Dětí, které v pedagogicko-psychologických poradnách dostaly „potvrzení“ o svém mimořádném nadání, je v tuzemsku podle údajů Národního ústavu pro vzdělávání dohromady necelých 1500. „Přitom by to statisticky měly být tisíce,“ říká docentka Šárka Portešová z Masarykovy univerzity.
Psycholožka, která nadané děti dlouhodobě zkoumá, stojí v čele týmu expertů, jenž nyní českým školám nabídne speciální testy na odhalování talentů, konkrétně v oblasti matematického myšlení. Informují o tom Hospodářské noviny.
„Učím výchovné poradce a ti mi často tvrdí, že žádné nadané dítě ještě nepotkali. O nadání mívají mylnou představu – myslí si třeba, že je dítě na první pohled rozpoznatelné,“ popisuje problém Šárka Portešová. Test proto její tým záměrně připravil přímo pro školy, kde jej učitelé dětem během jedné vyučovací hodiny zadají a poté vyhodnotí. Výsledek potom ukáže, jak si dítě stojí ve srovnání se svými vrstevníky.
Během následujících dní testy pilotně spustí u nasmlouvaných škol, od ledna příštího roku si je pak budou moct pořídit všechny základní školy. Do budoucna chtějí psychologové děti testovat i formou počítačových her.
Celý text naleznete zde
HN: Učitelé dostanou speciální testy na odhalování nadaných dětí, v populaci je jich dost
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
Tak tohle by mě moc zajímalo. Z pedagogické rady už vím, že takové dítě nejprve jede 3 měsíce podle PLPP (stejně jako dítě s problémem) a pak ho teprve pošlu do PPP. Tam mu udělají testy (netuším jaké). Dle prvního nástřelu jsme se před půl rokem dozvěděli, že aby dítě bylo uznané jako nadané, musí se ve všech zkoumaných oblastech pohybovat v pásmu výrazného nadprůměru. Ve všech zkoumaných oblastech.
Nebo je to zase nějak jinak?
Kdo je ve všem výrazně nadprůměrný? Každý má nějakou oblast, kde je pouze nadprůměrný, nebo dokonce i průměrný.
"testy na odhalování talentů, konkrétně v oblasti matematického myšlení"
Tedy pouze jednoho typu talentu. Tudíž můžeme očekávat balík dalších testů. Jsem zvědat na odhalování talentů tanečních a hudebních.
Mám za to, že běžně průměrný učitel rozpozná talent letmým pohledem do třídy. Talent ční, totiž.
Tedy až na prudce inteligentní jedince. Doopravdy inteligentní člověk svoje nadprůměrné schopnosti skrývá uzkostlivě. Moc dobře si uvědomuje, co mu hrozí. Zvláště pak v kolektivu tupců.
"skrývá úzkostlivě"
Je to pravda pravdoucí. Ještě před 25 lety to bylo naopak. Hlupáci byli v prostředí třídy bezvýznamnou množinou. Ještě na gymnáziu jsme na trojkaře a čtyřkaře hleděli tak nějak divně. I silné osobnosti dnes raději ustoupí "tlaku kolektivu". Vzniká tak jednotná masa proplouvajících jedinců. A inkluze na ZŠ to vše ještě posílí.
Učitelé nepotřebují poznat talentovaného žáka, toho si všimnou sami. Školy potřebují peníze, aby mohly zaplatit kroužek či seminář pro ndané žáky. Učitelé potřebují použitelné materiály pro tohoto nadaného žáka, aby mohl žák sám rozvíjet svůj talent, zatím co učitel se věnuje těm nenadaným.
Učitelé většinou poznají nadaného žáka už po několika písemkách, nepotřebují na to žádné speciální testy. Větší problém je, jak potom mají s těmi identifikovanými nadanými žáky pracovat, jak je učit a rozvíjet jejich nadání, a přitom z nich nedělat exoty.
Skutečný talent má nezpochybnitelnou výhodu v tom, že je schopen vzkvétat okolnostem navzdory. Pokud zplaní, pak zpravidla chtěním jeho nosiče.
Talentům naznačuji možnosti a cestu k nim. Respektuji jejich právo na utajení.
Okomentovat