Podle ministryně školství Kateřiny Valachové je třeba více diskutovat o alternativním vzdělávání. „Konkrétně v letošním roce došlo k výraznému posílení takzvaných scioškol a tam se domnívám, že určitě je to na širší debatu z hlediska vzdělávání, kam směřuje, a jestli alternativní vzdělávání je určitým doplněním nebo by naopak mělo být nejprve pilotováno a potom pokud se do určité míry osvědčí, ověří, tak by mělo být dále rozvíjeno, ale myslím si, že tady tahle debata se nevede dostatečně otevřeně, dostatečně férově a ráda bych, abychom se bavili odborně v tomto duchu,“ řekla ministryně ve včerejším Interview ČT24.
V rozhovoru zazněly i tyto otázky a odpovědi:
Kateřina Valachová (vlada.cz) |
Tak já, jak víte, jsem nebyla ráda za určitou paniku, která se šířila v minulém školním roce, nebyla jsem ráda ani ne tak kvůli sobě, ale spíše kvůli dětem, kterých se to týká. A já jsem ráda, že se určité vášně uklidnily, že se ukázalo, že od 1. září se nic nestalo, že naopak rozvíjíme pravidla, která jsou ku prospěchu dětí, ku prospěchu učitelů, ku prospěchu rodičů a co se týká tématizovaného, tématizované obavy, co se týká dětí s lehkým mentálním postižením a jejich možných přestupů z takzvaných škol praktických, tak tam se ukázalo, že jich přestoupilo pouhopouhých 205.
Vy jste byla kvůli tomu pod velkým tlakem, co se týče inkluzivního vzdělávání, hovořily jsme spolu o tom, i v kuloárech se hovořilo o tom, z jaké strany by mohl foukat vítr, přišla jste na to? Opadlo to, do jaké míry to podle vás mohlo třeba souviset i s tím, že řada šíbrů, kteří se pohybují kolem vašeho ministerstva, usilovalo například o prostředky pro sport a podobné záležitosti?
Tak já samozřejmě vím, že se v kuloárech tyto různé varianty diskutovaly. Já si myslím, že nemá smysl pátrat po tom, kdo rozfoukával tyto síly. Jak jsem řekla, bylo to zejména nefér směrem k dětem samotným a já jsem ráda, že v tuto chvíli ...
A úplně to nevylučujete, že to tak mohlo být.
Je pravda, že jsem čin..., nebo nejenom že jsem činila, ale že činím řadu kroků, které možná znamenají zavedení systému v nesystému, a to samozřejmě ne všichni kvitují, ale myslím si, že ten rok a něco ukázal a já to také cítím ze strany učitelů, že kroky, které jsem učinila a činím, jsou kroky, které míří správným směrem. A musím se přiznat, že nejvíc energie beru právě z debat s učiteli, protože to je moje nejlepší zpětná vazba, jestli kroky, které činím, mají smysl a já věřím, že smysl mají. A co se týká společného vzdělávání, tak jsem ráda, že v tuto chvíli už opadly vášně, víme všichni, že se neruší žádné speciální školy, že se žádným způsobem nepotlačuje volba rodičů a naopak že reagujeme na děti, které už dávno vzděláváme, na jejich oprávněné potřeby, na potřeby učitelů, protože samozřejmě je to těžká práce a je to těžší práce, než bývávala dřív, a stejně tak na oprávněné potřeby rodičů.
Celý rozhovor je ke stažení zde
22 komentářů:
Xtá varianta neschopnosti novinářů proniknout do hloubky problému, alespoň v otázce inkluze.
Možná to není neschopnost, možná to je cíl.
"jak to nakonec dopadlo s přestupy dětí třeba s handicapem?"
Takovou přihrávku může Valachové udělat pouze novinář-blbec nebo novinář-vlezdo...... Nebo si Valachová může otázky objednávat?
Možná je dostala předem. Těžko říct.
Vždyť ty otázky se daly čekat. Nic překvapivého tam nebylo. Kdyby ministryně odříkala monolog, vyšlo by to nastejno.
Typicky provládní veřejnoprávní žurnalistika. To by musel být Blesk, abysme se něco dozvěděli. Nebo rozdrážděný učitel.
Na ČT v předvolebním čase můžeme čekat jen předvolební míting.
Škoda že KV nechodí nabírat energii na Českou školu. Možná by jí to otevřelo oči.
" „Minimální garantovaný příjem řidiče autobusu při 60 hodinách čekání a rozvržené pracovní době v rozsahu 168 hodin se tak zvýší o přibližně 7800 korun měsíčně,“ uvedl premiér Sobotka. Zajistí to podle něj důstojnější podmínky pro řidiče autobusů a zajistí podle něj „dobré fungování veřejných služeb v krajích“.
Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/zvyseni-minimalni-mzdy-na-11-tisic-korun-mesicne-f5b-/ekonomika.aspx?c=A161005_083430_domaci_kop"
No není to fantastické?
TAK vypadá priorita vlády - řidiči autobusů. Dostanou víc, než nám se slíbí za tři roky...
Pan Komárek odpustí, ale s takovou ať jde celá vláda se školstvím, jako prioritou, do prdele.
Asi nic moc nejde přidat k tomu, co napsal pan Soukal.
----
Ale můžem se v tom trochu povrtat, třeba se to časem stočí k plodné diskuzi, třeba na téma, proč si nerozumíme...
