Portál Česká škola oslovil pedagogy i teoretiky a politiky s otázkami, které považuje pro perspektivy českého školství a vzdělávání za zásadní: Proč si v otázkách školství a vzdělávání stále tak málo vzájemně rozumíme? Proč je v diskusích tolik emocí, vzájemné nedůvěry až nepřátelství? Proč jsme tak málo schopni směřovat ke konsensuálním dlouhodobým řešením? Proč nám chybí vize?
Přinášíme dnes odpovědi učitelky Jany Karvaiové. Karvaiová mimo jiné říká: „Obávám se, že vzájemné neporozumění pramení z dnešní ne úplně zdravé společnosti. Vše podle mě souvisí s dlouhodobým přerodem naší společnosti, která tak trochu chaoticky přebírá spoustu novinek, idejí apod. aniž by kriticky přehodnocovala, zda jsou nebo nejsou dobré.“
Reakce Kateřiny Valachové, Zdeňka Sotoláře, Arnošta Veselého, Josefa Kvasničáka, Dany Moree, Renaty Schejbalové, Jany Strakové a Kláry Laurenčíkové naleznete zde, zde, zde, zde, zde, zde, zde a zde.
Proč si v otázkách školství a vzdělávání stále tak málo vzájemně rozumíme? Proč je v diskusích tolik emocí, vzájemné nedůvěry až nepřátelství?
Jana Karvaiová (cz.linkedin.com) |
Neumíme si naslouchat všeobecně. Nejen ve školství. Celá společnost se separuje a tříští na jednotlivce. Pomalu, ale jistě. Přestáváme komunikovat z očí do očí. Často komunikace probíhá na úrovni – kdo je tady víc? A já se přiznám, nevím, co s tím. Nedůvěra se většinou vybudovává. Když vás někdo párkrát „klepne přes prsty“, když vás ignoruje, když se na vás dívá s despektem, jak zareagujete? Ne každý umí to ježíšovské – on do tebe kamenem a ty do něj chlebem.
Proč jsme tak málo schopni směřovat ke konsensuálním dlouhodobým řešením? Proč nám chybí vize?
Možná, že vize i máme. Vize jsou vždy dlouhodobé. Ne na roky, ale na celá desetiletí. Školství v naší republice příliš podléhá politice a ta se mění každé volební období. Tím se mění i ony vize. Všichni, kdo pracujeme ve školství, to pociťujeme dlouhodobě. Asi jsem tu nevyslovila žádnou novou myšlenku, ale takhle to prostě je. Chybí nepolitický, politice zcela nadřazený orgán, který by ohlídal plnění nějakého dlouhodobě nastaveného programu. Dlouhodobá řešení by měla být perfektně připravena teoreticky i prakticky, perfektně zafinancována, perfektně zvládnuta personálně. Měla by být alespoň na vzorku škol vždy odzkoušena. Měla by být vždy kriticky zhodnocena a třeba i zamítnuta, když by se ukázala jako slepá ulička (ne jako nyní – už jsme do toho investovali tolik, že to musíme použít, viz třeba kariérní řád).
A především, do školství rozhodně nepatří žádné ideologie, byť by vypadaly sebe humánnější nebo sebepokrokovější.
52 komentářů:
"Chybí nepolitický, politice zcela nadřazený orgán, který by ohlídal plnění nějakého dlouhodobě nastaveného programu."
Ano. Kdysi UPS oslovilo otevřeným dopisem ministryni Valachovou:
"Žádáme vznik Národní rady pro vzdělávání (její neexistencí je dlouhá léta závažně porušován Školský zákon). Jsme přesvědčeni, že právě Národní rada pro vzdělávání může udržovat kontinuitu vzdělávací politiky a současně může bránit nekoncepčním změnám i tlaku aktivistických a lobbistických skupin. Žádáme, aby v Národní radě pro vzdělávání byli zastoupeni také skuteční učitelé z praxe. Považujeme učící učitele za odborníky ve své profesi. Zástupci učitelů musí být vybráni transparentním způsobem a návrhy musí být předem předloženy široké učitelské veřejnosti. Očekáváme výběr čitelných osobností s jasným programem, osobností, které budou prosazovat kvalitní vzdělávání a také hájit zájmy učitelské profese."
Problémem je i neexistence Národního programu vzdělávání, který předpokládal školský zákon už v roce 2004, vit třeba René Brož: Národní program vzdělávání, aneb školský Yeti.
