Ekonom Tomáš Sedláček se v Hospodářských novinách zamýšlí nad moderní podobou školy. Píše: „Část našich politických i podnikatelských elit nás neustále přesvědčuje o tom, že potřebujeme manuálně zručnou pracovní sílu. Přitom veřejným tajemstvím je, že během několika let, možná desetiletí nahradí manuální práci inteligentní roboti. Je to asi jako trénovat od osmi let budoucí taxikáře, když přitom v novinách denně čteme o autech, která budou jezdit bez řidiče. Ano, pár lidí bude řídit auta − ale asi tak, jako se dnes jezdí na koních. Pro potěšení, sport, nostalgii − ale i "na koně" se dnes jezdí v autě. Možná naše děti tuší něco, co netušíme my.“
Tomáš Sedláček (www.vlada.cz) |
Sedláček pokračuje: „Děti prý občas vnímají věci citlivěji než zajetým životem otupělí a vševědoucí dospělí, kteří už se dívají na svět přivřenýma očima. Nicméně možná je na čase se zamyslet, zda fascinace digitálním světem nemá i své opodstatnění. Možná je učíme jezdit na koni v civilizaci, která už vymyslela motor....
Možná je na čase přestat si hrát na školu tak, jak jsme byli zvyklí si na školu hrát my, podle her našich předků, které samotné nebavilo je hrát. Možná bychom měli hru začít brát jako školu − školu na svět, na který nejsme připraveni ani my. Celkem by mě zajímalo, co by na to řekl náš veliký učitel národů, kdyby žil v dnešní době, a ne před staletími.
Celý text naleznete zde
8 komentářů:
Možná budeme všichni blbí a budeme se tu mlátit klacky či ve třiceti umírat u počítače bez jakéhokoliv vzdělání.
Vzdělávání je pro mnohé především byznys. Proto účelově napadají a oškubávají školství jako jeho systémovou kostru. Ostudou je, že tomu MŠMT, Vláda a Parlament účinně nečelí. Například velikostí školského rozpočtu a ďůstojnějšími učitelskými platy. Paní ministryně a školské odbory mají, myslím, hodně co dohánět.
"během několika let, možná desetiletí"
A to je právě problém těchto "vizí".
"Vzdělávání je pro mnohé především byznys. Proto účelově napadají a oškubávají školství jako jeho systémovou kostru. Ostudou je, že tomu MŠMT, Vláda a Parlament účinně nečelí."
Nečelí, nýbrž napomáhá.Cílem je privatizace základního školství.
Přitom veřejným tajemstvím je, že během několika let, možná desetiletí nahradí manuální práci inteligentní roboti.
Inu, možné to je. Ale také si pamatuju, že kanceláře měly být dávno bezpapírové.
A dále, jízda na koni je dnes skutečně exotika, ale proč někteří lidé chodí na pěší výlety a jezdí na kole, když se všude dostanou autem? Proč někteří lidé rádi kreslí, zpívají a chodí na živé koncerty, když máme Paint, Powerpoint, YouTube a všechny ty internety?
Pan Cílek by panu Sedláčkovi asi oponoval, že bez manuální práce člověk zhrubne. Mně se zdá, že určitou část manuální práce roboti nenahradí nikdy. Doufejme. Aspoň já bych to nechtěl.
bez manuální práce člověk zhrubne
Pokud tím zhrubnutím myslíte plytkost a omezenost myšlenkových pochodů, pak ano.
U pytliků se tomu říká, že člověk zpitomí. Láska prochází žaludkem a myšlení rukama.
O umělé inteligenci se mluví už desítky let. K čemu nám ale bude, budeme-li hloupí. Člověk se vyvíjí už nějaký ten milion let, a ti naši expertí to rozlouskli za pár volebních období.
Jan Hučín řekl(a)... 2. září 2016 14:16
Inu, možné to je.
A reagujeme na tu možnost nějak? Třeba ve školách?
proč někteří lidé chodí na pěší výlety a jezdí na kole, když se všude dostanou autem?
A někteří jiní sedí doma u televize a tloustnou. A máš úplnou pravdu, že něco podobného může nastat, resp. téměř jistě s rozvojem technologií nastane. Já nesdílím Sedláčkovo přesvědčení, že nám nějak moc pomohou hry. Ale děti, co dnes chodí do škol, čekají velké změny. A my bychom měli přemýšlet, jak je připravit tak, aby z nich byli A. ti, co "chodí pěšky na výlety", a ne B. ti co "sedí u televize". To, co zatím děláme, má na volbu A versus B neviditelný vliv.
Řekla bych: drž se ševče svého kopyta.
Okomentovat