AI: Jak si vede rovný přístup ke vzdělávání romských dětí na začátku školního roku 2016/17?

čtvrtek 1. září 2016 ·

„Nerovný přístup romských dětí ke vzdělání je v českém vzdělávacím systému dlouhodobý problém. Projevuje se třemi způsoby: nadměrné zastoupení romských dětí v tzv. praktických školách (školy v první řadě určené žákům s lehkou formou mentálního postižení), vyloučení Romů z běžných škol a tříd a rozdílné přístupy k romským žákům v běžných školách - časté jsou zprávy o rasové šikaně a ostrakizaci neromskými žáky a dokonce i otevřená předpojatost ze strany některých učitelů. Přijde s novou legislativou změna?,“ píše v dnešní tiskové zprávě Amnesty International, která téma dlouhodobě sleduje. Přinášíme výtah z tiskové zprávy.

Praktické školy
Romské děti jsou rutinně umisťovány do škol pro žáky s „lehkou formou mentálního postižení“ se sníženými možnostmi vzdělání. Téměř třetina žáků v tzv. praktických školách jsou Romové, navzdory tomu, že romská menšina v České republice tvoří méně než 3% populace.

Segregace
Romské děti jsou rovněž postiženy segregací v běžném vzdělávání. Často končí buď v čistě romských školách nebo ve smíšených školách, ale ve vlastní budově nebo třídě.

Šikana
Neschopnost zajistit podporu vzdělávání, které by podchytilo vzdělávací potenciál každého dítěte, a prevenci rasově podmíněné šikany: přístup založený na stereotypech a předsudcích = romské děti, které navštěvují běžné školy (tedy nejenom segregované čistě romské třídy/školy nebo praktické školy/třídy), často pociťují odlišný přístup učitelů a spolužáků. Není jim poskytnuta jazyková podpora, navzdory tomu, že rodným jazykem mnohých z nich není čeština. Namísto toho by jim díky inkluzi měl být umožněn rovný přístup ke vzdělání, což je rovněž zakotveno v českém právním systému.

Mark Martin (FOTO: repro ČT24)

Diskriminace a segregace romských dětí, které odsuzují mnohé národní a mezinárodní organizace i státy, představují jasné porušování českých a evropských zákonů a mezinárodních lidskoprávních standardů. Celým generacím Romů byl a stále je odpírán rovný přístup ke kvalitnímu vzdělání, což upevňuje jejich sociální vyloučenost a ostatní nerovnosti.


Případ D.H.
Evropský soud pro lidská práva (případ D. H.) v roce 2007 zjistil, že česká vláda porušuje práva romských dětí, které jsou diskriminovány ve volném přístupu ke vzdělání. Snaha o řešení problému byla polovičatá a nesystematická a měla omezený dopad. To bylo způsobeno nedostatečnými ambicemi, nevalným monitoringem, podfinancováním a rozhodující bylo, že předsudky vůči romským dětem nebyly rozpoznány a řešeny přímo v jádru.

Řízení Evropské komise proti Česku
V září 2014 bylo Evropskou komisí zahájeno řízení pro porušení práva proti České republice ve věci nadměrného zastoupení romských dětí ve školách a třídách určených žákům s lehkým mentálním postižením. Po zahájení řízení pro nesplnění povinnosti přislíbila vláda rozsáhlejší reformy (ve srovnání s předchozími), zrychlení a rozšíření jejich působnosti.

 Díky úsilí současné ministryně školství byly přijaty legislativní změny známé jako Novela školského zákona a v platnost vstupuje 1. září 2016. Inkluzivní vzdělávání se tak pro všechny děti stává hmatatelnou realitou.

Od kategorizace dětí ke kategorizaci jejich vzdělávacích potřeb
Amnesty vítá tato opatření a to, že české orgány ukázaly vážný zájem bojovat s problematikou diskriminace a segregace romských dětí ve vzdělávání. Pokud se opatření podaří zavést v celé šíři, nabízí ukončení speciálního vzdělávacího programu pro děti s lehkým mentálním postižením perspektivu významného pokroku směrem k dosažení cílů integrovaného vzdělávání všech dětí bez rozdílu. Odstranilo by totiž jeden z filtrů používaných v minulosti k jejich vyloučení z hlavního vzdělávacího proudu.

„Konečně, dekády poté, co české vlády systematicky selhávaly v poskytnutí rovného přístupu ke vzdělávání romským dětem, dělá Česká republika první opravdové kroky ke kvalitnímu inkluzivnímu vzdělání pro všechny děti. V české sekci Amnesty tomu tleskáme. Tak významná systémová změna bude bezpochyby dlouhý a někdy určitě i složitý proces. Musíme ale vytrvat a postarat se o to, aby se úmysly přeměnily v realitu tak, že právo na vzdělání bude pro všechny - bez ohledu na rasu nebo etnicitu," uzavírá Mark Martin, ředitel Amnesty International ČR.


Celý text TZ naleznete zde

89 komentářů:

Jana Karvaiová řekl(a)...
1. září 2016 v 19:18  

..... Pokud se opatření podaří zavést v celé šíři, nabízí ukončení speciálního vzdělávacího programu pro děti s lehkým mentálním postižením perspektivu významného pokroku směrem k dosažení cílů integrovaného vzdělávání všech dětí bez rozdílu. Odstranilo by totiž jeden z filtrů používaných v minulosti k jejich vyloučení z hlavního vzdělávacího proudu..............

tO JE JEDEN Z NEJVĚTŠÍCH HNUSŮ, CO JSEM V POSLEDNÍ DOBĚ ČETLA. Je to přiznání, že se na úkor dětí mentálně postižených řeší romská otázka. To je taková diskriminace, že to je na soud. Kvůli dětem, co se učit nechtějí bude pácháno příkoří na dětech, které si za své postižení nemohou, je jim vrozené. Já nemám slov, co je tohle za PRASÁRNU NEJVYŠŠÍHO KALIBRU.

Michal Komárek řekl(a)...
1. září 2016 v 19:28  

Paní Karvaiová, jak jste přišla na to, že se romské děti učit nechtějí? Nemáte pocit, že to je přílišné zobecnění? Předpokládám, že máte ze své praxe řadu zkušeností i s romskými dětmi a že některé se třeba "nechtěly učit". Nicméně, myslíte že si za to mohou samy? Hezký večer!

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
1. září 2016 v 19:46  

Mám podobnou zkušenost jako paní Karvaiová. Ano, je to kombinace výchovy z rodiny a z něj následujícího "nechtění".

Takže si za to nemohou samy, ale mohou za to významně jejich rodiče. Dobře a co já s tím udělám, když mám ve fyzice ve 13 letech takového "Roma"? Nejsem Matka Tereza a zázraky neumím. Místo očerňování učitelů by romští aktivisté měli přesvědčovat Romy samotné, že život na dávkách není "in"...

Kdybyste měl zkušenosti jako my, neptal byste, "jak na to přišla". To je ale problém všech teoretiků, nic ve zlém.

Josef Soukal řekl(a)...
1. září 2016 v 19:51  

Nepohybuji se ve speciálním školství, ale zkusím se na základě nasbíraných informací odpovědět: Základním problémem řady romských dětí není škola, ale prostředí, v němž vyrůstají. Zařadit zanedbané dítě do běžného kolektivu bez toho, že bychom zásadně proměnili podmínky, v nichž žije, je pouhý pokus přesunout zodpovědnost za sociální problém na školu. Vše je navíc provázeno hysterickou a pokryteckou kampaní proti těm, kdo upozorňují na zásadní problémy ideologicky pojatých řešení.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
1. září 2016 v 19:52  

http://www.romea.cz/cz/romano-vodi/robert-sutory-vzdelani-by-melo-byt-u-romu-samozrejmosti

Ze má pravdu paní Karvaiová, dokladuje i tento článek. Kdyby ne, nebylo by takových aktivistů potřeba. Zrovna tento je evidentně užitečný, protože nekecá a snaží se. Jemu se za záda schová zástup profesionálních aktivistů, kteří Roma viděli jenom na obrázku a přesvědčovat budou třeba nás a tvrdit, že za všechno můžeme my "bílí"...