1. Děkuji
2. Chléb je třeba nechat řádně ztvrdnout a pak je jako reakce na "kámen" použitelný.
Dlouhodobá řešení by měla být perfektně připravena teoreticky i prakticky, perfektně zafinancována, perfektně zvládnuta personálně. Měla by být alespoň na vzorku škol vždy odzkoušena. Měla by být vždy kriticky zhodnocena a třeba i zamítnuta, když by se ukázala jako slepá ulička (ne jako nyní – už jsme do toho investovali tolik, že to musíme použít, viz třeba kariérní řád).
To podepisuji.
Týká se všeho! V poslední době zejména celé inkluze, ale i státní maturity z matematiky, změn financování, povinného posledního ročníku MŠ atd. atd.
Plný souhlas. Poslední dobou se perfektní práce jaksi nenosí. Většině jde o rychlé peníze a krátkodobou životnost produktů. Podle toho to vypadá.
Asi nikoho nepřekvapím, když připomenu, že já léta považuji za fatální problém neexistenci Pedagogické komory.
Jde založit komoru bez součinnosti s MŠMT?
To leda můj vysněný pedagogický špajz.
Bez součinnosti s MŠMT lze změnu v resortu leda tak vynutit.
A MŠMT na vzniku PK zájem rozhodně nemá. Kdo by chtěl, aby mu někdo kecal do jeho výsostného pašalíku?
:-(
Co tedy udělat jako první krok k PK?
Oslovit MŠMT, zda by na tom nechtělo spolupracovat? (ale předpokládáme, že zájem nemá)
Oslovit učitele, zda by o to vůbec stáli? (ale víme o nechuti učitelů k organizování)
Oslovit stávající učitelské spolky? (ale asociace asociací bez učitelů už tu máme)
Rovnou komoru někde založit? (ale to už se nejméně jednou stalo a zapadlo v zapomnění)
Jsem spíše pesimista, ale PK považuji za velké a důležité téma.
Chcete-li zakládat PK, spojte se s EduInem. Ne, nedělám si srandu. Chcete-li něco ovlivnit, musíte se naučit spolupracovat. EduIn, pokud vím, založení PK spíše podporuje. A jakkoliv zde někteří na něj trvale nadávájí, tak jednak se s ním v řadě bodů shodují (např. platy učitelů) všichni, a pak je zde ještě skupina učitelů, která na EduIn nenadává. Ty do PK nevezmete?
Tragikomedie opravdu není žádná sranda. Vážení učitelé, pan Šteffl, kudy chodí, dobře radí. Když pěkně poprosíte Boba, Tomáše a Kláru, i Oldřicha, ten vidí do těch maturit, brána MŠMT pro vás bude otevřená. Dokořán. A sypejte ptáčkům.
Vlado Mečiar je, pokud vím, autorem jednoho důležitého bonmotu:
Víte, jak se stupňuje slovo "nepřítel"?
Nepřítel - úhlavní nepřítel - koaliční partner.
Každý, kdo má jen elementární zkušenosti z politiky vám potvrdí, jak hluboká je to pravda.
A Salvor Hardin, starosta Nadace na planetě Terminu (Isaac Asimov - Nadace) zase říkával (bude říkat):
Nedovolte nikdy, aby vám (vaše) morálka zabránila udělat správnou věc.
Nemám nejmenší problém spojit se třeba i s EDUinem, pokud by to pomohlo vzniku PK.
Bojím se ale, že kolega Sotolář popsal situaci přesně.
Navíc si myslím, že všemožné asociace budou vzniku PK spíše bránit. Být prvním kohoutem na malém dvorku je pořád pro někoho důležitější, nežli být třeba šestým kohoutem na velkém dvoře.
Světáci, Prouza:
"Pánové, když je mezi třema lidma jenom jeden rozumnej, tak nesmí - nesmí! - dojít k hlasování."
Učitelstvo je značně nesourodá semiprofesní skupina, riziko zaštítění kdejaké pitomosti uzmutou profesní organizací je značné. Spíš než komora, špajz.
Chcete-li zakládat PK, spojte se s EduInem. Ne, nedělám si srandu.
No, zamrazilo...
