U příležitosti Týdne pro inkluzi přináší Nadace Open Society Fund Praha poprvé český překlad průlomového Prohlášení ze Salamanky. Prohlášení, které česká vláda podepsala už v roce 1994, ale dosud nebylo přeloženo, podporuje inkluzivní vzdělávání. Vychází přitom z předpokladu, že děti se speciálními vzdělávacími potřebami mají mít přístup do běžných škol a vyzývá vlády ke změnám na podporu inkluze.
Karin Marques (cz.linkedin.com) |
S jeho zněním souhlasí Národní ústav pro vzdělávání, Česká školní inspekce, Katedra speciální pedagogiky Pedagogické fakulty UK, Národní koordinátor Evropské agentury pro speciální a inkluzivní vzdělávání, Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání, Rytmus, Český výbor pro UNICEF a program Varianty Člověka v tísni a Nadace Open Society Fund Praha. Prohlášení bylo přijato na Světové konferenci o vzdělávání osob se speciálními vzdělávacími potřebami, kterou pořádala Organizace OSN pro vědu, kulturu a vzdělávání (UNESCO) se španělským ministerstvem pro vědu a vzdělávání v Salamance v roce 1994. Konference se účastnilo 92 vlád, které Prohlášení podepsaly, včetně zástupců České republiky.
Podrobnosti k překladu, který bude dostupný on-line, Nadace OSF zveřejní na pondělní tiskové konferenci k zahájení Týdne pro inkluzi. (Praha, Café Louvre, 11:00)
10 komentářů:
Proti kladům tzv. inkluzivního vzdělávání tuším nikdo nic nemá. Proti nedomyšleným tendencím k začleňování dětí, které potřebují speciální péči ve zvláštním speciálně pedagogickém režimu, do běžných tříd bez speciálně pedagogicky vzdělaných učitelů ano - tohle žádní ne kvalifikovaní (rychlokvašení) asistenti nespraví.
U příležitosti Týdne pro inkluzi přináší Nadace Open Society Fund Praha poprvé český překlad průlomového Prohlášení ze Salamanky. Prohlášení, které česká vláda podepsala už v roce 1994, ale dosud nebylo přeloženo, podporuje inkluzivní vzdělávání. Vychází přitom z předpokladu, že děti se speciálními vzdělávacími potřebami mají mít přístup do běžných škol a vyzývá vlády ke změnám na podporu inkluze.
Česká vláda že podepsala v roce 1994 nějaký průlomový dokument, jehož český překlad nebyl až dosud k dispozici? Kdo a jakou za to nese zodpovědnost?
J.Týř
Máme dokument. Budiž. Jsme na ale připraveni? Máme odborníky, peníze...? Pokud ne, platí pořád: Bez peněz do hospody nelez.
Tady se tlačí na pilu až to bolí.
Průlomový dokument z roku 1994. Kolik to má? 1000 stran? To někdo 22 let překládal? Vláda neměla překlad k dispozici?
Si prostě dělá někdo zase prdel.
Jo a mám novinku, v květnu skončila v Evropě 2. světová válka. V květnu 1945 samozřejmě.
Takže jako obvykle. Někdo nám tu podává opět zkreslené informace. Až bude někde překlad viset, tak si ho přečtu.Zatím dám na lidi, co umí perfektně jazyk ,přečetli si to v originále a již dávno upozornili na to, že
.........V Salamanském prohlášení ze světové konference pro speciální vzdělávání (1994) se sice výslovně požaduje zařazovat všechny děti do normálních škol, ale s rozumnou výhradou, „pokud nejsou podstatné důvody pro jiný postup“. .........
Ano, podstatné důvody. Což může být leccos, např. i psychická labilita dítěte s LMP nuceného setrvávat v kolektivu normálních dětí apod.