Michal Komárek řekl(a)...
1. září 2016 v 20:39  

Vážení kolegové, já samozřejmě chápu, že je to velký a komplexní problém. A že myslet si, že řešením je prostě "přesadit" jakkoli postižené nebo "zanedbané" dítě ze speciální školy do školy běžné, je zcestné. "Inkluze" může fungovat jenom tehdy, když bude také mít odpovídající rozpočet, podporu škol a učitelů. I komplexní "mimoškolní" zadání - od sociální politiky, přes předškolní vzdělávání po ranou péči... Co ale nechápu a odmítám, je tón paní Karvaiové, která romské děti prostě odepisuje - "mohou si za to samy...". To je přístup, který problémy pouze reprodukuje, nikoli "upozornění na zásadní problémy ideologicky pojatých řešení". Děkuju! Hezký večer!

Nicka Pytlik řekl(a)...
1. září 2016 v 20:42  

A jak to mají jiné národnosti? Diskriminace zřejmě žádná. Nepamatuji si, že by někdo poukazoval na čistě eskymácké třídy, všelijáké nulté a vyrovnávací ročníky, o vlastních budovách ani nehovoře. A zatímco romům bylo po celé generace odpíráno kvalitní vzdělání a stále není náležitě zohledněna skutečnost, že čeština není jejich mateřským jazykem, tak například v takové indočíně patrně už desítky let mají jako druhý cizí jazyk češtinu. Dokonce i kambdžký král Norodom Sihamoni na zahraničních cestách popěvuje Ach synku, sy-ynku... fůůůj a hambááá nááám!
Kolik dětí z těch asi dvěstě padesáti letos inkludovaných je romčat. Už to někdo posčítal podle nějaké fotografie, jako tenkrát v televizi ta odbornice na diskriminaci?

V každém případě je tu i pozitivní zpráva. V česku JE poskytováno kvalitní vzdělání běžně, když tak významná mezinárodní organice poukazuje na to, že někomu je upřeno.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
1. září 2016 v 20:57  

A jak hodnotí slovutná AI gramotnost Romů v Evropě?

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
1. září 2016 v 21:04  

"Romské děti jsou rutinně umisťovány"

Tak ještě po stopadesáté: K přesunu bylo a je potřeba souhlasu rodičů.

Jana Karvaiová řekl(a)...
1. září 2016 v 21:37  

Pane Komarku.Janjsem s romskymimdetmi radu let pracovala.To, ze bohuzel velke procento techto deti neni vedeno k chozeni domskoly, tudiz od malicka maji navyky- lepsimje domskoly nechodit, to byl sveho casu muj kazdodenni chleba. Myslite si, ze si tu vymyslim? Myslite si, zenkdyz budeme romum vyrabetbstale nova alibi, tak jim pomuzeme? Muj komentar byl o tom, zenti,co vykrikuji omdiskriminaci, si mnou ruce nad diskriminaci deti s LMP. A trvam na tom, ze zruseni prilohy promzaky postizene je superhnus. Romove sami musimprojevit vice snahy . Do skol chodili pouze po presetreni v poradnach a po souhlasunrodicu. Rozsudek DH neni o tom, o cem se tvrdi, ze je. Ja ho cetla. Neresme romskou otazku na ukor jinych deti. Proc jste se nezastal technpostizenych? Vam to nevadi. Muj ton byl rozhorceny, dokonce setsakra rozhorceny. Protoze s temi detmi leta pracuji a vim, co se ted na ne nachystalo. Jiz od jara s kolegynemi vymyslime, jak timto blbym zakonem tem LMP detem neublizit. Bude tommazec, rada vas pozvu k nam do skoly. Abyste na vlastni oci videl ty deti, ktere se ted budou muset od treti tridy ucit anglictinu a nebudou mit dost hodin na to, aby pracovalimrukama.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
1. září 2016 v 21:47  

Pane Komárku (nikoliv kolego - Vy jste praktikující učitel?), tón je daný napětím. A jsou li učitelé (obecně obyvatelé) neustále napínáni čím dál více, nedivte se měnícímu tónu.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
1. září 2016 v 22:38  

Rodiče se snaží vydělat peníze na školu pro své děti:
http://zpravy.idnes.cz/triky-kapsaru-v-praze-0ug-/domaci.aspx?c=A160829_150631_domaci_pku

Zajímavé video a článek. Jeden Pepa Novák vedle druhého... Ale určitě za to můžou učitelé nebo majorita.

Unknown řekl(a)...
1. září 2016 v 23:00  

Pane Komárku, pokud to s tou prací tady myslíte vážně, přečtěte si příspěvky k tématu alespoň za minulý rok. Pochopíte, co pro psychopedy znamená, když někdo napíše tuto prasárnu //ukázaly vážný zájem bojovat s problematikou diskriminace a segregace romských dětíve vzdělávání. Pokud se opatření podaří zavést v celé šíři, nabízí ukončení speciálního vzdělávacího programu pro děti s lehkým mentálním postižením perspektivu významného pokroku směrem k dosažení cílů integrovaného vzdělávání všech dětí bez rozdílu. Odstranilo by totiž jeden z filtrů používaných v minulosti k jejich vyloučení z hlavního vzdělávacího proudu.

Na druhou stranu je to neomalené přiznání, jakými cíli je celá inkluze motivována.Kolikrát to ještě musí doktorka Švarcová napsat, že dneškem zrušený vzdělávací program umožnil mnoha lidem nejen získat základní gramotnost, ale i začlenit se do normálního života. Ten dnes zrušený RVP byl SYSTÉM, postup, metoda, jak vzdělávat ty, kterým to nejde samo. Ta parodie s minimálními výstupy, je jen výsměch žákům s LMP a dalším s podobnými vzdělávacími problémy. Jasně, že program nebyl ve všem ideální, dával učitelům možnost místo zkompetentňování žáků, normálně učit číst, psát a počítat. To, že se našli jedinci, kteří zneužívali výhody takového vzdělávání (počty žáků, pomůcky zdarma, metody, formy, případně nároky) není problém psychopedů ani RVP, ale dává jakýsi návod hlavnímu proudu.
Co odmítám, je roční prací v Romea naladěný tón pana Komárka a nějakého Marka, který problém vzdělávání Romů vidí v podjatém přístupu psychopedů a rasistickými postoji učitelů.

Nicka Pytlik řekl(a)...
2. září 2016 v 1:24  

otevřená předpojatost ze strany některých učitelů

Někteří lidé, co to řekli, jsou tupí pitomcí.

tyrjir řekl(a)...
2. září 2016 v 2:17  

Hezký den! Hezký večer! Hezké ráno!
Chápe pan Komárek rozdíl mezi hezkým a dobrým?
Chápe rozdíl mezi přáním a rozkazem?

Jana Karvaiová řekl(a)...
2. září 2016 v 6:19  

Omlouvám se za svůj poslední příspěvek. ne za jeho obsah, ale psala jsem tlustými prsty na malém mobilu. kdo vymyslel tyhle přístroje, tak nemyslel na postarší rozčilené učitelky.

Ano byla jsem a stále jsem naštvaná. V tomhle státě se armády psychopedů dennodenně lopotí s mentálně postiženými dětmi. Setkávají se d realitou. A pak je tu armáda lidí, kteří od stolu rozhodují.
Je nanejvýš trapné a podivné, že se první školní den roztrhl pytel s podobnými články, napadajícími školu.
Takže znovu ,pro pana Komárka, ale i další. Celý život učím děti v praktických školách. Všechno, co jsem kdy psala a budu psát (nebo dávat rozhovory) se stalo. Já to zažila.Nikdy jsme nepřijali do školy romské dítě bez několika vyšetření a vždy se souhlasem rodičů. Nikdy nikdo z mých kolegů nepořádal žádnou náborovou kampaň k získání žáků romského etnika. Popravdě, několik let jsem pracovala ve skoro romské škole, a jediným přáním kolegů i mě bylo, aby tam romů bylo co nejméně, protože to byli nejproblematičtější žáci.Nebudu psát o své dobrovolnické práci. už jsem to napsala mnohokrát. Klidně přiznám, že když jsem po dvaceti letech práce s nimi poznala, že jen umí brát,ale nedávají nic )aktivitu, snahu, vůli), přestala jsem to dělat.A nelituji. Byla to zbytečná energie, kterou jsem mohla věnovat těm, kteří snahu a vůli měli. Ale na druhou stranu dnes můžu říci - alespoň jsem to zkusila (na rozdíl od mnoha rozdávačů mouder).

