Arnošt Veselý v Anketě portálu Česká škola: Kdekdo si myslí, že školství skvěle rozumí

sobota 3. září 2016 ·

Portál Česká škola oslovil pedagogy i teoretiky a politiky s otázkami, které považuje pro perspektivy českého školství a vzdělávání za zásadní: Proč si v otázkách školství a vzdělávání stále tak málo vzájemně rozumíme? Proč je v diskusích tolik emocí, vzájemné nedůvěry až nepřátelství? Proč jsme tak málo schopni směřovat ke konsensuálním dlouhodobým řešením? Proč nám chybí vize?

Přinášíme dnes odpovědi profesora Arnošta Veselého z Fakulty sociálních věd UK, který se dlouhodobě zabývá vzdělávací politikou. Veselý mimo jiné říká: „Kdekdo si myslí, že školství skvěle rozumí a že řešení je nabíledni. Není. Vzdělávání je z jednou z nejsložitějších oblastí veřejné politiky, kde se ani ti nejzkušenější neshodnou na tom, jaké řešení je ideální.“

Reakce Kateřiny Valachové a Zdeňka Sotoláře naleznete zde a zde


Arnošt Veselý (FSV UK)
Nemyslím si, že situace v oblasti školství a vzdělávání se nějak zásadně odlišuje od jiných oblastí. Neschopnost domluvit se a dojít k nějakému dlouhodobějšímu konsensu napříč společností není nějak výjimečná. Vzpomeňme si například na veletoče v oblasti důchodů (druhý pilíř zavedeme a hned zrušíme), ve zdravotnictví (poplatky u lékaře) či v mezinárodní politice (kdo, že je vlastně náš spojenec?). V mnoha ohledech je situace ve školství prostě jen odrazem celé společnosti a naší (ne)schopnosti věcně diskutovat a domluvit se.

Ale nebyl bych tak příkrý v celkovém hodnocení situace. Nepředstavujme si, že jinde je to o mnoho lepší. Vzdělávání je plné hodnot a zájmů, a ty plodí emoce. I jinde se často stává, že nastoupená politika dlouho nevydrží a je vystřídána jinou hned poté, co se vymění vláda. V mnoha vyspělých zemích jsou zase dlouhodobě velmi napjaté vztahy mezi vládou a učiteli. V tomto ohledu to u nás zdaleka není tak špatné.

Ale situace samozřejmě není ideální. Příčin je mnoho. Zmíním jen tři. Za prvé, na rozdíl od některých jiných zemí, nejsme tolik vedeni ke kritickému myšlení a podložené argumentaci. Věci si často bereme příliš osobně. Větší nadhled by byl ku prospěchu. Za druhé, často nám chybí pokora. Kdekdo si myslí, že školství skvěle rozumí a že řešení je nabíledni. Není. Vzdělávání je z jednou z nejsložitějších oblastí veřejné politiky, kde se ani ti nejzkušenější neshodnou na tom, jaké řešení je ideální. Třetím a nejkonkrétnější příčinou jsou prostředky z evropských fondů. Ty zcela narušily normální alokaci zdrojů a ve školství se začalo pohybovat příliš mnoho jednotlivců a subjektů, kteří neberou vzdělávání jako poslání, ale jako svérázný způsob podnikání. Dohodnout se s těmito lidmi je opravdu hodně obtížné, protože mají jiné cíle než rozvoj vzdělanosti."

5 komentářů:

Unknown řekl(a)...
3. září 2016 v 12:18  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
3. září 2016 v 13:08  

...prostředky z evropských fondů. Ty zcela narušily normální alokaci zdrojů a ve školství se začalo pohybovat příliš mnoho jednotlivců a subjektů, kteří neberou vzdělávání jako poslání, ale jako svérázný způsob podnikání. Dohodnout se s těmito lidmi je opravdu hodně obtížné, protože mají jiné cíle než rozvoj vzdělanosti."

Naprostý souhlas.Ta situace má, myslím dost tragické důsledky. Na tom z hlediska veřejného zájmu neúčelném a neefektivním "čerpání" dotací jsou přímo či nepřímo zainteresovaní i lidé, pro které jsou veřejný zájem, poctivost, etika i právo celkem lhostejné věci.

J.Týř

Jan Hučín řekl(a)...
3. září 2016 v 14:56  

Pěkné, Arnošte. Souhlasím zejména s druhým a třetím důvodem. Pokora podle mě opravdu chybí, a to obecně ve společnosti. Žijeme v domnění, že na leccos máme právo, a zaměňujeme to s vlastním nárokem. Dokonce myslím, že nedostatek pokory a z toho plynoucí egocentrismus do značné míry implikuje to, co označuješ za první příčinu.

A škodlivý vliv peněz z evropských fondů je vidět také nejen ve školství.

Unknown řekl(a)...
4. září 2016 v 1:30  

Učitelé by se rádi domluvili, ale nikdo je neposlouchá. Nikoho nezajímají. Nemůžete čekat, že dříči v podpalubí potápějící se lodi po krk ve vodě budou brát věci s nadhledem.

Nicka Pytlik řekl(a)...
5. září 2016 v 11:58  

Kdekdo si myslí, že školství skvěle rozumí.

Takoví pytlici, třeba, tomu všemu rozumí až moc dobře.
Kdyby někdo něčemu nerozuměl, klidně se zeptejte.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.