S poděkováním paní Karvaiové za moudrá slova si dovolím kousek znovu připomenout v diskusi: „Naše školství bylo, a snad ještě je, také výborné. Jenže ho neumíme „prodat“. Neumíme se chlubit tím, co umíme. Neumíme být hrdí na to, co zde je. Neumíme bránit, co je dobré. To je ohromná chyba. Vstoupili bychom lépe do podvědomí celé společnosti, ten zkreslený obraz by hned byl jiný.“
Paní a pánové Šteffle, Nováčková, Kalabisová, Tajný učiteli, Feřtku, Kartousi, Botlíku, Laurenčíková a nevím kdo ještě, tohle je přesný popis diskursu o českém národním školství a současně odpověď na hloupou anketní otázku. S Vámi, kdo české školství jen špiníte, pomlouváte a kdejakým nesmyslem rozvracíte, si přece nelze rozumět. Copak je možné mluvit o konsensu s nactiutrhači? Vzdělání je jako strom a ten, jak známo, roste celý svůj život. Vzešlo z dávné setby, odolalo nepřízni a škůdcům, má hluboké kořeny, mohutný kmen i ratolesti s každoroční úrodou. Není to žádná podnož, na kterou by si mohl každý, kdo má kudlu nebo jen proříznutou hubu naroubovat, co mu vzešlo v hlavě nebo mu zavonělo či zachutnalo u sousedů. Péče o živý strom nemůže být svěřena neznalému a nezkušenému nadšenci s motorovou pilou. Kolem staletého stromu musíte dlouho chodit, prohlížet ho za všech stran a radit se s mistry, jestli některá větev skutečně překáží a je-li nezbytné ji odříznout. I ty suché se musí odstranit citlivě a ve vhodnou dobu. Strom vzdělání je zde i proto, aby se o něj opřeli a pod jeho mohutnou korunou před nepřízní ukryli ti, jejichž předkové jej vysadili a vypěstovali.
Vím, že je to patetické přirovnání a tiše doufám, že ne nemístné, ale slova paní Karvaiové by se neměla ztratit v šumu nahodilých témat, která ředí každou diskusi.
Máte pravdu pane Novotný.
A díky za hezká slova.
Paní a pánové Šteffle, Nováčková, Kalabisová, Tajný učiteli, Feřtku, Kartousi, Botlíku, Laurenčíková a nevím kdo ještě
Takže kandidátka na předsedu pedagogické komory.
Napsal jste to hezky, pane Novotný. Oni to tak ale nevidí. To spíš něco jako rady ptáka loskutáka. Jako že šou pro vyšší sledovanost.
"Chcete-li zakládat PK, spojte se s EduInem. Ne, nedělám si srandu.
No, zamrazilo..."
No, mě taky, ale má pravdu pan poste.restante spolu s generacemi všech hrdinů, kteří se kdy spojili s ďáblem pro správnou věc. Jenom aby si pak ale ďábel nemyslel, že to on bude pískat, obávám se, že hrdinů, kteří by mu napráskali, je v poslední době nedostatek.
Co se týká organizování učitelů: hudrají všichni, ale neudělá skoro nikdo skoro nic. Pokud se má někdo organizovat, je potřeba podchytit těch pár, kteří nehudrají, že je v kabinetech zima, ale jdou zařídit, aby školník přitopil. Tak o jednom či dvou bych věděla. A dost bych se divila, kdyby některý z nich neznal alespoň jednoho dalšího z jiné školy.
Jenom nevím, na čem by se větší množství učitelů shodlo, když se nás tu nedokáže domluvit pár.
Miloslav Novotný řekl(a)... 16. září 2016 22:22
patetické přirovnání
Přemýšlím na Vaším přirovnáním, a něco na tom je, zejména pokud je to strom vzdělávání, ne školství. A zkusím ve vaší úvaze pokračovat. Ten strom rostl dlouhou dobu ve stabilním prostředí, jenže klima se začíná měnit. Klimatologové a biologové už vědí, které stromy ty změny nepřežijí, uschnou. Můžeme čekat, až ten strom uschne, nebo doufat, že ty změny klimatu nakonec nepřijdou že to strom nějak přežije a nebo se můžeme snažit rychle naroubovat odolnější ratolesti.
Nemyslím, že by kdokoliv zde měl špatné úmysly. Slova S Vámi, kdo české školství jen špiníte, pomlouváte a kdejakým nesmyslem rozvracíte, si přece nelze rozumět. nepokládám za moudrá.
Slova 'S Vámi, kdo české školství jen špiníte, pomlouváte a kdejakým nesmyslem rozvracíte, si přece nelze rozumět' nepokládám za moudrá.
Prosté konstatování faktu nemůže být moudré, ani nemoudré.
