnil mé morální kvality. Požádal mě, abych o detailech nemluvil, zeptejte se jeho, co mi řekl, on si to jistě pamatuje.
Vy jste se vyjadřoval k uprchlické krizi v tom smyslu, že islám v české společnosti nechcete. Nenarážel pan Prošek na tohle?
To není to, o čem mluvil. Jestli je to někde v pozadí, to nevím. Jak jste si asi přečetla v jiných rozhovorech, on nemluvil z vlastní zkušenosti, hovořil jen o tom, že ho jiní přede mnou varovali. A jak konkrétní ta varování byla, o tom se nevyjádřil nijak detailně. My jsme se s kolegou (Cyrilem) Höschlem nějak vyjádřili k takzvané Petici vědců proti strachu a lhostejnosti, jiní se o našem názoru vyjádřili kriticky. Dva z nich byli zaměstnanci ústavu, což je podle mne v pořádku. Každý má svou práci a pak má své soukromé aktivity, přesvědčení, a ta může ventilovat. Já jsem za to rozhodně nikoho nepostihoval, nicméně je zřejmé, že jsou lidé, kteří nesouhlasili s mými názory.
Celý rozhovor naleznete zde
97 komentářů:
Možná to tím je, možná není. Co je jisté, tak se pomalu plíží totalita multikulturalismu a lásky.
Ta bohužel nevydrží dlouho a bude vystřídána "obyčejným" islámem.
(Existují školy, kde se "tajně" sčítají romové, aby se zjistilo, jak je to ponovu s podporami, veřejně se to nesmí, to byl rasismus. Zjistit se to ale musí, jinak se neví, co dál. A tak se to dělá potichu. Určitě to přispeje k porozumění ve společnosti - hlavně NÉ NAHLAS SOUDRUZI!)
Já zas nechci v Czechii buddhisty, prý v Barmě mniši lynčují obyvatele.
Anonymni z 21:30
Co znamena, ze se tajne scitaji Romove? Kdo je scita? O jake podpory jde?
Diky! hezky den!
Sčítá nějaký zaměstnanec školy a sčítá pro buď externí organizaci nebo nadřízený "orgán"(sám od sebe by to určitě nedělal), víc nevím a i kdybych věděl neřeknu.
Vy jste, pane Komárku, neviděl v televizním zpavodajství tu reportáž, kde odbornice na etnika zkušeně a multikulturně podle fotografie posčítala, kolik je ve třídě romčat, aby se prokázelo, že se škola chová rasisticky?
Ostatně, jak se ví, že je, nebo bylo v praktických školách malých romů víc, než zdrávo? Někdo je musí identifikovat, někam zaznamenat, sumarizovat a někomu vykázat. Nebo je to jen nějaký odhad, který je české republice otřískáván o hlavu kdejakými stísněnými mozgy?
Hlavně bych se pane Komárku obával, že lidé jako Vy, veškeré takové informace zneužijí a obrátí proti většinové společnosti. Mám z Vás takový pocit, doufám, že mi to nemáte za zlé, nakonec, co čekat od zastaralého učitele, že?
Romové se aktuálně sčítají při vyplňování Výkazu o ředitelství R 13-01 (Sběr dat - regionální školství, přes portál UIV). K tomuto výkazu byla nově přidána tabulka na počty romských žáků ve škole, jejich dělení podle vzdělávacího programu, podle kterého jsou vzděláváni.
Název tabulky: Další údaje podle § 28 odst. 5 ŠZ 1)
I. Vybrané údaje nezbytné pro stanovení kvalifikovaných odhadů ukazatelů vzdělávání
Kvalifikovaný odhad počtu romských dětí/žáků, předčasně ukončivších a absolventů základní školy
Číslo
řádku Romové
celkem v tom vzdělávaní
podle RVP ZV podle RVP ZV
přílohy pro LMP podle RVP ZV
s upravenými výstupy
z důvodu LMP podle RVP ZŠ
speciální
a b 1 2 3 4 5
Přípravná třída ZŠ (děti) 14 0 X X X X
Přípravný stupeň ZŠ speciální (děti) 15 0 X X X X
Celkem v základní škole 1) 21 0 0 0 0 0
z toho ve třídách podle § 16 odst. 9 pro mentálně postižené 22 0 0 0 0 0
s IVP z důvodu mentálního postižení 23 0 0 0 0 0
v 1. ročníku ZŠ 24 1 1 X 0 0
Celkem předčasné odchody žáků ZŠ ze vzdělávání 2) 25 0 0 0 0 0
Celkem absolventů ZŠ v předcházejícím školním roce 3) 26 0 0 0 0 0
Definice podle mnohých rasistická a nepřijatelná :
„za romského žáka/romskou žákyni považujeme člověka,
který se za něj/ni sám považuje, aniž by se nutně k této příslušnosti za všech
okolností (např. při sčítání lidu) hlásil(a), a/nebo je za takového/takovou
považován(a) významnou částí svého okolí na základě skutečných či domnělých
(antropologických, kulturních nebo sociálních) indikátorů.“
Ale ta polemika o tom, zda a jak scitat romske zaky prece vůbec není nova a tajna. Reagoval jsem na to, ze Anonymni z 21:30 psal, ze se to deje tajne na nekterych skolach a kvůli nejake podpore... To zni dost podivne. Tajne to CSI, ani jiné instituce ci organizace nedelaji... A kvůli jake podpore jsem se nedozvedel... A jak bychom mohli/měli ty informace zneuzit? Diky! hezky den!
Kdo ještě je vykazován a vedou se o něm záznamy?
Slováci, ukrajinci, poláci, rusové, bulhaři, maďaři, srbové, chorvati, slovinci, makedonci, němci, francouzi, angličané, američané, irové, italové, španělé, švédové, norové, finové, dánové, nizozemci, litevci, lotyši, estonci, vietnamci, thajci, kambodžané, číňané, mongolové, indové, afghánci, pákistánci, kazaši, turkmeni, kirgyzové, arméni, gruzíni, azerbajdžánci, turci, arabové, židé, amharové, oromové, tigrejci, hausové, eskymáci...
Tajné to sčítání je pro rodiče, kteří se k romské národnosti nehlásí. A v okamžiku, kdy ředitel s výše uvedenou definicí nesouhlasí a odmítá děti rasisticky kastovat, tak nastoupí ČŠI nebo nějaký samozvaný expert a děti "vyhodnotí". Znáte jistě ten vtip ze sociku:
Baví se spolu ruský a americký dirigent filharmonie.
Ten ruský povídá: „Hele, já nejsem rasista. Já mám v orchestru devět Židů a vůbec mi to nevadí. Kolik jich máte vy?“
Na to ten americký odpoví: „No, já nevím.“
Nemluvě o tom, že ta definice je problematická a podle mne i vysloveně rasistická.
Vám to vzhledem k historické zkušenosti jako nepřijatelné nepřipadá, pane Komárku?
Pane Wagnere, to, kolik se hlásí Romů k romské národnosti, je zase další problém, či otázka. Ale tak jako tak to sčítání tajné není - probíhá podle zveřejněných kritérií, ČŠI o něm vydává tiskové zprávy, média o něm píšou... Někteří ředitelé skutečně nesouhlasí - ale nikoli s něčím tajným a nikoli tajně. Je samozřejmě zcela legitimní diskutovat o té definici i účelu, ale proč to celé zatemňovat nějakým náznakem konspirační teorie, že se to děje tajně a to ještě kdoví za jakým účelem? Díky! hezký den!
Ještě k te definici, pane Wagnere. Myslim, ze je spravne mit odhad romských deti na ruznych typech skol a prehled o existenci segregovanych skol a trid. Zad je ta definice idealnim nastrojem, nevim. Pokud ale vim, tak lepsi k dispozici není a vetsine Romu nevadi. Diky! hezky den!
To je ten probém. Buďto ministerstvo chce podporovat romské obyvatelstvo a pak je musí určit a to rasismus je. I pozitivní diskriminace je diskriminace. Nebo ne?
Nebo podporuje všechny žáky ze znevýhodněného prostředí a pak je otázkou, zda se jedná o roma či ne, bezpředmětná.
Je ministerstvo rasistické?
Ale tohle nemá s článkem nic společného.
Ještě k "Pokud ale vim, tak lepsi k dispozici není a vetsine Romu nevadi". Má otázka mířila jinam: máme vůbec podobnou definici zapotřebí? Máte nějaký výzkum, který by vaše tvrzení o názoru Romů potvrzoval? Případně je vůbec nějaká studie o tom, proč se Romové ke romské národnosti nehlásí? Z hlediska resortu není přeci národnost vůbec důležitá, jde o to, jak se vypořádat se speciálními vzdělávacími potřebami vyplývajícími ze sociálního znevýhodnění.
