Ministerstvo školství bude od listopadu na základních a praktických školách zjišťovat, kolik se v jakých studijních programech vzdělává romských a sociálně znevýhodněných dětí. Jde o reakci na rozsudek Evropského soudu z roku 2007, podle kterého jsou romské děti u nás ve vzdělávání diskriminované. Současná praxe ukazuje, že v některých školách stále dochází k segregaci těchto dětí. Potvrzuje to i čerstvá zpráva Školní inspekce ze základní školy v Krásné Lípě. Informuje o tom ČTK.
Podobný postup škol považuje ministerstvo za nepřijatelný. Aby se ukázalo, kde a jak jsou romské děti vzdělávány, bude ministerstvo tyto žáky sčítat. Kvalifikované odhady pak podle mluvčí Jarmily Balážové poslouží ke kontrole situace: „Abychom věděli, zda dochází nebo nedochází k navyšování počtu takto vzdělávaných dětí.“
Odhady počtu budou již počtvrté dělat ředitelé škol. Podle zadaných kritérií vyplní, kolik romských a sociálně znevýhodněných dětí navštěvuje jejich školu a podle jakých programů se vzdělávají.
Celý text naleznete zde
51 komentářů:
Otázky:
1) Podle jakých kritérií poznám romského žáka? Nebude to snad barva vlasů, barva očí, rozteč očí podle faciometru? Jediným kritériem je pouze jeho sdělení, že se cítí býti Romem. Nemůžu do toho vnášet svůj vlastní náhled ve smyslu, že si to myslím já a okolí žáka. To je špatně a jde o rasistický pohled.
2) Stejný problém vidím u sociálně znevýhodněných. Jak to mám poznat? Šlo by to snad jen s pomocí sociálního odboru. Je učitel placen i jako sociální pracovník, který se potuluje ulicemi města a zkoumá rodinné poměry ve svém volném čase?
3) Nějak jsem to nepostřehl. Ony ještě existují Praktické školy? Vždyť jsou to od 1.9.2016 školy základní. Učí se podle RVP ZV, pač byla zrušena příloha LMP. Existují však školy speciální (zrakově, sluchově,...., postižené děti).
4) Tak nějak to zase vypadá na útok na bývalé školy praktické. Pro aktivisty bylo totiž velkým zklamáním, že přešlo na ZŠ běžného typu jen okolo 200 žáků. Začalo se tedy s postupným "vyhladověním bývalých škol praktických". To by ale trvalo dlouho, tak je tady snaha to urychlit a převést ty zbylé tisíce od 1.9.2017 do běžných ZŠ.
Nepoučitelní.
„Za romského žáka/romskou žákyni považujeme člověka, který se za něj/ni sám považuje, aniž by se nutně k této příslušnosti za všech okolností (např. při sčítání lidu) hlásil(a), a/nebo je za takového/takovou považován(a) významnou částí svého okolí na základě skutečných či domnělých (antropologických, kulturních nebo sociálních) indikátorů.“
Kdež bych si byl pomyslel, že budu žít v zemi, kde se přepočítávají děti podle jakýchsi domnělých znaků jakou housky na krámě. S mákem, kmínem, solí...
'Tak, Radečku, ty jsi takový snědý. Považuješ se za Roma?'
'Napovažuju. My to máme v rodě. Babička je ze Španělska.'
'No dobře, dobře... Tak děti! Kdo si myslíte, že Radek je Rom?
... jeden, dva, tři... deset... osmnáct... Peťa sice chybí, ale ten by byl taky pro.
Takže většina. Něco tam napsat musíme, nebo si budou myslet, že jsme někoho zapřeli.'
Už jsou rozeslána hodnotící kritéria a požadavky na složení posudkových komisí? Rád bych si tu hnusotu přečetl. Tohle nerozdýchám. Najde se někdo, kdo se té prasárně vzepře? Asi těžko.
A kdo bude výsledky kontrolovat?
'Poslyšte, paní ředitelko, jak jste mohla nezapočítat tady tu, jak se jmenuje... Stellu? Vždyť z té fotografie je zřejmé, že je tlustá. A tady máte jasně napsáno, že romské děti z vyloučených lokalit mají zpravidla nadváhu. A kdyby nic jiného, tak to jméno...'
