Kateřina Valachová v Anketě portálu Česká škola: Proč si v diskusích o školství tak málo rozumíme?

čtvrtek 1. září 2016 ·

Portál Česká škola oslovil pedagogy i teoretiky a politiky s otázkami, které považuje pro perspektivy českého školství a vzdělávání za zásadní: Proč si v otázkách školství a vzdělávání stále tak málo vzájemně rozumíme? Proč je v diskusích tolik emocí, vzájemné nedůvěry až nepřátelství? Proč jsme tak málo schopni směřovat ke konsensuálním dlouhodobým řešením? Proč nám chybí vize?

Přinášíme dnes odpovědi ministryně školství Kateřiny Valachové, která mimo jiné říká: „Domnívám se, že dobrá zpráva je, že v tuto chvíli už všichni ve školství jsou natolik naštvaní, že žádnému politikovi včetně mě neprojde prostě pokračovat...“

Postupně budeme publikovat další reakce.

1. Proč si v otázkách školství a vzdělávání stále tak málo vzájemně rozumíme?


Přiznám se, že jsem o tom také během uplynulého školního roku často přemýšlela. Myslím si, že to není o tom, že bychom si vzájemně nerozuměli, ale problém je spíše v tom, že školství a vzdělávání je velmi citlivá sféra, která se každého z nás osobně dotýká. Troufám si dokonce říci, že zdraví a vzdělávání dítěte patří k těm nejcitlivějším tématům vůbec. Je pak samozřejmě přirozené, že v oblasti vzdělávání existují odlišné názory.

Jinak to vnímají například učitelé služebně starší a učitelé služebně mladší, ženy učitelky a muži učitelé. Odlišný pohled pak mají také rodiče, sami žáci a studenti. Abychom v oblasti vzdělávání dospěli ke vzájemné shodě, o což usiluji a čehož bych velmi ráda dosáhla, potřebujeme vůbec respektovat to, že tyto různé názory existují, jsou legitimní, a že je velmi důležité se vzájemně slyšet a sledovat společný cíl, kterým je nejlepší vzdělání pro každé dítě.

2. Proč je v diskusích tolik emocí, vzájemné nedůvěry až nepřátelství? Proč jsme tak málo schopni směřovat ke konsensuálním dlouhodobým řešením?

Skutečně, míra nedůvěry v rámci vzdělávací soustavy nebo ve školách samotných mezi jednotlivými aktéry nebo i směrem k ministerstvu školství je velmi vysoká. Je to jedna z věcí, které mě velmi silně a nemile překvapily po nástupu do funkce.

Nicméně, když jsem nad tím přemýšlela, uvědomila jsem si, že to vůbec nelze učitelům zazlívat. Nevěří, že se věci budou měnit k lepšímu, že někdo vyslyší jejich názory a bude se jimi také zabývat, nota bene, že na ně bude reagovat ministerstvo školství. A toto je důsledkem nestability v oblasti školství. Časté výměny ministrů, změny politických reprezentací, neuvážené škrty a populistické kroky - školství bohužel není vnímáno jako jedno z nejdůležitějších témat pro budoucnost naší země.

A toto všechno umíchalo takový smrtelný mix, který nyní, ne že ho vypijeme a zemřeme, ale doufám, že si uvědomíme, že jsme se dostali do bodu, kdy už se zkrátka musíme dohodnout. Je třeba začít pracovat jinak, to je pozitivní věc. A hlavně musíme všichni začít dodržovat to, co slíbíme. Troufám si říci, že byť jsme se možná všichni ne zcela shodli, ale za ten poslední rok jsme se kousek posunuli. Je to malé světélko na konci tunelu, takový první krok, ale je potřeba začít.

3. Proč nám chybí vize?

Hodně to souvisí s tou nestabilitou, o které jsem již hovořila. Pokud dochází k častému střídání ministrů, tak většina z přirozené reakce sklouzne k tomu, že se omezí pouze na nějaké „dobré“ nápady, které se odprezentují a dobře se prodají. Nechce se jim kousnout do kyselého jablka, jakým je například otázka financování školství nebo diskuze o tom, jaké školy chceme mít, jak nahlížíme nejen na formální, ale také neformální vzdělávání, jestli by mělo jít ruku v ruce.

Dále jsou to otázky související se vzděláváním a přípravou budoucích učitelů, kvalita dalšího vzdělávání učitelů, uplatnitelnost na trhu práce - jestli mají být školy pouze realizátory objednávek zaměstnavatelů nebo mají mnohem vyšší cíl. Toto jsou témata, která už zdaleka nejsou vnímaná veřejností jednoznačně. Pak se politicky může sklouznout raději k tomu vymýšlet ty drobné nápady, které ale nevedou k řešení podstaty věci.

