Zakladatelé první „laboratorní školy“ v Česku o Labyrinthu mimo jiné říkají: Je to škola pro všechny - malý nebo velký, kulatý nebo hranatý, rychlý nebo pomalý. Na tom nezáleží. U nás jsou všichni vítáni. A je to škola pro budoucnost - skleněnou kouli, která by nám pomohla odhalit, co nás čeká, nevlastníme. A proto se ptáme, pátráme a zkoumáme, abychom se na tu budoucnost trochu připravili.
Na webových stránkách Labyrinthu je škola dále charakterizována například takto:
Koncept laboratorních škol vznikl před více než 100 lety v USA a je založený na spolupráci univerzit a škol (mateřských, základních, středních). Laboratorní školy představují prostředí, kde se aplikují inovativní přístupy a metody z různých oborů, a umožňují jejich transfer do školní praxe. Laboratorní školy reflektují současný vývoj a potřeby společnosti a kumulují to nejefektivnější v oblasti vzdělávání. V laboratorní škole se nejen učí, ale také hodně přemýšlí a experimentuje se samotným způsobem učení.
Labyrinth podporuje rozmanitost a odlišnost, vnitřní motivaci jako předpoklad k pozitivnímu vztahu k celoživotnímu vzdělávání. Vede žáky k tomu, aby si našli svoji strategii učení, plánovali, průběžně vyhodnocovali svůj učební proces, zažívali individuální i týmový úspěch. Zakládá si na spolupráci mezi školou, rodinou a širší komunitou. Přináší a sdílí inovace ve vzdělávání.
Labyrinth podporuje základní hodnoty:
respekt
Jednám s respektem k sobě i ostatním. Věřím ve vlastní hodnotu a ve vnitřní hodnoty všech lidí. Jednám čestně a poctivě s ohledem na pocity, kulturu a názory ostatních a na prostředí, ve kterém žiji.
ohleduplnost
Myslím na ostatní, uvědomuji si jejich potřeby a vnímám jejich pocity. Ke druhým jsem laskavý a empatický.
výjimečnost
Usiluji o co nejvyšší osobní úspěch v životě a zároveň si uvědomuji svůj přínos a svoji odpovědnost za úspěch týmu, komunity, ve které žiji. Dělám vše, jak nejlépe dokáži. Neustále se chci zlepšovat. Nebojím se zkoušet neznámé věci. Příležitosti jsou pro mě impulsem k osobnímu růstu.
mravnost
Zastávám etické principy. Dělám správné věci ve správný čas a mám odvahu se za správné věci postavit.
odpovědnost
Jsem odpovědný vůči sobě. Jsem upřímný a čestný a dokončuji práci nebo úkoly, které jsem začal. Jsem odpovědný za své jednání vůči lidem i prostředí, ve kterém žiji.
odolnost
Věřím v sebe, vím, že když mi o něco opravdu jde, tak to dokáži. Znám své silné stránky, které rozvíjím, a slabé stránky, na kterých usilovně pracuji. Nebojím se přijímat nové výzvy. Dokáží se přizpůsobit nečekaným změnám, které vnímám jako příležitost.
harmonie
Prosazuji společenskou soudržnost. Vážím si spolupráce, tolerantní komunikace, a vzájemné důvěry. Rozmanitost vnímám jako příležitost.
Vznik první „laboratorní školy“ v Česku připomíná zpravodaj společnosti EDUin
Další informace naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat