Pracovní trh v Česku je sice stabilní, musí však čelit problému s nedostatkem specialistů a odborníků. Vyplývá to ze závěrů studie Global Skills Index 2016, v níž společnost Hays srovnává vývoj pracovních trhů ve 33 zemích světa. O studii informují Hospodářské noviny.
Nejhůře Česko dopadlo při hodnocení flexibility vzdělávacího systému. Současné školství podle studie nedokáže vyhovět potřebám pracovního trhu a zároveň je neschopné vyprodukovat ty absolventy, po nichž je vysoká poptávka. Tedy zejména techniky, informatiky.
"Na základě trendů, které pozorujeme v uplynulých pěti letech, doporučujeme využít migraci kvalifikovaných osob ke zmírnění stále rostoucího nedostatku požadovaných schopností," uvedl ředitel Hays pro ČR Ladislav Kučera. S problémem nedostatku talentů by mohly pomoci také investice do robotiky a automatizace. V této oblasti však Česko zaostává a zatím stojí mimo zájem investorů v moderním Průmyslu 4.0 či takzvaném internetu věcí.
Celý text naleznete zde
Mezinárodní průzkum: Český školský systém není flexibilní, nedokáže vyhovět potřebám pracovního trhu
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
13 komentářů:
Český školský systém má zřejmě tolik nedostatků, že skoro každý den se objeví nějaký nový.
"Nejhůře Česko dopadlo při hodnocení flexibility vzdělávacího systému." Co tím je myšleno? Maďarsko či Švédsko mají tento parametr horší. Navíc celkově jsme na tom přeci slušně, ne?
Ono je tady školství kvůli průmyslu a pracovnímu trhu? Neplní náhodou tak trochu jiné cíle? Možná to tak vidí hlásné/í trouby/ové globálkapitalismu, který redukuje člověka na lidský zdroj, ale podstata školství je snad někde jinde...
Je potřeba na učitele nakydat co nejvíc:
1. Pak se pootvírají soukromé školy, rodiče pořád nechápou, že je to zlé...
2. Nakonec nám nebudou muset pořád přidávat, když stejně h...o naučíme.
3. Je potřeba další výzkum a pár Ynteligentů se bude zase mít čím dobře živit.
Každou chvíli čekám, že přijde statistika, že školství může za letošní neúrodu brambor, sníženou hladinu podzemní vody nebo bouřkovou aktivitu nad šumavskými lesy.
Může za to pouze školství veřejné. To soukromé kráčí vstříc budoucnosti.
Když tedy přijmu tezi, že školství nefunguje, jak by mělo a mohlo, potom se ptám: Jak na tuto skutečnost reagují představitelé ministerstva a jím přímo řízených organizací, které zajišťují servis školám, aby se mohly změnit a zlepšit? Pomáhají vůbec školám?
Není to náhodou tak, že školství dokáže z lejna uplést bič (tedy v těchto celkem ne vždy příznivých podmínkách žáky něco naučit a někam je posunout)? Nebo je opravdu cílem všechno hodit na učitele?
Kolegyně, kolegové, kdo Vám kdy pomohl, ale opravdu? Zajímalo někdy někoho, jak učíte a jak se Vám učí? (Možná, že jsem se dostal už "mimo mísu". Pokud ano, omlouvám se.)