Myslím, že takové zjišťování zapotřebí máme, protože situace romských dětí a Romů obecně je v této společnosti specifická. A podezření, že romské děti - některé, mnohé? - jsou řazeny mezi žáky se SVP, respektive byly řazeny do "zvláštních škol"proto, že je jejich okolí považovalo za Romy, prostě nelze jen tak smést ze stolu. Je dobré k jeho zkoumání mít více informací. A otázka, zda je sběr "etnických dat" rasistický, nemá vůbec jednoznačnou odpověď. Řada Romů i romských aktivistů podporuje sběr etnických dat nejenom v oblasti školství, ale třeba i pokud jde o kriminalitu, vězeňství. Podle nich mohou pouze jasná data být základem racionální diskuse a obranou proti nepřesným, nebo vylhaným údajům.
Nemám k dispozici průzkumy, jen informace od Romů, včetně těch, kteří jsou v komunitě uznáváni jako její reprezentanti. Nejsou to pochopitelně žádná tvrdá data. Děkuji! Hezký den!
S tou kriminalitou souhlasím. Ve vězení je jich několikanásobek proti "většinové" populaci (procentuálně). Když něco provedou, napíše se "mladící" a mlží se.
Viz. např článek o bijících se ženách a 50 hlavé skupině pokřikujících v Brně. Nikde to není napsané, ale byli to také Romové.
Když někoho dokopou s nadávkami bílá svině, nic se neděje, opačne je to rasový útok a můžeme pokračovat.
Pak se všechno lakuje na růžovo, že oni nic a realita je úplně někde jinde.
"A podezření, že romské děti - některé, mnohé? - jsou řazeny mezi žáky se SVP, respektive byly řazeny do "zvláštních škol"proto, že je jejich okolí považovalo za Romy, prostě nelze jen tak smést ze stolu. Je dobré k jeho zkoumání mít více informací."
To je velmi zvláštní logika. Jak lze z počtu Romů ve školách vyvodit něco VĚCNÉHO A FAKTY PODLOŽENÉHO k výše uvedenému podezření? Mohl byste to prosím vysvětlit?
Lze exaktněji, nez na zaklade pouhych domenek dovodit, ze romských deti je ve "zvlastnichh skolach" nepomerne mnoho. je to dulezita informace k te diskusi. Z ni samotne samozrejme zadne zavery nevyplyvaji. Ale dokud není oprena alespoň o nejaky exaktni zaklad, toci se diskuse v kruhu, neboť jedni rikaji, ze je tam romských deti prilis mnoho a druzi rikaji, ale jak to poznate? Vzdyt k romske narodnosti se hlasi pouze tolik a tolik lidi... a zjišťovat narodnost zaku se prece nesmi Dekuji! Hezky den!
"A podezření, že romské děti - některé, mnohé? - jsou řazeny mezi žáky se SVP, respektive byly řazeny do "zvláštních škol"proto, že je jejich okolí považovalo za Romy, prostě nelze jen tak smést ze stolu." Ale, ale, ale... Posouzení jednotlivých případů má v našem systému celkem jasná pravidla a po rozsudku v cause D. H. je diagnostika pod značným tlakem. Takže prokázané podezření, že se tak někdy událo v posledních pěti letech bych skutečně chtěl vidět. Navíc zjišťování dle výše uvedených kritérií nemůže, jak už podotkl kolega Soukal, nic ovlivnit.
Data k romské kriminalitě nejsou závažná?
Kdo říká, že je romských dětí v praktických školách málo? Ještě jsem tenhle názor nikde neslyšel ani nečetl, opačných bezpočet. Jediné, co se ze zvýšeného počtu dá vyvodit, je fakt, že romské děti jsou na školu nepřipraveny. Potřebují tedy speciální péči. Nejlépe tedy už předškolní. Stále ovšem nevím, k čemu mi je sčítání ve školních lavicích.
Na jiné téma: Jak si vy osobně vysvětlujete fakt, že ve Finsku je 28 procent dětí s nějakým handicapem zařazeno do speciálních tříd? Jak to jde dohromady s tím, že u nás se inkluze ubírá přesně opačným směrem?
A jak bychom mohli/měli ty informace zneuzit? Diky! hezky den!..........
Zcela jednoduše se s těmi informacemi mávalo před zaváděním inkluze. Tyto informace byly zneužity v rozsudku D.H. a jsou i nadále zneužívány a překrucovány různými organizacemi AI počínaje a dalšími konče.
Ještě k "Pokud ale vim, tak lepši k dispozici není a vetsine Romu nevadi". ................
NIKDO, opakuji nikdo se romských rodičů neptal, zda je smí ve školách počítat podle kritérií navržených ombudsmanem a ČŠI. Na kdejakou kravinu máme informovaný souhlas. Tyhle věci se děli v podstatě tajně, rodičům se nesdělovali. Jak chcete rodičům tohle vysvětli? Navíc, nikde není v žádné školní dokumentaci rozlišována národnost kohokoli. Zřejmě je to zbytečný údaj a měl by zůstat zbytečným. Nebo se mělo postupovat legálně: zeptat se samotných rodičů, jestli se považují za Romy. Já se ptala dětí. Ani jedno. Akce sčítání byla o to hnusnější, že nejdříve školy měly podrobně rozepsat po třídách počty a pak to přijel někdo PŘEPOČÍTAT. Což se dělo tak, že učitelé byli vyhnáni ze tříd(aby neovlivňovali) a komisáři si to napočítali sami.Výsledky jejich počtů nám nechtěli sdělit. Pak z nich něco vypadlo a bylo to směšné. Mou romskou dívku obarvenou na zrz nepočítali, zato chlapce nacházejícího se v období Emo(vše černé od vlasů přes nehty) za Roma považovali.Nechutné.
Není tohle náhodou diskriminace a segregace?
A podezření, že romské děti - některé, mnohé? - jsou řazeny mezi žáky se SVP, respektive byly řazeny do "zvláštních škol"proto, že je jejich okolí považovalo za Romy, prostě nelze jen tak smést ze stolu.....................
Blábol. Proces schvalování a doporučování je stejný pro všechny. Tím si musí projít všichni nehledě na národnost a rasu.V poradně vám předloží protokoly a záznamové archy se standardizovanými testy. Klidně. Jiná otázka je, proč tolik dětí vycházelo v testech hůře. Tuhle otázku snad proboha nikdo nezkoumá. Jednoduché řešení - zrušíme přílohu RVP pro LMP! Tím je teď diskriminována ta většina mentálně postižených, která doplácí na Romy a jejich flinkačský přístup ke vzdělávání a výchově. Jo , trochu teď cituji z knihy ostravského psychologa Jana Svobody.Místo, aby se dáááávno někdo věnoval těm dětem v předškolním věku,abych jejich testy školní zralosti byly na stejné úrovni jako ostatní obyvatelstvo, tak se ruší praktické školy se svými vzdělávacími programy a je vymalováno. Kdybychom stejnou logiku použili na naše zdravé, je to podobné jako pokus snížit počet onkologických pacientů zrušením onko center. Dáme do hlavního proudu a to by v tom byl čert, že?
Pane Soukale, tomu udaji moc nerozumim. Znamena to tedy, ze 72% deti s nejakym handicapem je v beznych tridach? A co je povazovano za "nejaky handicap"? Nehlede na to, ze bychom museli popsat, jak takova specialni trida vypada. Ale to je odborna debata o inkluzi, respektive speciálním skolstvi ve Finsku a na to jsou tu urcite povolanejsi. dekuji! Hezky den!
"Ale to je odborna debata o inkluzi, respektive speciálním skolstvi ve Finsku a na to jsou tu urcite povolanejsi."
Krááásně jste to napsal. Teď ty povolanější - KDO to je?
Pani Karvaiova, nikdo, kdo bere inkluzi vazne, prece nebude tvrdit, ze není třeba zacit daleko dřív nez na zakladni skole a ze ZS sama o sobe nemůže vyresit to, co bylo pripadne zanedbano drive. Nicmene "blabol" není zrovna silny argument. V te letite diskusi jde prece o to, ze mnozi - vcetne instituci jako rada Evropy, OSN nebo Svetova banka..., tedy nikoli jen naší aktiviste :-) - tvrdi, ze romských deti bylo a je v nasich "zvláštních skolach" prilis mnoho a ze dalsi a další generace Romu ztraceji sance na dobře vzdelani a zamestnani. A ze je mozna, pravdepodobne jiné, lepsi, efektivnejsi reseni pro ty deti, jejich rodiny i společnost jako celek, nez je posilat do speciálních skol... V tehle spolecnosti prokazatelne existuje "anticiganismus" a pravdepodobnost, ze se projevuje ve vztahu k Romum od utleho veku proste nelze bagatelizovat... Zda plati stejna pravidla pro všechny proste není tak samozrejme. Dekuji! hezky den!
