V říjnu uplynou tři roky od chvíle, kdy definitivně skončila éra Martina Romana v ČEZ. Nyní zdůrazňuje svoji roli filantropa a umírněného reformátora vzdělávacího systému. Chystá se vydávat překlady knih, jež mají otevřít učitelům oči a přivést je k efektivnějším metodám výuky. Rozhovor s ním přináší dnešní vydání týdeníku Ekonom.
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:
Proč Martina Romana tolik zaujalo vzdělávání a proč se rozhodl měnit české školství?
Je to obor, který mě zajímá 30 let. Asi to souvisí i s tím, že jsem z učitelské rodiny, vyrůstal jsem v tom prostředí. Učili maminka, děda, obě dvě babičky. Dvakrát do týdne k nám přicházeli žáci mojí maminky, která dělala hodně věcí nad rámec běžné výuky, vedla redakční radu školního časopisu a připravovala děti na dějepisné olympiády. Určitě to souvisí s tím, čím jsem si jako dítě ve škole v některých předmětech prošel. Uvědomoval jsem si, jak mnoho úsilí musí člověk vyvinout, aby se něco krátkodobě naučil. Látka se přitom často neučila tak, aby mohla člověku vydržet v hlavě po většinu života.
Na začátku září jste na londýnské University College promoval na pedagogické fakultě v oboru efektivita výuky a učení se. Co konkrétního se pod tím názvem skrývá?
Pro mě znamená efektivita výuky smysluplně využitý čas, který dítě stráví ve škole a domácí přípravou. Aby se co nejlépe připravilo na svůj budoucí život - ve smyslu znalostí, dovedností a sociálních kompetencí.
Disertaci jste psal na téma vzdělávání učitelů...
Psal jsem o tom, jak nastartovat kontinuální profesní vzdělávání učitelů v těch školách, kde ještě není. Nechtěl jsem psát do šuplíku, zabýval jsem se tím, co aktuálně řešíme na PORG. V České republice má každý učitel ze zákona dvanáct dní na studium ročně. Z praxe vím, že se nevyužijí. V Británii je každoročně vyhrazeno pro studium pět dní, ale učitelé se během nich opravdu vzdělávají od rána do večera a žáci jsou doma.
Netrápí české školství palčivější problémy než vzdělávání pedagogů?
Dylan Wiliam, jedna z nejrespektovanějších světových autorit v oblasti vzdělávání, tvrdí, že právě vzdělávání pedagogů je jedinou efektivní cestou, jak za krátkou dobu zvýšit kvalitu školství. Měl jsem možnost poznat jeho myšlenky a názory během studia. Všichni britští učitelé jsou podle jeho metod proškolení a na způsobu výuky je to vidět. I proto jsem se rozhodl pro české učitele přeložit a vydat jeho poslední knihu Zavádění formativního hodnocení -praktické techniky pro základní a střední školy. Efektivitu můžete také zvýšit tím, že výrazně zvýšíte mzdy ve školství, ale to se projeví až za patnáct nebo dvacet let.
Celý text naleznete v dnešním vydání týdeníku Ekonom
Martin Roman: Vzdělávání pedagogů je jedinou efektivní cestou, jak za krátkou dobu zvýšit kvalitu školství
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
12 komentářů:
Vzdělávání pedagogů je velmi důležité, ale těch efektivních cest by se našlo asi více.
Jen doufám, že to nemusí být právě a jen prostřednictvím všech předkládaných nebo dokonce nařízených školení a kurzů.
Jen pár poznámek:
...Dvakrát do týdne k nám přicházeli žáci mojí maminky, která dělala hodně věcí nad rámec běžné výuky, vedla redakční radu školního časopisu a připravovala děti na dějepisné olympiády...
Srovnávat zkušenosti maminek či babiček se současným stavem je dost ošemetné. Za tu dobu je dost věcí jinak... Mně to připadá jako hořekování, že dříve byl sníh bělejší a jaro jarnější...
...Určitě to souvisí s tím, čím jsem si jako dítě ve škole v některých předmětech prošel. Uvědomoval jsem si, jak mnoho úsilí musí člověk vyvinout, aby se něco krátkodobě naučil...
