Když se mají podnikatelé shodnout na jasném vzkazu budoucím krajským vládám, výsledek je jednoznačný. „Zaměřte se na školství. Chybí nám kvalifikovaní lidé, technici, řemeslníci, kvalita a atraktivita zejména učňovských škol jsou opravdu mizerné. To je zapotřebí změnit,“ říkají byznysmeni z třinácti krajů v předvolebních rozhovorech, které s nimi vedli reportéři Hospodářských novin.
„Potřebujeme švadleny, strojaře, elektrikáře, stavebníky. Přijde mi zbytečné podporovat desítky ekonomických škol, když nikdo z místních podnikatelů ekonomy nepotřebuje. Mají zajistit stipendijní programy a více studentům vysvětlovat, ve kterých oborech mají šanci získat zaměstnání a ve kterých ne,“ říká v reportáži například šéfka oděvní firmy Timo z Ústeckého kraje Terezie Trusinová.
Nedostatek absolventů učňovských škol a také vysoce specializovaných techniků v IT trápí Česko už roky. Politici se ale často omezují jen na otevírání modernizovaných učeben a vybavení škol. V lepším případě zkouší učňovské obory představovat na základních školách a prezentovat řemeslníky jako úspěšné lidi s dobrým uplatněním i výdělky.
Jenže to moc nezabírá, rodiče dětí většinou chtějí, aby měly alespoň maturitu. Politici doufali, že více mladých dostanou na učňovské školy se zavedením státní maturity. Zatím to ale příliš vidět není.
Celý text naleznete zde
Hospodářské noviny: Zlepšete školy a přilákejte učně, vzkazují podnikatelé krajským vládám
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
"... atraktivita zejména učňovských škol jsou opravdu mizerná."
Ono se to těm byznysmenům kibicuje, ale ony ty školy vůbec nejsou špatně vybavené, v rámci projektů EU tam nakoupili spoustu vybavení, a to i takové, které ve skutečnosti nepotřebují. On je ten problém někde jinde. Napovolovalo se tolik maturitních oborů, že na učební obory už jdou jen velmi slabí žáci. Kdo by pak dal děcko s jednou čtverkou z češtiny nebo jen s trojkami na učební obor mezi propadlíky. Leda blázen.
jestli je na matur oboru obraběč 10 žáků a práci v oboru najdou 2 !!! a to jeden u taty ve firmě,tak si milí podnikatelé trhněte,nemáte představu kolik ti 2 za ty 4 roky stojí peněz (dílny,stroje,matroš,mistři),takže obor se zrušil,hala pronajala na sklad a mistři propustili,úplně stačí když ten obor bude provozovat jedna škola v republice
Trochu pozdě. Staří fachmani odchází do důchodu a mladí nejsou. O obráběče a mechaniky seřizovače je dnes obrovský zájem. U nás dokonce mají firemní stipendium už za to, že chodí do školy. Bohužel nezájem žáků o tento obor jej v minulých letech pohřbil. A lepší žáci do něj teprve hledají cestu.
Protože použitelný obraběč musí umět dělat minimálně s CNC stroji, klasický soustruh nestačí. Školy, které zaspaly nebo nemodernizovaly jsou mimo. To samozřejmě klade nároky nejen na žáky, ale i na učitele OV. Který kvalitní obráběč půjde učit za ty peníze, když ve firmě bude mít víc klidu i peněz.
Který šikovný žák půjde na řemeslo, když vidí snadnou maturitu a ještě snaší VŠ a pohodové sezení v kanclu místo stání u CNCéčka.
Když mohou zakládat školy rodiče, pokud nejsou spokojení se státním sektorem, nechť si založí školy i podnikatelé podle svých potřeb a gusta. Peněz by na to mohli mít dost.
Nesaspali čistě náhodou především oni?
pokud firmy chtějí učedníky a´t se mezi sebou domluví a provozují učiliště,nikdo jim nebrání,i státní dotaci dostanou
Paralelní vzdělávací modely už ve firmách nějakou dobu vznikají. Mají např. roční výcviky na vlastních strojích, po absolvování dají lidem rovnou slušně placenou práci. Je to alternativa k vyučení podle rámcových programů, nejedou záměrně ani podle národních kvalifikací NSK, tak jako rekvalifikační programy. Je možné, že pro část mladých lidí a jejich rodiny bude tato punková cesta atraktivnější než středoškolské studium.
Chtějí-li vysoké školy studenty, ať se mezi sebou domluví a provozují gymnázia. Chápete jakou blbost píšete?
chápu že ten rozhazovačný socialismus který bují ve školství musí zákonitě jednoho dne skončit,stát nebude mít na to,yby všichni byli středoškolácui maturitou a skoro každý vysokoškolák,takže ano,jednoho dne budou i soukromé vš která budou provozovat aoukromé sš
jednoho dne bude muset stát (příslušní ministři) spočítal kolik ten stát bude potřebovat elektrikářů a tolik jich přijme do učení,vezme o něco víc a tyto bude firmám prodávat,jinak bude soukromý sektor který může produkovat elektrikářů dle libosti
Okomentovat