Podle zakladatele Institutu pro podporu inovativního vzdělávání Pavla Kraemera netradiční vzdělávací postupy nejsou pro každého. „Mám jedno dítě, které potřebuje, aby mu někdo říkal, co má dělat. A druhé, které si to chce určovat samo. To je ve waldorfské škole a je tam spokojené. Druhé si tam nedovedu představit,“ vysvětluje v reportáži týdeníku Ekonom, který pokračuje v seriálu článků o českém školství. Tentokrát se zaměřuje na alternativní školy a přináší rozhovor s Martinem Romanem.
Pavel Kraemer (youtube.com) |
Ekonom v reportáži cituje také Karla Rýdla, prorektora Univerzity Pardubice, který se výzkumem alternativního školství zabývá od 90. let. Podle něj alternativních škol přibývá a je to dané tím, že klasické školství se neřídí novými poznatky o způsobu učení z psychologie či neurovědy. „I když už se ví, jak mozek funguje a co je příčinou určitých selhávání, pedagogika to ve svých teoretických východiscích nezohlednila. Pořád se opakují věci jako tresty a odměny. Model - učitel může všechno, žák poslouchá a je hodný,“ vysvětluje Rýdl. Podle něj je však prokázané, že se lidský mozek učí lépe a mnohem efektivněji v příjemném prostředí bez stresů než pod tlakem. Chybí snaha děti motivovat a nezničit v nich zvídavost, se kterou do školy přicházejí.
Kritici se obvykle domnívají, že žáci si v těchto školách jen „hrají na koberci a nic se nenaučí“. V Česku nikdo zatím neprovedl výzkumy, které by srovnávaly úroveň znalostí dětí z klasické třídy a dětí z alternativ. Zahraniční výzkumy ale existují a zatím žádné nepotvrdily, že by mezi studenty byl výrazný rozdíl. V některých předmětech vyšly o trochu lépe děti z klasické školy, v jiných z alternativní, ale výsledky se vždy lišily jen minimálně. Absolventi netradičních škol se ale shodnou, že je alternativní škola kromě znalostí vybavila také jinými schopnostmi, které jim pak byly užitečné.
Celý text naleznete v dnešním vydání týdeníku Ekonom
11 komentářů:
Když čtu některé věty z článku, přemýšlím o tom, proč se jejich autoři snižují na úroveň osmé cenové. Možná je to doklad toho, že vůbec nejsou přesvědčeni o pravdivosti toho, co tvrdí.
A není to diskriminace? Co když bude chtít Kžadé chodit na alternativní školu? Já myslím, že na to má právo, i když se tak divně jmenuje.
Absolventi netradičních škol se ale shodnou, že je alternativní škola kromě znalostí vybavila také jinými schopnostmi, které jim pak byly užitečné.
A které jiné schopnosti to jsou, například? U nově příchozích žáků nezjišťuji odkud kdo přichází, ani se to nesnažím rozpoznat, a tak mi mnohé zřejmě uniká.
Jediné snad, co jsem schopen rozpoznat je, když mi čerstvý žák hned zkraje dává jasně najevo, že jeho to studium tedy rozhodně bavit nebude.
Já si dokonce myslím, že řada alternativních škol je právě jen pro Kžady. Však si je také Kžadé zakládají.
Zase jsem naletěl na zajímavý titulek a pak zjistím, že tam byla chyba. Tak jsem si přečetl výcuc, ale poslední věta stačila. Pan Kraemer vypadá mladě, neopotřebovaně, a tudíž perspektivně pro diskuze na České škole podle pana Botlíka.
Pane Komárku, mohl by prosím autor článku odpovědět na otázku pana Pytlíka? Možná by bylo dobré rozvinout myšlenku o jiných schopnostech samostatným strukturovaným článkem, aby pochopil a přijal za své i starý a neperspektivní stále praktikující učitel. Možná, že už se z toho nevzpamatuji a uvolním místo nejen na České škole.
„Například kolem Prahy vznikne v horizontu dvou let deset nových škol. Je potřeba rodiče, kteří je zakládají, podpořit."
Proč?
Jsem zvědavá, zda a kdy začnou zakládat soukromé školy i rodiče žáků s lehkým mentálním postižením, kterým záleží na tom, aby jejich děti získaly ucelené kvalitní vzdělání. Takové alternativní základní školy praktické. Nevím, jestli by to v tom našem pseudoinkluzivním školství bylo legislativně průchodné, a také nevím, jestli by to tito rodiče zvládli finančně. Rodiny s postiženými dětmi většinou nepatří mezi ty nejzámožnější, mimo jiné i proto, že se svým dětem musí více věnovat a na vydělávání peněz jim zbývá méně času. Ale pro děti, které v běžných školách strádají, by to bylo možná řešení.
CatCatherine25, takové soukromé školy už samozřejmě jsou.
Pane Wagnere,
asi se o nich moc nepíše, mohla bych se o nich něco dočíst?
Paní Švarcová, moc jich asi nebude a taky jsem asi o nich nikde nečetl. Náhodou jsem na jednu narazil díky bývalé kolegyni matky, která tam vozí vnoučka.
Pane Wagnere, pokud byste na takovou informaci narazil, byla bych ráda, kdybyste mi ji přeposlal.Děkuji.
Okomentovat