O tom, jaké obory mají budoucnost, na jaké školy se hlásí nejvíc studentů nebo jak poznat dobré učiliště, mluví Jiří Vojtěch z Národního ústavu pro vzdělávání v rozhovoru pro deník Právo.
V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:
V podstatě je největší zájem o gymnázia. První je gymnázium osmileté, potom šestileté, ovšem čtyřleté se nám dostalo asi až na desáté místo. V posledním roce porovnání poptávky a nabídky ukazuje, že se před čtyřletá gymnázia překvapivě dostal obor vojenské lyceum, dále například i veterinářství a nutriční asistent. Tyto obory však přijímají výrazně méně žáků, absolventi veterinářství mají i poměrně vysokou míru nezaměstnanosti. V oboru informační technologie, což je nosný a perspektivní obor, byl loni zájem uspokojován díky značnému rozšíření nabídky tohoto oboru. Poměrně vysoký zájem byl v loňském roce také o obor bezpečnostněprávní činnost, který připravuje pro uplatnění v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti.
Jak se připravit na přijímací zkoušky?
No učit se! A to už od šesté sedmé třídy. Je fakt, že na ZŠ jsou rádi, že přijímací zkoušky budou takovým trochu strašákem, protože pak mají žáci nějaký cíl, ke kterému se sami dopracují, nebo je to donutí se víc věnovat učení. To je holý fakt. Pak je dobré si opět přes stránky www.infoabsolvent.cz zajít na stránky školy, kde máme informace o přijetí žáka, a to ze všech škol v celé ČR kromě dvou. Je jich tam asi 1400. I když přijímací zkoušky budou povinné do všech oborů s maturitou, představují 60 % hodnocení a škola si stanovuje další podmínky, a tak se třeba žák doví, při jakém známkovém průměru se na vybranou školu dostane.
Jak by mělo vypadat odpovědné rozhodování?
Nemělo by se rozhodovat na poslední chvíli, ale už třeba v osmé třídě by měl žák uvažovat nad tím, co ho baví. Jsou lidi, kteří jsou jednoznačně orientovaní už třeba od školky, jdou si za tím a dělají to celý život. Některé lidi osloví třeba nějaký předmět nebo učitel na základní škole. To předurčuje asi třetinu uchazečů. Ti se pak už musí jen rozhodnout, jakou profesi by chtěli dělat. Pokud jsou o svém povolání přesvědčeni, tak si za tím jdou a nic je nezastaví. Když si jsou jisti méně, tak by měli zvážit uplatnitelnost v oboru. Jsou obory, kde uplatnitelnost není tak veliká, a pak se musí brát v potaz, jestli se tam žák chce prosadit, a musí pro to také hodně udělat. Další třetina vychází z toho, co jim poradí rodiče nebo někdo jiný. A pak je poslední třetina, které je celkem jedno, co budou dělat. Tam potom záleží na tom, aby je někdo oslovil, třeba zástupci střední školy nebo zaměstnavatelé.
Celý rozhovor naleznete v deníku Právo (27.10. 2016)
4 komentářů:
"V podstatě je největší zájem o gymnázia. První je gymnázium osmileté, potom šestileté, ovšem čtyřleté se nám dostalo asi až na desáté místo."
Až desáté místo pro čtyřletá gymnázia? V 11 letech je velká část budoucích studentů motivovaná rodiči. "Když nepůjdeš na víceleté gymnázium, tak naše rodina jako by nebyla. Co by na to řekli naší bohatí přátelé"? "Přece nezůstaneš s těma sockama na základce"!
V 15 letech už většina rodičů podle známek pochopí, že jejich ratolest dá čtyřleté gymnázium jen s obrovskými problémy. Chybí taktéž žáci, kteří odešli na víceletá gymnázia. Navíc jsou žáci mnohem vyzrálejší a baví je něco specifického a zajímavějšího na jiném typu střední školy.
Jak je "počítán" největší zájem? Absolutně nebo relativně?
V páté třídě jinam než na 8leté Gy v podstatě přihlášku podat nelze. To by mohlo vysvětlit 99,9% zájem o tento typ škol.
se před čtyřletá gymnázia překvapivě dostal obor vojenské lyceum
To tedy je překvapení.
Znamená to snad, že na patrně asi jediné vojenské lyceum se přihlásilo více uchazečů, než na všechna čtyřletá gymnázia dohromady? Nebo co je kritériem této analýzy?
Omluva - při prvním čtení jsem nezaregistroval větu"... porovnání poptávky a nabídky ukazuje,..."
Ale i tak - páťáci dávají obě přihlášky na gymnázium, deváťáci např. na gymnázium a "jinou" školu. Proto není nijak překvapivé (zvláště v krajích, které opravdu dodržují omezený počet tříd osmiletých gymnázií), že u víceletých Gy poptávka převyšuje nabídku podstatně více než u čtyřletých. Nebo že na obor, který nabízí 30 míst pro celou ČR, bude "větší zájem" než na běžné gymnázium.
Okomentovat