A nebylo by tak náhodou smysluplnější zjišťovat, kolik dětí přišlo nastoupilo do školy se zanedbanou školní přípravou, a tento problém namísto prázdného plácání řešit?
Vzala jste mi to z úst.
Podobný postup škol považuje ministerstvo za nepřijatelný. Aby se ukázalo, kde a jak jsou romské děti vzdělávány, bude ministerstvo tyto žáky sčítat. Kvalifikované odhady pak podle mluvčí Jarmily Balážové poslouží ke kontrole situace: „Abychom věděli, zda dochází nebo nedochází k navyšování počtu takto vzdělávaných dětí.“
Naprosto GE-NI-ÁL-NÍ.
Místo řešení problému u jeho zdroje, místo řešení příčin - statistika.
Na to musí být člověk ministerský úředník.
Kvalifikovaný odhad, toť zázračný prostředek pro 21. století.
Raději končím, došly mi slušné výrazy.
21. října 2016 23:3
Mnohdy 35-40% třídy. A kupodivu vůbec nezáleží na barvě pleti. Můžeme směle říci, že na hranici chudoby žije v ČR až 1 milión lidí. Nerozdělujme obyvatelstvo striktně podle nějakých rasistických měřítek.
Už to někdo psal v jiné diskuzi... Vyplňovat se výkaz, kde se psal počet romských žáků... Je to normální?
Ygrain vystihla podstatu zhovadilého přístupu ministerstva.
ABSOLUTNÍ NESOUHLAS.
Co vy na to pane Komárku?
Hezký rasistický den!
Koneckonců, pane Komárku, jestli jsem dobře pochopila, znáte se s nějakými romskými aktivisty. Jak oni nahlížejí na problematiku předškolní přípravy? Mají nějaké návrhy, nějakou koncepci řešení? Diskutovali o tom někdy s učiteli?
Ygrain, paní Karvaiová
Kolik dětí přišlo do školy se zanedbanou školní přípravou... Proč ne, to zní dobře. Bylo by tedy zajímavé vymyslet kritéria, jak se to bude určovat a kdo to bude určovat. a pak porovnat, kolik z těch dětí je romských a kolik sociálně znevýhodněných, jak se tyto skupiny prolínají a jak se případně liší progres těch jednotlivých skupin, jejich prospívání ve škole... O "sčítání romských dětí" jsme diskutovali pod článkem o profesoru Olivovi, tady zatím nejsem schopen říci nic nového...
Námět na pohled romského či proromského aktivisty na předškolní péči je moc zajímavý, děkuji. Zkusím zajistit někoho, kdo to bude nejenom schopen napsat, ale také si troufne vstoupit na tuhle půdu :-). Hezký den!
Jen připomínám tři roky starý dokument zupáctví ČŠI v dopisu jejího náměstka ve věci tehdejšího sčítání Romů http://www.pedagogicke.info/2016/10/dopis-namestka-ceske-skolni-inspekce.html. NA České škole a České pozici už bohužel není dostupný.
Pane Komárku, měla jsem na mysli spíš hledání řešení - tj. vyrovnávací třídy, doučovací skupiny nebo něco podobného, bez ohledu na to, jsou-li ty děti romské nebo ne. Protože nechápu, jak by to Romům pomohlo.
Pane Wagnere, ví se, jestli a kolik ředitelů prokázalo při reakci na tento výblitek, že mají nějakou páteř?
Ygrain, bohužel vím jen o několika. Ale asi by nebyl problém to od ČŠI zjistit. Když byla rychlá šetření v kompetenci ÚIV, tak byla data k dispozici na webu, nyní je marně hledám. Zkusím to hacknout...
"Proč ne, to zní dobře. Bylo by tedy zajímavé vymyslet kritéria, jak se to bude určovat a kdo to bude určovat. a pak porovnat, kolik z těch dětí je romských
Komárku, kdybyste v těch školách někdy byl, tak byste se tak blbě neptal.
Děkuji pane Wagnere, rychle jsem si osvěžila tehdejší atmosféru.