1. Děkuji Vám, paní Karvaiová, za jasně formulované názory, a především za odvahu.
2. Celé to cikánské téma je ale naprosto mi logiku, a jen ukazuje na hloubku zpitomění představitelů té naší slavné pidlivizace.
3. Těší mne, když vidím, jak naši původem asijští spoluobčané zaměstnávají původem domorodce.
4. A aby nezapadlo, přepočítávání dětí podle jejich domělého původu je, byla a bude prasárna.
Děkuji poníženě! Nejkrásnější ze všech hezkých dnů!!! Slunce v duši, pravda a láska zvítězí! Pryč s pitomci!!! Zdraví, sílu najdeš v sýru! Zdravíme naše zemědělce, mistry vysokých sklizní!!! Za světový mír! Zakládáním kompostů proti imperialismu!!!
" vcetne instituci jako rada Evropy, OSN nebo Svetova banka..."
To jsou ty instituce, které nejsou schopny vyřešit migraci a matlají páté přes deváté? Ty budou řešit naše s prominutím cigány?
To myslíte vážně?
V tehle spolecnosti prokazatelne existuje "anticiganismus" a pravdepodobnost, ze se projevuje ve vztahu k Romum od utleho veku proste nelze bagatelizovat...
V téhle společnosti prokazatelně existuje "anticiganismus".
Skutečnost, že se projevuje vůči všem, kteří se chovají a žijí jako cigani, lze jen uvítat!
Děkuji! Hezký den!
Všechny ty instituce co vyjmenováváte se nám montují do školství. Bohužel, není nikdo(a to je tristní a šílené), kdo by těm institucím vysvětlil, že navzdory tomu, že naši Romové chodí do praktických škol, stali se etnikem gramotným se vzděláním docela slušným. nějk mi třeba chybí porovnání vzdělání našich Romů na praktických a těch černochů nebo hispánců na běžných školách třeba v USA apod. Myslím, že bychom čubrněli, oni ti naši by vyšli na 100% lépe. Toliko o klavírování kdekoho do vzdělávání.
Dále - statisticky se nedá nic napsat, neboť opět chybí srovnání s jinými zeměmi. Oni tam totiž tam často žádné školy podobného typu nemají.Pokuste se zjistit, jak to vypadá se vzděláváním Romů, kteří odešli do GB a poté se zase vrátili. neříkejte mě, že už se to k vám nedoneslo. Myslím to , že se tam dětem ve škole líbilo, protože si hrály, ale ještě v páté třídě ani neslabikovaly a počítaly do deseti. A tu angličtinu taky moc neuměly.Jestli tohle chceme, pak dobrá.
Sance na vzdělání neztrácí nikdo. V této zemi je každému základní vzdělání zaručeno zákonem. Jiná je věc, když někdo o vzdělání zájem nemá nebo ho silně podceňuje.Myslím, že kde kdo chápe význam vzdělání, to neromské etnikum si aspoň snaží zařídit diplom či maturity za prachy (což je hnusné, ale už je to náznak pochopení). I slepý a hluchý by to dávno pochopil.Tak kde je chyba. Že čekají že to nějak přiskáče? Samo? Je to pořád dokola, ono se jim to musí vyplatit. Každému se to musí vyplatit. Učit se, něčeho dosáhnout . Sportovci si své výkony taky nenakreslí. Chápou to už malé děti. Tak mi tohle vysvětlete.Celá desetiletí všechno svádět na někoho jiného jim nepomůže. Šance mají.A měli i kdyby jen v té praktické.Dosáhli jsme toho, že jsou zcela gramotní. A nejspíš právě i zásluhou těch praktických škol. Nikdo jim neříká - nechoďte do školy, nepište úkoly, neučte se doma, nečtěte si apod. Tohle mě nikdo nevymluví. Tak ať neziskovky chodí do rodin, ať tam chodí charita.Škole tohle nepřísluší.Škola učí všechny bez rozdílu.
Škola učí všechny bez rozdílu...
individuálně ve skupinách.
Řekne-li se, že je něco stejné pro všechny ještě neznamená, že je to stejné pro všechny.
Příklad. Jedete autem a vidíte dva stopaře. Jeden je Rom a druhý ne. Kterého vezmete? Přijdou dva rodiče žádat o přestup dětí na vaši školu. Jedni jsou romského původu. Které přijmete? Přijdou dvě uchazečky o místo asistentky na vaší škole. Jedna je Romka. Kterou přijmete? Máte poslední místo, dvě uchazečky o studium s naprosto stejným skóre, ale jedna je Romka. Kterou přijmete? V tramvaji jsou dvě volná místa, jedno vedle Roma a druhé vedle ne-roma. Kam si přisednete? Synáček přivede domů snědou dívku. Pochválíte ho? Vždyť jsou stejné podmínky pro všechny.
Pak se řekne, můžou si za to sami a je vymalováno, odpovědnost přenesena, svědomí čisté. Tak je to kolem dokola po staletí a racionalizuje se to kulturními predispozicemi k ochraně druhu, vrozenými instinkty, voláním krve a podobnými, buď emocionálními, nebo pseudovědeckými argumenty. Nikdo netvrdí, že problémy neexistují. Otázkou je, kdo má začít je řešit. Romové samotní stěží. Nemají k tomu ani vzdělání, ani prostředky, ani vstřícné podmínky.
No pane Tajný, hezké. Ono to taky občas souvísí s tím, že např. když stopují dva bílí, koho si vyberete? Toho otrhaného smradlavého nebo toho čistého? A někdy vás podřízne spíš ten čistý. Ale je to vaše volba.Existuje něco, čemu se říká podmíněný reflex. Já např. mám zkušeností s Romy hodně. A když bych to měla nějak procentuálně vyjádřit je to 30% ku 70%.Těch třicet je dobrá až výborný zkušenost. Ten zbytek je horší až hodně špatná zkušenost. Takže si myslíte, že bych neváhala, kdybych se měla rozhodovat? Váhala a nestydím se za to. Vede mě k tomu ale zkušenost, ne rasismus.
Kdo má začít? No přeci Romové,to je nad slunce jasné. Kdybyste chtěl umět hrát na klavír ,tak má začít vaše manželka? Oni si musí vybojovat místo na sluci. kdejaký národ za to bojoval. Někdy hodně tvrdě (viz segregace v USA a bitky a mrtví ).Neříkám, že by muselo dojít až na tohle, ale nikdo to těm černochům tam nedal jen tak.Když jdete někam do firmy apod. Vy musíte ukázat, že jste dobrý. Sedět v koutku a pokňukávat vám nepomůže.leda tak k vyhazovu. Nikdo jsme neměl život jednoduchý. Kdybych jen seděla a bulela , nemám nic. A nenamlouvejme si, že máme všichni něco super. V práci, v životě se všem nám stávají nehezké věci, dost musíte "překousnout". Asi k vůli tomu nepůjdu za Člověkem v tísni. prostě zatnu zuby, zanadávám, zařvu si a jdu dál a bojuju.
Bravo paní Karvaiová.Máte naprostou pravdu, ale vysvětlovat to stále dokola je těžká práce. Je to jako v praktické škole, stále dokola a znovu a znovu. Stejně zítra budou zase vykládat, jak Romům ubližujeme. Je to marný, je to marný a musím už končit, nebo mi praskne cévka.
Nebudu jinými slovy psát, co jasně sdělila paní Karvaiová. Spokojit se s obvyklým závěrem, že mlčení je souhlas, by mohlo být zavádějící. Soudím, že my, kdo s paní Karvaiovou souhlasíme, nemáme mlčet. Proto znovu, pane ideologický agitátore Komárku, znovu a nahlas: Vaše tvrzení „A podezření, že romské děti - některé, mnohé? - jsou řazeny mezi žáky se SVP, respektive byly řazeny do "zvláštních škol" proto, že je jejich okolí považovalo za Romy, prostě nelze jen tak smést ze stolu“ je lež. Lež nemá na jednacím stole co dělat a smetena být musí. Nejste-li schopen se jí pustit, pak patříte pod ten stůl také. Lež je prostě lež. Tečka. Důkazní břemeno ve věci toho „blábolu“ nesete Vy, pane Komárku. Místo: „rada Evropy, OSN nebo Svetova banka...“ by bývalo stačilo napsat Soros. Českému národu v péči těchto tvůrců Agend 2020, 2030, 2050 jde o život, tak si laskavě strčte ty svoje smajlíky za klobouk.
Pane Michale Komárku, jak poznáte pohledem, že dotyčný žák je židovského původu, romského původu,....? Já to jednoduše nepoznám. Je na to nějaká metodika? Třena rozteč a barva očí, barva vlasů, výška postavy,... Není to něco podobného jako v roce 1942 v Protektorátu. U nás se nikdo "údajných" rodičů "romských" žáků neptal na romský, kanadský... původ, pač se všichni cítí jako Češi. Při sčítání lidu se taktéž přihlásili k české národnosti a trvají na tom, že jsou občany ČR. Taková statistika je jednoznačně - "RASISTICKÁ".