Za úvahu stojí Pytlíkova "semiprofesní skupina". Otázkou je, zda by učitelé snesli (!) jednu společnou komoru. Mám nejendou pocit, že bychom mohli tvořit učitelská sdružení na každý problém zvlášť.
Jenom jedno sdružení na každý problém? To jste optimista :D
No nevim... Bylo by podmínkou vstupu do komory ukončené pedagogické vzdělání? Tak nějak analogicky k advokátům nebo lékařům by mělo.
Počítá se i pedagogické minimum?
Předně bych se přimlouval za Učitelskou ne Pedagogickou komoru. Podmínkou by měl být aktivní výkon učitelského povolání.
Ale stejně budou pochybnosti, co to aktivní výkon znamená. Byla by to hodina týdně na univerzitě třetího věku? A naopak co učící učitel bez předepsané kvalifikace? A především: povinné členství?
PS
Teď by se možná hodilo, kdyby systém mohl vytvoři samostatné vlákno o komoře.
Počítá se i pedagogické minimum?
Nevím, jak kdo, ala máte-li na mysli ono postgraduální čtyřsemestrové studium, pak já jsem v obou případech, jak pro odborné předměty, tak i pro ty všeobecně vzdělávací dosáhl svého pedagogického maxima, protože nic vyššího jsem už neabsolvoval.
(v pytlikově logice - pozn. pytlik)
Dohromady to dá osm semestrů, tři obhajoby závěrečných prací a náklady takové, že jsem si před těmi lety zaplatil asi sto korum měsíčně, abych byl k výuce pedagogicky způsobilý až do důchodu. Psychická způsobilost mi byla ověřena docela nedávno. Doporučuji všem. Člověk je pak tak nějak klidnější, když dojde k jeho ponižování před žáky.
K věci. Do komory bych připustil každého, kdo s dětmi, mládeží i dospělými pracuje a nějakým způsobem je kultivuje, nebo se k tomu odborně až expertně vyjadřuje. Tedy i vedoucí zájmových kroužků, trenéry sprotovních klubů, asistenty, ošetřovatele a tlučhuby.
Bať. A právě proto pedagogický a nikoliv učitelský špajz.
Vzdělávání je celoživotní záležitost. Stejně jako lékařství.
Je nesmysl štěpit síly. I za cenu, že konsensus se bude hledat poněkud obtížněji.
V opačném případě bude dvacet různých komůrek, spižíren a špajzíků, které nebudou k jinému užitku, nežli jako krmítko pro pár krys.
Jsem trochu skeptická.
Před několika lety vznikla Asociace speciálních pedagogů, která sdružuje mnoho učitelů- speciálních pedagogů i dalších odborníků na problematiku speciálního vzdělávání. Zahrnuje velký odborný potenciál, ale i přes značnou aktivitu, kterou vyvíjí, je těmi, kdo nyní řídí naše školství, považována spíše nátlakovou organizaci, než za odbornou společnost, s níž je zapotřebí na patřičné úrovni komunikovat.
Voni ti speciální pedagogové si zapomněli do názvu napsat "odborná", víte?
Přihlásit na neformální setkání čtenářů a komentátorů České školy se můžete na http://doodle.com/poll/qxy97w5s9mvp47p3.
Před několika lety vznikla Asociace speciálních pedagogů...
...si zapomněli do názvu napsat "odborná"
Jako že Odborná asociace speciálních expertů?
chyba je v nedostatečné komunikaci,mšmt místo podpory prvoligových klubů a vrcholového tenisu by mělo zasponzorovat seriál z prostředí zš,nějaký poutavý název typu "ulice rozverných jehňátek" ,díly po 45 min od po do pá a na sobotní podvečer dvacetiminutová žertovná skrytá kamera "týden v šatně"
A JE TO VENKU
Neformální setkání čtenářů České školy
Janek Wagner založil(a) hlasování | 6 | 1 | 28 minutes ago
Kde:Pirátské centrum, Praha
Neformální setkání čtenářů České školy je určeno především věrným čtenářům a aktivním komentátorům článků České školy. Přijde bývalý, možná i současný šéfredaktor a možná i kouzelník...
Českou lékařskou komoru dal, tuším, dohromady jistý pan Rath, který přecestoval od pravice k levici a pak se ukázalo, co za jeho velkoústnatostí je...
Server Česká škola, Myslím, dlouho ovládali piráti cenzurující jiné názory a teď si v té cenzuře notují se sluníčkáři. No, Nazdar hodiny...