Z dopisu ČŠI vyplývá, že se tento "průzkum" dělá proto, aby se zjistilo, kolik žáků se vzdělává podle přílohy pro žáky s LMP. Pokud je mi známo, tento systém již jed dojíždí setrvačností, od 1.9.2016 už žádná Příloha neexistuje. Tudíž důvod zkoumání pominul.
Taky jsem si přečetla tu zhůvěřilost, kdy bylo ředitelům vyhrožováno, že pokud odmítnou dotazník vyplnit, budou navštíveni ČŠI a ona jim to spočítá. A taktéž docházelo k nehoráznému překontrolovávání těch, kteří dotazník vyplnili. Měla jsem tu smutnou zkušenost, že jsme se dostali jako škola do "výběrového řízení", kdy k nám měli oni komisáááři dorazit. Museli jsme zrušit akci s názvem "Sněhulákiáda", protože by soudruzi neměli možnost počítat.Po jejich příchodu byli učitelé doslova vyhnáni ze tříd a tito soudruzi chodili po třídách a počítali. To, že si doslova vymýšleli, jsem zde už popsala. Ještě dnes mi z toho naskakuje husí kůže. Nejhorší to bylo po jejich odchodu. Když jsem se vrátila do třídy, ptali se mě děti, co tam ti lidé dělali. Tak jsem jim to řekla na plnou hubu. Počítali Romy. "Ale tady žádní nejsou", řekla mi dívenka, která dle mého názoru Romkou byla, ale její rodina se k nim odmítá hlásit. Dívka dokonce nesmí hovořit romsky, matka jí to zakazuje. Je to ale jejich rozhodnutí, ne moje nebo kohokoli jiného.
ČŠI podporuje segregaci a navozuje rasistickou náladu. Nikdo ,kromě rodičů dětí a to ještě s jejich písemným souhlasem, nesmí určovat, kdo je a kdo není Rom.
Navrhuje nepodlehnout nátlaku sčítačů a žádné počty nehlásit s tím, že to odporuje právům rodiny a také právům ústavním.
Kdyby mělo po posčítání vyjít najevo, že se přípravné třídy, doučovací skupiny a další podpůrná opatření týkají převážně malých romčat, bude tento fakt použit jako doklad o rasismu ve zdejším vzdělávacím systému. Není přípustné, že by zanedbané děti mohly být pouze romského původu.
Pozastaví se případně někdo nad možnými a poměrně unikátními případy, že rodičům, kteří se za romy nepovažují, se rodí jen samá romčata, a třeba vietnamče žádné?
Do tohoto dalšího sčítání mají být zahrnuty všechny sociálně slabé rodiny. To budeme chtít po lidech daňové přiznání? Kdo hodnotí rodinu jako sociálně slabou? Co když se nějaká rodina, která žije prostě a třeba i chudě,ale spokojeně toto dozví a tatík bude chtít řediteli rozbít hubu za to, že ho vlastně pomlouvá na nějaké inspekci? Proboha, kde to žijeme? Kam se to všichni ženeme? Já se odmítám jakkoli podílet na podobných prasárnách!!!!!
Kdo dělá prasárny, je zpravidla prasák. Po přečtení Vašeho příspěvku, paní Karvaiová, se přikláním k názoru, že by bylo případnější nahradit výraz prasárna výrazem zhovadilost.
22. října 2016 9:32
Nico, zajímavá úvaha. Bohužel je i reálná. I aktivisté se musí nějak živit.
Docela by mne zajímalo, jak na takové aktivity státní správy nahlíží třeba ministr kultury.
"Navrhuje nepodlehnout nátlaku sčítačů a žádné počty nehlásit s tím, že to odporuje právům rodiny a také právům ústavním."
Přesně tak. Proto jsem se ptala pana Wagnera, kolik ředitelů odmítlo na takové prasárně, ještě ke všemu podané tak vyděračským způsobem, spolupracovat.
Krom toho, jak nastínil pan Pytlík, namísto řešení problému se sebraná data dají snadno zneužít.
Docela by mě zajímalo, co dělají státní a evropské instituce, zodpovídající za dodržování lidských práv? Stačí mi ty naše a jejich představitelé.
Namátkou třeba komisařka Jourová, ministr Dienstbier, ministr Pelikán, ministryně Marksová, ombudsmanka Šabatová,...