Domnívám se, že dobrá zpráva je, že v tuto chvíli už všichni ve školství jsou natolik naštvaní, že žádnému politikovi neprojde pokračovat v této metodě, včetně mne. Věřím, že si vzájemně uvěříme, že je potřeba dělat systémové změny, byť je jasné, že budou bolestivé. Věřím, že se nám podaří propojit učitele, rodiče a děti a také učitele s ministerstvem. Byla bych velmi ráda, kdybychom se posunuli dále a dokázali to. Budu ráda za diskuzi.

13 komentářů:

tyrjir řekl(a)...
1. září 2016 v 15:45  

...dobrá zpráva je, že v tuto chvíli už všichni ve školství jsou natolik naštvaní, že žádnému politikovi neprojde pokračovat v této metodě, včetně mne. Věřím, že si vzájemně uvěříme, že je potřeba dělat systémové změny, byť je jasné, že budou bolestivé...

VŠICHNI že jsou naštvaní? Pokud vím, tak školsko resortní a jiní grantožroutští aktivisté zas až tak moc naštvaní nejsou, když jim různé evidentně ne dobré věci u MŠMT až dosud procházejí.

Jak to bude s tím dalším "procházením" očividných nesrovnalostí a důvěrou učitelů a veřejnosti v MŠMT? To se myslím teprve uvidí. Například podle Kariérního řádu a platů učitelů. Například podle toho, zda projde vládní pokus rozinkozobačsky odloupnout vědu a VŠ od resortu MŠMT do dalšího resortního molochu. Například podle druhého ročníku konference Budoucnost pro školu (bude-li a jaký bude). Atd. atd.

Přeji paní ministryní, aby se jí to, o čem v tomto článku mluví, podařilo. Bez mnohdy bolestivého pojmenovávání věcí pravými jmény to, myslím, nepůjde.

J. Týř

turistao 982 řekl(a)...
1. září 2016 v 17:30  

Školství je a dlouhou dobu bylo na úplném konci zájmů vládnoucích stran. Co s tím chce vláda do budoucna dělat? Asi nic, jako mnohokrát předtím. Takže zlepšení je v nedohlednu a školství je dál tam, kde budeme potřebovat baterky, protože je v tom místě tma.

Unknown řekl(a)...
1. září 2016 v 22:52  

Takže. Průměrný tarifni plat ucitele po 10 letech praxe je k 31.8. 22 280 Kč, průměrný plat traktoristy byl za rok 2015 22 445 Kč ( zdroj Ucitelske noviny, 23. 8. 2016). Učitel má k tomu nějaké většinou směšné odměny, nevim, co traktorista. Ale jinak silně ironicke chi chi chi. Myslím, že to je hlavní důvod, proc si my ucitele a vy politici nerozumíme. Kateřina Valachova se myslím snaží získat více, ale zatím to je spíše kosmetické, tak jak jde procentualne nahoru inflace, nebo průměrna mzda.

Unknown řekl(a)...
1. září 2016 v 23:09  

Nástupní plat prodavačky v Lidlu je 21 000 Kč, po roce má 22 000 Kč a po dvou letech 23 000 Kč hrubého. Myslím, že nemá cenu cokoliv dodávat.

marmelada řekl(a)...
2. září 2016 v 2:38  

Pokud MŠMT dopřává sluchu např. hlavním představitelkám ČOSIV, tak si těžko může s "praxí" rozumět.

jir řekl(a)...
2. září 2016 v 6:28  

Akou rečou ste to terazky hovorili?

Jana Karvaiová řekl(a)...
2. září 2016 v 7:04  

Jediné co vím je, že nebudu volit žádnou stranu, která bude mít jako prioritu školství.

mirek vaněk řekl(a)...
2. září 2016 v 7:45  

Ano, dobří učitelé jsou naštvaní, protože už nemají co ztratit. Špatní učitelé mají pohodu za málo práce málo peněz a to jim stačí. Bují školská administrativa, stohy papírů nikdo nečte. ICT se místo pomoci stávají přítěží. ČŠI nestíhá, bojí se něco odhalit a nemá lidi. Školští příživníci jsou spokojeni, protože projekty frčí a nikoho nezajímají skutečné výsledky. Žáci chtějí papír s co nejmenší námahou a rodiče co nejméně starostí se svými dětmi. Čest výjimkám.
Myslí si paní ministryně, že je schopna tento trend, který je tu budován už od Pilipa(20let), zastavit či dokonce zvrátit?
Uvědomuje si, že má dvě cesty? Buďto kosmetické úpravy, konce kterých se školství nemusí dožít. Nebo připraví(opravdu připraví)pořádnou reformu, ale po zkušenosti z předchozích zpackaných reforem na to obtížně sežene schopné lidi. Jen ty všeho schopné.