"Vy jste byla kvůli tomu pod velkým tlakem, co se týče inkluzivního vzdělávání, hovořily jsme spolu o tom, i v kuloárech se hovořilo o tom, z jaké strany by mohl foukat vítr, přišla jste na to? Opadlo to, do jaké míry to podle vás mohlo třeba souviset i s tím, že řada šíbrů, kteří se pohybují kolem vašeho ministerstva, usilovalo například o prostředky pro sport a podobné záležitosti?"
To by mne celkem zajímalo, jak vypadá ten tlak? Jako články pana Odehnala a paní Švarcové?
A ti šíbři, to jsou ti, co jim přidala 3 miliardy?
V souvislosti s dnešní zprávou o zvýšení platů řidičů autobusů o 40% jsou slova paní ministryně o platech učitelů spíše snůškou planých keců!!!!
Nejvíce energie beru z debat s učiteli"
Souhlasím. Nejvíce energie mi berete vy.
A dalo by se pokračovat? Musíme je učit cizí jazyk (žáky, kteří se ještě loni vzdělávali dle přílohy LMP)? Musíte. Tak dobře. A jak se ten předmět bude jmenovat? Nějak to nazvěte, to je fuk. Třeba AJ/RKD (anglický jazyk / rozvoj komunikačních dovedností). Pak přilítne ZŘŠ, který dělá matriku, že jaktože jsme to tak pojmenovali, když na to nemá v Bakaláři kolonku, aby to mohl odeslat do matriky.
A ministerstvo neví, nezná. Bordel, chaos, panika, papíry, papíry, papíry. To je celá ta slavná inkluze. Tím jste vy idealisti lidskoprávničtí opravdu všem pomohli. Děkujeme.
Pro zasmání - pro nas*ání - Mzdy řidičů linek - TN - 5.10.2016 - NOVA
https://www.youtube.com/watch?v=oUVDr_GzNds
Haló, pane Sobotko a paní Marxová, nějak jste zapomněli, i učitelé jsou voliči!!! A pánové z takzvaných školských odborů, není to na okamžitou rezignaci??? Nebo vydáte další memorandum a navlíknete nějaká trika?
A přitom stačilo nabrat lidi z ulice, každýho, kdo umí točit volantem a dát výjimku, že řidičák není potřeba. Bylo by po problému... Určitě by se dobrých řidičů bez papírů našlo dost.
"A přitom stačilo nabrat lidi z ulice, každýho, kdo umí točit volantem a dát výjimku, že řidičák není potřeba. Bylo by po problému... Určitě by se dobrých řidičů bez papírů našlo dost."
Každého ne... Důležité je, aby ti lidé řídili rádi a hlavně, aby měli touhu se celoživotně vzdělávat. A byli orientováni na cestujícího, ne na výkon. Aby se prostě cestující v autobuse cítili dobře a rádi do něj chodili.
Aj bych založil nějaký Drive-in, mám dokonce béčko a občas auto i řídím, takže jsem víceméně expert na řízení autobusů.
Ha, ha, to je fakt legranda.....jenže rejže. Učitelé nejsou a jak to tak vypadá ani nebudou. A ty řeči co jich na pracáku čeká na volné místo po "nediplomovaných" asi taky nebudou pravdivé. Takže co. Stejně se sáhne po středoškolácích (snad alespoň to).
Stejně se sáhne po středoškolácích (snad alespoň to) - no a to je ten problém, který "diplomovaným" učitelům působí komplikace, protože se nemůže stát, že by nebyli. Pak je nemusí stát nikdy dobře platit - to je prosté. On se vždycky nějaký trouba s maturitou, který je rád za učitelské místo, najde...
Nejvíce energie ubírám učitelům. Nikoli např. aktivistům z nevládních organizací.
Financování asistentů - na kraje přišly peníze. jenže kraje s nimi "pokryly" ztrátové střední školy, které berou kdejaké hovádko boží ,co neumí skoro ani násobilku, a na asistenty už nezbylo. Toto je informace ze dvou krajů Ví to paní ministryně? Je to důležitá informace teď před těmi volbami.
Zatím na inkluzi nepřišlo ani ň. Teprve jsou přešetřovány první děti. Potrvá několik měsíců, než ten proces dotazníkování doputuje do školy a přes matriku ke zdroji peněz. Typuji tak po pololetí? Pak se uvidí. Dnes mi volala paní z poradny, dítěti že dají 2. podpůrný stupeň a navrhnou cca 500,- na nějaký ten pracovní sešit a tak. Jelikož stejně většina těch dětí bude v jedničce, a ta je zadara, tak tu inkluzi určitě zafinancujeme, to se nebojím.
Na druhou stranu už mám jednu maminku, co pláče v mé kanceláři, že by jejímu synovi bylo na praktické lépe a jak to udělat, když teď všechny dětičky musí přednostně do běžné školy. Je fajn sedět s takovým rodičem a vysvětlovat mu světlé zítřky jeho dítěte, které musí projít tím martýriem, aby MOŽNÁ po několika letech neúspěchů a frustrací dosáhlo na tu praktickou.A vysvětlovat, jak jeho dítě plní obohacovací funkci pro zdravé spolužáky.
Je to pro mne smutné čtení, paní Karvaiová.
Dnes byla v Brně porada výchovných poradců. Co když neseženeme vyučujícího na předmět spec. ped péče? Tak se to změní na pedagogickou intervenci.
Okomentovat