„Je zajímavé, že se celou svou profesní kariéru cítím jako učitelka velmi svobodná a jsem za to vděčná. Opravdu jediné, s čím se nedokážu celá léta smířit, je nemožnost regulovat vysoký počet žáků ve třídě. Je skutečně naprosto nemožné chtít po učiteli individuálně pracovat s dvaatřiceti žáky najednou, to nemůže nikdy fungovat. Ano, to by byl první krok, který bych se ve své funkci snažila udělat - hledat prostředky na možnost daleko více dělit početné třídy na menší skupiny,“ píše mimo jiné v anketě týdeníku Respekt ředitelka třeboňského gymnázia Anna Kohoutová.
Michal Řezáč z gymnázia Evolution v Praze:
„Co by byl můj první krok po nástupu do funkce ministra školství? Vzal bych své kolegy z vlády podívat se do škol, kde výuka opravdu odpovídá potřebám společnosti 21. století, ve kterých se nedriluje, učí se podstatné věci a děti to na hodinách baví. A pak bych se snažil ministry - a šéfa rezortu financí obzvláště - přesvědčit, že má smysl takový model vzdělávání zpřístupnit co největšímu počtu dětí. Peníze samozřejmě nejsou to jediné, ale jde o ně, jak už to tak bývá, až v první řadě. Dobrou školu dělají kvalitní a motivovaní učitelé a ty těžko pro školství získáme, pokud ze své výplaty nezajistí rodinu.“
Josef Kvasničák z gymnázia Jana Keplera v Praze:
"Zřídil bych politicky nezávislou národní radu pro vzdělávání - složenou z lidí vybraných nevládními organizacemi, vysokými školami, kulturními institucemi, zkrátka společensky uznávanými a politikům nepodřízenými institucemi. Aby do rady dostali pozvání ne ti, kdo vyhovují stranickým zájmům, ani ti, kteří mají odsloužené desítky let na zapadlých pedagogických katedrách, ale osobnosti, jež spolu dokážou něco vymyslet. Tato rada by pracovala na dlouhodobé vizi a formulovala odpovědi na otázky typu: K čemu vlastně má být dítě ve škole vychováváno? Co je hlavním úkolem škol?"
Celý text naleznete v Respektu 35/2016, který vyšel 29. srpna
Učitelé gymnázií v anketě Respektu: Kdybych byl/byla ministrem/ministryní školství
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
13 komentářů:
"Vzal bych své kolegy z vlády podívat se do škol, kde výuka opravdu odpovídá potřebám společnosti 21. století, ve kterých se nedriluje, učí se podstatné věci a děti to na hodinách baví. "
To mi víceméně stačí, abych měl o celé akci svoje mínění.
S paní Kohoutovou ovšem naprosto souhlasím.
Kdyby tak šlo učit "...obrana domu před napadením a jak ubránit vesnici proti přesile", potažmo jak si vyrobit pitnou vodu z moči a jak stáhnout veverku... nejlépe drilem a aby byly děti řádně znuděné.
Varianta učení A)
Obránci domu musí 20x doběhnout z postele k zámku dveří, vždy v časovém limitu. Kdo to nezvládne, je přeřazen na méně důležité místo
Varianta učení B)
Obránci domu musí 20x doběhnout z postele k zámku dveří. Pokud chtějí, mohou si po cestě pustit z mobilu hudbu, film, mohou si lehnout na koberec a debatovat o přínosu útočníků k rozvoji občanské společnosti. Zajímavost debaty hodnotí komise.
Kterou variantu učení si zvolíte?
Motivační prvek do budoucna: Pomalí budou zastřeleni nebo snědení tlupou nájezdníků...
Rádi se budou drilovat, aby je nemohli grilovat.
Kolega z úplně jiné školy říkal, že kdyby se stal ministryní školství, ze všeho nejdřív by si od manželky půjčil nějaké prádlo a kosmetiku. Alespoň do konce volebního období.
A tak jsem si vzpomněl, jak si jeden z finalistů Zlatého Ámose po obdržení sponzorského dárku liboval, že je hygienickými vložkami předzásoben až do konce svého života.
Kdybych byla ministryní školství, zjistila bych si hned na počátku svého ministrování, co je to vlastně ta inkluze a čím se liší od "společného vzdělávání".
"Zřídil bych politicky nezávislou národní radu pro vzdělávání - složenou z lidí vybraných nevládními organizacemi, vysokými školami, kulturními institucemi, zkrátka společensky uznávanými a politikům nepodřízenými institucemi. Aby do rady dostali pozvání ne ti, kdo vyhovují stranickým zájmům, ani ti, kteří mají odsloužené desítky let na zapadlých pedagogických katedrách, ale osobnosti, jež spolu dokážou něco vymyslet."
No, to si snad dělá srandu. Jako nezávislá komise typu Botlík a Šteffl za osobnosti ze společensky uznávaných institucí, Feřtek a Kartous za vybrané nevládní organizace a jako špunt Hausenblas za vysoké školy, ne? Už dlouho jsem se tak nezasmál. A prý - co spolu dokážou něco vymyslet. No ještě teď mě bolí bránice. Možná by pánovi prospělo, kdyby šel na chvilku pracovat do soukromého sektoru.
"Zřídil bych politicky nezávislou národní radu pro vzdělávání - složenou z lidí vybraných nevládními organizacemi, vysokými školami, kulturními institucemi, zkrátka společensky uznávanými a politikům nepodřízenými institucemi. Aby do rady dostali pozvání ne ti, kdo vyhovují stranickým zájmům, ani ti, kteří mají odsloužené desítky let na zapadlých pedagogických katedrách, ale osobnosti, jež spolu dokážou něco vymyslet."
Čili zase další kupa teoretiků, protože pedagogové z praxe mají tak akorát držet hubu a krok a plnit to, co jim osvícenější hlavy předepíšou.
Opět zásadní nepochopení demokracie. Občanské společnosti nikdo nevolil. Nemají od nikoho mandát. Bez mandátu soutěží o veřejné prostředky, přidělované lidmi, kterým nepatří.
Ano, politické strany jsou trochu diskreditované, protože se jich po revoluci chopili podvodníci, zloději, hochštapleři a lidé milující moc. Ale navhovat v zastupitelské demokracii jejich vyšachování z rozhodování je extrémně nebezpečné. Je to nejlepší způsob, jak se dostat buď k anarchii, nebo k diktatuře "aktivní" menšiny.
Demokracie ale není založená na tom, že větší váhu hlasu má mít člověk bohatší, člověk chytřejší, člověk s více dětmi, ani člověk mediálně aktivnější, či šikovnější. V demokacii jsme si všichni a priori rovni.
Je dobře, pane Doležele, že jste tu s námi.
Mnohdy uvažuji o tom, že 1/5 "studentů" v současné době na gymnázium vůbec nepatří. Možná je to návod jak řešit ony přeplněné třídy na gymnáziích. Třídy o počtu 32 studentů tedy beru jako ekonomické plus pro školu a jistou nevýhodnost v pedagogickém procesu. Tady se ty nůžky zřetelně rozevírají. Zvláště v současnosti při dotaci na žáka.
Co kdyby se taky zeptali i učitelů jiných škol než gymnázií. To by se dozvěděli veci.
Okomentovat