Souhlasím s paní Karvaiovou, která ve všem, co říká a píše, vychází ze svých vlastních bohatých pedagogických zkušeností.
Je všeobecně známé, že romské děti, které přicházejí do školy z tzv. nepodnětného sociokulturního prostředí, často přicházejí žalostně zanedbané a na školní docházku naprosto nepřipravené. Čím vším se na počátku povinné školní docházky liší od svých vrstevníků, bylo už nesčetněkrát popsáno.
Zvláštní školy, posléze přejmenované na základní školy praktické, se snaží tyto nedostatky, které v převážné míře zavinili nedostatečnou péčí o své děti jejich rodiče, všemi dostupnými prostředky napravovat. Malý počet žáků ve třídě usnadňující individuální přístup a vyžadování kázně, vysoká odbornost pedagogů a vzdělávací program vycházející ze zkušeností mnoha generací našich učitelů nakonec vedou k tomu, že i žáci kteří se na počátku školní docházky jevili jako obtížně vzdělavatelní, mohou pokračovat ve svém vzdělávání na odborných učilištích a připravovat se tak na svoje uplatnění ve společnosti.
Někomu možná není známo, že podle novely školského zákona z roku 2000 se i absolventi zvláštních (základních praktických) škol mohou ucházet o přijetí na kteroukoliv střední školu, pokud vyhoví podmínkám přijímacího řízení.
Takže není pravda, že zvláštní školy představují "vzdělávací smrt", jak se někdy pateticky říká a píše. Náš školský systém je prostupný, a pokud si někdo chce doplnit své vzdělání, má možnost navštěvovat Kurzy k doplnění základního vzdělání.
Nerozumím tomu, proč se " romská otázka" řeší až na úrovni povinného vzdělávání, je to především problém sociální, který se dále prohlubuje, místo toho, aby se účinně a odpovědně řešil.
Mohou si za to sami. A mohou. A jo. Dup.
Otázkou je, kdo má začít je řešit. Romové samotní stěží. Nemají k tomu ani vzdělání, ani prostředky, ani vstřícné podmínky.
A nemohou a nemohou. A ne. Dup.
prostě zatnu zuby, zanadávám, zařvu si a jdu dál a bojuju
Pardon, paní Karvaiová, ale to mluvíte o hledání práce, nebo sociálních dávek.
Pane Tajný.Jestli Romům něco škodí je podobný přístup, jako je ten váš. Trvání na nějaké rádoby politické korektnosti, která neurazí. Pravda je někdy hodně nepříjemná až krutá.Jestliže ji sdělíme vhodným způsobem, pak pomůže. Dělají to tak i lékaři, když sdělují pacientovi a příbuzným, že má před sebou jen pár týdnů života. My, vlastně vy a podobní, je těmi korektními řečičkami konejšíte a oni nabývají dojmu, že my všichni jsme nějak povinni ze své podstaty se o ně postarat. A že největší podíl je na nás. Přesto trvám na tom, že tomu tak není. Největší podíl vychází vždy z toho, komu má být pomoženo. Viz léčba alkoholiků, fe´táků apod., viz léčba kohokoli.Co je na tom k nepochopení? Móda politické korektnosti je hrůzná. V čemkoli. Řešíme takové pidloviny, že nám nezbývá čas na řešení opravdového života. Přestaňte se povznášet, spadněte na zem a berte věci selským rozumem. Vždy jde hlavně o jedno, ten život nějak přežít. kladu důraz na slovo přežít. Prožít je výmysl posledních desetiletí.Když ho prožijeme, je to bonus a chvalme vše, co je dobré. I Romové se tu mají v podstatě bohovsky. A blbě se tu má kde kdo napříč obyvatelstvem (např. osamělými důchodci počínaje).Čím dřív se Romové podívají pravdě do očí, tím dřív se vše vyřeší. Je to vzájemné, ne jednostranné. Míček je na jejich straně.Bohužel jsem si nezkopírovala příspěvek jednoho Roma, který doslova prosil bílé: nechte nás, my si poradíme, nedělejte z nás neschopné blby, my si poradíme.I když třeba pomalu. Ta slova tesat.
Hele, pojďte se zase chvíli bavit třeba o vietnamcích.
A nebo slovácích. Ti tu žijí přibližně stejně dlouho jako romové.
Ne Pytlíku, to hovořím o kdejaké zatracené životní situaci.
A jak na svůj dotazníček odpověl tajný a spravedlivý učitel?
Kde žije, jak často jezdí tramvají, kde a v jaké funkci pracuje, koho naposled pozval na oběd, a tak různě...
Jo to bych mohla. Teď učím vietnamce česky a je to docela sranda. Ale snaží se, kluk jeden. A abych ho donutila mluvit, tak vždy vyberu nějaké téma a musí vyprávět. Třeba o tom, jak ve Vietnam šurat každy ulice, tady lepši. Musím uvést na pravou míru, o čůrání jsem nechtěla mluvit, ale nějak jsme se k tomu dostali, ani nevím jak.Jinak po 6 měsícíh hovoří tou hatmatilkou, ale asi jako já anglicky.Myslím, že tak za dva roky už to možná nikdo ani nepozná, když ho neuvidí, že je to Vietnamec.A je to radost takové dítě učit, protože se prostě snaží, i když to jde ztuha.
hovořím o kdejaké zatracené životní situaci
Často slýchávám, že některé, blíže neurčené skupiny obyvatel se velmi dobře orientují v legislativě a dokáží přesně citovat při uplatňování svých nároků. Tam směřoval můj dotaz.
Pane Komárku, podezření, o němž jste psal, je velmi závažné. Tak závažné, že je zapotřebí uvést ALESPOŇ NĚJAKÝ ARGUMENT, který by ho podepřel, jinak to není nic jiného než štvavý blábol. Ovšem počet romských žáků v praktických školách takovýmto argumentem opravdu není.
A děkuji vám za vyjádření k oněm 28 procentům. Tenhle údaj uvádí B. Kartous ve svém spisku o inkluzi. Bez čehokoli dalšího, bez jakékoli interpretace. A přesně takhle se u nás argumentuje pro inkluzi: na základě zcela vágních, neukotvených údajů a tvrzení. Mimochodem, srovnejte oněch 72 procent s počty inkludovaných na našich školách před započetím dnešní inkluze, tedy s počty, jimiž také argumentuje ministerstvo. Aniž bych se v tuto chvílích pídil po našich procentech, mám za to, že jsme v počtu dětí vzdělávaných ve speciálních, slovy inkluzionistů "segregovaných" třídách za Finy. Tak proč se se u nás např. nesmí žádat o evropské peníze na zřízení takovýchto tříd? Co jsem to u nás vlastně začali, když jsme k jeho podpoře potřebovali stvořit lživý mýtus o inkluzi jinde?
To se fakt nesmí, pane ¨Soukale?
"Lze exaktněji, nez na zaklade pouhych domenek dovodit, ze romských deti je ve "zvlastnichh skolach" nepomerne mnoho."
Jestli to nebude tím, že romských dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí je nepoměrně mnoho, a bodejť by pak ve škole prospívaly, se zanedbanou předškolní výchovou i školní přípravou. Jejich přesun na praktickou školu opravdu není problém rasistický, ale sociální, a má-li se někdy vyřešit, je potřeba začít v rodinách a dávno předtím, než dítě nastoupí do školy.
http://www.msmt.cz/ministerstvo/lidove-noviny-ucitele-tvrdi-ze-romy-nediskriminuji
Já tedy nevím, ale z výroku "Znamena to tedy, ze 72% deti s nejakym handicapem je v beznych tridach? A co je povazovano za "nejaky handicap"? Nehlede na to, ze bychom museli popsat, jak takova specialni trida vypada." nemám vůbec radost, protože svědčí o základní neznalosti a neschopnosti si příslušná data najít a ověřit. Kategorizace je jasná: děti se speciálními vzdělávacími potřebami, děti se zdravotním postižením, děti s tělesným postižením, děti s mentálním postižením atd. Speciální třída je definována zákonem. Data o počtech inkludovaných prezentoval například ČOSIV, s chybnou záměnou žáků se SVP a zdravotním postižením, ale relace byly odpovídající. MŠMT poskytlo přesnější údaje: ve školním roce 2015/16 bylo v ZŠ 94246 žáků. V „běžných“ ZŠ (všechny základní školy vyjma těch, které mají všechny třídy speciální) se z tohoto počtu bylo 70002 žáků (z toho 64313 žáků v běžných třídách a 5689 žáků ve speciálních třídách).