stanzel/ i školství jsko ostatní obory se musí podřídit globalistické regionální dělbě práce,výroba se v 21. stol již nebude přesou vat do asie,která se ekonomicky emancipuje a všechny západní koncerny vykope pryč,saharští domorodci a brazilští indiáni čínany nenahradí,bude se muset znovu pracovat v evropě,vzhledem k robotizaci bude potřeba vysoce kvalifikovaných odborníků (it,chemie apod )-vysokoškoláci, a obrovské množství ne moc kvalifikovaných ale profesně fexibilních (elektrikář,instalatér zedník v jednom,schopen se v případě potřeby rychle rekvalifikovat na malíře), vyučenci s odbornou zkouškou,také bude velká poptávka po zcela nekvalifikovaných ale fyzisky zdatných a disciplinovaných (skladníci,vrátní,uklizeči) pouze s nějakým certifikátem absolutoria oboru
školství bude tvořit ucelený systém,dva roky školky (5-7) let, 4 roky zš,
4 roky všeobecné sš,2 roky dělené na studijní (gymnazist) a profesní dvouoborový (učni).další dva roky gymnazisti dobří pokrač ,slabí přeřazeni na řemeslo,u řemesel slabí do praxe ,dobří 2 roky další obor či dva,poté absolventi profes ččásti všichni hurá do praxe,gymnazisti (maturita neexistuje) ti nejlepší na vš,ti slabší možnost 2 letý cyklus řemesla,to ostatní metají kotrmelce a suché vrby,kromě tohoto státního systému existuje po osmi ročnících i systém soukromý.platný,v plné režii majitele. uvš opět nic světoborného,stát na státní vš limituje počet státních bezplatnýchh studentů,podle přijímaček těch nejlepších,ostatní mohou studovat paralelně ale placeně, u soukromých vš vše opět plně v režii majitele vš,co se týče titulů má své stát a své soukromé vš,pokud chce absolvent soukromé vš získat státní titul musí složit szz na státní vš,a mnohde to v podobných kombinacích již funguje,žádné objevování ameriky
Ten článek se na HN jmenuje: „Z českých škol vychází méně techniků, než ekonomika potřebuje. Absolventi navíc mají problém s jazyky, včetně angličtiny“, ale pan Komárek, věren svému poslání, si ho opět opatřil svým „českoškolským“ titulkem, aby mohl případně okřikovat učitele, které se mu podaří špiněním českého školství vyprovokovat. Pane Komárku, opakuji, že Vaše redakční práce je neetická, arogantní, příšerná. Pokud nemáte dost slušnosti, abyste v diskusi odpověděl na otázky Vám přímo položené, kterými byste podložil své názory, pak objektivně neexistuje důvod, abyste se názorové výměny v rámci diskuse jakkoliv účastnil.
K tomu článku, ze kterého má pan ředitel pro ČR těžkou hlavu, bych si dovolil poznamenat, že méně techniků možná ze škol vychází proto, že se jich málo na ty školy hlásí. Když zalovím v paměti, tak v letech sedmdesátých a osmdesátých bylo v českém průmyslu (a možná i v zemědělství) takříkajíc přeinženýrováno. Žádné výrobní odvětví netrpělo nedostatkem technických odborníků, včetně průmyslováků a vyučených. Když vezmu jen VŠ v Čechách a na Moravě, bylo zde ČVUT, brněnské VUT, vynikající technika v Plzni, v Liberci, v Ostravě, v Pardubicích atd., Vojenská akademie byla špičkovou VŠ. Ty školy měly směrná čísla, byly naplněné, studium náročné a na světové úrovni. Teď, když máme, co jsme chtěli, český průmysl je rozkraden a vyrábějí podnikatelé, pak je to jejich vizitka, chtějí-li naši mladí spoluobčané spojit svou životní dráhu s jejich podnikáním. Proč je v té souvislosti zmiňována škola? Dvacet pět let na tyto disproporce učitelé všech stupňů upozorňovali, a když se to čtvrtstoletí chýlí ke konci a začíná se to projevovat, tak se hartusí, jak jinak, zase na školy, proč to nemají vyřešené.
Re laimes28: máte recht amerika je objevená ta vaše je už padesátá v pořadí tečka
Já bych možná nesouhlasil ani s tou první půlkou toho původního titulku. Ale ten posun pro ČŠ je opravdu kreativní...
---
"Ty školy měly směrná čísla, byly naplněné, studium náročné a na světové úrovni. "
Ty školy byly naplněné hlavně proto, že směrná čísla měly taky práva, ekonomie, sociologie, humanity a pedagogiky volnočasových aktivit...
podstata školství je snad někde jinde...
Tak. Školství jako plejáda kurzů a školení chrlící podle potřeby tu dodavatele plastových oken, tu kominíky, tu asistenty padagogů.
"systém není flexibilní"
Tak tedy - úředníci do výroby. Stejně jako po roce 1948? Nějak těm našim studentům nevoní námaha na průmyslovkách a učebních oborech. Není se čemu divit, protože matematika, fyzika, pracovní činnosti, fyzika,... se stávají již na ZŠ nedůležitými. Důležitější je přece diskutovat a prezentovat "svůj osobní názor", dělat prezentace do různých pseudopředmětů - výchova ke zdraví,..., dělat během roku několik celotýdenních projektů (o ničem). Rozpracovávat etiku na desítky stránek v ŠVP (dříve vychovávala rodina, nyní to má dělat škola). Je nutné změnit učební plán v RVP ve prospěch přírodovědných předmětů. Jinak se nehneme.
Okomentovat