Znám spoustu lidí, na něž slovo inkluze působí jako červený hadr na býka, znám ale i takové, které nechává zcela chladnými. Patřím spíš mezi ty druhé. Vím totiž, že to neznamená jen přesun pár romských děti na "normální" základku.
Jaroslava Indrová (archiv autorky) |
A tady narážím na hlavní problém. Učitelé jsou proškolováni, co si s žáky se specifickými potřebami počít, ale praxe je obtížná. Jak je možné věnovat všestrannou péči každému jedinci ve třídě, která čítá plný počet, tedy 30 žáků? Jsme-li na gymnáziu v primě, pak je to bratru deset talentů na cokoliv (já jim říkám štiky), 8 dobrých, ba skvělých, pět „pomalíků“ (na všechno potřebují více času, vyžadují pobízení, motivaci, kontrolu) – a z toho, co zbývá, je pár ADHD, jeden až dva s PAS a zbytek jsou různí dys. Kdo si zaslouží zvýšenou péči? Kde ji vzít? Jak zvládnout krotit „štiky“, popohánět „pomalíky“ a mezitím kontrolovat ostatní? Ví někdo, co to je opravovat sešity dysgrafiků či dětí s ADHD? Nota bene když mnozí mají z PPP povoleno psát hůlkovým písmem? Myslíte, že pár stovek (které zatím nedostáváme) měsíčně k platu tuto dřinu vykompenzuje?
Chceme inkluzi, ale nejsme na ni připraveni. Nemáme asistenty, výběrové školy jsou přeplněné a přitom se po nich chce, aby pracovaly s každým žákem podle jeho potřeb.
Nemáme připravené klima. Učitel ví, proč se ve třídě děje to či ono. Např. proč vám chlapec s ADHD tlumený léky pravidelně v šesté hodině usíná. Třídní kolektiv žádným školením neprošel. Nestydíme se za to, že naše dítě má diabetes a musí si před obědem píchnout inzulín. Ale porucha autistického spektra ve třídě padnout nesmí, jakoby to bylo sprosté slovo. Frantík si smí i po sesbírání sešitů svůj nechat a ještě pět minut opravovat chyby, ale to, že je dyslektik a dysgrafik třída oficiálně vědět nesmí.
Měli bychom si rozmyslet, co chceme. Chceme inkluzi? Pak ji domysleme do detailů. Máte ve třídě víc jak dva „pupíky“? Snižme povolený počet žáků o pět bez toho, aby škola na tom byla ztrátná. (Pokud vím, v tomto směru se již cosi pozitivního rýsuje.) Na každého tělesně či mentálně postiženého státem placeného asistenta + další asistenti, kteří by pendlovali mezi třídami podle potřeby. Uvidíme, jak to bude fungovat. A hlavně chceme-li integrovat pupíky mezi intaktní žáky, měli by hlavně oni vědět o tom, že někteří jejich spolužáci mají problém. Nemusejí znát detaily, ale jinakosti svých spolužáků a hlavně „výhod“, které požívají, si všimnou velmi brzy. Mohl by nastat opačný efekt – budou je za to nenávidět a dají jim to pocítit. A to přeci nechceme.
Se souhlasem autorky převzato z jejího blogu
5 komentářů:
Moudrá slova. Děkuji
"Měli bychom si rozmyslet, co chceme. Chceme inkluzi?"
Já žádnou inkluzi nechci. Nechci ani žádné "pupíky" a nechci, aby naše postižené děti byli za "pupíky" považovány. Chci, aby žáci se speciálními vzdělávacími potřebami byli vzděláváni ve speciálních a specializovaných třídách kvalifikovanými odborníky, kteří jejich speciálním potřebám rozumějí a dovedou s nimi pracovat. Také nesouhlasím s tím, aby učitelé základních škol byli nuceni vzdělávat žáky, o jejichž postižení nevědí nic nebo jenom něco málo z několikahodinových "nalejváren". Také nechci aby průměrní a nadprůměrní žáci základních škol byli při vyučování rušeni a museli tolerovat mnohdy neúnosné projevy chování " pupíků", s nimiž si jejich učitelé často nevědí rady. Nechci, aby postižení žáci na každém kroku pociťovali svoji "jinakost", protože nároky běžné školy při nejlepší vůli nemohou zvládat.
Obdivuji všechny statečné a obětavé kantory, kteří se snaží plnit nesplnitelný úkol a ve své každodenní práci řešit dilema "jak je možné věnovat všestrannou péči každému jedinci ve třídě, která čítá plný počet, tedy 30 žáků?"
Obávám se, že je to úkol nad lidské síly. Nedá se zvládnout ani za pomoci nekvalifikovaných asistentů, kteří učitelům často jejich práci spíše komplikují místo, aby jim ji usnadňovali.
Nesmyslná hra na "inkluzi", nyní přejmenovávanou na "společné vzdělávání" by měla skončit dříve, než dojde ke škodám, které budou těžko napravitelná a než našim obětavým učitelům dojde trpělivost a síly.
Moudrá slova. Děkuji
Moudrá slova učitelů ani vážně míněné věcné podněty, připomínky a stížnosti dalších skutečných odborníků, zdá se, bohužel, na MŠMT ČESKÉ REPUBLIKY příliš neplatí. Teď je, domnívám se, potřebné začít velmi slušně a současně i velmi důsledně a efektivně volat MŠMT ČESKÉ REPUBLIKY k morální i právní zodpovědnosti za jejich evidentně ne dostatečné respektování.
J.Týř
Děkuji za napomenutí.Potřeboval jsem to.
Okomentovat