Diskuse se v odborné veřejnosti i na České škole nevede o tom zda inkluze ano či ne, ale především o inkluzi dětí s lehkým mentálním postižením (tedy s IQ v rozmezí 50-70), kterých je na českých základkách 15775, z toho v běžných ZŠ 4031 žáků, a z tohoto počtu je 2132 ve speciálních třídách. Těch sice přešlo na běžné školy z tzv. praktických jen 205, ale zároveň do 1. ročníků jich nastoupilo odhadem 2000. A tyto děti budou na běžných školách díky novele školského zákona doslova "v pasti", protože v nich nedostanou potřebnou péči v požadovaném rozsahu a nejspíše ani včas.
Varování. Následující text je plných rasistických a politicky nekorektních vyjádření a stereotypů. Pokud jste proromský aktivista, raději nečtěte dál.
Asi nepřekvapí, že se také stavím za názory kolegyně Karvaiové.
Kromě toho, i když to už částečně napsal pan Novotný, dovoluji si připomenout, aby to nezapadlo:
instituci jako rada Evropy, OSN nebo Svetova banka..., tedy nikoli jen naší aktiviste :-) -
Ehm. Všechny ty instituce, čerpají své informace o romské problematice především a právě ze zdrojů, které jim AKTIVNĚ a zcela ÚČELOVĚ dodávají především "naše" neziskovky, od ČvT, přes Sorosův OSF, "proromské aktivisty" všeho druhu až po "aktivisty s razítkem", jako je paní ombudsmanka.
O důvodu těchto "aktivit" lze vcelku úspěšně spekulovat, ale jak Vám potvrdí téměř každý, kdo se romskou problematikou aktivně zabývá delší dobu, ve prospěch Romů to většinou není.
tvrdi, ze romských deti bylo a je v nasich "zvláštních skolach" prilis mnoho
Ano. To tvrdí. A s tím se spokojí.
Po příčinách většinou nepátrají. A když, tak jen proto, aby mohli obvinit vzdělávací systém a lidi, kteří v něm pracují z rasové předpojatosti. Což je to nejhorší svinstvo, které se děje. Když lidé, kteří SKUTEČNĚ pomáhají a snaží se podmínky Romů pro život změnit, často systému navzdory, jsou za svou práci uráženi a zostouzeni. Jaký to má asi dopad na jejich motivaci, to si lze snadno domyslet.
A proč se po SKUTEČNÝCH příčinách vysokého podílu romských dětí raději nepátrá?
Inu proto, že bychom, nedejbože, mohli náhodou zjistit, že tato příčina spočívá v zanedbané péči v rodinách. A to je přece strašně rasistické tvrzení.
a ze dalsi a další generace Romu ztraceji sance na dobře vzdelani a zamestnani.
Ale proč? Protože prostředí jejich vlastní rodiny a komunity je v tomto směřování utvrzuje. Nikoliv český vzdělávací systém, ale Romové samotní nemají většinově zájem o vyšší stupně vzdělání u svých dětí.
V tom je hlavní rozdíl třeba oproti vietnamské komunitě, která naopak vzdělání má v žebříčku hodnot velmi vysoko.
Uveďte mi prosím alespoň jeden SKUTEČNÝ (nikoliv účelový) případ Roma, který nemohl dosáhnout vyššího vzdělání kvůli svému etniku.
A ze je mozna, pravdepodobne jiné, lepsi, efektivnejsi reseni pro ty deti, jejich rodiny i společnost jako celek, nez je posilat do speciálních skol...
Možná? Pravděpodobně?
A kvůli tomu "možná" musíme nyní zničit jeden z nejefektivnějších systémů vzdělávání (mentálně, sociálně) hendikepovaných v Evropě?
Abychom možná dokázali zvednout negramotnost mezi Romy ze současné nuly na běžných 10 - 30 %?
Každý, kdo má jen základní zkušenosti se vzděláváním sociálně znevýhodněných Vám hned z kapsy vytáhne to "jiné, lepší a efektivnější řešení". Tím jsou přípravné třídy pro sociálně, ale nikoliv mentálně znevýhodněné děti. Díky odborné péči kvalifikovaných pedagogů se mohou děti, které postrádají v předškolním věku elementární návyky sociální a bohužel i hygienické, během jednoho, maximálně dvou let dostat na úroveň svých vrstevníků.
A proč takové přípravné třídy téměř nemáme. No, představte si, že ony se v nich nejčastěji vyskytovaly romské děti. Tak odporný a segregační přístup je přece třeba odsoudit a nikoliv podporovat. A opět nastupují naše oblíbené neziskovky a proromští aktivisté.
Následný mediální cirkus některé školy sice dokázaly ustát. Ale co je horší, všichni ostatní, kteří by chtěli podobné třídy zřídit, okamžitě pochopili, že tohle je ta nejlepší cesta, jak si zajistit potíže a nežádoucí mediální popularitu. A opět, kolik jiných dalších lidí si myslíte, že se následkem této zkušenosti pokusilo hledat cesty, jak romským dětem pomáhat?
"My jsme se s kolegou (Cyrilem) Höschlem nějak vyjádřili k takzvané Petici vědců proti strachu a lhostejnosti,"
A tak se potírají jiné názory. Vracíme se snad o 26 let zpět? Za jiný názor než multikulturní = vyhazov z práce? DPČ pro pana Olivu mně opravdu nepřipadá normální. Aspoň všichni vidí, jaké síly ovlivňují vývoj ve společnosti. Jen se divím, že tu pan Karel Oliva nebyl veřejně prohlášen za xenofoba, rasistu, nahnědlého a podlého člověka.
poste.restante
"které jim AKTIVNĚ a zcela ÚČELOVĚ dodávají především "naše" neziskovky"
Nepřišel náhodou dotyčný dotazník z MŠMT? To by potom znamenalo, že informace poskytuje přímo ČR.
V tehle spolecnosti prokazatelne existuje "anticiganismus" a pravdepodobnost, ze se projevuje ve vztahu k Romum od utleho veku proste nelze bagatelizovat...
Zda plati stejna pravidla pro všechny proste není tak samozrejme.
O tom nemůže být sporu. Rasisté a vygumované holé lebky jsou snad všude na světě a dozajista nesnášejí "ty druhé" ještě před jejich narozením.
Tristní je ovšem skutečnost, že podobné "antigadžovské" projevy lze pozorovat i mezi romskou minoritou, přičemž tento fakt je systematicky v oficiálním mediálním prostoru bagatelizován.
Latentní "anticiganismus" v majoritní společnosti je.
Co je ovšem jeho příčinou, to ty "pravé a ideologicky kované aktivisty" vůbec
nezajímá.
Jak je třeba možné, že tak primárně rasistická společnost, jako je ta česká, se neprojevuje podobným způsobem vůči jiným menšinám?
Řekl bych, že příčiny určitého despektu přesně vystihla paní Karvaiová.
Kdybyste chtěl umět hrát na klavír ,tak má začít vaše manželka?
Já posloužím osobní zkušeností.
Jen dvakrát na mne v mé minulosti vytáhli nůž. Asi je to náhoda, že to byli Romové.
Několika desítkám lidí jsem v minulosti půjčil drobné částky od 100 do 1000 Kč. Většina mi je zase vrátila. Z těch asi pěti, kteří tak neučinili, byli dva bílí, a všichni tři Romové. Ale přiznám se rovnou, že u toho druhého a třetího už jsem ani nikdy nečekal, že by mi ty peníze vrátili a bral jsem to rovnou jako charitu.
Asi jsem rasita.
Ale asi jen latentní.
Protože třeba to, že jedna moje žákyně je Romka, jsem "odhalil" až když to někdo zmínil po její maturitě.
Bylo mi to totiž úplně jedno a vlastně mně ani nikdy nenapadlo, že bych nad takovou pitomostí, jako je něčí původ měl vůbec uvažovat.
(Kdyby ta dívka měla nějaké studijní problémy, řešil bych ty problémy a ne její původ. Ale ona byla docela průměrná, takže toho nebylo třeba.)
Proto závěrem zopakuji to zásadní, co zde vždy připomíná kolega Pytlík.
Přepočítávání dětí podle jejich domnělého původu je, byla a vždy bude prasárna.
Jan Wagner - 7. října 2016 20:38
Bavíme se tady o lehké mentální retardaci, IQ 50–69 s lékařskou diagnozou (F70).
Podpůrná opatření však umožňují umístění dítěte i s IQ nižším jak 50.
Žák s úrovní rozumových schopností nižší než 50 je žák se středně těžkou mentální retardací.
Tito žáci mohou mít na konci povinné školní docházky problémy se čtením s porozuměním textu a se sčítáním přes desítku. Nedovedu si dost dobře představit, co se takový žák naučí v běžné škole a jaké může zaujmout místo ve třídě mezi spolužáky.
Paní Karvaiová, četl jsem o tom několikrát, nikoli jen v diskusních příspěvcích.
Děkuji Doc. Olivovi za dílo pro naši mateřštinu dosud vykonané a přeji mu hodně štěstí v další práci na národu roli dědičné.