Ach já zapomněl. Podle ombudsmanské definice a s vědomím vlády se tohle všechno vlastně děje.
Co by na to třeba řekl jeho svatost Dalajláma?
Co na to zastánce dobra pan Tajný?
Co na to pan Feřtek a pan Kartous? Na jejich vyjádření se těším.
"Co na to pan Feřtek a pan Kartous?"
Také čekám. Jen aby ta iniciativa nebyla z jejich hlav. MŠMT je plně ve vleku těchto a podobných aktivistů.
Milí diskutující, to si skutečně chcete vzít na svědomí následné neodvratné a hluboké deprese vrchního školního inspektora, jeho náměstka nebo té snědé mluvčí? Vždyť po téhle masáži, jestli se jí nepodaří Komárkovi všechnu vymazat, se budou v pondělí bát přijít do práce. To musel někdo udělat za jejich zády! Tohle dokáže správně vysvětlit snad jenom Ovčáček. Zřejmě nebyly jejich pokyny řádně pochopeny, byly zásadním způsobem deformovány a bude potřeba ustavit komisi. Nebo dvě.
SC
Nakolik je důležité, že mluvčí je "snědá"? Uvádíte odstín u těch ostatních? nezdá se Vám, že potvrzujete, že tu nějaký problém je? Ten problém, který tady většina diskutujících odmítá? Hezký den!
No, já do problému moc nevidím, ale obávám se, že ta definice "považovaného Roma" není z hlavy MŠMT či ČSI. Četl jsem to již kdysi dříve v diskuzním příspěvku Petra Uhla na DR, v němž vysvětloval (a celkem se to dalo chápat ale spíš se s tím dá polemizovat), že kdo je považovaný okolím za Roma, může být jako Rom diskriminován...
Pro účely nějaké statistiky je to samozřejmě kravina na kvadrát.
---
Ale jinak souhlasím, že Andrysův dopis je prasárna... Od politruků v úřednických funkcích nic moc jiného čekat nejde.
Uvádíte odstín u těch ostatních? nezdá se Vám, že potvrzujete, že tu nějaký problém je?
Jo takhle! Abychom to tedy lehce shrnuli.
Zkoumat domnělé antropologické znaky u dětí jako že v pohodě, kdežto jen zmínka u dospělé osoby dokládá potvrzení, že společnost bude nejspíš určitě nemocná, a nezbytnost léčby je na pořadu dne. Až takový atak logiky se Vám, pane Komárku, přihazuje často?
Děkuji! Krásný den!!!
MK
Vy to jen děláte, nebo takový jste? Na hozenou vějičku jste naskočil a rád byste z toho tloukl politický kapitál. Opravdu TO není důležité. Ale jak ukázal pan Pytlík, berete to všichni vy sluničkoví humanisté jen populisticky povrchně. Opravím tedy své vyjádření: vrchní inspektor a jeho náměstek mají problém. A to úplně zbytečně.
V této zemi lidé v zodpovědných pozicích ztratili koule na to, mít VLASTNÍ názor. V prostředí petrifikované hyperkorektnosti nemůže dnes nikdo mít názor, aniž by ho neopřel o analýzy, studie a nejlépe registry. Když už nemáme seznamy třídních nepřátel, musíme si posčítat Romy a ekonomicky ohrožené, abychom mohli vyslovit o nich nějaký soud. A to vše děláme tak neobratně a hloupě, že je to v rozporu s Listinou práv a svobod. A pak musí přispěchat sociální inženýři alias experti na školství, aby uváděli na pravou míru. Bez ovčáčků se dnes neobejdeme. Aby to ve vysvetlovani nezaniklo: zasaďte se o to, aby nekorektní rasistické scčítání skončilo a pokud neskončí, ať jsou sečteni všichni žáci třeba non-EU národností, aby už ta ostuda stála za to. Zatím chlapci očividně pytlačí za hranicemi svých schopností.
Asi to tady brzo zavřou...
Hlavně nesčítat. Sčítání je projev rasizmu. Co třeba odečítání?
Nejsme rasisté, máme jen vlastní názor a na ten má každý právo.
máme jen vlastní názor
Vy máte vlastní názor? A odkdy?
Šupy dup, přispěchal s laciným chlístem.
