Ohlédnutí za kulatým stolem na téma Jak dlouho se prvňáčci těší do školy a kam mizí motivace k učení přináší server Aktuálně.cz. Cituje mimo jiné psycholožku Janu Zapletalovou z Národního ústavu pro vzdělávání, která radí, aby rodiče zpočátku nezatěžovaly děti otázkami „jak bylo ve škole“: "Dítě ale v prvních týdnech školy potřebuje klid na to, aby se samo srovnalo se změnou prostředí i denního režimu. Není schopné okamžitě si udělat na věci názor, tak ho do toho hned nenuťme,” říká Zapletalová. Kulatý stůl pořádaly společnosti SKAV a EDUin.
Podle reportáže se teoretici i učitelé v diskusi shodli, že školy musí změnit přístup k žákům, aby se pro ně stala přirozenějším prostředím, cítili se v ní bezpečně a záhy po nástupu ji nezačali nenávidět.
Soňa Rýdl (www.respektovani.com) |
Už jen to, když v první třídě některé děti začínají psát perem dříve a jiné později, je podle ní zbytečné kastování na lepší a horší. Soňa Rýdl se domnívá, že když dítě dělá věci jen kvůli odměně nebo pokárání, není to správně. Současný systém známek by zrušila, opravování chyb v testech a různých cvičeních by dělala přesně obráceně: zdůraznila by, co bylo správně.
Celý text naleznete zde
10 komentářů:
Ze svých zkušeností vím, že dítě potřebuje vědět, že někoho zajímá, jak se mu ve škole daří, líbí, jestli mu tam něco nechybí nebo mu někdo neubližuje.
Zejména postižené děti nedovedou samostatně formulovat svoje názory a vyjadřovat své pocity a je třeba se jich ptát.
Výběr tužka, pero? Ne. Všichni musí dělat všechno stejně. To je ta individualizace přece.
Neptejte se učitele, jak bylo ve škole. Jen jim ji znechutíte.
Podle lektorky programu Respektovat a být respektován Soni Rýdl je největším „zabijákem“ dětského nadšení, když je poměřované se spolužáky.
http://www.ceskaskola.cz/2016/09/jana-zapletalova-neptejte-se-deti-jak.html
----
Ale ve chvíli, kdy děti procházejí jedním mainstreamovým vzdělávacím systémem, jsou ti horší pořád vystavováni konkurenci s těmi lepšími. To zvyšuje motivaci a soutěž.
http://www.ceskaskola.cz/2016/09/tydenik-echo-upadek-vzdelani-bez-konce.html
----
Teoretici sice neumí učit, ale zato umí pobavit.
to V. :)
Neptejte se dětí, jak bylo ve škole. Jen jim ji znechutíte.
'Tak jak bylo ve škole?'
'...'
'Povídám, jak škola?'
'Dobrý... voe'
Neptejte se dětí, jak bylo ve škole. Jen jim znechutíte sebe.
Kde na to ta inžinýrka došla? To jsou takové kecy, až se mi šoufluje.
"Neznalost žáka je informací hlavně pro učitele, co má udělat jinak. Ne pro žáka"
Tak to mě opravdu pobavilo. Učitel musí vše, žák nic.
"je největším „zabijákem“ dětského nadšení, když je poměřované se spolužáky
A jejej, to se mají ale absolventi naší průmyslovky na co těšit. V práci je potom čeká peklo, pač každou firmu dnes zajímá výkon.
Ať si děvče najde sponzora, založí soukromou školu a nechá si zaplatit od nachytaných rodičů. Až pak děti budou podávat lepší výkony než poctivé 8.leté gymnázium, tak má pravdu a může to publikovat. Jinak je to blábol.
Nebo ať najde školu, kde to funguje a výsledky jsou za stejných podmínek lepší než na srovnatelné škole státní.
Stačí jeden příklad, kde to funguje a nemusí to planě a marně prosazovat v médiích!!!
Kdyby to opravdu někde fungovalo, tak už to ČŠI zjistila a omlátili by nám to všem o hlavu.
Okomentovat