Někdy udělám tu chybu, že si přečtu původní článek. Buď je to ztráta kousku času, a nebo, což je horší, ztráta kousku ideálu. Padla mi do oka formulace:
"...zpochybnil mé morální kvality. Požádal mě, abych o detailech nemluvil..."
To mi zase bude vrtat hlavou, až mi to do mozku provrtá díru. Už jej mám jako ten e-mentál.
(slangový výraz pro osoby opožděné v elektronickém rozumovém vývoji - poz. pytlik)
Ještě o politické korektnosti.
Migrace dosud probíhala a bude probíhat. Takovým tím obvyklým způsobem, kdy se z Čech (Německa, Itálie)odstěhuje pár lidí někam a do těch zemí se zase přistěhuje pár lidí. A takto se to míchá celá desetiletí. Občas dojde k lehčímu nárůstu, občas k poklesu. Nikdo si toho nevšímal a všichni to brali v pohodě. Pak došlo ne k migraci,ale k invazi.Přitom situace v Africe je tam léta stejně mizerná, stejně tak konflikty na asijském kontinentu nejsou žádnou novinkou.
Proč se tedy doslova hordy lidí najednou stěhují sem? To žádnému politikovi nebylo divné? Máme tolik tajných služeb, že bychom s nimi mohli topit.To jim nebylo divné? Ani ty tajní netuší pravou příčinu? Jestli ne, tak proč je krmíme po celém světě?
Jedině naprosté diletantství , politická zabedněnost a totální bezradnost vedly k tomu, že se politicky korektně začali ti uprchlíci zvát(spíš "jako zvát", když vám sem lezou kvanta lidí, co jiného dělat, když jste za humanistu).Jsou to zcela naivní a bezradní politici, kteří si vůbec nevědí rady, jak danou situaci zvládnout a je jednoduché házet špínu na ty dole, za jejich údajnou xenofobii a rasismus. Přitom kdejakému štamgastu ze 4. cenové muselo být nad slunce jasné, že se jedná o totální krizi a průser. Myslím, že těm politikům taky, ale oni se přece neshodí tím, že si to veřejně přiznají. A vždycky, a znovu to slovíčko - vždycky, když se politici dostanou do krize sami se sebou, se svou nemohoucností přiznat chybu, dojde k nárůstu politické korektnosti, která celý problém obrátí naruby a vše se hodí na nejasného neviditelného občana.
Také mě děsí, co se panu Olivovi stalo. I věty Pytlíka, že obdivuje moji statečnost. Měla by to být normálnost, psát a poukazovat na nešvary. Taky se obávám, že se obloukem vracíme někam zpět, kam jsme fakt nechtěli. I mě z toho mrazí.
Jak říká sám pan Oliva, vyjádření k islámu za jeho odchodem není. O případných "morálních problémech" ví jen zasvěcení, ty lze těžko posoudit, pracovní a odborný přínos však odhadnout lze - viz vlastní odborná činnost dotyčného, stav jím řízeného ústavu. Přejatý článek je z tohoto pohledu úplně k ničemu, buď se měl novinář snažit zmapovat situaci zasvěceněji a věnovat se pohledu obou stran, nebo vzniklo cosi vágního (což vzniklo). Pane Komárku, musím se opakovat - myslím si, že blog kolegy Sotoláře Zrušme propadání či blog věnovaný konkrétnímu případu spojování škol by na ČŠ patřil mnohem více. A připomínám, že Pedagogické info přineslo druhou část textu pana Titzla na téma inkluze.
Zdravím všechny diskutující z Moravy! Jak tak procházím všechny texty a vůbec to podstatné, co se okolo inkluze dosud napsalo,a to mám na mysli především údaje typu vysoké počty romských dětí ve speciálních ( dříve zvláštních) školách, jejich bezdůvodné zařazování na tyto školy jen kvůli původu atd.,tak mám pocit, že jsem svých 30 let pedagogické praxe prožila v jiném světě. Asi takovém, jaký by všichni naši aktivisté a navíc ještě OSN a Evropská komise a pod. chtěli. U nás ( běžná plně organizovaná ZŠ s MŠ, spádovost pro cca 6 větších obcí) jsme nikoho od zápisu neposlali do speciální školy, všechny přistěhovavší se jsme přijali bez ohledu na původ, pokud poradna integraci do běžné školy schválila. A to i v případě, že ji poradna neschválila, ale rodiče na docházce k nám trvali. Vědomě tím šli proti zájmu dítěte, jak se říká, protože podle názoru PPP dítě u nás neobstojí, třídy máme v každém ročníku okolo 30.Nechápu, jak může někdo říkat, že díte - Roma může škola odmítnout. Přece pokud tam má trvalé bydliště a je podle běžného RVP ZV vzdělavatelný, není co řešit. Odmítame středně těžkou retardaci, nemáme speciální pedagogy ani další odborníky, ale o tom jsme už tady psala.Nezlobte se, ale když čtu názory některých lidí tady, ale i v tisku, tak nepochybuji, co tím sledují. Na školách tady okolo nikdy neodmítli Roma, a že jich tady máme dost. Pokud by se tak stalo, dokumentace ze zápisu se musí uchovávat, je to lehce dohledatelné. Proč se nesledují tyto parametry? Samořejmě připouštím, že to v jiných částech země může být jiné, ale až tak?
Neumím se vyjádřit dobře odborně, nicméně tajně doufám, že tato destrukce školství, záměrná a plánovitá, stejně jako výše uvedené očerňování naší země ve světě, pomluvy a vykonstruovaná obvinění budou jednou potrestány. A pokud ne, tak nezbude jen si říkát jako tady u nás, že na každou sviňu se už vaří voda.
To se fakt nesmí, pane ¨Soukale?
Nesmí. Romská třída podporu z OP VVV opravdu nedostane, ale škola, na které ředitel jen vágně čestným prohlášením nějaké ty Romy uvede, dostanane miliony. Monitorovací indikátor "počet Romů..." se nemusí vykazovat!
Paní Karvaiová, "Wir schaffen das".
Ivana
"Odmítame středně těžkou retardaci,"
Přečtěte si podpůrná opatření 4-5. Nemůžete odmítnout.
Pane Wagnere, nemam radost z toho, ze nesldujete diskusi pozorne :-) - rec byla o Finsku, a ptal jsem se, co mel na mysli pan Soukal. Hezky den!
Pane Komárku, omlouvám se, nevěnuji diskusi už tolik času a přeci jen tu chybí vlákna. Ale v této souvislosti mě napadlo, kdy se dočkáme slíbené změny redakčního systému?
A ještě jedna poznámka, podíl ve všemi opěvovaném Finsku je 28 % a v ČR 32 %. To nijak významný rozdíl není.
Pani Karvaiova, Ygrain...
Nikdo soudny nepochybuje o tom, ze v rade - statistika neexistuje, odhad? - romských rodin jsou deti tak ci onak "zanedbavany", říká se tomu korektne třeba "socialne nepodnetne prostředí". Nikdo soudny taky nepochybuje o tom, ze na startu ZŠ jsou takove deti znevyhodnene, nepripravene..., zvlaste když neprosly skolkou, coz často neprosly. Malokdo taky pochybuje o tom, ze mnoho ucitelu na všech typech skol se takovym detem snazi maximalne pomoci a ze ti ucitele nemaji předsudky a nejsou rasisti... Nikdo soudny nepochybuje o tom, ze škola sama nemůže vyresit to, co nevyresila socialni politika...
Nicmene:
1) To vse neznamena, ze pro "zanedbane" romske deti je optimalni varianta stravit zakladni skolni docházku ve "zvlastni skole".
2) "Romove si za to mohou sami" neplati pro deti a je to velmi problematicka a nesamozrejma teze obecne. Psal o tom tady jasne "Tajny ucitel". Je to zacarovany kruh - ghetto, nezamestnanost, dluhy..., ztrata perspektiv, rezignace. Jen naproste minimum lidi bez ohledu na rasu, narodnost..., je schopno se z takove situace dostat bez pomoci.
3) Škola je jednou z důležitých instituci, která muze pomoci ten zacarovany kruh rozetnout. A to ne tak, ze romske "zanedbane dite" třeba s tim nejlepsim umyslem odsune do "zvlastni skoly", ale tak, ze se pokusi jeho handicap vyrovnat v bezne tride co nejrychleji.
4) A samozrejme škola v tom nesmí zustat sama - potřebuje k tomu velkou podporu vcetne financni, a potřebuje, aby byla soucasti komplexního reseni problemu - rana pece, predskolni docházka, socialni politika a politika obecne - tedy politika, která bojuje s předsudky a ma skutečnou vizi tolerantni a solidarni spolecnosti. Ta nase společnost je tak bohata, ze to muze zkusit.
