Současný kritický stav v personální oblasti na základních a středních školách je odrazem nečinnosti vlád v podstatě od roku 1990 dodnes a laxním přístupem až rezignací školských odborů na řešení průběžně se zhoršujících platových podmínek učitelů. Jen tak je možné vysvětlit, že se během 25 let polistopadového vývoje nůžky mezi příjmy učitelů a ostatních vysokoškoláků čím dál vice rozvíraly, prestiž učitelské profese se propadala a zájem o ni klesal raketovou rychlostí, uvádí ve společném prohlášení Asociace ředitelů gymnázií a Unie školských asociací ČR. Prohlášení přinášíme v plném znění.
- chybí kvalifikovaní učitelé zásadních aprobací jak všeobecně vzdělávacích, tak odborných předmětů a jako ředitelé škol máme stále větší problémy se splněním úkolů, jež školám svěřil stát;
- kvalita výuky a s ní i výsledky žáků se průběžně zhoršují;
- dle údajů statistik se na profesní dráhu učitele připravuje zcela nedostatečný počet mladých lidí a do několika let bude vzhledem k věkové skladbě učitelských sborů chybět tisíce učitelů;
- mnoho absolventů fakult vzdělávajících učitele nenastupuje do škol a po vysoké škole odchází do jiných, lépe placených a z jejich pohledu perspektivnějších oborů;
- vzhledem k minimální nezaměstnanosti a zvýšené poptávce zaměstnavatelů po kvalitních a flexibilních zaměstnancích odcházejí ze škol mnohdy ti nejlepší učitelé a hledají zajištěnou budoucnost pro sebe a své rodiny mimo oblast školství.
Příčinou tohoto alarmujícího stavu jsou jednoznačně nekonkurenceschopné platové podmínky učitelů, minimální možnosti alternativních motivačních programů ze strany zaměstnavatelů a chybějící perspektiva profesního růstu pracovníků ve školství. Jakožto zaměstnavatelé můžeme „konkurovat“ tím, že potenciálním novým učitelům nabídneme práci,
- která je nejhůře placenou prací ve srovnání s obdobně vzdělanými pracovníky, jejichž průměrný plat v ČR dosahuje dvojnásobku v porovnání s průměrným platem učitele,
- v níž vysoké nároky na osobnost učitele jsou v zásadním kontrastu s jejím společenským oceněním,
- která jim nepřinese žádný výrazný benefit běžných u jiných zaměstnavatelů.
AŘG ČR a CZESHA proto vítá, že z prohlášení ministryně Valachové je patrné, že si tyto problémy a hrozby uvědomuje. Za významný posun v jednáních o platech učitelů pokládáme shodu ministryně s asociacemi působícími v regionálním školství spočívající ve stanovení časového plánu popisujícího postupný růst platů učitelů a popisu cílového stavu pro rok 2020. Projednané kroky stanovující růst platu mezi roky 2016 a 2020 směřující k cílovému stavu, kdy učitelský plat dosáhne úrovně cca 135% průměrného platu v ČR, pokládáme za cestu k řešení výše zmíněných problémů.
AŘG ČR a CZESHA se proto v tuto chvíli obrací na ministryni Kateřinu Valachovou se žádostí bez odkladů učinit další navazující kroky, aby se výhled stal skutečností, tedy aby zejména
- co nejdříve představila cílový stav a cestu k němu na jednání vlády a dosáhla jeho ukotvení v podobě usnesení vlády ČR,
- projednala záměr se všemi stranami v Parlamentu České republiky a zajistila jejich plnou podporu k realizaci,
- učinila opatření, aby se změny pro učitele promítly v možnostech všech typů škol bez ohledu zřizovatele
CZESHA a AŘG ČR jsou připraveny napomoci dosažení projednaného cílového stavu všemi vhodnými prostředky.
6 komentářů:
"...hodnotí z tohoto pohledu výsledky společného setkání s ministryní Kateřinou Valachovou pozitivně a oceňuje její trvalou snahu o růst platů učitelů."
No nevím... Odbory měly podobné hodnocení. To se jako ti, co spolu mluví, nějak domluvili, že se budou chválit?
---
Jinak některá tvrzení v tom prohlášení jsou sporná až nesmyslná. Třeba:
- kvalita výuky a s ní i výsledky žáků se průběžně zhoršují;
- dle údajů statistik se na profesní dráhu učitele připravuje zcela nedostatečný počet mladých lidí a do několika let bude vzhledem k věkové skladbě učitelských sborů chybět tisíce učitelů;
- mnoho absolventů fakult vzdělávajících učitele nenastupuje do škol a po vysoké škole odchází do jiných, lépe placených a z jejich pohledu perspektivnějších oborů;
Pindy. S učitelskýma platama je to tak - půl roku se melduje o tom, jak závratně se navýší, pak se navýší částečně, dalšího půl roku se to připomíná a mezitím se přidá potichu všem ostatním a ještě víc.
Při rozhovoru s lidmi, kteří nemají nikoho blízkého ve školství nebo se o poměry nezajímají často tito nevěří, kolik takový učitel bere a přesvědčí je jenom výplatní páska.
Takže teď se píše zase o 135%, ale jak to budou dělat, když zdravotníci dostanou ještě víc než my, autobusáci taky, určitě se přihlásí i další a my opět utřeme nos. Hlavně že odbory a orgáni budou s vývojem spokojení.
To si počkám. Platy se zvyšují vždy bez zbytečného halasu. Ten předvolební šrumec je jen divadlo. Uvidíme co vyjednaly.
Přidání učitelům je takový mediální paraván.
Přátelé, co podnikneme, pokud do roka a do dne nedostaneme navýšení platů na 135% republikového průměru?
Tož svěříme se do rukou čackým našim odborářům. Jo, tričko mám 3XL.
Okomentovat