Já to říkám furt ... učení je práce, a kolikrát přímo i dřina. Jenže základní premisou sluníčkářů je, že učení musí "bavit". I v životě nás něco baví, něco nebaví ... ale člověk ví, že je i dost nezábavných věcí, které jsou potřebné...
...V České republice má každý učitel ze zákona dvanáct dní na studium ročně...
To není pravda. Studovat můžete klidně co druhý den. Těch 12 dní je samostudium - tedy studium, kdy je učitel doma a studuje co chce a jak chce. Pokud by ho chtěl pan Roman vyslat na nějaký kurz nebo udělal školení pro sborovnu, tak je to služební cesta nebo běžná práce, ale rozhodně ne samostudium.
A jen tak mezi námi, přece každý ví, že těch 12 dní samostudia se do školského zákona dalo proto, aby byly pokryty vedlejší prázdniny :-)
...Dylan Wiliam, jedna z nejrespektovanějších světových autorit v oblasti vzdělávání, tvrdí, že právě vzdělávání pedagogů je jedinou efektivní cestou, jak za krátkou dobu zvýšit kvalitu školství. Měl jsem možnost poznat jeho myšlenky a názory během studia...
Nějaký Nicka Pytlík, jedna z nejrespektovanějších autorit tohoto fóra, tvrdí, že jedinou efektivní cestou, jak za krátkou dobu zvýšit kvalitu školství, je zrušení povinné školní docházky. Tak nějak důvěřuji spíš Pytlíkovi.
A tu páně Romanovu zmínku o mzdách raději nebudu komentovat.
PUR
12 dní samostudia se do školského zákona dalo proto, aby byly pokryty vedlejší prázdniny
Mlčte, proboha!
Nicka Pytlík, jedna z nejrespektovanějších autorit tohoto fóra
Povídejte, božínku...
Ano 12 dní samostudia je hezkých, ale jen o prázdninách a není na ně nárok. Když člověk chce na seminář, který ho zajímá nemůže. Někdo musí učit. To když krajský úředník nařídí seminář protože v tom má zisk, to pak jde všechno a zve se školitel i na školu. Bohužel úroveň takových školení tomu odpovídá.
Jěště jeden návrh bych měl. Co takhle školit povinně školské úředníky a povinně je posílat do škol. Ať ví o čem rozhodují.
Lepším vzděláním dojiček za vyšší dojivost krav!!!
Asi tak to myslí? Nadpis stačí, dál to nečtu.
Odjet na školení taky znamená riskovat, že si to nadpracujete.
Odjet na školení taky znamená riskovat, že se tam nic nového nedovíte.
Mně taky stačí nadpis.
Je nutné zvýšit tu kvalitu školství v rychlém čase? Proč?
Proč?
V rychlém čase je třeba počerpat fondíky. Tak proto.
To je nápor, jak na Chocholouška: „Vy nás ale zásobujete, pane Komárek“. Copak, že najednou s článkem Ekonomu nešel na ČŠ původní titulek: „Nový Komenský…“? Nakonec po „aktualizaci“ v 14:33 h ta zhůvěřilost zůstala už jen jako řečnická otázka v textu PR prezentace biskupa nové české privatizační Jednoty bratrské, nějakého Romana, který navzdory trendům srovnává a soutěží jedna radost. Nebo spíš až hanba? Já jen, aby bylo jasné, co všechno se cpe do českého národního školství. Nemám rád odkazy v diskusích, ale tohle převyprávět nejde.
http://ekonomika.idnes.cz/cez-a-skoda-dokumenty-ukazuji-co-martin-roman-leta-tajil-p2k-/ekonomika.aspx?c=A111013_204532_ekonomika_abr , jakož i
http://zpravy.idnes.cz/metelka-zustava-reditelem-noveho-porgu-fc6-/domaci.aspx?c=A140122_101356_domaci_vez
a mnoho dalších. Zle, matičko, zle…
"fondíky" - a to je přesně to, o co tu běží. A skrývá se to za pěkná slovíčka.
Okomentovat