Kulatý stůl SKAV a EDUin: Nové podmínky pro inkluzi zapomněly na podporu běžných učitelů

úterý 25. října 2016 ·

EDUin zveřejnil záznam a hlavní myšlenky z debaty na téma S jakými problémy se potýkají školy při zavádění inkluzivních opatření. Debata se konala 20. října, účastnili se jí Václava Masáková, emeritní ředitelka Pedagogicko-psychologické poradny pro Prahu 1, 2 a 4, Zuzana Bukovská, ředitelka ZŠ Votice, Svatopluk Pohořelý ze sekce vzdělávání MŠMT, Šárka Šantrochová, ředitelka ZŠ Strž, Dvůr Králové nad Labem, Miroslav Hřebecký, ředitel ZŠ U Vršovického nádraží, Praha 10, Jan Korda, ředitel ZŠ Lyčkovo náměstí, Praha 8. Moderoval Tomáš Feřtek z EDUin. Přinášíme obrazový záznam a výběr hlavních myšlenek debaty.



Výběr z hlavních myšlenek debaty:

Na většině škol zatím nedošlo k výrazným změnám oproti minulému školnímu roku v počtu dětí, které vyžadují podpůrná opatření.

Patrný je razantní nárůst administrativy. To se týká jednak zatím pomalého elektronického formuláře, který poradny vyplňují pro každého žáka, jednak vykazování údajů spojených s asistenty a žáky různým subjektům. Některé z nich jsou duplicitní.

Přechodné financování starého systému se zásadně liší v jednotlivých krajích.

Školy často musejí doplácet vysoké částky na asistenty, protože peníze na ně zatím stát neposlal a kraje v některých případech platí částku na asistenta stejnou, bez ohledu na míru postižení a potřebnou délku asistence. Může jít až o statisícové částky.

Mnoho opatření, včetně šablon určených na podpůrné profese, je nesystémových, což zvyšuje nejistotu, jak bude vypadat podpora v budoucnosti (Šárka Šantrochová).

Ministerstvo zjevně získává prostředky pro nová podpůrná opatření tím, že ořezává financování těch starých (Miroslav Hřebecký).

Předpoklad, že poradny a jejich kapacita budou úzké místo nového systému, se potvrdila. Opět existují velké regionální rozdíly, ale někde se termíny na vyšetření dítěte pohybují až v řádu půl roku.

Finanční a personální posílení kapacity poraden je zatím minimální a zjevně nedostatečné. Někteří pracovníci poraden vnímají změny velmi negativně. Zastávají názor, že masivní papírování je odvádí od reálné práce s dětmi (Václava Masáková).


Podrobnosti naleznete zde

8 komentářů:

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
25. října 2016 v 12:51  

Na to potřebují géniové dneška kulatý stůl?

To se nemohli zeptat někde u piva, aby jim to někdo vysvětlil?

Pane Bože, za co nás trestáš?

Jana Karvaiová řekl(a)...
25. října 2016 v 14:42  

Přesně anonymní, přesně...

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
25. října 2016 v 15:36  

A kde byl SKAV a EDUin, když se inkluze připravovala?

Josef Soukal řekl(a)...
25. října 2016 v 21:52  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Unknown řekl(a)...
26. října 2016 v 1:53  

Nové podmínky pro inkluzi zapomněly na podporu běžných učitelů?

Omlouvám, se, ale všechny ty diskuze o inkluzi a ujasňování si problémů pod taktovkou EDUin a SKAV jsou jedině k smíchu. Nové podmínky pro inkluzi nezapomněly jen na podporu běžných učitelů, ale na hromadu dalších věcí.

Představa, že všichni učitelé budou mít od 1. září 2016 okamžitou podporu, je jedině k smíchu. Jak by asi tak bylo možné všem učitelům poskytnout výcvik v péči o žáky se SVP, jestliže tuto problematiku speciální pedagog studuje 5 let? Inkluze měla pochopitelně postupovat od pilotních škol, které se do projektu přihlásí a mají připravené a motivované učitele. Ministerstvo s paní ministryní ovšem zvolilo jinou strategii. Nasedlo do práškovacího letadla a začalo hnojit širé lány bez ohledu na to, zda toto hnojivo padne na vhodnou půdu a vhodné komodity.

Inkluze se vůbec nezamýšlí nad podstatnou otázkou, kterou je předmět inkluze, tj. žák se speciálními vzdělávacími potřebami. Kdo prostě nestačí, ten je dnes zákonitě objektem inkluze. To je celá filosofie ministerstva.