Unknown řekl(a)...
2. září 2016 v 8:27  

nerozumíme si proto,že jsme již ve 21. stol. a naše školství funguje stále na základech prof. Nejedlého a hrábnout do toho a udělat zásadní reformu pro dalších 30 let se nikomu nechce

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
2. září 2016 v 8:49  

Ona hlavně ty učitele vůbec neposlouchá a diví se, že si s nimi nerozumí.

Unknown řekl(a)...
2. září 2016 v 11:18  

1. Proč si v otázkách školství a vzdělávání stále tak málo vzájemně rozumíme?


"Přiznám se, že jsem o tom také během uplynulého školního roku často přemýšlela. Myslím si, že to není o tom, že bychom si vzájemně nerozuměli, ale problém je spíše v tom, že školství a vzdělávání je velmi citlivá sféra, která se každého z nás osobně dotýká. Troufám si dokonce říci, že zdraví a vzdělávání dítěte patří k těm nejcitlivějším tématům vůbec. Je pak samozřejmě přirozené, že v oblasti vzdělávání existují odlišné názory."

Paní ministryně má pravdu: zdraví a vzdělání dítěte jsou velmi citlivá témata, natož pak zdraví a vzdělání dětí nemocných a postižených.

Nemohu si nikdy porozumět s nikým, kdo ruší fungující systém vzdělávání žáků, kteří jsou ve školách ze všech nejohroženější a nahrazuje ho ideologickým pseudoodborným paskvilem, k jehož obhajování si obstará klaku polovzdělaných "expertů" , místo toho, aby diskutoval s lidi, kteří s těmito dětmi pracují a lidmi kteří speciálnímu školství skutečně rozumějí.

2. Proč je v diskusích tolik emocí, vzájemné nedůvěry až nepřátelství? Proč jsme tak málo schopni směřovat ke konsensuálním dlouhodobým řešením?

Postižené děti vždy vyvolávají emoce a pokud je jim ubližováno, mohou to být emoce velmi silné. Já tyto děti znám zblízka a důvěrně a vím, jak je pro ně těžké chodit do školy, kde ničemu nerozumějí, nic nechápou a jsou předmětem posměchu a opovržení,což velmi citlivě vnímají. Kdybychom diskutovali sto let, nikdo mne nepřesvědčí, že žák s mentálním postižením může dobře prospívat v běžné škole. Nemůže, a to ani s pomocí davu nekvalifikovaných pedagogických asistentů. To,co ve výuce denně slyší je pro něj šumění deště, a to co by potřeboval vědět a umět ke svému životu, to se nedoví.
Kosensuální dlouhodobé řešení není myslitelné v situaci, kdy byl administativně zrušen vzdělávací program pro žáky s lehkým mentálním postižením, na jehož tvorbě jsem se podílela,a který se v pedagogické praxi osvědčil.

Proč nám chybí vize?
Mimo jiné i proto, že do školství fušují amatéři, kteří sami sebe pasovali na experty a odborníky a skuteční odborníci to pod jejich tlakem už vzdali. Vzdalo to i mnoho kantorů, jen občas se mezi nimi objeví stateční bojovníci, kterým svědomí nedovolí mlčet.

BP řekl(a)...
3. září 2016 v 10:32  

V době, kdy tolik zdravých dětí telefonuje na linky bezpečí a sděluje své obavy z návštěvy školy nejen kvůli prospěchu, ale i kvůli vztahům ke spolužákům, se implantují do tohoto "nezdravého" prostředí děti velmi rychle zranitelné.
Zamýšlí se někdo nad tím?

Jirka řekl(a)...
3. září 2016 v 21:35  

Pokud chce pan Komárek kultivovat Českou školu, pak by měl sehnat vyjádření paní ministryně k příspěvku paní CatCatherine25 z 2. září 2016 11:18. Když se paní Valachová vyjádřila v anketě, na kterou reagujeme, měla by si najít čas i na reakci na komentáře. Možná bych pak uvěřil, že nový šéfredaktor bere své snažení opravdu vážně.
Vlastně by mi po prvních zkušenostech s jeho kočírováním naší diskuze stačil i jeho komentář, abychom mohli pokračovat ve smysluplné kultivaci našich polemik.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.