Portál Česká škola oslovil pedagogy i teoretiky a politiky s otázkami, které považuje pro perspektivy českého školství a vzdělávání za zásadní: Proč si v otázkách školství a vzdělávání stále tak málo vzájemně rozumíme? Proč je v diskusích tolik emocí, vzájemné nedůvěry až nepřátelství? Proč jsme tak málo schopni směřovat ke konsensuálním dlouhodobým řešením? Proč nám chybí vize?
Přinášíme dnes odpovědi profesora Arnošta Veselého z Fakulty sociálních věd UK, který se dlouhodobě zabývá vzdělávací politikou. Veselý mimo jiné říká: „Kdekdo si myslí, že školství skvěle rozumí a že řešení je nabíledni. Není. Vzdělávání je z jednou z nejsložitějších oblastí veřejné politiky, kde se ani ti nejzkušenější neshodnou na tom, jaké řešení je ideální.“
Reakce Kateřiny Valachové a Zdeňka Sotoláře naleznete zde a zde
Arnošt Veselý (FSV UK) |
Ale nebyl bych tak příkrý v celkovém hodnocení situace. Nepředstavujme si, že jinde je to o mnoho lepší. Vzdělávání je plné hodnot a zájmů, a ty plodí emoce. I jinde se často stává, že nastoupená politika dlouho nevydrží a je vystřídána jinou hned poté, co se vymění vláda. V mnoha vyspělých zemích jsou zase dlouhodobě velmi napjaté vztahy mezi vládou a učiteli. V tomto ohledu to u nás zdaleka není tak špatné.
Ale situace samozřejmě není ideální. Příčin je mnoho. Zmíním jen tři. Za prvé, na rozdíl od některých jiných zemí, nejsme tolik vedeni ke kritickému myšlení a podložené argumentaci. Věci si často bereme příliš osobně. Větší nadhled by byl ku prospěchu. Za druhé, často nám chybí pokora. Kdekdo si myslí, že školství skvěle rozumí a že řešení je nabíledni. Není. Vzdělávání je z jednou z nejsložitějších oblastí veřejné politiky, kde se ani ti nejzkušenější neshodnou na tom, jaké řešení je ideální. Třetím a nejkonkrétnější příčinou jsou prostředky z evropských fondů. Ty zcela narušily normální alokaci zdrojů a ve školství se začalo pohybovat příliš mnoho jednotlivců a subjektů, kteří neberou vzdělávání jako poslání, ale jako svérázný způsob podnikání. Dohodnout se s těmito lidmi je opravdu hodně obtížné, protože mají jiné cíle než rozvoj vzdělanosti."
5 komentářů:
...prostředky z evropských fondů. Ty zcela narušily normální alokaci zdrojů a ve školství se začalo pohybovat příliš mnoho jednotlivců a subjektů, kteří neberou vzdělávání jako poslání, ale jako svérázný způsob podnikání. Dohodnout se s těmito lidmi je opravdu hodně obtížné, protože mají jiné cíle než rozvoj vzdělanosti."
Naprostý souhlas.Ta situace má, myslím dost tragické důsledky. Na tom z hlediska veřejného zájmu neúčelném a neefektivním "čerpání" dotací jsou přímo či nepřímo zainteresovaní i lidé, pro které jsou veřejný zájem, poctivost, etika i právo celkem lhostejné věci.
J.Týř
Pěkné, Arnošte. Souhlasím zejména s druhým a třetím důvodem. Pokora podle mě opravdu chybí, a to obecně ve společnosti. Žijeme v domnění, že na leccos máme právo, a zaměňujeme to s vlastním nárokem. Dokonce myslím, že nedostatek pokory a z toho plynoucí egocentrismus do značné míry implikuje to, co označuješ za první příčinu.
A škodlivý vliv peněz z evropských fondů je vidět také nejen ve školství.
Učitelé by se rádi domluvili, ale nikdo je neposlouchá. Nikoho nezajímají. Nemůžete čekat, že dříči v podpalubí potápějící se lodi po krk ve vodě budou brát věci s nadhledem.
Kdekdo si myslí, že školství skvěle rozumí.
Takoví pytlici, třeba, tomu všemu rozumí až moc dobře.
Kdyby někdo něčemu nerozuměl, klidně se zeptejte.
Okomentovat