Zajímavé je, jak se ty dvě zdánlivě protipólné pirátsko-sluníčkářské strany v dubnu až září t.r. shodly spolu s příznivci bezzubého UPS na cenzuře včetně internetu bez odkazů... :)))
Viz např.
http://www.ceskaskola.cz/2016/09/katerina-valachova-k-nedostatku-ucitelu.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/04/zdenek-sotolar-ceske-skolstvi-je-muceno.html
MŠMT ČR svou zákonem mu danou roli, myslím, očividně nezvládá a přihlíží dál rozpouštění veřejného školství do jiných resortů i do nevládních organizací.
Viz např.
http://www.pedagogicke.info/2016/09/martin-odehnal-sliby-se-slibujou-blazni.html
Nakonec může mít kus pravdy jak pan Novotný, tak i pan Šteffl. Obě strany porušují, myslím, velmi hrubě základní pravidla komunikace a přihlížejí mnohdy věcnou podstatu problémů. Měly by si to uvědomit a shodnout se alespoň na základních zásadách slušné komunikace.
J.Týř
No pane Tyri,ted jste nam to nandal.
Prokristapána...
Pane Týři, že Vy jste nechytil žádnou rybu?
Copak je možné mluvit o konsensu s nactiutrhači? Vzdělání je jako strom a ten, jak známo, roste celý svůj život. Vzešlo z dávné setby, odolalo nepřízni a škůdcům, má hluboké kořeny, mohutný kmen i ratolesti s každoroční úrodou. Není to žádná podnož, na kterou by si mohl každý, kdo má kudlu nebo jen proříznutou hubu naroubovat, co mu vzešlo v hlavě nebo mu zavonělo či zachutnalo u sousedů. Péče o živý strom nemůže být svěřena neznalému a nezkušenému nadšenci s motorovou pilou. Kolem staletého stromu musíte dlouho chodit, prohlížet ho za všech stran a radit se s mistry, jestli některá větev skutečně překáží a je-li nezbytné ji odříznout. I ty suché se musí odstranit citlivě a ve vhodnou dobu. Strom vzdělání je zde i proto, aby se o něj opřeli a pod jeho mohutnou korunou před nepřízní ukryli ti, jejichž předkové jej vysadili a vypěstovali... (M. Novotný)
Chcete-li zakládat PK, spojte se s EduInem. Ne, nedělám si srandu. Chcete-li něco ovlivnit, musíte se naučit spolupracovat...
Ten strom rostl dlouhou dobu ve stabilním prostředí, jenže klima se začíná měnit. Klimatologové a biologové už vědí, které stromy ty změny nepřežijí, uschnou. Můžeme čekat, až ten strom uschne, nebo doufat, že ty změny klimatu nakonec nepřijdou že to strom nějak přežije a nebo se můžeme snažit rychle naroubovat odolnější ratolesti... (O. Šteffl)
Souhlasím a dodávám, že větší roli by měly mít i VŠ. Vládou a ministrem Bělobrádkem uvažované odtržení VŠ od MŠMT a ostatních škol považuji za systémově pochybnou věc připomínající jakýsi "masakr motorovou pilou". Paní ministryně by, myslím, měla k této věci říci svoje jasné stanovisko.
J. Týř
Pane Týři, vraťte se na ty ryby nebo si pořiďte akvárium na dlouhé večery.
Od kdy je Bělobrádek ministrem? Nějak vám měkne mozek, pane kolego. Já se také chci zúčastnit zmíněného setkání, abych viděl naživo některé ze zdejších diskutujících. Že se to bude konat v prostorách, které někomu patří, ještě neznamená, že jsem iluminát, templář, svobodný, či rozvedený zednář, nebo snad dokonce blanický rytíř. A pokud je mi známo, nejsem ani agentem KGB, či GRÚ. Nicméně siderického kyvadélka jsem se neptal, takže jisté to není. Dobrou noc a nezapomeňte si otevřít okno.
Divíte se, že někdo na učitele nepohlíží ne zcela příznivě, když se učitelé chovají, jak se chovají? Lékaři a advokáti profesní komoru mají zejména proto, že se o ni sami zasloužili. Ne proto,že by jim ji někdo nadělil.
PS: Vím, že pan Bělobrádek není ministr ale místopředseda vlády. Omlouvám se za překlep.
Omlouvám se za překlep.
To se stane. Vzpomínám si, jak jsem se také jednou překlepl v celém odstavci nesmyslů.