A ještě k migraci. Pani Karvaiova - zapomněla jste zminit, ze ti lide - tedy alespoň jejich znacna část a muzeme samozrejme diskutovat o tom, jak velka část - utikaji před valkou. A ze v tech valkach se tak ci onak angazuje Zapad, často neracionalne, neuspesne, ale tak, ze prispiva k tomu, ze ty země jsou v rozvratu...
Dekuji! Hezky den!
Jednou pane Komárku napíšete "Nikdo soudny nepochybuje o tom, ze škola sama nemůže vyresit to, co nevyresila socialni politika..."
A podruhé " ze se pokusi jeho handicap vyrovnat v bezne tride co nejrychleji."
Kdybyste měl tu zkušenost, kterou má řada učitelů prvního stupně, věděl byste, že ten handicap, který řada dětí (a jsou to v drtivé většině romské děti) má, nemáte šanci vyrovnat - někdy je to jako s Tarzanem (nadsázka). Jenže Vy, ani ten jeliman tajný, tuto zkušenost nemáte a proto Vám nevadí, že šíříte ABSOLUTNÍ NESMYSLY.
Sám píšete, že v tom škola nesmí zůstat sama - ANO, ALE - to co uvádíte na podporu škole musí být promyšlené a na prvním místě a AŽ to bude fungovat, můžete to zkusit ve škole. To pořadí nápravných kroků je NEZAMĚNITELNÉ!
Nicmene:
ad 1) "To vse neznamena, ze pro "zanedbane" romske deti je optimalni varianta stravit zakladni skolni docházku ve "zvlastni skole"." - O tom by měli rozhodovat především odborníci ze škol, z poraden a rodiče, jako dosud. A ne laičtí aktivisté a populistické političky s mesiášským komplexem. Pro hodnocení úspěšnosti průběhu vzdělávání tu máme celkem jednoduché metriky. Jednodušší by bylo posílení prostupnosti mezi druhy škol.
ad 2) "Je to zacarovany kruh - ghetto, nezamestnanost, dluhy..., ztrata perspektiv, rezignace." - Tento začarovaný kruh ale nastavili "stejní" legislativci jako inkluzi. Stačí si jen zanalyzovat, kdo například systematicky vydělává na sociálních dávkách na bydlení.
ad 3) "Škola je jednou z důležitých instituci" - bezesporu, ale v tom celém kruhu díky dvacetiletému podfinancování nemá zdroje, ani finanční a ani lidské. Běžná inkluze tu postupně zanikala před 10-15 lety.
"ale tak, ze se pokusi jeho handicap vyrovnat v bezne tride co nejrychleji." - Pro vyrovnání handicapů jsou z řady důvodů výhodnější speciální třídy. Takto s vysokou pravděpodobností zlikvidujeme ročně šance několika tisíc dětí s LMP a dalšími vadami, které každoročně přicházejí do 1. tříd.
4) "A samozrejme škola v tom nesmí zustat sama" - Ale ona v tom sama zůstala, nevidím tu žádnou legislativní smršť se souvisejícími intervencemi.
Myslím, že jsme na tom s panem Wagnerem podobně :-)
Problém romských žáků se musí řešit tam, kde vzniká, to znamená v rodinách.
A musí se řešit systémově, pomocí opatření, která povedou k tomu, že se zlepší jejich sociální situace a rozetne se "začarovaný kruh - ghetto, nezaměstnanost, dluhy..., ztráta perspektiv, rezignace", jak píše pan Komárek.
Určitě se nevyřeší cestou likvidace speciálního školství, které pomáhalo nejen romským dětem,ale i neromským žákům s mentálním postižením, kteří nyní trpí v běžných školách, které je, přes dobrou vůli mnoha učitelů, nejsou schopny na odborné speciálně pedagogické úrovni vzdělávat a připravují je spíše na život na podporách a v ústavní péči spíše než k integraci do společnosti.
Ten, kdo si tento nesmysl vymyslel a prosadil by za to měl nést odpovědnost a hlavně by se tento nesmyslný a neodborně vedený experiment měl co nejdříve zrušit.
AAdd pan Komárek - o politice západu jsem se nezmiňovala, neb zde odmítám sepisovat politické pamflety.Ano, oni jsou zdrojem.
Souhlas s panem Wagnerem.
Především poslední bod - pokud je mi známo,. školám jsou spíš házeny klacky pod nohy než nabízena pomoc.
Snad se mi nikdo nebude divit, ale i podle toho, jakým způsobem přistupuje šéfredaktor Komárek k romské otázce, která se řeší ve vlákně o poměrech v Ústavu pro jazyk český, nevěřím mu na jeho Děkuji! Hezký den! ani čárku. Floskule.
(květnatý výraz, bezobsažná fráze, pouze naučená věta - viz slovník cizích slov)
Což lze říci i o většině textů, které jsou tímto projevem pokrytectví završeny.
Devalvace zdvořilosti v přímém přenosu.
Děkuji! Hezký den!!!
Nejsem si jist, zda Romové v ČR v budoucnosti ocení péči neziskových organizací. Nevěřím, že by bez péče těchto "dobrodinců" vůbec došlo k nějakému soudu ve Štrasburku, rep. by ČS stát podobný soud neprohrál. Romové byli zmanipulováni vlastními aktivisty proti ČR, ale sami z této kauzy získali pouze Pyrrhovo vítězství. Před rozsudkem DH byli někteří z nich obrazně řečeno "vozeni jako neplatící pasažéři(jak to napsat a nebýt nekorektní) spolu s mentálně postiženými žáky ve výletním mikrobusu s trpělivým průvodcem, dnes si vybojovali cestu v narvaném dálkovém autobusu bez průvodce, ale s asistentem, který pobíhá s pytlíkem v ruce po autobuse.Proč s pytlíkem? (ano pane Tajný učiteli, přesně s tím vaším). Protože spolu s utlačovanými Romy do dálkového autobusu budou museli v rámci inkluze nastoupit i ti postižení žáci, kterým je z rychlé cesty špatně a neocení ani dálku, kam je autobus vzdělávání hodlá dovézt. Romové, kteří dříve vycházeli z 9. ročníku SpZŠ a úspěšně se vyučili učební obory budou nahrazeni Romy , vycházejícími z 7. a 8. ročníku ZŠ. Fajn, to jsme chtěli. Ale za jakou cenu? Ale když se kácí les, tak létají třísky, že paní Valachová.
"...otázce, která se řeší ve vlákně o poměrech v Ústavu pro jazyk český,"
Za to můžu já, ale nevím, jestli to vadí.
Moje zkušenost z diskusí na téma inkluze: Ať se do ní zakousnete z kterékoli strany, vždy narazíte na cosi nestravitelného. Ale vyžereme si to nakonec všichni.
Nicmene
1) To vse neznamena, ze pro "zanedbane" romske deti je optimalni varianta stravit zakladni skolni docházku ve "zvlastni skole".
Ale to nikdo netvrdí.
Jak už jsem psal, sociální hendikep lze částečně, zdůrazňuji částečně, odstranit v přípravné třídě. Minimálně tak bylo možné posunout zanedbané děti, a to prosím bez ohledu na etnikum, na úroveň jejich průměrných až slabších rovesníků.
Řešení a la ČR - do přípravných tříd (= poslední ročník MŠ) povinně všichni, a "zvláštní školy" zrušit. Jen aby nás, proboha, někdo neobvinil z rasismu.
O důsledcích téhle pitomosti se tu dohadujeme a diskutujeme už n-tý rok.
Přitom je zvláštní, že většina těch, kdo má s problémem reálnou zkušenost se vcelku shoduje.
A ještě něco, na čem trvám. Do "zvláštní školy" se nedostalo žádné dítě v ČR bez předchozí diagnostiky, nebo předchozího selhání ve škole hlavního proudu a BEZ SOUHLASU ZÁKONNÝCH ZÁSTUPCŮ.
3) Škola je jednou z důležitých instituci, která muze pomoci ten zacarovany kruh rozetnout. A to ne tak, ze romske "zanedbane dite" třeba s tim nejlepsim umyslem odsune do "zvlastni skoly", ale tak, ze se pokusi jeho handicap vyrovnat v bezne tride co nejrychleji.
Hendikep vznikly v průběhu šesti let nevyrovnáte v běžné třídě a už vůbec ne "co nejrychleji". To jsou jen zbožná přání "proromských" "aktivistů", nepodložená žádným relevantním výzkumem ani praxí.
Snad v některých specifických případech, které jsou ale spíše ojedinělé a rozhodně nejdou "napasovat" na celou skupinu. Většinou se to daří u dětí s vyšší až nadprůměrnou inteligencí, které v prostředí běžné školy najednou "zázračně rozkvetou". Bohužel i pro ně platí, že návratem do svého domácího prostředí se jejich potenciál ztrácí a bohužel velice často se s nástupem puberty vrací na výchozí úroveň. Proč, to tušíme, ale nevím o žádném hodnověrném výzkumu, který by tento fenomén vysvětloval. (Teď si ale vzpomínám, že snad pan Doležel před časem nějaký zdroj uváděl. Jistý si ale nejsem.)
