Portál Česká škola oslovil pedagogy i teoretiky a politiky s otázkami, které považuje pro perspektivy českého školství a vzdělávání za zásadní: Proč si v otázkách školství a vzdělávání stále tak málo vzájemně rozumíme? Proč je v diskusích tolik emocí, vzájemné nedůvěry až nepřátelství? Proč jsme tak málo schopni směřovat ke konsensuálním dlouhodobým řešením? Proč nám chybí vize?
Přinášíme dnes odpovědi Jany Strakové z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání při pražské Pedagogické fakultě. Straková mimo jiné říká: „Zároveň bohužel vnímáme odlišný názor často velmi osobně a jeho nositel se pro nás automaticky stává nepřítelem a připisujeme mu také zlou vůli.“
Reakce Kateřiny Valachové, Zdeňka Sotoláře, Arnošta Veselého, Josefa Kvasničáka, Dany Moree a Renaty Schejbalové naleznete zde, zde, zde, zde, zde a zde
Jana Straková (UVRV) |
Zároveň bohužel vnímáme odlišný názor často velmi osobně a jeho nositel se pro nás automaticky stává nepřítelem a připisujeme mu také zlou vůli. Tedy ke složitým tématům, kterými se ve školství zabýváme, přistupujeme černobílou optikou Sparta, Slávie. Stejně jako máme tábory fanoušků Sparty a Slávie, máme příznivce a odpůrce inkluze, příznivce a odpůrce víceletých gymnázií, příznivce a odpůrce maturity z matematiky a podobně. Takových táborů máme celou řádku.
Tento přístup vede k tomu, že místo toho, abychom hledali konsenzuální řešení, bojujeme o moc a snažíme se za každou cenu prosadit naše vidění světa.
Když pak vyhrajeme, začínáme zcela od začátku, aniž bychom se poučili ze zkušeností těch před námi, a zákonitě děláme celou řadu chyb, kterých bychom se mohli vyvarovat, kdybychom s nimi mluvili a poučili se o jejich obavách a příčinách těchto obav. Což je opět voda na mlýn opačného tábora, který v jednoduché logice Sparta Slávie samozřejmě nemůže uznat, že nějaké omyly jsou zákonité, protože problémy jsou složitější, než jak bychom je rádi viděli. Tak to jde pořád dokola.
Místo abychom se soustředili na řešení problémů, vysilujeme se v bojůvkách a osobních útocích a nejsme schopni se v řešení problémů, ale ani v jejich pochopení, posunout ani o píď.
Bohužel se domnívám, že z hlediska neporozumění a neschopnosti se domlouvat a spolupracovat není oblast školství nikterak výjimečná. Podobné přístupy vidíme ve všech oblastech veřejného života. Ve vzdělávání bychom ale měli jít příkladem, protože domlouvání, spolupráci, naslouchání, hledání konsenzu bychom se měli učit v první řadě ve škole. A to nebude možné, pokud to nebudou umět ti, kteří o školství rozhodují, a zejména ti, kteří ve školách učí.
11 komentářů:
Jako konzensuální člověk bych moc rád soustředil síly na věcné řešené problémů, nikoli plýtval energií na vyvracení mnohdy nesmyslných tvrzení a odrážení útoků těch, k nimž má paní Straková názorově blízko.
To snad ani není možný. Oni na..rou na hlavy učitelů kdejaký problém, udělají z nás nechopné blbce, všechno, co děláme je podle nich špatně a pak chtějí diskutovat?
Konsenzuální řešení? Víte co to vůbec je? Konsenzuálně byly zrušeny zvláštní školy a zavedena inkluze: Jó vyučitelé špatní a odborní a rodiče nechcete inkluzi, tak tady ji máte.
Tomu říkám dohoda...
Kariérní řád - aha, vy s ním nesouhlasíte? Že je špatný? Tak tady ho máte. Taky dobrá dohoda.
Fakt paráda. A můžem pokračovat.
Dodatek, lidé jako paní Straková a různí poradci nemají většinou ponětí co se ve školách děje.
Použil bych jako srovnání Merkelovou v Německu, kde se teď všichni velice diví, že její strana utrpěla volební porážku v zemských volbách. Jenže volby nedopadají podle volebních titulků a přání politiků.
Ano to jsou hezká slova a hluboká pravda. Hledání konsenzu je složité.
Jenže ti co o školství rozhodují hledají konsenzus jen mezi sebou.
Kantoři musí ustupovat nesmyslům, které se na ně ze všech stran hrnou a ti co konsenzu nedosáhli, už ve školství nepracují.
Paní Straková bojuje o moc? S kým a proč to dělá? Já např. o žádnou moc nebojuji a ani o ni nestojím.
O moc se bojuje nahoře, paní kolegyně. Přes hladká slovíčka nás o tom bohužel přesvědčila paní ministryně:
http://zpravy.idnes.cz/jeruzalem-izrael-palestina-atlas-hlavni-mesto-fqj-/domaci.aspx?c=A160826_104049_domaci_fer
http://echo24.cz/a/w94SH/hlavni-mesto-jsme-my-opravte-si-to-pise-starosta-jeruzalema-sobotkovi
http://www.lidovky.cz/joch-favoritka-ministryne-skolstvi-nema-pravo-prepisovat-zahranicni-politiku-gc8-/nazory.aspx?c=A160905_120319_ln_nazory_ele
Bude zase někdo shora určovat učitelům, co mají a co nemají učit?
Pokud se vám tento příspěvek zdá mimo téma, omlouvám se, ale redakci jsem odkaz na první článek poslal už před týdnem. Také bych radši diskutoval v samostatném článku.
"Ve vzdělávání bychom ale měli jít příkladem, protože domlouvání, spolupráci, naslouchání, hledání konsenzu bychom se měli učit v první řadě ve škole. A to nebude možné, pokud to nebudou umět ti, kteří o školství rozhodují, a zejména ti, kteří ve školách učí."
Ale paní Straková, on s námi někdo debatuje? Musíte svůj názor prezentovat především vedení MŠMT. Ryba smrdí totiž od hlavy. Používejme raději obyčejný selský rozum, který konkrétně u problematiky inkluze nevidím. A o děti opět nejde. Hrajeme si tady stále na "politickou korektnost", ale to je cesta do pekel. Hlavně nekritizovat, sklopit hlavy a umlčet jakékoliv opoziční hlasy.
Jawohl, wir schaffen das!
http://olomouc.idnes.cz/kauza-skola-v-trsicich-vyhazov-ucitelky-kvuli-udajnemu-sexualnimu-obtezovani-stiznosti-gsj-/olomouc-zpravy.aspx?c=A160903_2270866_olomouc-zpravy_stk
Pane kolego, tak vysoko já nevidím, ale svým studentům bych nikdy neřekla nic, o čem bych sama nebyla přesvědčená.
http://neviditelnypes.lidovky.cz/referendum-hloupa-masa-a-majitele-pravdy-ffz-/p_politika.aspx?c=A160905_220821_p_politika_wag
Není to sice přímo o školství, ale jevy na něž Robejšek poukazuje se vyskytují i ve školství. Tam má paní Straková i částečné vysvětlení boje o "moc".
Okomentovat