Zajdete-li do kterékoli poradny, během 5 minut zjistíte, že ¾ klientely tvoří žáci se specifickou poruchou učení. Dnes nejsou líní nebo hloupí žáci a rodiče bez zájmu o dítě. Dnes jsou žáci se specifickou poruchou učení, žáci z méně podnětného rodinného či etnického proastředí. Poradny tyto filosofii až na malé výjimky přejaly. Zajímá se někdo, jak vypadá diagnostika SPU třeba u žáků středních škol? Budete šokováni, co všechno je vydáváno za projevy SPU a jak taková diagnostika vypadá, když žák dostane posudek k úlevám u maturity. Poměrně značná část středoškoláků s SPU dodnes válčí s pravopisem a se čtením. Nebyli prostě schopni se tyto dovednosti ve škole buď naučit, nebo učitelé nebyli schopni je tyto dovednosti naučit. To se po mnoha letech i těžko zjistí. To je ale na druhé straně významný signál směrem ke školám, které se z řady důvodů dnes jedině dožadují papíru, aby žák, který na druhém stupni ZŠ nebo i na střední škole nezvládá nejen shodu podmětu s přísudkem, ale i vyjmenovaná slova či aplikaci y/i v koncovkách podstatných jmen, protože vzory jsou pro ně i nadále španělskou vesnicí, dostal úlevy. Všichni tito žáci pak mají v doporučeních všechny ty dys-lexie, -ortografie, -kalkulie. Většina dětí, kteří jsou v péči pedopsychiatra, mají stejné spektrum dys-obtíží, které ovšem poradny musí převzít, protože to je diagnóza „odborníka“. Tak to totiž řadu let říká vyhláška.
Konec 1. části

Unknown řekl(a)...
26. října 2016 v 1:54  

Stejně jako politika zhyne na politickou korektnost, stejnou chorobou trpí po mnoho let i školství, protože není schopno přesně vymezit, kde začíná a kde končí vývojová porucha učení. A tak žák s takovou „vývojovou poruchou na přijímači“ má pak řadu úlev, která „berou ohled na jeho specifické problémy", je zařazen do doučování, kterému se dnes moderně říká „pedagogická intervence“ a je provázen roztodivnými pomůckami, že nejen jemu, ale i učitelům jde z toho hlava kolem.

Inkluze má svůj nesporný význam u smyslových, mentálních, komunikačních, neurologických či orgánových poruch, ale těch je natolik malé procento, že by inkluze vystačila s polovinou finančních prostředků, než kolik jich je plánováno.

A EDUin zveřejnil hlavní myšlenky z debaty? Blahopřejeme! Jen „houšť a větší kapky“.

Na většině škol zatím nedošlo k výrazným změnám oproti minulému školnímu roku v počtu dětí, které vyžadují podpůrná opatření. TO JE DOST OBJEVNÉ ZJIŠTĚNÍ!

Patrný je razantní nárůst administrativy. Nelze tomu ani věřit - OPRAVDU?

Školy často musejí doplácet vysoké částky na asistenty, protože peníze na ně zatím stát neposlal a kraje v některých případech platí částku na asistenta stejnou, bez ohledu na míru postižení a potřebnou délku asistence.
A TO SI MINISTERSTVO MYSLELO, ŽE KRAJE BUDOU POSLOUCHAT JAKO OVCE?

Předpoklad, že poradny a jejich kapacita budou úzké místo nového systému, se potvrdila. Opět existují velké regionální rozdíly, ale někde se termíny na vyšetření dítěte pohybují až v řádu půl roku.

Poradny jsou „úzkým místem“ již řadu let. Je-li školství rigidní, proč by poradny měly být jiné? Většina psychologů po absolvování studia psychologie odešla do poraden a v životě zpravidla nic jiného nepoznala. Je to takový kariérní osud jako v Japonsku, kde zaměstnanci ve firmě dožijí a tiše umřou. Je to jejich poslání. Poradny dnes neradí, ale vydávají rozhodnutí, což je špatně. Nejsou na to nejen připravené, ale mají jiné "poslání" (teď už je to spíše k pos.... !). V poradnách je to stejné jako ve školství. Je-li školství ovládáno mnoha stereotypy, je poradenství přímo studnicí všech stereotypů, které vás napadnou.
A vy hned na ně s novým „formulářem“, se změnou stylu práce, s nutností rozhodování a ještě k tomu s hromadou nových vyhlášek! „Ste se zbláznili?“
Omlouvám se, ale nechala jsem se trochu unést.
Konec 2. části

Unknown řekl(a)...
26. října 2016 v 11:46  

Paní Jiřino, mate pravdu. Tu známe všichni. Jen aktivisté všeho druhu a MŠMT to nechtějí slyšet. Tady je zakopán pes. MŠMT se totiž chová jako buldozer. A jakékoliv připomínky ("těch dole") MŠMT vůbec nebere na zřetel.

Charlie řekl(a)...
26. října 2016 v 18:49  

Právě jsem poctivě dočetl inspekční zprávu ze ZŠ v Krásné Lípě v jiném článku na serveru. A kolečka začala zapadat. Přesně to, co kritizuje kulatý stůl, to vytýká ČŠI základní škole a ředitelce zvlášť. Kde ale mají čerpat podporu, metodickou pomoc, finance (ty prý nejsou zapotřebí), o tom zpráva mlčí. A že na problémy, které nastanou nebo mohou nastat, mnoho pedagogů a ředitelů upozorňovalo měsíce dopředu, a které i EDUIN utloukal "holemi inkluze", o tom se mlčí také. Už je zbývá poplácávání po ramenou a frenetický potlesk nad zprávou generálního tajemníka strany o plnění ustanovení předchozího sjezdu nebo závěrů pětiletky, a jsme tam, kde jsme byli. Kde? Znáte ten vtip o vykukující tasemničce...?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.