Opakuji - za největší diskriminaci považuji zrušení přílohy vzdělávacího plánu pro děti s LMP. A opovažte se mi tu někdo psát něco o IVP. O celkových důsledcích jsem referovala na konferenci Inkluze 2016, příspěvek je i na jůtůbku. A další diskriminací samozřejmě je to, že všechny děti s SVP budou přešetřovány v poradnách po dvou letech, pouze kategorie LMP bude neustále obtěžována vždy po roce. Co kdyby je to přešlo, viďte? Takže se tu někdo opovažte psát o diskriminaci.
Moc se mi líbí také naše pojetí inkluze. Všechny děti se budou vzdělávat společně. Jen v těch zatracených praktických se nesmí potkat LMP dítě s nikým jiným. Takže inkluze jak vyšitá.
Jsem velmi zvědavá, kdy AI konečně začne bojovat i za práva dětí s LMP. Poslední pokus rodičů z Brna podat ústavní stížnost v tomto smyslu, byla odkopnuta z procesních důvodů. Nějak jsem nezaznamenala aktivity AI, nebo i dalších zastánců tzv. lidských práv, zastat se těchto rodičů a třeba i jim pomoci napravit procesní chyby, aby mohli svoji stížnost dokončit a dostat až před soud. Kde jsou ti lidé? Nebo je to segregovaný náhled na problém? LMP a jinak postižení je nezajímají?

Michal Komárek řekl(a)...
2. září 2016 v 8:12  

Děkuju, paní Karvaiová. Nemám samozřejmě důvod zpochybňovat Vaše zkušenosti, to, že jste zkušená a dobrá učitelka. Rád přijmu pozvání do školy, rád si poslechnu další Vaše argumenty, zkušenosti... Nicméně - to, co Vy nazýváte inkluzí, je něco jiného, než jak ji chápu já. A určitě neškodí vyjasnit si pojmy. Myslím - a myslí si to například i ministryně školství - že inkluze neznamená, že se děti, které jsou nějak postižené nebo "zanedbané", budou na základě byrokratického rozhodnutí "shora" muset učit něco, na co "nemají". Podobně jako inkluze neznamenala a neznamená, že se "vozíčkáři" musí v hodinách tělocviku učit běhat. Inkluze je společné vzdělávání s individuálním přístupem. A to přece už dávno dobří učitelé provozují. Jasně - aby taková inkluze fungovala, potřebují školy a učitelé velkou podporu. Já mám daleko k tomu, abych byl apologetem MŠMT a tvrdil, že tato reforma je dokonale připravena. Nicméně, jde mi teď o ten princip - že přece nemusíme trvat na "frontálním" přístupu, požadujícím stejné výkony a výstupy od každého žáka. Že můžeme pokud možno společně vzdělávat velmi odlišné děti, s různými talenty, schopnostmi a handicapy. Diky! Hezky den (I panu Týřovi a dalším kolegům)

Jiri Janecek řekl(a)...
2. září 2016 v 8:14  

No, furt to samý...
U mne taky, takže se s panem Sotolářem zeptám, jestli AI vydává podobné zprávy pro každou zemi a co v nich píše.
A kde je u nás čistě romská škola? Taková, že zřizovatel odváží neromské děti jinam a sváží tam romské odjinud? To, že někde existuje převážně romský obvod a jeho děti zaplní převážně spádovou školu, není segregace ve vzdělávání, ale v bydlení, v sociální politice...

tyrjir řekl(a)...
2. září 2016 v 8:41  

Co je hezké, nemusí být dobré ani příjemné. Hezká slova mohou vyjadřovat a mnohdy vyjadřují i hloupost, lež a faleš. Je, myslím, pravdou, že mnozí hlupáci, lháři a falešníci dokáží líbivými slovy docházet k pro ně "hezkým dnům" snadněji než ke dnům dobrým.

Ve škole učitel postupně zažívá leccos. I provokace od žáků při pozdravu. "Než zdravit hloupě nebo neslušně, to je lepší nepozdravit vůbec" řekl jsem kdysi žákům a pomohlo to.
:)))

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
2. září 2016 v 8:48  

"A to přece už dávno dobří učitelé provozují."

A to je jeden z kamenů úrazu. Ne, protože i toto má své limity a ty nepřekoná ani dobrý učitel.

Ale to je pořád o teoretických řečech a praxi.

Jana Karvaiová řekl(a)...
2. září 2016 v 15:01  

Nicméně - to, co Vy nazýváte inkluzí, je něco jiného, než jak ji chápu já. A určitě neškodí vyjasnit si pojmy...............

Ano přesně .Co je to inkluze.
Inkluze je to, že se všem dětem dostane adekvátní péče v jakémkoli typu školy. Tedy, že např. LMP děti nebo i další učí speciální pedagog , tedy člověk na to určený. A ne jen ty zamýšlené 3 hodiny speciálně pedagogické péče.Že je v rámci školy zajištěna dětem s logopedickou vadou odborná logopedická péče přímo ve škole. Že je dětem s tělesnou vadou (ale nejen s tou) zajištěna přímo ve škole rehabilitační a fyzioterapeutická péče. Pak budeme hovořit o inkluzi.
O inkluzi nemůžeme hovořit, pokud budou děti se zdravotním a mentálním postižením učit nepřipravení učitelé. Pouze za pomocí příruček nebo po hodinách školení. Spásonosnost asistentů také není na místě. Jsou to pomocníci učitele v jeho organizačních otázkách . To, co se u nás nazývá inkluzí (nebo společným vzděláváním), rozhodně není žádná inkluze. Na tom trvám. Vzývaný individuální přístup je jasný, ale nedostatečný bez výše uvedeného.


.........Že můžeme pokud možno společně vzdělávat velmi odlišné děti, s různými talenty, schopnostmi a handicapy. .............
Ano, ale jen některé.

Michal Komárek řekl(a)...
2. září 2016 v 15:11  

Teď mi ale paní Karvaiová připadá, že se v mnoha věcech shodujeme. Ani Vám tedy nejde o odmítání "inkluze" v principu, ale o varování před její nepřipraveností... A co znamená to "jen některé"? Mám pocit, že i tady se vlastně shodujeme na výkladu "maximum, které je možné". Myslím, že stojí za to dál ty shody a rozdíly konkretizovat... A dál rozvíjet i ta varování před nepřipraveností reformy. Díky! hezký den!

Nicka Pytlik řekl(a)...
2. září 2016 v 15:30  

maximum, které je možné

Jako že tak, že se dětičky šmahem sesypou na jednu nevalnou hromadu.

Jana Karvaiová řekl(a)...
2. září 2016 v 16:05  

A myslíte si pane Komárku, že mnozí, včetně mě, o nepřipravenosti reformy nepsali? Vždyť toto bylo nad slunce jasné. Jenže naše argumenty byly otočeny a vypadali jsme jako odpůrci inkluze, ne jako ti,co chtějí mít věc připravenou.
Jak chcete něco rozvíjet, když někteří nechtějí slyšet.
I vám přeji hezký den.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
2. září 2016 v 16:25  

Je otázka, jestli rušení zvláštních škol lze označit za nepřipravenost. Já bych spíš než nepřipravené použil špatně a nevhodně připravené.

Michal Komárek řekl(a)...
2. září 2016 v 16:25  

Já samozřejmě vím, paní Karvaiová, že jste o tom psala a mluvila... A vážně si myslím, že stojí za to v té diskusi, ano, někdy možná i v monolozích, pokračovat právě teď, kdy uvidíme, zda a jak reforma začíná fungovat či nefungovat... Díky! Hezký den!

