„Problémů se ve školství nahromadilo mnoho a je jen velmi obtížné vypíchnout ty klíčové. Navíc je řada z nich provázaných, a recept tedy musí být komplexní − pokusy řešit je per partes nikam nevedou,“ píše dlouholetý šéfredaktor portálu Česká škola Janek Wagner v Hospodářských novinách.
Podle Wagnera je „základem všech potíží dlouholeté podfinancování, které je opakovaně indikováno nejrůznějšími srovnáními v rámci zemí EU či OECD. Dáváme na školství velmi malý podíl z HDP a naši učitelé dostávají zhruba jen poloviční až dvoutřetinový plat ve srovnání s jinými podobně vzdělanými zaměstnanci se stejně dlouhou praxí (oproti zaměstnancům v české státní správě nebo průměru zemí OECD).“
A dodává: „Na situaci nic nezmění ani poslední pokus vlády a Kateřiny Valachové, neboť se opět víc přidává zbytečným úředníkům než učitelům. S čímž souvisí i trojcestné, a tedy z velké části netransparentní financování veřejných škol: mzdy a pomůcky hradí stát, provoz budov zřizovatelé (tedy obce nebo kraje) a vše se flikuje granty z různých zdrojů, převážně pak z evropských fondů. Výsledkem podfinancování je i neatraktivnost učitelské profese.“
Autor shrnuje další problémy: Navrhovaná reforma financování regionálních škol má vážné nedostatky. Omezovány jsou pravomoci ředitelů a autonomie škol. Systém řízení škol a školství je netransparentní na všech úrovních.
Celý text naleznete zde
Janek Wagner: Hlavolam zvaný české školství
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
10 komentářů:
Ano, přesné.
Jen problém je, že i kdybychom všechny uvedené problémy vyřešili, pořád nevíme kam směřujeme. Je to jako bychom se hádali u opravy starého auta, jehož údržbu jsme léta zanedbávali¨, co opravit dřív. Ale stejně nevíme, kam vlastně chceme jet, až to bude opravené.
Naprosto chybí rozumná diskuse o tom, co je kvalitní vzdělávání. Jedni říkají, že to je to, co bylo před léty (a odvolávají se na Liessmanna), jiní sázejí na výsledky v PISA, další prosazují dostatek pracovní síly pro průmysl, a jsou i tací, co si myslí, že záměry kurikulární reformy, tj. důraz na kompetence byly správné. Taková diskuse se nevede, a mnozí jen každý se svého hlediska v konkrétních detailech napadá ty, co vidí úplně jiné cíle. A když už se občas objeví náznak. Tak přijdou ti, co si vůbec neumí představit, že by si pod kvalitním vzděláním mohl někdo představit něco jiného než oni a začnou těm druhým nadávat.
A pak jsou ti, kteří, si na pomlouvání stávajícího stavu založili živnost...
měl jsem kolegu,který až po nástupu do školy zjistil,že je alergický na křídu,musel psát v rukavici,jinak mu naskákal exém,od prstů až po krk,mě zase štvalo,že po každé hodině jsem byl jak sněhulák,přičemž masná křída zanechávala fleky na kalhotách,zase se s ní dalo psát,na rozdíl od kříd rimunských,které byly jako kámen,a tehdy jednou kolega,když se zrovna o pauze patlal nějakou mastičkou,řekl :"jedno,v příštím století budou na všech školách plastové tabule,na které se bude pěkně pohodlně psát barevnými fixy......"
ale mýlil se,ve školách se investuje do kdejakých nepotřebných krámů,ale hnusné tabule zůstávají....
Pane Šteffle,
a kam tedy směřujeme?
Naprosto chybí rozumná diskuse o tom, co je kvalitní vzdělávání.
Jen jestli to nebude tím, že chybí rozumní, kvalitně vzdělaní diskutéři.
Pytlici například držíce se při zemi mají za to, že smyslem vzdělávání je zabezpečit, aby generace následující zvládala problémy ne méně dobře, než generace předchozí. Je-li budoucí generace, opakuji že generace, kvalitní, pak k tomu sama ještě něco přidá.
...problém vidím v netransparentním řízení školství a škol na všech úrovních. Na té nejvyšší, ministerské, se projevuje například vytvářením anonymních pracovních skupin nebo naopak pro forma zveřejněných expertních týmů bez reálného vlivu, jakož i pseudoveřejnými diskusemi s někdy až obskurními organizacemi, které kamuflují mesiášské komplexy ministrů.
Souhlasím. Doporučuji aplikovat "Český školský frkál" (viz http://www.ceskaskola.cz/2016/08/bohumil-kartous-v-hn-nejvetsi-problem.html) :)))
Jana Karvaiová řekl(a)... 1. září 2016 19:21
Pane Šteffle, a kam tedy směřujeme?
Těžko říct, co myslíte tím "my". České školství nikam nesměřuje. Např. inkluze a plošné přijímací zkoušky jsou naprosto protisměrné kroky, kde jeden vylučuje druhý.
Co se týká ScioŠkol, my celkem máme jasnou představu. Ta se nemusí každému líbit. A my ji také nikomu nevnucujeme.
Čím dál víc rozcházejí představy, jakým problémů bude čelit následující generace. A tedy co si představit pod "smyslem vzdělávání". Viz Nicka Pytlik řekl(a)...1. září 2016 21:10.
a i o tom, jaké problémy bude muset zvládat
"Ta se nemusí každému líbit. A my ji také nikomu nevnucujeme."
To jistě, ale také Vám to nebrání v rámci reklamy na svoje škole systémově pomlouvat a dehonestovat ty "státní - klasické" a jemně manipulovat lidmi.
Jako "náš" prací prášek - ten taky pere lépe než "bežný" prášek.
Čím dál víc rozcházejí představy, jakým problémů bude čelit následující generace.
Největším problémem lidstva je jeho hloupost. Pitomcům čelily generace, co lidstvo lidstvem jest. Nevidím mnoho důvodů, proč by jim neměly čelit i generace následující.
Nevidím to ale nějak výrazně nadějně. Jen si zkuste čelit sami sobě.
Tak jinak. Kam bychom my ( myslím české školství všeho druhu) měli směřovat?
Jako Malý princ viďte?
Okomentovat