Server Česká škola, Myslím, dlouho ovládali piráti cenzurující jiné názory a teď si v té cenzuře notují se sluníčkáři. No, Nazdar hodiny...
Zajímavé je, jak se ty dvě zdánlivě protipólné pirátsko-sluníčkářské strany v dubnu až září t.r. shodly spolu s příznivci bezzubého UPS na cenzuře včetně internetu bez odkazů... :)))
A teď se, pane Týři (ale klidně i ostatní, podívejte na tohle. Piráti to tu mají všechno v rukou :-))))
Pirátsko sluníčkářská dekuklizace České školy? :)))
Tak nám piráti se sluníčkáři zcenzurovali Českou školu. – Kterou, paní Müllerová? :)))
Aby nebylo mýlek, nepřekvapilo mě, že se mne pan Šteffl pokusil poučit a můj příměr převyprávěl pro svou potřebu. Dělá to tak neustále. Překvapila mě naivita jeho představ. Tak jen pro informaci, abychom si rozuměli. Odolnost všech stromů bez výjimky je dána kořeny, z nichž vyrůstají, čili u roubovaných stromů je dána výhradně odolností podnože. Na této znalosti (to není téma k diskusi) stojí moje, řekněme rostlinná bajka o stromu vzdělání. Představa o „naroubování odolnější ratolesti“ je nebetyčná myšlenka. Podsouvat takovou hloupost klimatologům či biologům je ignorance ve jménu nějaké posedlosti, ke které se v tuto chvíli nevyjadřuji. Povýšený diletant, posedlý myšlenkou, že k tomu, aby strom přežil případné sucho, vichřici či jinou slotu, je třeba vzít pilu a kudlu a strom oslabit roubováním, by se neměl ke stromům přibližovat. Roubuje se totiž na živé větve, které před odstraněním tvořily korunu stromu, a to jen v době k tomu vhodné a za předpokladu, že strom je v dobré kondici, aby roub přijal. Při neúspěchu není cesty zpět. Zůstane pahýl a otevřená rána. Nerad poučuji, jsem tu na návštěvě mezi vzdělanými, ale ještě k těm páně Štefflovým „odolnějším ratolestem“. Roubování, obecně štěpování, je vegetativní množení rostlin. Roub není kdejaký bujně rostoucí proutek. Rouby všech tzv. kulturních rostlin pocházejí z nepřerušené řady roubování z původního jediného kultivaru. To znamená, že třeba i statisíce tun nějaké staré dobré odrůdy ovoce, sklizené během spousty let, mají jediného předka v jediném stromu, který se „vyvedl“, moudří lidé si toho povšimli a vzali první rouby. I zde je myslím podoba se vzděláním na místě.
Nevím, jak si vyložit apokalyptickou vizi pana Šteffla. Kéž by to bylo jen jeho přání. Pokud se prořekl a o tom, co nás čeká, ví víc, než je obecně známo, bůh s námi.
S dovolením, nejsa učitelem, nic mi do toho není. Učitelství i lékařství jistě jsou takříkajíc stavovské profese. Inspirace lékařskou komorou se nabízí. O poslání, vývoji a fungování LK je toho známo dost. Pokud LK vystupuje navenek, pak jako stavovská organizace prosazující zájmy lékařů vůči pojišťovnám, ministerstvu zdravotnictví, ministerstvu financí, potažmo vládě. LK ovšem není v situaci, že by musela jednat o medicínských otázkách. Naopak si neumím představit případnou UK nejen bez vlivu, ale ani bez infiltrace neziskovkami. Agenda UK by tím byla asi poznamenána.
To, co nahoře napsala paní Karvaiová, je věc nás všech. Nejen vy, učitelé, ale stejnou měrou my všichni, kteří zde se svými dětmi žijeme, si neumíme vážit toho, co máme a neumíme to bránit. To je můj důvod, proč sem vůbec lezu a kecám vám do toho. Ve svých sedmdesáti vím, s čím jsem na svět přišel a co mi dali moji učitelé. A nevadí, že byli mezi nimi i mizerové. Jenže tohle z ČT, Respektu, Lidového Práva Hned Dnes nikdy nezazní. Blaničtí nepřijedou, ale snad se nakonec přece jen sejdeme pod tím stromem (jestli ho škůdci neožerou).
Škoda, pane Novotný, byl byste výborný učitel. Rád Vás tu vidím a čtu.
Okomentovat