Jana Karvaiová řekl(a)...
2. září 2016 v 17:12  

Dobrá, přijímám. Pěkný víkend.

Nicka Pytlik řekl(a)...
2. září 2016 v 19:03  

stojí za to v té diskusi... pokračovat...

Toť!
Lidé, kteří tomu rozumí, poukáží na tisíc nebezpečí, doloží dva tisíce argumentů, a nakonec je to stejně podle lidí, kteří tomu rozumí jedině správně. Veškerá diskuse má pak smysl, jako že se vede, a všechno je tedy na kýžené cestě k světlým zítřkům, ať to stojí, co to stojí, hlava nehlava.
Kdyby se někde žilo lépe než v Česku, pak tu už dávno nikdo není...

Jirka řekl(a)...
2. září 2016 v 22:34  

Vážená paní Karvaiová, nesmírně obdivuji Vaši trpělivost a ochotu doučovat nové šéfredaktory. Máte svatou pravdu, že inkluzi musí provádět specialisté Vašeho vzdělání a zkušeností. U odborných webů to neplatí. Někdo si myslí, že každý argument odpálkuje americkým ceněním a blahosklonnou ochotou to s námi ještě jednou probrat. Věří, že se na to časem vykašleme. Narozdíl od nich my víme, že je strašlivá škoda každého dítěte, které si díky jejich experimentům bude v životě připadat nepotřebné a zbytečné. A pokud se někdo domnívá, že vzdělávání mentálně zdravých dětí s tělesným hendikepem je u nás vyřešeno, mohl bych přinést hororové příběhy ze života svých žáků i příbuzných. Pak musím pana Komárka za jeho kultivování diskuze na České škole poslat také do pytele.

Unknown řekl(a)...
2. září 2016 v 23:16  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
3. září 2016 v 0:24  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
3. září 2016 v 0:28  

...nesmírně obdivuji Vaši trpělivost a ochotu doučovat nové šéfredaktory...

Souhlas.

tyrjir řekl(a)...
3. září 2016 v 0:36  

Tu zárovku v logu České školy by teď, myslím, mohl Albatros klidně nahradit Sluníčkem svítícím na "Růžový den" českého školství.

S pozdravem Vesmíru mír

J. Týř :)))

tyrjir řekl(a)...
3. září 2016 v 0:42  

Oceňuji taktnost vyjádření v komentáři z 2. září 2016 22:34. :)))

Pavel Doležel řekl(a)...
3. září 2016 v 9:18  

""Inkluze" může fungovat jenom tehdy, když bude také mít odpovídající rozpočet, podporu škol a učitelů. I komplexní "mimoškolní" zadání - od sociální politiky, přes předškolní vzdělávání po ranou péči... Co ale nechápu a odmítám, je tón paní Karvaiové, která romské děti prostě odepisuje - "mohou si za to samy...". To je přístup, který problémy pouze reprodukuje, nikoli "upozornění na zásadní problémy ideologicky pojatých řešení"."

Jak přesně se pozná, že "inkluze" funguje? Pozve se soudruh z AI, aby zhodnotil, poděkoval a přednesl pochvalný projev?

Možná by stálo za to připomenout, že AI naše školství neplatí. Platíme ho my. Já rozumím tomu, že soudruh s AI se musí také nějak živit, ale to je celkem jeho věc. Nevím, proč je těmto lidem dopřáváno ze strany našich politiků a novinářů sluchu.

Pokud jde o romskou populaci, obávám se, že problémem zdaleka není jen výchova a vzdělávání, ale také geneticky dané predispozice. Vím, že se to jako neříká, ale nemohu si pomoci. Romská otázka se na našem území řeší mnoho set let. A výsledek vidíme. Vycházím z předpokladu, že popírat pozorovanou realitu, případný problém nanejvýše ještě prohloubí.

Pavel Doležel řekl(a)...
3. září 2016 v 9:37  

"Co ale nechápu a odmítám, je tón paní Karvaiové, která romské děti prostě odepisuje - "mohou si za to samy..."."

Čím je jako odepisuje? V demokracii je čistě arbitrárním rozhodnutím většiny, zda si chce platit statek "podpora vzdělávání znevýhodněných", či nikoliv. Někdo se domnívá, že se poskytování takového veřejného statku vyplatí, někdo tomu nevěří. Já se domnívám, že se to vyplatí (ovšem v přesně daném a na dnešní poměry poměrně omezeném rozsahu), ale zároveň jsem přesvědčen, že se vyplatí rohlíky péct v pekárně a auta opravovat v autoservisu a nikoliv, že mají všichni dělat všechno a na jednom místě.

Mám obavu, že moderní společnost umožňuje některým částem populace neprojít v žádné fázi jejich života skutečným pracovním trhem. Tato část populace žije potom v jakémsi bludu o tom, co to vlastně je kapitál a jak se tvoří hodnoty, které si pak společnost může rozdělit mezi jednotlivé své členy. V určitých částech společnosti tak vzniká jakýsi dojem, že peníze jsou, jen se musí šikovně vymyslet, za co je utratit a šikovně to napsat do nějakého formuláře. Jenže takto se hodnoty netvoří a tvořit nemohou. To je pouze přerozdělování od těch, kteří ty hodnoty vytvářejí, k těm, kteří je konzumují. Z mého pohledu je tak mnohem efektivnější kupříkladu těm Romům dávat peníze za to, jaké mají jejich děti úspěchy ve škole, než ty peníze rozfrncat po všech možných obecně prospěšných aktivistech, programech, které rostou jak houby po dešti a grantech na nesmyslné výzkumy typu "výzkumy" ČOSIV.

Jana Karvaiová řekl(a)...
3. září 2016 v 9:46  

Máte pravdu, pane Doležele. problémem je naprosté opírání zjevného a dokazatelného. Romská otázka je bohužel velmi široká a zde je snaha vše svést na školství. A je tu i ten problém, který jste nakousl. ne ovšem genetický,ale podmíněný způsobem života. Ještě na fakultě mě učili dva významní lidé. Pan Dr. Gutwirth - pediatr a jeho žena, paní Dr. Jitka Machová. V té době již dlouhodobě prováděli výzkum na téma vývojových vrozených vad u dětí v prostředí ne vhodném pro vývoj plodu. Jedním tématem byl život v lokalitách zamořených chemickými a dalšími zplodinami (známé lokality ústeckého kraje a ostravska) a dalším tématem byl vývoj plodu u matek v nevhodném prostředí domácím, jejich způsob života. Pan Gutwirth mě ukecal, abych psala diplomku na téma Zdravotní problematika žáků zvláštních škol. V podstatě jsem mu dělal další vzorek, kde se porovnávaly i děti romské a neromské . A hádejte, kdo vedl ve výskytu vrozených vývojových vad, nízké porodní hmotnosti a dalších faktorů, které později ovlivˇují rozvoj kognitivních schopností u dětí? Není to genetika, ale prenatální vývoj a i později postnatální vývoj v rodině. tohle vše se musí šuškat, aby čověk něbyl nařčen z rasismu. Přitom jsou na to studie.No nechme tohoto tématu.
Mě vadí, že se tu uhnulo od základního tématu nad kterým jsem se rozčílila - zrušení přílohy vzdělávacího plánu pro žáky s LMP. Bylo to pro ně jedno z nejlepších organizačních oopatření. Bláhovost domněnek, že se ty děti snad naučí více, když jim budeme psát IVP, je s prominutím, blbá. Přinese to jediný efekt. Zvýšenou administrativu. To je vše. Navíc to přinese:
- zbytečnou zátěž pro prvostupňové žáky s nuceným vyučováním cizího jazyka v době, kdy ještě nezvládají jazyk rodný ani čtenou ani psanou formou (3 hodiny týdně!!!)

-zmenšené dotace na předmět pracovní vyučování, které rozvíjelo motorické dovednosti a vedlo žáka k tomu, čím se z 99% bude v budoucnu živit - tedy práce rukama

- pokud takové dítě bude navíc v kolektivu dětí normálních, bude docházet ze strany rodičů i dětí k odporu vůči tomu, že já musím a Pepa nemusí, jak to že Pepa má stejné známky, když nemusí apod.