Ostatně, už máte v tom svém přeludu poodčítáno?
Diskuse se opakuje. Před třemi lety http://www.ceskaskola.cz/2013/09/dopis-namestka-csi-ondreje-andryse-ve.html byl kolega Ott docela konstruktivní a lapidární: "A to se nenajde ředitel, který by tyhle lidi prostě poslal do prdele?"
Tajný učiteli, mýlíte se. Nejde o "Sčítání je projev rasizmu., ale "Sčítání s pokynem ČŠI „Za romského žáka/romskou žákyni považujeme člověka, který se za něj/ni sám považuje, aniž by se nutně k této příslušnosti za všech okolností (např. při sčítání lidu) hlásil(a), a/nebo je za takového/takovou považován (a) významnou částí svého okolí na základě skutečných či domnělých (antropologických, kulturních nebo sociálních) indikátorů.“ je projev rasizmu".
Podrobnosti viz http://www.pedagogicke.info/2016/10/dopis-namestka-ceske-skolni-inspekce.html, kde je i odkaz na komentář Martina Rychlíka.
Přiznávám, jsem strachista. Lidi agresivní a podlé považuji za nebezpečné. Mám z nich strach a je přirozené, že se jich straním a v případě ohrožení se i bráním.
Sametovou revoluci jsem prožil v prváku na koleji. Počátky své učitelské kariéry jsem si užíval ve svobodných devadesátých letech. President Masaryk žádal pro vybudování demokracie čtvrt století. My ho dostali, ale blížíme se jiné totalitě. Lhostejnost mých žáků mi mnoho naděje nedává a setkání s aktivistickým středoškolákem na České škole mne děsí.
Nezbývá než hledat lidi, kteří se svých vlastních názorů nebojí a budou je bránit i před TAJNÝMI jako v době normalizace.
"Diskuse se opakuje. Před třemi lety http://www.ceskaskola.cz/2013/09/dopis-namestka-csi-ondreje-andryse-ve.html byl kolega Ott docela konstruktivní a lapidární: "A to se nenajde ředitel, který by tyhle lidi prostě poslal do prdele?""
Tak jsem to myslela, jen jsem nechtěla, aby se pan Komárek cítil povinen komentář smazat.
Nekorektne krasna citace!
Vidím to tak, že vrchní školní inspektor a pan náměstek na MŠMT jsou zralí na odvolání. Odmítáme sčítat Romy, za chvíli to budou židé, potom komunisté, socialisté a liberálové?
Nedokáži si vůbec představit, že by někdo ve Francii takto sčítal Araby, Židy,.. Je to malér jak vrata, který hluboce zavání rasismem. Dobré úmysly by potom mohly být za jiné situace dlážděny mrtvými. Opravdu jsem netušil, že xenofobní názory přijdou z této strany. Jde tady o principy demokracie a nejvyšších evropských hodnot, které nemíníme porušovat.
ad 21. října 2016 22:34
Já osobně tedy považuji pana náměstka ústředního školního inspektora Andryse i pana Komárka za jakéhosi huncúta. Nevíte, jestli v příslušných určovacích dotaznících a výkazech bude bude i tahle kolonka? Pokud tam bude - bude, myslíte, hlasovatelná? :)))
ad 21. října 2016 22:10, 22. října 2016 10:44, 22. října 2016 23:29 atd.
Paní ministryně školství, paní komisařka Jourová, pan ministr Dienstbier, pan ministr Pelikán, paní ministryně Marksová, paní ombudsmanka Šabatová, pan předseda vlády Sobotka, evropské instituce, pan Uhl i lidé z různých neziskovek mají myslím o čem přemýšlet. Výhrady a obavy zde učiteli vyjevené nejsou vcelku nedůvodné. Základní otázky jsou, myslím, tyto:
1) zda to sčítání je v souladu právními předpisy a závazky ČR,
2) zda to sčítání je z hlediska veřejného zájmu adekvátním a zodpovědně zvoleným krokem ČŠI,
3) zda očekávaný přínos toho sčítání vyvažuje jeho nepříznivé účinky.
J.Týř
A nebudou se sčítat sociálně zvýhodnění? Abychom věděli, podle jakého programu se vzdělávají?
