Říjnový přehled Zahraničních aktualit ve vzdělávání, který zveřejnila Česká školní inspekce, připomíná studii OECD o využití zdrojů v českém školství, upozorňuje na konferenci německé Spolkové rady rodičů na téma Jak se pozná dobrá škola, informuje o využití testů VERA na německých školách nebo upozorňuje na publikaci, která se zabývá tím, jak lépe využít výsledky šetření PISA.
Z obsahu Přehledu vybíráme:
Spolková rada rodičů se ve dnech 23.–25. září 2016 ve svých výborech „Základní škola a rané vzdělávání“, „Gymnázia“ a „Odborné školy“ zabývala tématem „Co vyplývá z měření výkonnosti žactva a porovnání výsledků testů PISA, VERA a dalších“. Konference měla za cíl zapojit rodiče do diskuse o další existenci školní inspekce a využití srovnávacích restů VERA. Zároveň hledala odpověď na otázky, které z forem rozvoje školy jsou užitečné a jaký je vhodný způsob pro hodnocení škol. Tato otázka je obzvláště důležitá zejména pro rodiče, kteří často nemají pro hodnocení školy nic jiného k dispozici než známky a vysvědčení svých dětí. V odborných příspěvcích byly podpořeny kolegiální hospitace, zodpovědnost školy za výsledky srovnávacích testů VERA a výměna zkušeností mezi školami v rámci projektu „Pohled přes plot“ (Blick über den Zaun). Školní inspekce a srovnávací testy VERA mají být hlavní platformou pro celonárodní dialog o školství a o společné cestě k „nejlepší škole“.
Deset otázek učitelům matematiky... a jak šetření PISA může napomoci na ně odpovědět
Mezinárodní šetření PISA vyhodnocuje každé tři roky, do jaké míry připravil příslušný vzdělávací systém patnáctileté v závěru jejich povinné školní docházky na vstup do reálného života, případně do další fáze vzdělávacího cyklu. Jakmile jsou zveřejněny výsledky šetření, analyzují pozice zemí nejenom výzkumní pracovníci, ale také politici a zejména novináři. Leckdy se však klíčová sdělení nedostávají zpět k učitelům, kteří denně s žáky pracují. Předložená publikace se snaží tuto situaci změnit. Vyslovuje se například k tématům, jež vystihují otázky „do jaké míry podněcuji své žáky k tomu, aby byli osobně odpovědní za své vlastní výsledky v matematice?“ nebo „nakolik je pro mě jakožto učitele matematiky důležitý vztah k žákům?“ Učitelům je tak poskytována podpora k tomu, aby šetřením PISA získaným datům a jejich analýzám lépe porozuměli a dokázali jich efektivně využít v samotné výuce.
Celý Přehled je ke stažení zde
0 komentářů:
Okomentovat