-učitelé na základkách nebudou mít na ty děti čas

-problémem je právě skupinová výuka či další formy výuky, kdy s takovým dítětem nikdo nechce být ve družstvu (kazí nám to)

Jak tohle vyřeší romskou otázku vážně netuším. Řeknou si snad Romové - ha ,teď už nás budou vzdělávat podle stejného a tak začneme více chodit do školy, začneme se na tu školu více doma připravovat, budou ve škole aktivnější? NEBUDOU. Protože jsme příčinu nevymýtili. Tohle je pouze náhražkové řešení, které je více než směšné. Koneckonců se o tom tak za dva roky přesvědčíme, protože se nezmění vůbec nic. Nic u romských dětí. U dětí s LMP určitě a moc pěkné to nebude.

Jana Karvaiová řekl(a)...
3. září 2016 v 9:47  

popírání:)

tyrjir řekl(a)...
3. září 2016 v 9:48  

Namaluj Hezké Sluníčko! To je ten projekt Albatrosu ke zlepšení úrovně České školy?

Jana Karvaiová řekl(a)...
3. září 2016 v 9:51  

Ano ,pane Doležele, navrhuji stipendia již na základních školách, za dobrý prospěch. pro sociálně slabé. Peněz na kraviny je dost, tohle by rozhodně kravina nebyla. když jsme za celá léta nedosáhli vnitřní motivace, ta vnější by pomohla. Zdálo by se to smysluplné.

Nicka Pytlik řekl(a)...
3. září 2016 v 10:03  

navrhuji stipendia již na základních školách

Takže, dáš mu jedničku, nebo ti hnáty zpřelámu.
Dáš mu jedničku, nebo ti to zasolím, už znám.

Navrhuji
+ polévka za trojku,
+ jídlo za dvojku,
+ zákusek za jedničku.

Michal Komárek řekl(a)...
3. září 2016 v 10:43  

"Pokud jde o romskou populaci, obávám se, že problémem zdaleka není jen výchova a vzdělávání, ale také geneticky dané predispozice. Vím, že se to jako neříká, ale nemohu si pomoci..." Pan Doležel si nemůže pomoci a otevřeně se hlásí k tomu, že je rasista.

"Romská otázka je bohužel velmi široká a zde je snaha vše svést na školství. A je tu i ten problém, který jste nakousl. ne ovšem genetický,ale podmíněný způsobem života." Paní Karvaiová s ním v mnohém souhlasí, ale v tom zásadním ho opravuje.

Ne, nejde mi o to, abych "známkoval" diskutující, vážně ne. Ale myslím, že je důležité vyjasnit pozice, ze kterých vycházíme - a ještě jednou děkuju paní Karvaiové, že na to přistoupila. V tomto případě mi jde o toto: S tím, co říká paní Karvaiová lze souhlasit, nesouhlasit, ale především s tím jde polemizovat, je možné diskutovat, argumentovat. S otevřeně rasistickým východiskem se ovšem diskutovat nedá, nemá to smysl.

Dekuju! Hezky den!

Nicka Pytlik řekl(a)...
3. září 2016 v 10:53  

otevřeně se hlásí k tomu, že je rasista.

Někdo se podle někoho otevřeně hlásí, protože pojmenovává věci pravými jmény.
Někdo to tutlá, a pak přepočítává do seznamů malá romčata podle fotografie třídy.
A pytlici tomu říkají přetvářka a pokrytectví.

Jana Karvaiová řekl(a)...
3. září 2016 v 11:17  

I Pytlíkovy výroky by se měly tesat

Pavel Doležel řekl(a)...
3. září 2016 v 12:03  

"Není to genetika, ale prenatální vývoj a i později postnatální vývoj v rodině. tohle vše se musí šuškat, aby čověk něbyl nařčen z rasismu. Přitom jsou na to studie. No nechme tohoto tématu."

To je otázka. Korektní vědecký přístup je, zkoumat statisticky hypotézy na pozorovaných datech. Pokud tvrdíte, což nezpochybňuji, že odlišné hodnoty, životní styl i kognitivní schopnosti v populaci Romů jsou důsledkem prenatálního vývoje a pak i postnatálního vývoje, pak se musím ptát, proč je v této komunitě odlišný prenatální a postnatální vývoj, když genetické dispozice odlišné nejsou. Ostatně skutečnost, že jednotlivé rasy jsou geneticky odlišné, je vidět na první pohled. Jinak by asi žádné neexistovaly. Docela by mě ty výzkumy zajímaly. Mám ale dojem, že od zanícených dobroserů, se asi uznání za odhalené skutečné příčiny problémů, nedočkáme.

Pavel Doležel řekl(a)...
3. září 2016 v 12:10  

"Pan Doležel si nemůže pomoci a otevřeně se hlásí k tomu, že je rasista."

Pane Komárku, mám dojem, že jste se ještě neadaptoval na novou roli. Na stránky České školy chodí lidé gramotní. Je zbytečné se zdržovat "správným" výkladem cizích příspěvků.

Pavel Doležel řekl(a)...
3. září 2016 v 12:22  

"Ne, nejde mi o to, abych "známkoval" diskutující, vážně ne. Ale myslím, že je důležité vyjasnit pozice, ze kterých vycházíme - a ještě jednou děkuju paní Karvaiové, že na to přistoupila. V tomto případě mi jde o toto: S tím, co říká paní Karvaiová lze souhlasit, nesouhlasit, ale především s tím jde polemizovat, je možné diskutovat, argumentovat. S otevřeně rasistickým východiskem se ovšem diskutovat nedá, nemá to smysl."

Tady nejsme v mateřské škole. Nemusíte dětem vyjasňovat pozice. Pokud vám osobně něco z toho, co jsem napsal, není jasné, zeptejte se mě přímo. Na otázku, zda se hlásím k rasismu, nedokážu odpovědět, protože mi definici rasismu nikdo nesdělil. Pokud je rasismem schopnost rozlišovat a nemanipulovat data, pak asi jsem rasista. To, zda je nějaké chování geneticky podmíněné, není otázkou diskuse, ani otázkou novinářské argumentace na úrovni pavlačové báby, ale otázkou vědeckého výzkumu v oblasti genetiky a neurobiologie. Hypotézy se nediskutují, jako v oblasti humanitních věd, ale statisticky testují.

Člověk, který nechápe, že mezi lidmi jsou genetické rozdíly, je především nevzdělancem. Tyto rozdíly je velmi přínosné zkoumat a nikoho to o žádná práva nepřipravuje. Snad jednoho dne tuto jednoduchou skutečnost pochopí i komárci.

Jana Karvaiová řekl(a)...
3. září 2016 v 12:34  

Prenatální život a vývoj dítěte souvisí s životosprávou matky. S jejími nemocemi. S jejím životním stylem. A to u všech matek.

Unknown řekl(a)...
3. září 2016 v 13:20  

http://www.rozhlas.cz/zpravy/veda/_zprava/danove-maji-geneticke-predpoklady-ke-stesti-zjistili-britsti-vedci--1418061
„Čím víc se od Dánů geneticky lišíte, tím jste méně spokojení. Čím jste od Dánska dál, tím jste smutnější,“ přiblížil profesor Proto

Průzkum: Šťastnější jsou ti, kteří cestují do práce MHD, než ti, co jezdí autem
'Skřivani' jsou se životem spokojenější než 'sovy', zjistili olomoučtí vědci
Lidé s modrýma očima lépe odolávají alkoholu, zjistili vědci
Pejskaři jsou vstřícnější, majitelé koček inteligentnější, zjistili američtí vědci

Jiri Janecek řekl(a)...
3. září 2016 v 13:39  

"S otevřeně rasistickým východiskem se ovšem diskutovat nedá, nemá to smysl."
Jsem pro plnou inkluzi všemi deseti, jenom toho autistu Nováka nechci... Hýká a vyrušuje. Ti ostatní blbci nevadí, ti si v klidu malují a když děláme v chemii pokus, tak dokonce sledují a nakonec i zatleskají...
Ještě bych mohl dodat nějaké moudro, že zásadní pro kvalitní diskuzi je osobnost...