"Cenou" za takto prováděné "vyrovnávání v běžné třídě" je pak ale méně využitých šancí u všech dětí v podobné třídě. Ona totiž paní učitelka není pámbů a nemůže být tudíž všudypřítomná, víte?
Hlavně ale už vypusťte z hlavy svou fixní ideu, že zvláštní školy jsou zlo, které zde bylo instalováno proto, aby romským dětem bylo ubližováno a aby jim jejich hendikep zůstal navždy.
Jak říká pan Wagner. Řešením je zlepšení prostupnosti oběma směry. Proč by romské či jakékoliv jiné dítě po absolvování prvního stupně ve "zvláštní škole" nemohlo přejít na druhý stupeň školy běžné. V prostředí specializované třídy a kvalifikovaných pedagogů se mu to podaří s mnohem větší pravděpodobností a úspěšností, nežli v prostředí třídy běžné. To je fakt, který potvrzuje mnoholetá praxe. Všem "dobrodincům světa" navzdory.
ČR není Jižní Afrika za časů Nelsona Mandely. A "zvláštní školy" nejsou bantustany.
Ten bludný kruh - gheto - nezaměstnanost - dluhy - škola nemůže ZŠ nikdy sama rozetnout. Tím, že pošlu "všechny" děti do běžných ZŠ nic nevyřešíme. Situaci ještě zhoršíme. Při počtu 30 žáků ve třídě se z některých dětí stanou analfabeti (názorné příklady známe z Francie, Španělska,..). Oceňuji vysoce práci kolegů z dřívějších praktických škol. Žáci se tam naučili číst, psát a počítat v malých kolektivech. Dokázali potom zvládnout patřičné řemeslo a některé vystudovat SŠ. Je mně úplně jasné, že útoky nyní směřují a budou směřovat proti státní maturitě. Pro mnohé aktivisty to představuje bariéru, kterou nemůžou některé děti podlést.
Pro pana Komárka.
"Zvláštní školy neexistují" již mnoho let. Byly to školy praktické a speciální. Nyní byly "zrušeny" školy praktické a přeměněny na ZŠ. Neoperujte až tak účelově historickými pojmy.
Příklad úžasné spolupráce. Dosud si školy vypomáhaly při hledání asistentů tak, že zašly na úřad práce. zde si vybraly některou uchazečku s alespoň maturitou a poptaly se na ochotu pracovat s dětmi. Poté šly tyto ženy do škol, přispívaly úřady práce nějakým obolusem(neptejte se,, kolik to přesně bylo). Nyní si resort sociálních věcí postavil hlavu. Když prý si Valachová vydupala ty peníze, máme jako školy utrum s asistenty z úřadů práce.
Další příklad. Při kontrole z kanceláře ombudsmana právě kvůli zařazování dětí do praktických škol docházelo k hulvátskému jednání ze strany jedné osoby, která tehdy ještě nebyla ombudsmanem. Děti ji nezajímaly. Podle papírů poznala, jestli k nám patří či ne. To,co poradenské zařízení s plně kvalifikovanými pracovníky zkoumá nejméně několik hodin, přímo s dítětem, ve spolupráci se školou a rodiči, tahle paní poznala během minuty z papírů. Dítě nezahlédla ani z rychlíku. Takhle se dělá štvavá politika proti praktickým školám. Když narazila na dítě, kde škola uváděla, že nemá již několik let naslouchadlo, bylo nám sděleno, že jsme mu ho měli sehnat sami.Bum.
Podobným způsobem si shání argumenty např. AI. Výzkumy typu - jedna paní povídala apod. jsou prezentovány jako pravdivé informace, na základě nichž potom apelují na vládu a poslance a ministryni.
Poradní tým paní ministryně tvoří zcela účelově vybraní jedinci.Účelově=nemají nic proti inkluzi ,souhlasí naprosto se vším.Dřív se podobným lidem říkalo kývací psík.
Úsek speciální pedagogiky je na ministerstvu obsazen někým, kdo nejen že nezná problematiku jednotlivých pedií, ale dokonce to není ani člověk pedagogicky vzdělaný. To nemá chybu. Když si uvědomíte, že podobní jednici potom rozhodují, je mi blivno.
Počet organizací a jejich členů, pomáhající Romům je tak ohromný, že možná přesahuje počet Romů se k této etnicitě hlásící. Tolik lidí participujících na jednom problému a výsledek??????? Kéž by podobných institucí a neziskovek bylo více např. pro seniory. kde udělali soudruzi z NDR chybu? Dal si někdo práci a by spočítal, kolik se do toho už nalilo peněz a jestli to vůbec k něčemu bylo? Nebo jinak,tolik peněz do toho systému nalitých mělo efektivní využití?
Proti přípravným třídám protestovala sama ombudsmanka, jsou prý segregační a diskriminační. Tak si říkám ať si fakt už všichni trhnou nohou.
Kancelář pana Dientsbira protestovala v připomínkovém řízení,aby v RVP ZV figurovaly tzv. minimální výstupy. Prý to bude diskriminační vůči romskému etniku. Že existují žáci s LMP,ale také žáci hraniční, kteří se naučí také většinou jen ty minimální výstupy nikoho nezajímá. Nechce se vám blejt,velebnosti?
Agentura pro sociální začleňování jako řešení sociálně vyloučených navrhla zrušení programu vzdělávání pro žáky s LMP a následně zrušení praktických škol. Jak jednoduché. A zároveň zvrhlé. Vyčíslená hodnota realizace nápravných opatření v rámci školské politiky pro sociálně slabé byla vyčíslena na zhruba 10 miliard korun do roku 2016(od roku 2011).
Vše je dohledatelné na internetu, když to dohledat chcete.
Pani Karvaiova, muzeme z toho opet udelat samostatny text? dekuji! hezky den!
Pane Komárku, pohrdáte českým jazykem nebo čtenáři, když své příspěvky píšete bez diakritiky? Dovoluji si vám připomenout, že jste šéfredaktorem serveru Česká škola.
Ne pane Komárku, nechci to uveřejnit jako článek. Byl to diskusní příspěvek, který byl letmým nástřelem toho, co mě v té dané chvíli napadlo.Navíc tam mám chyby. Nechte to tak.Jako diskusní příspěvek. Až se rozhodnu něco sepsat, dám vám vědět.Zas taková spisovatelka nejsem.
Diky, pani Karvaiova, hezky vecer!
V některých regionech se v minulosti ze zvláštních škol staly školy převážně romské, kde žáci (jakékoliv národnosti) s LMP trpěli šikanou od převážně romských vychytralých čerpačů speciální péče. Moc dobře si romští rodiče spočítali, že ve zvlášťkách dostanou jejich děti za málo peněz hodně muziky.(Rozumějte Komárku – bez vlastního úsilí zvládnou trivium a dostanou základy vzdělání.) Proto je tam přihlašovali. V rámci hledání řešení vzdělávání TĚCHTO žáků se pane KOMÁRKU vy a vaše PARTA dopouštíte absurdit, nespravedlností a nenapravitelných škod na psychice žáků, které segregované vzdělávání ve SPECIÁLNÍCH třídách v nějaké podobě potřebují.
Pane Wagnere, kde se dá najít informace o 2 tisících dětí s LMP zařazených do prvních tříd běžných škol?
Pane Wagnere, omlouvam se, prehledl jsem Vasi otazku k redakčnímu systemu. Také nepozornost :-). Zatím jsme udelali drobne zmeny vzhledu stranky, zkusime ještě alespoň něco z toho, co navrhuji diskutujici, ale ne vse v danem redakcnim systemu pujde. Ke zmene systemu by mělo dojit v pristim roce. Dekuji! Hezky den!
Pane Komárku, vysvětlíte mi, prosím, proč neumíte psát s diakritikou? Rozčiluje mě zkoumat při čtení "vase odpovědi" a "komentaře"... Děkuji.
Zapomněl jste, pane Paláte, na 'hezký den'.
Děkuji! Hezký den!!!
Maminka a škola mě naučila slušně poděkovat, ale ne aktivisticky a otravně hezkydenovat.... Podle mě je to trapné, mezi dospělými pořád jako-vychovávat...
Něco jako chlístnout špínu ze zdobeného kbelíku na sekt.
Když už jsme u těch změn layoutu, jak moc práce by dalo, aby se zobrazovalo alespoň posledních 10 komentářů, místo současných pěti?
Třeba na úkor dlouhé "nudle" Témata článků, kterou jsem použil naposled před cca 3 lety?
poste.restante
Překvapivě to je opravdu problém. Nicméně v "hlavičce" nad horní lištou je ikonka "RSS" a vedle ní "komentáře", ta by měla fungovat dobře... Hezký den!
Okomentovat