„To, co vede ke stavům nyní zahrnovaným pod termín školní stres, bylo známo dávno předtím, než se slovo objevilo. Namátkou je možno připomenout klasika psychiatrie Emila Kraepelina na konci devatenáctého století a jeho výzkumy traumatizace dětí školním prostředím a požadavky. Podobné publikace se brzy po té objevují i v nejstarším a doposud vycházejícím českém pedagogickém časopise Komenský,“ píše psycholog Tomáš Novák v obsáhlém článku na serveru Vitalia.cz.
Novák charakterizuje školský stres jako kombinaci únavy, přetížení, vyčerpání. Je spojený s obavami, úzkostí a s chronickým pocitem neúspěchu.
A dodává: „Moderní definice školský stres považuje za soubor negativních podnětů, vyplývajících z nedostatečného respektování zásad duševní hygieny ve školní práci. Dále ze strádání vyplývajícího z nutnosti osvojit si látku, která dítě nezajímá nebo přesahuje jeho schopnosti. Posiluje jej široké spektrum zdánlivě s ním nesouvisejících podnětů a vlivů. Namátkou od špatného vzduchu v málo větrané třídě po nedostatečný pitný režim. Patří sem i chronický nedostatek pohybu spojený s přesvědčením, že vzorný žák kráčí po školní chodbě krokem důchodce.“
Podstatnou roli při vzniku školského stresu může hrát šikana, neurotický učitel nebo příliš nároční rodiče. Novák píše: „Velký vliv má i neurotický, nadměrně stresovaný učitel. Takový stav je nakažlivý – neuróza plodí neurózu. To není bonmot. Jde o shrnutí řady výzkumných studií o pedagogeniích, neurózách souvisejících s neurotickým učitelem. Existují i parentogenie, obdobně působící záporné vlivy rodičů. Pokud jmenovaní kladou nadměrný důraz na jedničky, dokáží stresovat i nadprůměrně nadané dítě.“
Celý text naleznete zde
Psycholog Tomáš Novák: Školský stres, přízrak (nejen) prvního září
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
...školský stres považuje za soubor negativních podnětů... ze strádání vyplývajícího z nutnosti osvojit si látku, která dítě nezajímá nebo přesahuje jeho schopnosti.
V informačních a komunikačních technologích, tedy v překotně rozvíjejícím se oboru je to můj takřka denní problém. Neustále si osvojovat něco, co žáky ale vůbec nebaví. Odhaduji, že se to týká tak pět a osmdesáti procent výstupů v rámci ervépé. To je pořád hledání, zpracování a posuzování nějakých informací, nacházení vhodných řešení, matika, logika. Je to k uzoufání. Proč tam nedali fejzbůk a basta.
Velký vliv má i neurotický, nadměrně stresovaný učitel. Takový stav je nakažlivý – neuróza plodí neurózu.
Nemohu posoudit. A jak je to v opačném směru? A o stupeň výš? A jak ve vztahu rodič - ditě?
Jak je to u dětí s mentálním postižením, které si mají osvojovat učivo, které nikdy nedokáží pochopit, zvládat požadavky, k jejichž dešifrování jim nestačí ani jejich slovní zásoba a řešit úlohy, které je nejen nezajímají, ale které překračují jejich duševní obzor. Jak se asi cítí děti odsouzené k trvalé neúspěšnosti?
Není to pro ně stresující a nepoškozuje to jejich už tak dost labilní nervový systém?
Jak je to u dětí s mentálním postižením
Rozhodně hůř, než u žáků majících problémy, které popisujete, paní CatCatherine, ale u kterých doposud nebylo žádné postižení diagnostikováno, protože ty setrvalé čtyřky na vysvědčení ve výběrové škole jsou připisovány vesměs neschopnosti učitelů.
Okomentovat