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
3. září 2016 v 13:57  

Vypadá to, že si ještě užijeme, možná se dočkáme i banu, když jsme ti rasisti.

Jirka řekl(a)...
3. září 2016 v 17:44  

Pane Komárku, již roky si na České škole rád tříbím své názory (pohledy) na věci kolem sebe. Pan Doležel(jeden z přeborníků) vás právě podle pravidel fair play poslal k zemi. Buď se pochlapte a postavte se mu argumenty, nebo mu jděte z cesty, znovu vám rozbije ústa.
Nazýváte učitele kolegy, takže jistě máte určité zkušenosti z oboru. Potřeboval bych od vás poradit. Loni jsem se při výuce dějepisu setkal v deváté třídě se žáky, kteří zcela nepokrytě (zřejmě na základě výchovy v rodině a "vzorů" ve společnosti) vystupovali jako rasisté. Jak byste to řešil kolego vy? Dát jim právo polemizovat, diskutovat a argumentovat, nebo raději postavit rovnou ke zdi. Již odešli na střední školy. Doufám, že jsem neudělal chybu.

Jana Karvaiová řekl(a)...
3. září 2016 v 20:11  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Jana Karvaiová řekl(a)...
3. září 2016 v 20:16  

Tyhle výtky o rasismu jsou legrační. Setkávám se s nimi vždy, když napíšu něco, co jsem zažila s romskými dětmi a nějak to odporuje "nařízeným" teoriím "nevímkoho".
Ty děti se opravdu většinou učit nechtějí.
Ty děti nechtějí mít žádný režim a vadí jim pravidelnost.
Ty děti se doma ve velké míře vůbec nepřipravují.
Co s nimi má škola dělat? Nahánět po bytech do školy? Na doučování nechtějí chodit. S rodiče je domluva většinou taková, že všechno slíbí a nic nesplní. To, že byly romské děti více začleňovány do zvláštních (praktických) škol, jim prospělo. Klidně mě tu ukamenujte. Proto jsme jako jedna z mála zemí vyřešili romskou gramotnost. Možná, že pro někoho to nebylo úplně košer, ale nějak se začít prostě muselo. A výsledky jsou hmatatelné a statisticky doložitelné. Pokud dítě na základní škole selhává ( a to přes snahu ho nějak podpořit, doučit), má mít možnost absolvovat alespoň jednodušší vzdělávací program. Má dále možnost se vyučit. Má dále možnost si základní školu dodělat a jít třeba dále. Vše je možné a je to o vůli jedinců. Škola nemůže řešit to, že rodiče takových dětí je od středního vzdělávání zrazují s tím, že dávky budou jisté. Škola těžko změní myšlení dětí, které jsou nejvíce ovlivněné rodinou (což je u Romů ještě více tradiční než u jiných). Ve škole můžete dítě přesvědčovat o čem chcete.Odkývnou to, aby vám druhý den řeklo ,že máma říkala, že škola je na p... a že žádná přihláška na střední nebude, že se nebude učit apod. Tohle vidíte třeba na ukrajinských nebo vietnamských dětech. Ještě jsem neslyšela, že by se vietnamští a ukrajinští rodiče stále vymlouvali na neznalost jazyka. Přitom jejich děti zde žijí třeba jen tři roky a mluví zcela plynně česky, možná jen s malým přízvukem. Proč jedni ano,a druzí ne? Tohle jsou otázky, které bychom si měli klást.A klade si je někdo? Hlavně ti "spasitelé" romského etnika?

A znovu opakuji, kdo vymyslel, že se kvůli řešení romské otázky zruší vzdělávací program pro mentálně postižené děti byl VŮL. A nestydím se za tento výraz,, neboť ještě není dostatečně hnusný a výstižný.

Připisuji, že romské děti umí spoustu věcí, jsou často přátelské, hezky zpívají a tančí. Mají dost dobrých vlastností. Ale co je to platné pro jejich vzdělávání?

Tajný Učitel řekl(a)...
3. září 2016 v 20:21  

Rád bych poprosil pana Doležela a jiné zdejší příznivce genetické inferiority některých ras a etnik, aby pro zajímavost poskytli nějaký žebříček genetické vyspělosti. Mohl bych ve třídě upravit svá očekávání od žáků, potažmo informovat jejich rodiče, že jejich dítko je, dle výzkumu pana Doležela geneticky predisponované k blbosti, protože praprababička měla aféru s kočovníkem. Třeba si to pak budou míň brát.

Jirka řekl(a)...
3. září 2016 v 20:53  

Pane Tajný, přečtěte si článek, na který odkazuji výše. Dejte nám šanci nelhat si do kapsy. Vždyť ani v totalitách nevlají všechny pláště jedním směrem.

Jana Karvaiová řekl(a)...
3. září 2016 v 21:08  

Mentální retardace se nedědí. Dědí se choroby, které jsou spojené s nižšími rozumovými schopnostmi , např. Downův syndrom a jiné.

Rozumové schopnosti ovšem mohou být ovlivněny prenatálním vývojem dítěte. U kohokoli. To není otázka jednoho etnika. Ovšem je pravdou, že některé matky v těhotenství více pijí alkohol, kouří, mají špatnou životosprávu. To se často podepíše na narozeném dítěti. A některá prenatální poškození jsou nevratná. Lze dohledat v odborné literatuře české i světové, pane Tajný.
není to moc rasistické?

Jana Karvaiová řekl(a)...
3. září 2016 v 21:16  

Ještě k věrohodnosti některých argumentů AI.
Cituji:....Musíme ale vytrvat a postarat se o to, aby se úmysly přeměnily v realitu tak, že právo na vzdělání bude pro všechny - bez ohledu na rasu nebo etnicitu," uzavírá Mark Martin, ředitel Amnesty International ČR. .............
Nějak si nevzpomínám, že by komukoli v ČR bylo odepíráno právo na vzdělání. naopak.

AI si vyrobilo loni průzkum kde byla uváděna zcela nepravdivá tvrzení některých účastníků tzv. ankety nebo průzkumu nebo jak to ta organizace nazývala. Jako nejkřiklavější se mi jevil případ údajně diskriminovaného chlapce, který tvrdil, že do sedmnácti let se dostal max. do páté třídy. Pokud vím, náš systém neumožňuje více jak jednoletý odklad docházky - tj. dítě nastoupí v sedmi letech do školy. pokud propadne na prvním stupni, již musí bez propadnutí pokračovat na další stupeň a i zde smí propadnout max. jednou. je tedy možné, že žák vychází ze sedmého ročníku.Jinak to nejde, přes to vlak nejede. Bylo tam i více dost trapných tzv. výpovědí,ale to už je jedno. dokonce byla za tento průzkum AI žalována.
Také by mě zajímalo, co, kromě psaní a vymýšlení si, dělá konkrétně tato organizace pro sociálně vyloučené děti. Doučování? Připlácení na obědy? práce s komunitou rodiny? prosím upřesnit.

tyrjir řekl(a)...
3. září 2016 v 21:19  

Prostředí formuje člověka po celý život (i v prenatálním období). Dlouhotrvající, intenzívní, významné a opakované vnější vlivy se zapisují do vědomí i fyzické výbavy jedince víc než ty ostatní. Dochází přitom i ke změnám jeho genové výbavy, čímž se některé změny fixují a přenášejí se pak i na potomky. KDO TO POPÍRÁ, TEN BUĎ MÁLO VÍ ANEBO LŽE.

Každý ví, že rasy se v něčem vzájemně liší. Také jsem učil cikánské (romské) děti a neměl jsem s nimi extra problémy. Největší lumpové byli mezi ostatními dětmi. A je to tak i mezi dospělými. Žádné dítě nemůže za to, kde se narodilo. Proto si všechny děti zaslouží řádnou péči a rovné životní příležitosti.