Já bych ještě prosila organizátory akce, kdyby byli tak hodní a také dělali nějaké exkurze do speciálních škol. Myslím tím do škol praktických, speciálních, pro zrakově postižené apod. možná ,že by spousta hostů byla "nehezky" nadšena péčí o postižené děti a možná by třeba zkonstatovali, že v takové škole je dětem fajn a mělo by to tak zůstat. Mám totiž pocit, že se těch návštěv ,a především zahraničních, docela bojíme. Mohlo by se stát, že by ty školy ještě někdo pochválil a to přeci nemůžeme v té inkluzi moc dovolit.
" Prohlášení, které česká vláda podepsala už v roce 1994, ale dosud nebylo přeloženo, podporuje inkluzivní vzdělávání. "
Co prosím?! Chcete tím snad říci, že česká vláda stvrzuje svým podpisem dokumenty v cizím jazyce, jejichž překlad není k dispozici? No to si snad někdo dělá srandu.
A " „pokud nejsou podstatné důvody pro jiný postup“" je samozřejmě něco zcela jiného než bezbřehá (a bezhlavá) inkluze.
No a? Co má být? Tenkrát před deseti lety se vláda Václava Klause přihlásila, že to bere na vědomí, dnes několik zkorumpovaných a dosud nevyhozených úředníků bez oprávnění (kompetence dovedou být zrádné) vyjádřilo souhlas s něčím, co prokazatelně neznají (úřad nemůže jednat nad dokumentem v cizím jazyku, jenž mu ani nebyl doručen), a to jménem svých zaměstnavatelů, jimiž jsou: Národní ústav pro vzdělávání, Česká školní inspekce, Katedra speciální pedagogiky Pedagogické fakulty UK, Národní koordinátor Evropské agentury pro speciální a inkluzivní vzdělávání, Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání, Rytmus, Český výbor pro UNICEF a program Varianty Člověka v tísni a Nadace Open Society Fund Praha. Co zde páchají všelijaké soukromé společnosti a spolky financované OSF (jestli nás třeba nějaký Jóžin z Bilderbeku nepráškuje chemtrailsmama), nám zatím musí být jedno, ale pokud specialistka Marqes nelže, pak jistě disponuje písemnými stanovisky, vydanými jménem uvedených institucí, na jejichž základě může být s odpovědnými vedoucími těchto státních orgánů a složek okamžitě zahájeno disciplinární řízení, resp. trestní řízení za zneužití pravomoci úřední osoby. Parlament ČR by měl zřídit komisi, která by vyšetřila, nedošlo-li k podvodu uvedením zákonodárce v omyl za strany ministryně školství Valachové. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami měly přístup do základních škol (žádné běžné školy v ČR neexistují) již před přijetím novely školského zákona, takže k ní neexistoval právní důvod. Novela byla prokazatelně prosazena na základě protiprávního nátlaku cizí mocí. Mám za to, že vzhledem k negativním dopadům do české vzdělávací soustavy a možným budoucím škodám, způsobeným mentálně postiženým dětem, je dán důvod k návrhu na zrušení části novely školského zákona. Seženou učitelé podporu k takové zákonodárné iniciativě?
Paní Karvaiová. Plný souhlas. Ten pocit, že se zahraničních návštěv a skutečného srovnání se zahraničím bojíme mám taky. Ona by se možná ukázala neschopnost našich úředníků a vlády a mnohé kritizované činnosti ve školách by se mohli zjevit jako pokrokové. A na druhou stranu spousta aktivit ministerstva z posledních let jako devastující. Už jsem upozorňoval na Worldskills, kterého se jako republika neúčastníme, kde by se mohlo ukázat, že jsme sto let za opicemi a tisíc let za světem.
To, že po tolika letech přeloží takový strategický dokument nadace je vizitkou kvality práce MŠMT.
Novela byla prokazatelně prosazena na základě nátlaku cizí moci.
Souhlasím. Např i pan politický náměstek Štech to, myslím,
přiznal dost otevřeně*.
J.Týř
*Viz např.
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/stanislav-stech-myty-fakta-o-spolecnem.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/03/stanislav-stech-ideal-inkluze-skutecne.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/01/reakce-msmt-na-tz-eduin-ke-spolecnemu.html
Okomentovat