Tak pane Sotolari, uhodilmjste hrebicek na hlavicku. Podporu ma dostat zak, ktery zije v " jinem" sociokulturnim prostredi. A pry to maji byt i deti z bohatych rodin. Toto nam bylo sdeleno jiz na kvetnovem setkani psychologu a specialu. Jen nam nikdo neracil sdelit, jak a kdo bude rozlisovat. Predkladat danova priznani? Reditel ci ucitele budou chodit domrodin na kafe a smejdit po byte nebo po baraku, jestli jsou chudi nebo bohati? Budou nejake dotazniky: mate jachtu? Jak casto vecerite jen suche rohliky? Kolikrat rocne se koupete? Kolik diamantu vlastni matka?
To je přece jasné:
Za sociálně zvyhodněného považujeme člověka, který se za něj sám považuje, aniž by se nutně k této příslušnosti za všech okolností hlásil, a/nebo je za takového považován významnou částí svého okolí... Přece.
Ve výkazu o počtu žáků, který se odesílal k 15.10. ( nevím přesný název) se oproti minulému roku objevila tabulka speciálně jen pro romské děti. Jedna z položek byla, kolik jich předčasně ukončilo školní docházku minulý školní rok, specifikoval se typ švp atd.Já jsem to pochopila tak, že je to kvůli přehledu, kolik r. dětí je integrováno do běžných škol.
Ráda bych věřila tomu, že i když neetické, je to pro dobrou věc. Jak jinak se dopídit čísel dokazujících, že není pravidlem ono populární "všichni Romové jsou automaticky zařazováni do praktických škol"?
i když neetické, je to pro dobrou věc
Jednou to přijít muselo. Pytlikům došla slova.
Zeptejte se příští týden...
"i když neetické, je to pro dobrou věc"
První přikázání školského experta.
Ivano, Praktické školy od 1.9.2016 neexistují. Jsou to ZŠ a všechny ZŠ vytváří své ŠVP podle RVP ZV. Není tedy naprosto co srovnávat.
Praktické školy snad neexistují deset let, na jaře na jasný dotaz MŠMT mlžilo, že jde o školy s určitým podílem žáků vzdělávaných dle RVP ZV-LMP v rozsahu 50 nebo 75 %. Existují ale stále v tomto přechodném období ještě žáci vzdělávaní podle RVP ZV-LMP. Případně nově integrovaní žáci s LMP a IVP. Ti se vždy evidovali, nyní se bude evidovat i domnělá příslušnost k romskému etniku.
Paní Ivano, a vy ve škole vedete žáky podle národnosti nebo etnicity? jak jste ten dotazník mohli vyplnit, když nevíte, kdo je Rom a kdo není?
Já jsem třeba hned po té první šaškárně se sčítáním vedla s dětmi debatu ve třídě, protože se ptali,co že to bylo za lidi, co lezli do třídy a divně po nich koukali. Vše jsem vysvětlila. A pak jsem se zeptala přímo dětí, kdo se považuje za Roma. Nikdo, představte si. I když dvě děti měly tzv. znaky podle metodiky zaslané škole. jenže ty rodiny se prostě k tomu etniku nehlásí a nikdo nemá právo je tam zařadit, kromě nich samých.
A v čem spočívá ta dobrá věc? Já mám pocit, že jediné, k čemu to sloužilo v posledních letech, bylo žalování někde u všech možných institucí (především zahraničních), které se pak na nás rozkřikují, jak neumíme Romy vzdělávat. Žádná z těch institucí nebere v potaz fakt, že negramotnost Romů je v Česku skoro nulová, na rozdíl od mnoha tzv. vyspělých zemí Evropy.Ale těmi čísly kolem sebe mlátily hlava nehlava.
"že jediné, k čemu to sloužilo v posledních letech, bylo žalování někde u všech možných institucí (především zahraničních)"
Tento pocit má většina z nás. MŠMT tyto údaje shromáždí a některé neziskovky okamžitě přepošlou do zahraničí na ta správná místa. Potom se rozjede velký humbuk o diskriminaci, xenofobii, rasismu v ČR. A všechny hlásné trouby aktivistů + masmédia začnou manipulovat s veřejným míněním. Je zajímavé, že to vždy schytají pěšáci - učitelé.
Okomentovat