Naše péče o romské děti byla a je vcelku dobrá a v některých věcech i pozitivně jedinečná. Odborně neodůvodněné inkluzivní panáčkování MŠMT podle aktivistických taktovek považuji ve věci romnských dětí i dětí s LMP za zradu veřejného zájmu.

tyrjir řekl(a)...
3. září 2016 v 21:24  

PS: Součástí té řádné péče o problémové děti je i diferencovaná a speciální péče o ně. Zaplacená pedagogům a specialistům. A ne žvanilům okolo, kteří z toho zhusta mají především dobrý kšeft.

tyrjir řekl(a)...
3. září 2016 v 21:58  

PS2: Ti rozinkozobačští žvanilové jsou, myslím bohužel, i ve vládě, Parlamentu, v MŠMT a jím řízených organizacích (NÚV a NIDV).

Pavel Doležel řekl(a)...
3. září 2016 v 22:33  

"Rád bych poprosil pana Doležela a jiné zdejší příznivce genetické inferiority některých ras a etnik, aby pro zajímavost poskytli nějaký žebříček genetické vyspělosti."

Tak poprosit můžete. Ale nejprve byste si měl procvičit některé kompetence. Zejména čtenářskou gramotnost, protože o genetické inferioritě nebylo řeči. Byla řeč o genetické odlišnosti. Možná, kdybyste při matematice dával kdysi větší pozor, mohlo vám neuniknout, že ze samotného faktu, že dva objekty nejsou identické, ještě neplyne, že jeden je větší a druhý menší.

Když už je někdo v zajetí nehorázných předsudků, je to smutné. Když ale zároveň tyto své předsudky považuje za jasnou a jedinou pravdu, a kohokoliv, kdo ji zpochybňuje, obviňuje z předsudku, je to známka opravdu nevelkého intelektu.

Pavel Doležel řekl(a)...
3. září 2016 v 22:55  

"Prenatální život a vývoj dítěte souvisí s životosprávou matky. S jejími nemocemi. S jejím životním stylem. A to u všech matek."

To vůbec nezpochybňuji. Jen nerozumím tomu, proč jednu populaci lidí, kteří jsou geneticky vybaveni prakticky stejně, lze na základě zevních fyzických znaků rozdělit na dvě subpopulace, z nichž v jedné je statisticky signifikantně horší životospráva její ženské části, než v té druhé. Pokud to není dáno genetickou odlišností, pak čím?

"Mentální retardace se nedědí. Dědí se choroby, které jsou spojené s nižšími rozumovými schopnostmi , např. Downův syndrom a jiné."

Cituji z jednoho výzkumného zdroje: "According to the studies, teenagers who have a highly functioning neuroplastin, or NPTN gene tend to perform better on IQ tests. It is believed that this gene plays a role in the way the brain cells communicate. The gene may also play a significant part in the formation of the cerebral cortex. Researchers have shown that not only is a person's IQ influenced by genetic factors, but the genes also play a role in how well an individual does in school. However, even though scientific evidence suggests that an individual's intelligence is partially attributable to their genetic material, many believe that environmental factors are more important than genetics. A study published in 2014 in Current Biology reveals a genetic basis for intelligence after cognitive testing in chimpanzee pedigree, which complements similar findings in human studies. Studying the way genes affect a person's intelligence is not only important for academic purposes, as future studies may shed light on other genes that influence intellectual achievements, which may help diagnose and treat various kinds of learning disabilities."

Pavel Doležel řekl(a)...
3. září 2016 v 23:06  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Pavel Doležel řekl(a)...
3. září 2016 v 23:09  

"Žádné dítě nemůže za to, kde se narodilo. Proto si všechny děti zaslouží řádnou péči a rovné životní příležitosti."

Souhlasím. Ano, děti nemohou za to, komu, kdy a kde se narodily. Ale z toho neplyne, že je budeme všechny hodnotit stejně. Proč? Inu proto, že jejich výkon je odlišný.

Každý člověk má nárok na řádnou péči a rovné příležitosti. Ale je důležité chápat, že skutečně jde pouze o příležitosti, nikoliv o nárok na stejný výkon a nárok na stejné hodnocení tohoto výkonu. Proč? Protože práva jednoho končí někde tam, kde začínají narušovat práva druhého. A určitě nejdou až tam, kde druhého dokonce ohrožují. Myslím, že k pochopení stačí aplikace prvního Kantova mravního imperativu.

tyrjir řekl(a)...
3. září 2016 v 23:50  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
3. září 2016 v 23:55  

Tohle by myslím mohla konečně pochopit a uchopit i paní ministryně, která tyto základní pravdy, myslím, jaksi "oslyšela" a "uvrtala" tím české školství do velmi svízelné situace.

Doufám, že jí k tomu (i a nejen) pan Komárek pomůže. Paní ministryně k tomu přeci má (i a nejen) politické náměstky, poradní tým atd. :)))

Nicka Pytlik řekl(a)...
4. září 2016 v 3:51  

Jen bych rád připodotkl, že třeba takoví pytlici vidí rasistu v každém, kdo lidi rozlišuje 'na základě skutečných či domnělých (antropologických, kulturních nebo sociálních) indikátorů', a pak s různými statistikami a přehledy mává především proto, aby na sebe řádně upozornil. Třeba tvrzením, že ve zdejších asijských restauracích pracuje přespříliš asiatů.
Pytlici také trvají na tom, že v parlamentu čr musejí být proporčně zastoupeny nejen politické strany, ale i etnika, pohlaví, sexuální orientace, náboženství, inteligenční kvocienty, věky, hmotnosti, výšky a barvy očí. A dále pak, že ministrem školství, možná lépe sociálních věcí musí být někdo, kdo 'se za roma sám považuje, aniž by se nutně k této příslušnosti za všech okolností (např. při sčítání lidu) hlásil, a/nebo je za takového považován významnou částí svého okolí'.

Nicka Pytlik řekl(a)...
4. září 2016 v 3:54  

Ještě jsem si vzpomněl, že nemálo lidí mne považuje za blba.
Řekl bych, že jako takový do sněmovny vyloženě patřím...

Jana Karvaiová řekl(a)...
4. září 2016 v 7:27  

Tohle teď uz delší dobu lítá internetem:
https://www.novinky.cz/veda-skoly/413608-rok-pred-maturitou-uspela-na-mezinarodni-soutezi-pokud-clovek-chce-dokaze-vsechno-rika.html

A citace z článku?............Výběru se ale až tak moc nebojím, protože jestli mě tyto zkušenosti něco naučily, tak to, že pokud člověk opravdu chce, dokáže úplně všechno...................



Jana Karvaiová řekl(a)...
4. září 2016 v 7:40  

A další: a je jedno, jestli je to reklamní nebo ne. Důležité jsou příběhy.
https://www.vodafone.cz/jetovtobe/?tc=c365-38216589_Display:Video%20%28In-Stream%29_2016-06-08_CBU_Youth%202016_Tracking%20Pixel_Youtube_Medajlonek_rota

Tajný Učitel řekl(a)...
4. září 2016 v 15:52  

Rád bych se pánů odborníků na genetickou "odlišnost" dotázal, co vypovídají o genetické vybavenosti, já nevím třeba Čechů, dvě nobelovky za téměř dvě stě let. Třeba bych měl upravit svá očekávání od žactva plošně. Třeba se nám to v kotlince, díky ochráncům čistoty rasy, tak nějak málo mísí. Nebo mísí dost, ale se špatným genofondem.

tyrjir řekl(a)...
4. září 2016 v 16:06  

Poláci mají "nobelovek" šest a jsou cca čtyřikrát početnější. V počtu "nobelovek" na jednoho obyvatele nad nimi vedeme. Souhlaím, že by to chtělo ten náskok zvětšit. Někteří významní autoři však, bohužel, zůstávají Tajní.:)))

Pavel Doležel řekl(a)...
4. září 2016 v 16:32  

Nemyslím, že jednotkou "kvality genofondu národa" je počet získaných Nobelových cen. To je zase nějaký váš předsudek, nebo vás jen berou křeče, když se někdo zmíní, že lidé jsou různí a že mají různé geneticky dané předpoklady? Asi by vám pomohlo, kdybyste ty křeče začal nějak léčit, obzvláště ty, které vás chytají tak nějak nad krkem.

Tajný Učitel řekl(a)...
4. září 2016 v 21:20  

Křeče mne berou zejména v oblasti bránice a vrátníku když čtu na webu pro učitele, v rádoby civilizované zemi jedenadvacátého století, někoho bohorovně proklamovat ideje které stály u počátku nejhorší genocidy v dějinách lidstva. Nicméně, nyní lze snáze pochopit vaši bezmeznou adoraci zdejších třídičů dětí, obsedantních testovačů žactva a nastavovačů latěk všude a všem.

Nicka Pytlik řekl(a)...
4. září 2016 v 21:50  

v rádoby civilizované zemi

Kde jste, pane Komárku?
Tady se plije na naši vlast, zemi velikánů Jana Ámose, Igora Hnízda a Saši Mašlaně!

Jirka řekl(a)...
4. září 2016 v 22:23  

Pan Komárek si možná mne ruce za rohem, jak Tajný okopává panu Doleželovi kotníky.
Také čekám na radu kolegy, co s těmi rasisty ve škamnách, ale zřejmě poštval psy a číhá za ostnatým plotem. Je to divné, že Tajný plije na vlast, protože asi bude sokol. Takové bravurní názorotoče. Zapomněl snad na heslo Paže tuž, vlasti služ!?

Josef Soukal řekl(a)...
4. září 2016 v 23:16  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Josef Soukal řekl(a)...
5. září 2016 v 0:26  

Tak už to tu máme: Zeptáme se, co zapříčiňuje slabé výkony romských žáků, a už tu je nejhorší genocida v dějinách lidstva (a k tomu ještě nastavovači latěk). Myslím, že ve skutečnosti jde o příspěvek do ankety Proč si tak málo rozumíme... S demagogem si porozumět nelze.
Škoda že zde nemohu uveřejnit výroky některých Romů, kteří se vzděláním a způsobem života vymkli tomu, co je s Romy často spojováno. Tajný Učitel by je vyobcoval z lidstva.

Jana Karvaiová řekl(a)...
5. září 2016 v 6:33  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Jana Karvaiová řekl(a)...
5. září 2016 v 6:37  

Pro Tajného jedno malé tajemství:
Existuje něco, čemu říkáme elektrický proud.
Je to fyzikální veličina, která byla exaktně dokázána.
Dokáže nám docela slušně pomáhat.
Dokáže nás zabít.
Stála na počátku mnoha lidských tragédií.
Radši o ní nebudeme mluvit.

Nechme diskusí o genetice. otázka je taková. Proč se např. přistěhovavší cizinci z Vietnamu, Číny, Ugandy apod. dokáží tak rychle adaptovat na naše sociokulturní prostředí. A že by budili v obyvatelích ČR nějaké mimořádné sympatie, to jsem si nevšimla. Navzdory tomu dokáží zvládnout jazyk během několika měsíců až let.Dokáží se většinou zapojit do společnosti, aniž by utrpěly jejich tradice, které si s sebou přinesli. Nemají to lehké. Přesto jdou ,učí se, pracují i když i na ně je často nahlíženo skrz prsty. Myslím, že v podobné situaci bychom se ocitli i my v mnoha zemích světa, kdybychom se tam odstěhovali. A bylo by na nás, jak se do komunity zapojíme. Nějaké lkaní a nadávání by nám moc nepomohlo (viz příběhy mnoha našich krajanů, včetně mých několika příbuzných). Proto mi není jasné, proč komunita Romů, žijící zde na našem území stovky let ,se stále školácky vymlouvá na neznalost jazyka ( a kvůli tomu se např. začaly dělat tzv. informované souhlasy rodičů), nejsou schopní ve velké míře udržet základní pořádek ve svých příbytcích a v jejich okolí, chodit do školy, věnovat se svým dětem, o kterých tvrdí, že je mají rádi (a určitě mají).Už dávno museli pochopit, i na příkladu svých romských přátel, kteří se vypracovali vzhůru ve společnosti, že to bylo jen a jen jejich vůlí. Protože všichni měli de facto, stejné nebo hodně podobné startovací podmínky.
Tím, že budeme této komunitě vytvářet stále nové alibi ji jen více a více poškozujeme.Nemají to lehké, to je jasné. Ptejme se, jak moc se oni zasloužili o to, aby se na ně dívalo skrz prsty. Protože když vás kousne pes, začnete být ostražití i vůči těm dalším psům, kteří vám neublížili. Myslím, že se tomu říká podmíněný reflex. (už se těším, jak mě tu někdo napadne, že přirovnávám etnikum k psům).
A prosila bych, kdyby konečně všichni odhodili falešné názory, které jsou dnes tak moderní,ale doslova pitomé, škodící všem, včetně romského etnika.

Nicka Pytlik řekl(a)...
5. září 2016 v 8:26  

Řekněte, paní Karvaiová, kafemlejnku, že rachtá a škvrčí mimo logiku. Nepochopí. Bude rachtat a škvrčet i nadále. Jest smyslem existence kafemlejnků, že melou, melou, melou a melou...

Tajný Učitel řekl(a)...
5. září 2016 v 9:53  

Paní Karvaiová, souhlasím s Vámi ve všem, jen postrádám nějaké řešení. Romské etnikum je zde, emigrovat en masse se zatím nechystá, děti se rodí a eventuálně přijdou do školy. Nejde s tím nic dělat protože prenatální a postnatální vliv prostředí je nepřekonatelně mocný? Znamená to, že není spásy pro romské děti? Nebylo by lepší je ponechat svému osudu, rozdat maringotky a hybaj za štěstím?

Unknown řekl(a)...
5. září 2016 v 12:35  

Těch řešení by bylo víc a jedno z nich má prosté jméno: práce.

Nicka Pytlik řekl(a)...
5. září 2016 v 12:48  

rozdat maringotky a hybaj za štěstím?

Jaképak rozdat? Jen ať si každý na svoji maringotku vydělá, nebo si ji postaví.
Znáte někdo Roma, který by si pořídil zahrádku a obdělával ji pro radost a užitek? Já Vietnamce nebo Ukrajince ano.
A postrádá-li někdo řešení, nechť si nějaké vymyslí a uskuteční jej. Pokud se mu zadaří a problém vyřeší, sláva mu. Cílená speciální péče se jeví být jako segrační a tedy nepřípustná. S tím druhý tedy rozhodně souhlasím.

Jana Karvaiová řekl(a)...
5. září 2016 v 14:01  

A vy si myslíte, že já, obyčejná netajná učitelka to tady z fleku vymyslím? když na tohle vymýšlení jsou tu organizace placené ze státních peněz? Řešení jednoduché není,ale házet skoro všechno na školy je kravina.
1/ prvotní je práce s rodinou. Tady vše začíná a končí. Jestli tohle se zvládne, je vyřešeno na 85%.
2/ pokud bude dítě ze sociálně vyčleněného prostředí dlouhodobě selhávat v běžné škole ( a to i přes velkou péči jim věnovanou), mělo by být možné vzdělávat se podle minimálních výstupů nebo jít do praktické školy. je pro dítě lepší, když se naučí alespoň něco, než skoro nic. navíc, v těch praktických je taky hodně času věnováno pracovním návykům a dovednostem. To na základce prostě není.
3/Poskytovat stipendia klidně i na základce pro sociálně slabé, např. nějakým mecenášským způsobem - AI má bohatého podporovatele.
4/Mělo by být výhodné do školy děti posílat - motivace pro rodiče

Unknown řekl(a)...
5. září 2016 v 16:33  

Mělo by být nevýhodné děti do školy neposílat.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
5. září 2016 v 16:44  

"Nebylo by lepší je ponechat svému osudu"

Ne osudu, ale ponechat je vlastní odpovědnosti. Pokud bude tahat za nitky jenom stát a neziskovky, nic se - jak vidíme - nezmění.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
5. září 2016 v 18:07  

Mělo by být nevýhodné mít děti místo chození práce a vůbec by mělo být nevýhodné chodit do práce.
Mělo by být nevýhodné páchat trestnou činnost a mělo by být nevýhodné obtěžovat okolní občany hlukem a nepořádkem.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.